Khamis, 29 September 2011

'UNDILAH'.. MARI SINI GUA PANGKAH LU..

KUALA LUMPUR, 24 Sept - Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menjelaskan bahawa arahan penarikan video 'Undilah' adalah kerana pengumuman khidmat awam (PKA) tersebut masih belum mendapat kelulusan daripada Lembaga Penapisan Filem untuk disiarkan di televisyen.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan SKMM hari ini, arahan tersebut dibuat hasil pemantauan pematuhan secara rutin mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (AKM 1998) yang dijalankan SKMM ke atas video karya pemuzik Pete Teo itu.. - Bernama

Gua pun tak nak ler komen lelebih.. sebab gua pun tak tengok lagi video ‘Undilah” yang di kecoh-kecohkan tu.. gua rasa mungkin terlalu banyak sangat unsur-unsur ganas kut.. seperti tembak-menembak.. siku-menyiku atau jugak penuh dengan keseksian terlampau seperti video Datuk T yang boleh mengganggu-gugat kejantanan para penonton.. sehingga membuatkan pihak SKMM terpaksa bekerja keras bagi menggagalkan tayangan video tersebut kepada umum.. jadi nampaknyer terpaksa ler gua carik cd pirate cerito tu kat pasar malam... tapi bila gua terbaca berita kat bawah ni..


Penerbit video siaran pengumuman khidmat awam, 'Undilah' - Pete Teo - menyifatkan dakwaan klip video itu mempunyai mesej tersirat yang yang memihak kepada pembangkang sebagai "mengarut dan tidak masuk akal".

Semalam, ahli parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan dalam tweeter menulis video yang diarahkan tidak disiarkan di stesen televisyen di seluruh negara oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, minggu lalu kerana "penuh dengan mesej separa sedar.”

"Ia mengandungi nada anti kerajaan tanpa disedari oleh penonton."

Abdul Rahman juga menulis bahawa perkara pokok yang dibincangkan boleh diterima tetapi video itu condong kepada mesej-mesej yang cuba dibawa oleh pembangkang.

Ketika dihubungi, Teo memberitahu Malaysiakini bahawa dia tidak tahu bahawa Abdul Rahman, dalam laporan berita, mendakwa video itu turut memaparkan akhbar organ rasmi PAS, Harakah sehingga perkara itu dibangkitkan. Katanya, pihak penerbitan telah berusaha bersungguh-sungguh bagi memastikan bahawa video berkenaan memaparkan kedua-dua pihak kerajaan dan pemimpin pembangkang secara adil.

Bagaimanapun, menurut Teo, jika Abdul Rahman mahu menjadikan babak yang membabitkan Harakah sebagai isu, terdapat juga babak dalam video itu di mana seorang lelaki membaca akhbar Malaysia Nanban, milik milik MIC. Soalnya, dengan babak sedemikian, adakah ini bermakna video berkenaan juga mempunyai mesej pro-BN.

"Betapa mengarut dan tidak masuk akal perkara ini? Jadi adakah ini bermakna kita menyokong MIC? Babak membabitkan Nanban jauh lebih lama daripada babak Harakah," katanya… - M’siaKini

Haahahaahahhaaa!!! hampeh betul berita ni.. belum pun sempat lagi gua habis baca.. kira baru jer nak masuk rangkap ke tiga.. entah kenapa tanpa dipaksa-paksa gua terus tergelak berguling-guling hingga lima kali pengsan dan dua kali gua koma.. punya ler lawak.. gua ingatkan apa ler bondo kisahnyer cerita video Undilah ni.. cerita perang-perang ker.. dan gua pun nak tengok cun sangat tahap cipan ker heroinnyer macam Pasha Sandar.. sampai gua pun tak jadi keja asyik dok memikirkan inti pati video tersebut.. rupa-rupanyer cerita pasal kempen nak suruh orang mengundi.. cehh!! buang karan betul..

Tapi yang tak bestnya bila gua tengah ghairah nak tengok.. tetiba plak pihak SKMM suruh tarik balik penayangan video tersebut.. potong stim betul ler lu SKMM.. apa yang sensitif pun gua tak tau ler.. sorry la SKMM.. klau lu cerita kat budak-budak tadika mungkin ler diorang percaya.. tapi klau lu nak kelentong gua pun beragak ler.. cuba korang pikir.. mana ada orang dapat kontrak kerajaan.. macam buat projek video tentang kempen ni tanpa ada sebarang penapisan.. tak kan la dapat jer job terus buat.. dah siap terus siar... mana ada.. ikutkan kena ler ikut step by step.. mula-mula buat skrip.. takan la lu tak chek dulu dia punye skrip..

Ikutkan berurusan dengan pihak kerajaan ler proses yang paling rumit sekali.. banyak sangat birokrasi.. bukan apa.. bila dah ramai sangat boss tu.. macam-macam la perangai dan idea.. walapun ideanya tak berapa nak lalu.. korang tengok RTM dengan TV3 pun korang dapat tau perbezaannyer.. dan gua rasa masa nak buat skrip video ni pun terpaksa melalui beberapa lapisan serta tapisan.. entah berapa kali plak meeting.. itu tak masuk lagi mee eating..

Dah settle jer skrip.. buat plak story board.. meeating lagi dua tiga kali.. tak puas hati.. ubah lagi skrip.. meeting lagi.. ada plak yang tak kena dengan story board.. ubah lagi.. begitu ler sehingga projek tu selesai.. tapi yang gua heran mengapa bila benda tu dah siap.. tetiba semua bising.. pot pet.. pot pet.. tetiba plak itu tak boleh.. yang ini sensitif.... yang itu anti kerajaan... apsal tak bising dalam bilik meeting semasa benda tu diperingkat awal lagi.. takkan tak perasan yang skrip tu ada unsur-unsur condong ke pembangkang.. last-last benda yang dibuat tak bleh nak disiar.. duit dah habis beratus ribu.. tak ker membazir.. yang kenyang korang melantak bihun goreng dengan karipap pusing masa meeating.. ciss!!

2 ulasan:

  1. Gua suruh lu minta projek kecil-kecilan dengan kak Rosmah dulu lu tak nak... kalau tak dah masyukkk!!!

    BalasPadam
  2. projek kebondo Ambo oii.. stakat projek buat video cerita burung terbang bleh ler..

    BalasPadam