Wednesday, February 27, 2013

MUSUH DATANG.. KITA MASIH BERTEKAK..

MANILA 26 Feb. - Sultan Sulu, Jamalul Kiram III menegaskan bahawa dia dan pengikutnya seramai 180 orang tidak akan berganjak dari kawasan perairan di Lahad Datu, Sabah di Malaysia. Kiram membuat kenyataan tersebut beberapa jam selepas Presiden Filipina, Benigno Aquino III memberi amaran supaya kumpulannya berundur dari Sabah, hari ini.

Kiram berkata, Sabah merupakan milik keluarganya dan mereka tidak perlu akur dengan amaran Aquino, termasuk arahan kerajaan Malaysia yang mendesak supaya mereka meninggalkan kawasan yang dicerobohi.


"Malaysia membayar 'yuran' sebanyak RM5,300 setiap tahun kepada Kesultanan Sulu, sekali gus menunjukkan bahawa tanah yang dituntut di perkampungan Tanduao di Lahad Datu adalah sah milik mereka.. blaa.. blaa.. blaaa..


"Kami sedar kesan dan akibat yang akan diterima sekiranya kami melanggar undang-undang Filipina, maka kerjasama antara semua pihak amat diperlukan," ujarnya.


Dalam pada itu, Agbimuddin memberi jaminan bahawa beliau dan pengikutnya tidak akan mencetuskan keganasan di perkampungan tersebut...  - UtusanM'sia


Mender ler korang ni.. takdo kojo carik kojo.. gua rasa baik korang balik jer ler.. kalau korang melepak kat dalam semak tu berminggu-minggu pun bukan bleh dapat apo.. dah ler nyamok banyak.. badan letih.. silap-silap kepalo otak pun bleh jadi biul.. dan kalau berperang pun blum tentu korang dapat apa yang korang hajatkan.. entah-entah belum apa-apa lagi nyawa korang dah melayang.. gua harap perkara tu tak ler berlaku ler....

Dan dengarnya kerajaan korang pun dah sanggup hantar kapal nak jemput korang balik.. itu nasib baik diorang nak hantar kapal.. kalau diorang hantar rakit atau sampan mau tak lengoh tangan korang nak mendayung.. dan korang ni pun kira beruntung sebab pak polisi negara kitorang ni masih lagi sudi nak berunding… kalau kat negara lain gua rasa dah lamo korang semua lunyai kena tibai..

Tapi yang peliknyer orang-orang politik separuh masak kat negara kita ni masih lagi tak sedar diri… dalam orang ramai terutama orang kat Sabah sana dok risau sampai tak bleh tidor memikirkan pasal negara dah kena ceroboh dek orang.. silap-silap bleh berperang... diorang masih lagi sebok dok bertekak siang malam nak berebutkan kuasa.. masing-masing nak tunjuk handal.. aii geram jer gua... sekali tentera Sulu tu datang menerejah.. ajak fight one bye one.. haa!! baru padan dengan muko korang.. silap-silap mau putih tapak kaki korang kono hambat..

Mungkin orang-orang politik ni tak terpikir kut.. katakanlah dalam insiden tu ada geng-geng Sulu tu yang tercedera atau terbunuh.. apa korang ingat member-member atau sedara-mara diorang yang kat Sulu sana tu akan berdiam diri.. masih lagi nak goyang kaki melepak tengok TV kat rumah.. dah tentu ler diorang akan bertindak balas.. kena plak member diorang kat Sabah pun dah beribu... itu tak masuk lagi penerima-penerima anugerah Dato' dari Sultan Sulu yang kira ramai gak kat M'sia ni.. lagi ler senang..

Yang orang poltik sedap ler.. syok-syok tidor kat rumah.. yang masalahnyer orang kat Lahat Datu ler yang terpaksa menanggung azab.. apa taknyer.. tak bleh nak bergerak kemana.. nak ke laut tak boleh.. nak pegi kebun pun takut.. nak pegi kedai pun ngeri.. nak tengok wayang pun rasa tak selesa.. sampai nak melepak usya awek pun rasa tak selamat.. adoii!! susah-susah pak menteri kita bagi jer ler orang Sulu tu IC sorang satu.. settle masalah..

