Friday, July 29, 2011

RIMAU.. LU NAMPAK ITU PINTU..

KUALA LUMPUR - Malaysia terpaksa menunggu empat tahun lagi untuk beraksi semula di peringkat kelayakan Piala Dunia apabila ditunjukkan jalan keluar oleh Singapura pada perlawanan timbal balik pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014, semalam
Stadium Nasional Bukit Jalil dan 90,000 penyokong Harimau Malaya menjadi saksi detik kejatuhan Harimau Malaya apabila sekadar mencatat keputusan seri 1-1 untuk membawa kepada kekalahan agregat 6-4. - UtusanM'sia

Apo hal ni Rimau.. dulu maso lu kalah kat Singapore lu kata lu tak bleh main kat padang tiruan... kaki jadi sengal.. tapi kali ni apo plak alasan korang.. takkan nak bagi alasan perut korang meragam.. terlebih makan kari.. ataupun ada orang hantar sms berupa ugutan.. suruh korang main sambil lewa.. klau tak kambing atau ayam korang diorang akan bunuh...

Sebenarnyer klau korang nak tau.. bukan padang dan ramai atau sedikit penonton yang jadi ukuran.. klau dah terer tu korang main la kat mano pun.. baik kat padang lalang atau pun padang playwood.. mahu pun lawan atas pucuk pisang atau dalam belukar sekalipun pun.. itu semua tak jadi hal... walaupun penonton ado tigo orang.. termasuk pengadil dan penjaga garisan.. monang tetap monang..

Buat Rajagobal and the team.. terutama sekali pemain pertahanan.. ikutkan itu la punca sebenarnyer pun.. sekarang korang semua bleh berkemas.. dan korang nampak itu pintu.. haa dengan pantas korang semua bleh jalannnnn.. dengan beribu pemain dari liga super dan liga perdana.. itu jer hasil pemain yang korang ada.. kalau kalah melawan tu gua bleh terima la.. tapi kalau pertahanan main macam tu.. memang patut kalah pun..

Kalau stakat belari ke hulu ke hilir.. hantar bola pun tak tau kemano.. sepak pun ada yang tak kena.. memang kira dah jadi lawak ler.... aduhh!! nampaknyer HARIMAU MALAYA dah jadi HARIMAU MALAYAng.. dah memang patut kena BUBARRR!!

Thursday, July 28, 2011

OKEY LER RIMAU.. SELAMAT BERJUANG LA YER..

Jika tiada aral melintang yang mengganggu gugat kehidupan gua.. kemungkinan besar gua and the gang akan menyelinap ke stadium bagi menonton satu pertarung one by one antara Harimau dan Singa Otai yang berlangsung di Stadium Bukit Jalil malam ni.. seperti yang korang semua tau.. persembahan bola sepak itu juga merupakan satu pertarungan antara hidup dan mati diantara kedua pasukan yang dikatakan akan menjadi perlawanan terhebat di abad ini.. malah di seluruh cekrawala.. itu pun kalau kita menang..

Dan disini gua ciptakan beberapo pantun yang agak ganas bernada tegas.. bagi menaikkan semangat jantan pemain pasukan Harimau yang sejak kebelakangan ni gua tengok dah macam adik-adik main bola plak.. dan diharap jugak.. dengan pantun yang tak seberapo ni mampu menggerun serta melemahkan urat keting pengadil perlawanan malam nanti.. dan kita tengok jer ler mampu ker tidak si Harimau menjinakkan si Singa dengan memenangi perlawanan tersebut dengan kelebihan dua bijik gol..

Anak singa dikejar badak..
Melompat-lompat jatuh perigi..
Kalau main macam bebudak..
Tau ler nasib.. memang korang semua gua seligi..

Pantun ni menggambarkan bagaimana seekor anak singa yang suka melompat-lompat macam monyet dan akhirnyer jatuh dalam perigi.. tapi berjaya diselamatkan oleh budak-budak yang ada kat situ.. selepas itu bebudak nakal itu terus menyeligi anak singa tersebut dengan ganas sehinga koma....

Singa tua tumpang lalu..
Membawa bekal ikan kerapu..
Korang semua jangan bikin malu..
Tak kan dengan player otai pun korang tak bleh sapu..

Kisah singa diteruskan lagi.. kali ni menceritakan bagaimana seekor singa otai yang tumpang lalu di sebuah kebun bersama ikan kerapu.. sebaik jer melintasi kebun tersebut beliau telah disergah oleh Pak Dolah.. ini membuatkan singa dan ikan kerapu berasa begitu malu dan terus melarikan diri ke dalam hutan..

Singa macho tercekik halia
Halia dirembat di kebun Pak Dolah
Mintak-mintak dapat ler pengadil mulia..
Berjiwa tegas dan berat sebelah..

