Tuesday, February 10, 2015

BALAK MEMBALAK MEMBAWA BALA..


KUALA LUMPUR 4 Feb. - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menggesa kegiatan pembalakan dikurangkan bagi mengelakkan bencana banjir besar berulang di Pantai Timur.

Menurut beliau, tindakan mencegah pembalakan haram sahaja tidak mencukupi malah kerajaan juga perlu mengawal pembalakan berlesen. Tegas beliau, negara mempunyai sumber kekayaan lain dan tidak perlu terlalu bergantung kepada hasil balak semata-mata.


“Antara salah satu sebab banjir berlaku di Kelantan, Pahang dan Terengganu adalah sebab pokok dipotong. - UtusanM'sia


Nak buat camno Tok Det.. Inilah bahana yang kita semua terpaksa tanggung bila alam dah naik darah.. bilamana segala bukit-bukau.. hutan dan paya habis lingkup kena tarah.. oleh si malaon yang siang malam kerjanyer hanya nak mentedarah.. sampai anak kayu yang baru nak hidup pun digali dan dipunggah.. agaknyer diorang ingat hutan negara ni mak bapak diorang yang anugerah.. bila tengok hutan dah gondol tu sapa yang tak marah..

Sekarang ni bila dah banjir orang kampung jugak yang susah... sampai nak tidor pun tak boleh sebab lantai dan tilam semua habis basah.. hujan turun tak sampai sejam terus jadi bah.. dan tak pepasal plak diorang terpaksa berkemas selamatkan apa yang sempat kerana dapat arahan untuk berpindah.. bila balik rumah tengok bumbung.. lantai dan tiang berterabur dan bersepah..

Apa yang berlaku ni membuatkan jiwa gua semakin gundah… apa taknyer masalah balak membalak ni nampaknyer semacam takda tanda sudah.. sedangkan itu hari diorang yang beria-ia.. berkobar-kobar kata nak menggempur dan menggeledah.. segala cerok dan bukit yang diteroka sesuka hati oleh malaon si haramjadah.. tapi setakat ni takda pun tokey kebun haram yang didakwa baik di mahkamah tinggi mahu pun di mahkamah rendah..

Yang lawaknyer ada jugak Pak Menteri yang turut sama melatah.. bukan main lagi menunjukkan marah.. rasanyer kalau jumpa malaon tu mau dipatah-patah.. sedangkan negara ni diorang and the gang jugak yang perintah.. mustahil la kalau tak tau kat siapa hutan negara ni diwakaf untuk dilahap dan diratah..

Cuma yang gua nampak hanya pendatang haram tu jer yang diorang dok sebok hambat disegala cerok hutan dan lurah.. tak cukup dengan Rela.. imigresen dan polis.. angggota tentera pun turut dikerah.. sedangkan tokey kebun tu sedap-sedap mengaut untung dari keringat pendatang haram yang diorang perah..

Gua pun tak tau apa yang hebat sangat dengan tokey kebun haram tu sampai takda yang berani nak sentuh.. walaupun dah jelas angkara perangai hamlau malaon tu membuatkan banyak nyawa yang melayang akibat tanah runtuh.. atau mungkih kita bleh buat rumusan bahawa ada kuasa lain yang melindungi malaon tu hingga membuatkan kekuatannyer begitu tegap lagi utuh.. atau pun mungkin bukti yang ada tak berapo nak kukuh...