Friday, February 22, 2013

INI BARU BETUL PENGUNDI HANTU..

 
 Korang tengok hantu pun rajin mengundi.. ni korang yang sihat-sihat plak yang maleh nak pegi mengundi.. psstt!! gua pun samo macam korang per..


SEMARANG - Ada yang aneh dalam Daftar Pemilih Sementara (DPS) pemilihian Gubernur Jawa Tengah. Pasalnya dalam lembaran DPS tersebut tertulis nama-nama pocong, kuntilanak, vampir dan nama-nama hantu lainnya. 

Nama-nama itu sempat tercatat di Data Penduduk Pemilih Potensial Pemilu (DP4) Kelurahan Mayahan, Kecamatan Tawangharjo, Kabupaten Grobogan, untuk pemilihan gubernur (Pilgub) Jateng 2013. Karena jelas tidak benar, nama itu kini sudah dicoret bersamaan dengan dua juta nama lain yang tidak sesuai dengan data sebenarnya.

Para hantu tersebut berada di urut 4567 hingga 4576 dengan urutan seperti berikut: Gundul Pecengis, Kolor Ijo, Tuyul, Suster Ngesot, Setan Kredit, Kuntilanak, Pocong, Dhemit dan Vampir. Dalam daftar, mereka juga ditulis berjenis kelamin laki-laki, ditulis lahir antara tahun 1901 hingga 1912, dan bertempat lahir di kuburan. Salah satu hantu, Dhemit, disebut lahir di Grobogan.

Ketua Komisi Pemilihan Umum (KPU) Provinsi Jawa Tengah, Fajar Subhi AK Arif mengatakan, pihaknya tidak mengetahui bagaimana nama-nama hantu bisa muncul di DP4 karena ia memperoleh data dari pemerintah... - voa-islam.com

Itu kat Indon.. yang ni kat negara kita M'sia plak..

ROMPIN, 22 Mei 2012 - Pembangkang kini semakin ketandusan idea untuk memburukkan sistem pilihan raya negara apabila mengaitkan individu yang memiliki nama unik dan pelik sebagai pengundi hantu, kata Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.... blaa.. blaaa... blaaa..
 


Joseph yang merupakan Timbalan Presiden Parti Rakyat Sarawak mengakui namanya sendiri, Entulu adalah unik dan dinamakan sempena daerah Bintulu di Sarawak kerana ketika ibunya mengandungkan beliau, bapa beliau terpaksa berpindah ke Bintulu.. blaa.. blaaa... blaaa..
 


Sebuah akhbar berbahasa Inggeris semalam melaporkan pembangkang mendakwa SPR mendaftarkan nama-nama pelik dalam sistem pendaftaran pengundinya yang didakwa pembangkang tidak wujud. Antara nama-nama itu ialah Timun, Kangkung, Harimau dan Tepi Jalan. - SinarHarian dan Bernama..

Selama ni mati-mati gua ingatkan kisah pengundi hantu ni hanyalah kisah dongeng atau cerita separuh seram yang saja ditokok tambah bagi memanaskan kehidupan kita.. lebih-lebih lagi kalau time nak mengundi.. mula ler timbul kisah pengundi hantu ni.. yang team ni tuduh puak tu bawa pengundi hantu mau bikin kacau... yang geng ni plak tuduh puak yang satu lagi upah pengundi hantu untuk habiskan bihun goreng.. yang peliknyer tak pernah plak gua tengok hantu-hantu tu ditangkap atau didakwa.. tapi kalau dah hantu nak tangkap dan dakwa macam mana yer tak..

Dan jugak gua ingatkan pengundi-pengundi hantu ni hanya suka berkeliaran dan mengganggu gugat kehidupan orang-orang politik kat negara kita jer.. tapi rupa-rupanyer diorang ni turut sama meracau hingga ke negara jiran kita iaitu Indonesia... cuma bezanyer pengundi hantu kati sana nampak lebih jujur dan berintegriti skit.. ini kerana diorang ni betul-betul menggunakan nama-nama hantu.. dan alamat yang diorang gunakan pun dah menunjukkan yang diorang ni memang betul-betul hantu..
 