Bagi membalas dendam untuk rakan mereka.. seekor singa macho terus mencurik halia dikebun Pak Dolah.. tapi akhirnyer singa tersebut tersedar dan begitu menyesal kerana Pak Dolah rupanyer adalah seorang pengadil bolasepak yang berhati mulia.. malah beliau juga seorang yang berat sebelah.. ini kerana tangan dan kaki Pak Dolah besar sebelah..

Harimau hensem kacak bergaya..
Kalau dah lapar semua ditelan....
Main ler betul-betul yer Harimau Malaya..
Tapi kalau kalah… korang semua boleh jalannn!!....

Setelah kisah si singa tamat.. muncul plak seekor harimau yang begitu hensem menjadi kegilaan gadis-gadis di desa.. rupa-rupanyer harimau ni begitu lapar kerana tidak makan seminggu.. setelah di beri makan harimau tersebut terus berjalan kaki.. sambil bersiar-siar menghirup udara nyaman di tepi jalan..

Singa jantan pergi ke Kajang..
Pergi ke Kajang dengan kawan..
Gua pun tak berani ler nak komen panjang-panjang..
Takut nanti kalau kalah.. tak pasal-pasal gua plak yang sawan....

Sambil si harimau bersiar-siar di tepi jalan.. si singa pun muncul semula untuk mengajak rakan beliau pergi melepak di pekan Kajang.. namun si Singa begitu kecewa kerana rakan karib beliau telah diserang penyakit sawan gred A.. ini membuatkan si singa terpaksa mengajak si harimau untuk menemani beliau.. setelah dipaksa akhirnyer harimau pun bersetuju dan mereka pun menjadi sahabat karib.. dan mereka pun hidup bahagia sehingga ke anak cucu..

Monday, July 25, 2011

APA LA LU RIMAU.. BIKIN MALU..

SINGAPURA - "Buat perubahan drastik pada bahagian pertahanan jika mahu layak ke peringkat seterusnya". Itu amaran Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin selepas Malaysia kalah 3-5 kepada Singapura kelmarin.

Jelasnya, jurulatih negara, Datuk K. Rajagobal harus melakukan perubahan drastik ekoran aksi buruk bahagian pertahanan pada perlawanan Kelayakan Piala Dunia di republik itu kelmarin. "Pertahanan kita terlalu lemah dan banyak memberikan ruang kepada lawan terutamanya gol kelima Singapura melalui Aleksandar Duric.. - UtusanM'sia


Melihat aksi team Harimau terutama pemain pertahanan yang begitu lemah gemalai seperti orang tak makan seminggu sewaktu menentang team Singa pada perlawanan kelayakan Piala Dunia di Singapura pada petang sabtu lepas.. membuatkan impian serta harapan tinggi menggunung gua untuk melihat si Harimau mara ke perlawanan seterusnyer menjadi semakin kabur.. sekabur cinta gua dengan si Erni..

Siapa si Erni ni..? haaa.. Erni ni ler awek gua yang ke enam.. yang berbody agak berisi dengan wajah sedikit berjerawat .. tapi masih berada ditahap cun.. tapi.. entah dimano silapnyer.. hubungan kitorang sekarang ni gua tengok dah makin sejuk,.. sesojuk air di kali.. tapi.. andai dapat ku undurkan masa... aiii!! apahal plak ni.. dari cerito bola bleh masuk ke cerita si Erni… buang maso betul lerr..

Okeyy... okeyy.. kita berbalik semula kepada kisah bola tadi.. aaa yerr.. gua yang pada mulanyer kira bersemangat gak la nak menyokong team Harimau.. apotah lagi bila tengok diorang bermula dengan agak garang dan bengis sebaik saja wisel permulaan ditiup.. malah tahap kolestrol gua turut turun mendadak ketahap terendah sebaik saja melihat si Sapie Sali tanpa segan silu berjaya menjaringkan gol pada minit yang pertama.. dan gol pantas itu jugak membuatkan pengadil dan penjaga garisan termasuk pemain dan penyokong tuan rumah terpegun seketika.. malah gua yang tengok kat TV 14 inci kat rumah pun turut terpaku hampir setengan jam..

Namum kembang hidung si Harimau tidak kekal lama.. si Singa yang naik darah terus melakukan serangan hendap tanpa henti sehinggalah mereka berjaya menjaringkan gol penyamaan beberapa minit kemudian.. malah asakan bertali arus si Singa membuatkan pemain pertahanan si Harimau tak senang duduk.. dan mereka turut mengeluh kerana tidak berkesempatan untuk mengusya beberapa awek cun yang berada di dalam stadium tersebut..

Dan tahap kolestrol gua turut naik mendadak semula ketahap maksima.. bila melihat pemain pertahanan Harimau beraksi longlai dan malu-malu kucing sehinggalah mereka berjaya membantu si Singa menjaringkan dua tiga bijik gol tanpa sebarang notis.. aksi-aksi ganas si Singa yang tak henti-henti itu juga memaksa para pemain dari team Harimau bertukar menjadi si Kucing bagi mengaburi pihak lawan..

