Tuesday, October 4, 2016

MARI MELINGKUPKAN HUTAN DENGAN CARA YANG LEBIH ISLAMIK..


Apa la korang ni dok kecoh-kecoh... gua nak berehat layan kartun doremon pun tak senang.. dah berbulan-bulan gua tak menulis dlam blog ni.. tetiba plak korang menaikkan amarah gua hingga ketahap luar kawalan.. gua ingatkan kat kampung gua jer hutan habis di pelingkup.. rupanyer pemimpin korang yang warak ni pun buat benda yang sama.. chehh!!

KOTA BHARU 3 Okt.- Kerajaan Pas Kelantan menyerahkan kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan berhubung isu sekumpulan penduduk Orang Asli membina sekatan di Pos Tohoi, Gua Musang untuk menghalang kayu balak dibawa keluar dari kawasan tersebut sejak seminggu lalu.
Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, ini kerana kedua-dua syarikat yang diberikan hak untuk membalak di kawasan Hutan Simpan Balah itu mengikut prosedur dan peraturan yang ditetapkan.
blaaa...blaaa..blaaa...


Kumpulan itu mengambil tindakan tersebut selepas mendakwa dua buah syarikat yang menjalankan kegiatan pembalakan di kawasan adat milik nenek moyang mereka di Hutan Simpan Balah berhampiran Pos Gob, Gua Musang.


Penduduk tersebut juga mendakwa kerja-kerja pembalakan telah menyebabkan berlaku pencemaran alam di kawasan hutan tersebut.- utusan.com.my


Korang boleh menjerit bagi tau yang tindakan Orang Asli tu semuanya salah.. langgar undang-undang.. hampeh tak bleh pakai.. hanya korang dan puak-puak korang termasuk tokey balak pujaan korang jer yang betul.. ikut prosedur.. ini kerana korang melihat dari kacamata kapitalis.. menilai dari sudut untung dan rugi..

Tapi kami anggap tindakan korang menjahanamkan hutan Orang Asli itu adalah salah.. ini kerana kami melihat dari kacamata insan dengan nilai-nilai kemanusiaan.. dan kami juga melihat Orang Asli itu sebagai seorang manusia..

Dan bila dah kena hentam korang pun cakap laa.. alaaa yang negeri lain pun buat benda yang sama gak.. kenapa tak kecoh.. memang yerr!! cuma bezanya korang berdegar-degar cakap pasal perjuangan dan undang-undang Islam.. sedangkan nak jaga alam milik Tuhan ni pun korang tak mampu.. pegiii dahh!!..