Cuma kat negara kita jer nama-nama hantu ni tak berapa nak glamor sangat.. pengundi hantu kita lebih selesa menggunakan nama-nama yang lebih urban dan agak moden seperti nama binatang.. tumbuh-tumbuhan ataupun nama kenderaaan.. seperti Harimau.. Babi.. Ungka.. Tapir.. Semut Api.. Tenggiling.. Timun.. Terung.. Kangkung.. Bayam.. Pucuk Ubi.. Sampan.. Tongkang.. Kapal Solam... Jetski... Lori Kargo dan macam-macam lagi le nama pelik-pelik.. hanya nama-nama planet atau cekrawala jer diorang belum gunakan lagi..

Dan yang bestnyer diorang ni mampu hidup aman damai dalam sebuah rumah.. sehingga dikatakan ada alamat rumah yang digunakan sehingga berpuluh pengundi hantu yang berlainan bangsa dan agama.. kira macam pengundi hantu 1M’sia ler tu.. dan yang paling menakjubkan ialah umur diorang ni pun bleh tahan gak panjang.. sehingga ada yang mencecah hingga ratusan tahun.. cuma tak dapat dipastikan ialah sama ada diorang ni wujud dari zaman Hang Tuah.. zaman Maya ataupun dari zaman pra-sejarah lagi...

Ahli parlimen Klang memfailkan permohonan semakan kehakiman agar mahkamah memerintahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjawab pertanyaannya berkenaan daftar pemilih kawasan beliau.
 
Menurut Charles Santiago, permohonan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam pagi tadi untuk menuntut SPR menjelaskan 'kehilangan' 3,457 pemilih dan perpindahan keluar 2,195 pemilih daripada parlimen P110 Klang... blaa.. blaaa... blaaa..

Beliau turut memohon penjelasan SPR berhubung kewujudan 61 orang terdiri daripada seorang Cina, 13 orang India dan 47 orang Melayu dalam satu rumah beralamat 994, Jalan Papan, Pandamaran.... - M'siaKini

Tuesday, February 19, 2013

AIII.. MELANYAK DUIT BR1M NAMPAK...

MARAN, 16 Feb - Kerajaan Barisan Nasional (BN) berupaya memberi Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) lebih daripada jumlah RM500 pada masa akan datang jika rakyat terus memberi mandat untuk menerajui pemerintahan negara ini. Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata berdasarkan prestasi semasa ekonomi negara, ia bukan satu janji manis seperti yang ditabur pembangkang.

"Kestabilan politik dan ekonomi menjadikan asas pendapatan dan ekonomi negara terus berkembang, jika keadaan yang ada pada hari ini dapat dikekalkan.

"Janji kerajaan untuk menambah nilai BRIM bukan retorik tetapi kita mempunyai keupayaan untuk melaksanakannya bagi membantu meringankan bebanan rakyat dalam bentuk bantuan wang tunai," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Mesra Rakyat.... - Bernama


Gua tak kisah ler kalau korang nak bagi duit BR1M tu sorang seribu atau sepuluh ribu sekali pun... malah kalau korang nak bagi sorang sejuta pun gua takda hal.. cuma gua nak tau siapa agakyer yang ditugaskan untuk menapis serta menentukan sama ada seseorang tu layak atau tidak mendapat duit BR1M ni.. dan seterunyer memastikan duit bantuan tu betul-betul sampai kepada golongan sasaran..

Ini kerana berdasarkan daripada apa yang gua peratikan pada BR1M sebelum ni.. memang ada orang-orang yang tak sepatutnyer layak turut sama berbaris mengambil duit bantuan tu.. ada yang berniaga untung beribu-ribu sebulan... ada yang kebunnya berekar-ekar pun dapat gak.. siap datang naik jet peribadi serta kereta besau lagi.. dan yang datang dengan awek cun pun ada.. malah orang-orang felda yang pendapatannyer beribu-ribu sebulan pun turut sama tak ketinggalan berbaris mengambil duit BR1M.. untung ler orang felda...

"Ahhh!!.. kalau si Dolmat yang kayo-rayo mengalahkan hantu rayo dengan incomenyer tujuh lapan juta sebulan pun bleh dapat.. gua yang income ciput sebulan lima nam ratus ribu pun nak jugak.."