Walaupun pada minit-minit akhir si Harimau dilihat cuba menukar strategi dengan menggunakan sistem 14-6-0.. iaitu memasukkan seramai mungkin pemain pertahanan bagi menggantikan sistem lama iaitu 7-9-9.. namun usaha tersebut dilihat masih gagal untuk mengekang asakan bertubi-tubi penyerang team Singa yang dilihat agak otai tapi sasa.. malah jurus tendangan tanpa bayang dari Syafiq Rahim juga gagal menggerunkan para pemain si Singa..

Melihat aksi manja pemain Harimau pada perlawanan tersebut mengingatkan gua kepada perlawanan diorang ketika menentang Taiwan.. angkara pemain pertahanan yang lemau gemulai membuatkan kita tewas mengejut.. dan kita dimenangkan pun hanya dengan jaringan gol di tempat sendiri.. kira jaguh kampung ler tu.. dan kalau itu ler jugak aksi seterusnyer... gua rasa jangan harap ler korang bleh belasah si Singa minggu ni kat Bukit Jalil.. lebih baik korang ambik Daudsu.. paling tidak bleh gak dia jaringkan gol sendiri..

* Dan untuk menunjukkan semangat patriotik gua berada ditahap maksima dan jika takda hal menghalang.. mungkin gua akan turun ke Bukit Jalil 28hb ni bersama si Kathy awek gua yang ke 9.. ingattt!!.. klau gua tengok korang main bola macam main pondok-pondok.. tau ler nasib korang.. memang gua cabut pokok ketapang kat tepi stadium tu dan baling kat korang sorang satu...

Tuesday, July 19, 2011

BARU LER AMAN SIKIT DUNIA..

Fuhh!! baru baru ler lega sikit.. (sebenarnyer sikit jer pun..).. bayangkan la sejak seminggu dua ni kepala otak gua begitu sesak.. hari-hari di asak dengan cerita BERSIH siang dan malam.. tengok TV kisah BERSIH.. tengok paper pun berita yang sama.. layan internet pun lebih kurang… balik-balik BERSIH… BERSIH.. BESIH.. sampai dah naik bersarang dalam kepala otak gua.. hinggakan idea nak menulis dalam blog yang entah apo-apo ni pun terbantut.. nasib baik la time tidor pun gua tak mimpikan si pengerusi BERSIH.. kalau tak memang potong stim..

Setelah acara kemuncak gilang gemilang yang menyajikan adegan perarakan kereta berhias.. bom asap serta pertunjukan air pancut dan juga beberapa jurus karate yang agak ngeri dari pak polisi.. serta perarakan ala-ala manja yang begitu bersemangat dari gang BERSIH dan PATRIOT.. yang turut diselitkan dengan lawak jenaka dari gang PERKASA yang telah berakhir dengan begitu cemerlang 9 Julai lalu.. baru ler suasana agak tenang dan aman sikit.. walaupun masih ada gak suara-suara sumbang yang tak puashati.. itu adalah perkara biasa... lagi pun orang politik ni mana ler reti nak duduk diam..

Cuma dalam isu ni.. gua lebih suka menjadi pemerhati bebas tak bergaji.. melihat setiap perkembangan serta sepak terajang dunia politik negara ni seperti menonton gusti kat TV.. alaa lagi pun kalau kita perhatikan... dunia politik dan dunia gusti ni.. tak banyak bezanyer pun.. lebih kurang jer.. masing-masing nak tunjuk handal.. banting sana.. banting sini.. kilas sana.. kilas sini.. yang penting kena pandai berlakon.. pukul sikit jer.. tapi dia punya sakit.. berguling dah macam nak mati..

Di dalam dunia gusti.. kita akan melihat tidak ada musuh dan sahabat yang kekal.. rakan boleh jadi musuh.. dan musuh yang paling dibenci tetiba boleh berpaling tadah dan menjadi member paling kamcing lagi suci.. malah ada ahli gusti kaki kencing yang sanggup menjadi musuh dalam selimut.. dan untuk menghangatkan lagi suasana.. si samdol ini akan melakukan apa sahaja untuk menang.. walaupun terpaksa belot.. dan berpakat dengan pihak lawan untuk mengalah rakan atau tag team sendiri....

Manakala ahli gusti yang tak berapa handal atau kira tahap sengal.. akan berdentum-dentam bercakap besar atas gelangang... berapi-api mencabar pihak lawan.. kita ingat hebat sengat ler.. tapi bila time lawan habuk pun tarak.. hanya sekadar menjadi mangsa belasahan dan pak lawak bagi menghiburkan penonton..