Itu sebabnyer gua tak heran bila permohonan BR1M kali ni naik mendadak.. apa taknyer bila diorang tengok ada orang kaya turut sama mendapat duit bantuan tu.. dah tentu ler yang lain akan rasa tak puashati dan akan cuba memohon..

Gua ni bukannyer marah atau dengki kerana nama gua tak tersenarai.. sebenarnyer gua ni sama seperti pembayar cukai yang lain yang nak tengok sebahagian dari duit cukai kitorang tu betul-betul sampai kepada golongan sasaran.. tapi bila menengokkan perangai separuh masak pak menteri kita yang bukan main lagi berenjoy sakan melanyak duit rakyat atas nama BR1M tu macam harta pusaka mak bapak diorang.. dengan menggunakan duit bantuan tu sebagai janji politik... tetiba gua jadi meluat..

* Kalau betul ler pak menteri nak tolong rakyat... apa kata rakyat yang berpendapatan 5 ribu kebawah di kecualikan dari cukai.. apo korang ingat senang ker duduk KL dengan pendapatan empat lima ribu.. dengan tolnyer.. dengan parkingnyer.. kena plak dengan aweknyer lagi lima nam orang.. perghhh!! kekadang sesak siutt!!..

Thursday, February 14, 2013

IC NAK TANAH PUN NAK..

KUALA LUMPUR, 14 Feb - Pihak berkuasa keselamatan berjaya mengesan sekumpulan lelaki warga asing berpakaian ala tentera dan bersenjata api menceroboh masuk ke Lahad Datu, Sabah. Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata kumpulan tersebut menceroboh masuk Selasa disebabkan masalah yang berlaku di selatan Filipina.

Beliau berkata pihak keselamatan telah mengambil tindakan mengepung kawasan tersebut dan mengarahkan kumpulan tersebut meletak senjata serta menyerah diri.... blaa.. blaaa.. blaaa...

Menurut sumber polis, lebih 100 anggota kumpulan, disyaki kumpulan militan dari selatan Filipina, bersenjata lengkap dan berpakaian celoreng tentera telah mendarat di persisiran pantai Lahad Datu dengan menaiki bot pancung. Bagaimanapun setakat 10 malam, pihak berkuasa keselamatan tidak dapat mengesahkan tujuan kumpulan itu..... -  Bernama


Agaknyer mungkin diorang tu datang sebab nak ambik IC kut.. apa taknyer dah lama sangat menunggu sampai muka pun dah naik sembab.. tak tau dah siap ker belum... ataupun agen IC tu dah melingkup kena tangkap.. haa itu sebab ler kut diorang tu datang terjah beramai-ramai ke sini.. tapi jangan gua dengar jer korang datang nak mengundi.. memang gua karate ler kerongkong korang....

Menurut satu pendedahan, sebanyak 100,000 kad pengenalan biru dikeluarkan kepada pendatang di Sabah pada tahun 1993. Selain itu, mereka juga menerima resit dari JPN yang berupa dokumen sementara membolehkan mereka mengundi pada pilihan raya negeri 1994.

Minggu lalu, pegawai Cawangan Khas (SB) DSP Badaruddin Ismail memberi keterangan bahawa bekas pengarah JPN menjual 16,000 resit bernilai lebih RM1 juta untuk membenarkan pendatang di Sabah mengundi.


Namun bekas ketua menteri Sabah, Tan Sri Harris Salleh, yang mentadbir negeri tersebut dari 1976 hingga 1985 antara mereka yang terawal menghadapi inkuiri, menolak kewujudan “Projek IC”... -  TheM'sianInsider


Tapi rupa-rupanyer gua silap.. rupa-rupanyer diorang tu datang bukan nak ambik IC tapi nak tuntut janji yang tak ditepati.. tak tau ler mamat poyo mana plak yang janjikan tanah kat diorang ni.. adoii!! banyak cantik muka korang.. gua yang lahir kat negara ni satu tanah pun tarak.. korang plak senang-senang datang naik tongkang nak mintak tanah..

Pasukan keselamatan Malaysia mengepung kira-kira 100 lelaki bersenjata di Lahad Datu, Sabah kelmarin, dipercayai dari serpihan puak pemberontak pemisah di selatan Filipina, demikian menurut polis Malaysia dan pegawai kerajaan hari ini. Bagaimanapun, seorang pegawai Filipina berkata mereka rakyat negara itu yang tidak bersenjata yang telah dijanjikan tanah.... blaa.. blaaa.. blaaa...

Polis Malaysia berkata dalam satu kenyataan bahawa keadaan adalah "dalam kawalan", tetapi tidak mengatakan sama ada kumpulan tersebut telah bersetuju dengan permintaan supaya menyerah diri... blaa.. blaaa.. blaaa...

"Pihak Tentera dan polis telah mengepung tempat warga asing itu menunggu," kata sumber tinggi kerajaan Malaysia yang tahu perkembangan situasi tersebut, kepada Reuters... blaa.. blaaa.. blaaa...

Seorang pegawai kanan tentera Filipina menyangkalnya, dengan berkata mereka adalah rakyat Filipina yang tidak bersenjata yang telah dijanjikan tanah di Sabah.. - M'siaKini


Monday, February 4, 2013

HOREYY.. JALAN DAH DITURAP..

UMBAI - Orang ramai terutama nelayan di muara Sungai Umbai, dekat sini dilanda kebimbangan apabila sebatang jalan menghala ke jeti nelayan di situ semakin mendap sejak enam bulan lalu. Keadaan itu menjadi semakin teruk apabila beberapa bahagian di jalan berkenaan mengalami keretakan sebelum membentuk sebuah lubang sedalam hampir satu meter.

Nelayan, Husin Jantan, 51, berkata, lubang yang mempunyai ukur lilit hampir satu meter itu terbentuk kira-kira dua bulan lalu dan pada asalnya kecil sebelum semakin membesar.

“Lubang berkenaan dikhuatiri boleh membahayakan pengguna jalan ini, terutama nelayan yang berulang-alik dengan motosikal untuk ke jeti. Paling berbahaya tentunya pada waktu malam apabila orang ramai tidak nampak jalan ini terutama mereka yang jarang melalui jalan ini .... - SinarHarian


Jalan yang berlubang atau berlopak sana sini apatah lagi yang besarnyer mengalahkan perigi buta seperti yang kat Umbai tu memang bahayo... bayangkan la kalau Pakcik Leman atau Pakcik Kadir yang terlanggar lubang tu.. tak ker bengkok sport rim beskal atau motor kapcai dorang... dan kalau ada ler yang terjatuh.. gua rasa bukan stakat tulang belikat jer bleh terkehel.. silap-silap gusi pun bleh tercabut siutt....

Tapi camno pun... gua betul-betul terpegun bila melalui jalan Bahau Dangi ketika gua balik ke kampung minggu lepas.. apa taknyer.. jalan berlubang-lubang macam kolam dan kawah gunung berapi yang menimbulkan rasa ngeri seperti yang pernah gua ceritakan dalam blog ni bulan lepas akhirnyer telah ditampal dengan agak begitu rapi sekali.. dan gua pun tak pasti sama ada ia direpair seluruh jalan atau hanya sebahagian jer..

Mula-mula tu puas gak gua peratikan mana plak hilangnyer lubang-lubang tu.. gua ingatkan dah kena curik atau dah dikebas oleh makhluk asing.. dan hati gua pun dah mula risau… setelah disiasat dan diperatikan dengan penuh berhati-hati rupa-rupanyer lubang tu dah kena kambus dan ditampal oleh kontraktor kelas X yang begitu berwibawa...

Untuk itu.. gua ucapkan tahniah kepada pihak yang prihatin termasuk ler kepada kontraktor kelas X yang merepair jalan tu.. walaupun pada kajian rambang gua melihat jalan yang ditampal sana-sini macam orang kena tampal koyok itu tak mungkin mampu untuk bertahan lama.. tapi sekurang-kurangnyer ia tak ler lagi membahayakan orang ramai.. dan nampaknye lepas ni bleh ler gua layan balik top speed kat area tu dengan perasaan gembira tanpa sebarang halangan..