Dan begitu ler jugak di dunia politik.. kita pasti akan menemui watak-watak poyo serta pelakon-pelakon sandiwara macam ni... cuma yang membezakan.. di dunia gusti mereka ni dibayar.. berlakon mengikut skrip.. manakala di dunia politik.. diorang plak yang terpaksa mengeluarkan duit.. membayar untuk jadi pelakon.. maka itu sebabnyer kita selalu dengar istilah sandiwara politik..

Ini adalah kerana dalam politik semuanyer bermula dengan duit.. tak kisah la walau sehebat mana pun parti korang.. berkempen la sampai berbuih mulut... tapi kalau tak berduit.. korang simpan jer ler hajat korang tu dalam almari.. silap-silap haribulan.. korang jer ler sesorang berkempen naik basikal dari rumah ke rumah.. dan kalau tak kena gaya.. dengan duit deposit korang sekali turut hangus.. tapi kalau stakat nak jadi pemimpin belia atau pemimpin kompang kat kampung.. bagi gua mungkin takda hal.. lagi pun modalnyer ciput jer..

Thursday, July 7, 2011

BERSIH LAGI.. ANTARA MARINA DAN MAHATHIR..

PETALING JAYA - Datin Paduka Marina Mahathir hari ini membidas penangkapan hampir 200 penyokong perhimpunan Bersih 2.0 sebagai tindakan pihak yang takut tanpa bersebab.. beliau bercakap bagi salah satu dari 62 NGO yang menyokong Bersih 2.0.

“Hanya mereka yang takut akan menangkap orang yang memakai kemeja T,” beliau memberitahu sidang akhir bersama wakil pertubuhan bukan kerajaan yang menganjurkan Bersih.
Marina mengaku ayahnya menggunakan ISA tetapi menegaskan Mahathir tidak menggunakan undang-undang zalim itu untuk menangkap orang semata-mata kerana memakai baju tertentu. - tvsnews.net

Agak-agaknyer la.. sapa yang berani sentuh atau sound si Marina anak pak Mahathir ni.. yang dilihat begitu berani dan lantang menyokong gang BERSIH.. gua nak tengok.. ada tak pengampu abang Ajib yang otak kecik.. yang berani mendesak supaya si Marina yang juga gang Sister In Islam ni ditahan ISA dan kerakyatan beliau ni ditarik.. paling tidak pun menghentam bapak minah ni kerana tak pandai nak jaga anak.. sanggup biarkan anak bersekongkol dengan gang komunis..

Cuba kita tengok.. walaupun Mahathir ni dianggap sorang yang hebat.. dan begitu berangin dengan gang BERSIH yang di anggap haram.. pengganas.. talibarut komunis dan macam-macam lagi tuduhan tok nenek.. tapi belum tentu semua orang akan bersetuju di atas setiap pandangan dan pendapat beliau.. tapi yang gua respek.. Mahathir ni relaks jer.. masih mampu berbeza pandangan dan pendapat .. walaupun pandangan itu datang dari anak sendiri... klau orang lain dah lama dah anak tu kena penampar.. disitu ler yang membezakan seorang pemimpin yang berjiwa besar..

Tapi kalau pemimpin berjiwa kecik nafsu besar.. gua tengok kat M'sia ni memang ramai.. hari-hari kluar suratkhabar.. cakap berdegar-degar.. gunung pun bleh runtuh.. tapi habok pun tarak.. berhujah dengan politik kepartian yang sempit lagi taksub.. tak boleh langsung nak berbeza pendapat.. hujah bukan dibalas dengan hujah tapi dengan emosi.. silap sikit panggil gang nak bersilat.. sentuh sikit jihad.. perang.. maki hamun.. panggil orang ni komunis la.. kapir lahanat la.. keling paria la.. dan macam-macam lagi.. dah macam bebudak..

Dan yang sedih ada yang sanggup kapir mengkapir antara satu sama lain.. sedangkan nasib sendiri pun tak tau lagi samada ke syurga atau neraka.. tak tau la gua.. kalau diorang ni memang handal lagi suci.. ada ilmu ampuwana menerjang badai peringkat ke-8.... awal-awal lagi dah tau.. klau mati nanti dijamin masuk syurga tanpa hisab.. ataupun entah-entah sebilik dengan si Ambiga yang korang dok kutuk-kutuk tu..

I tak kisah apa pun korang nak kata I... sedangkan daddy I pemimpin hebat.. lagi banyak jasa dia kat negara ni berbanding korang pun tak kisah I nak sokong BERSIH..

Monday, July 4, 2011

CAMNO NI M'SIA.. LAWAN TAIWAN PUN SEMPUT..

KUALA LUMPUR - Malaysia mara ke pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014 berdasarkan peraturan kelebihan gol di tempat lawan sekalipun tewas 2-3 kepada Taiwan, semalam. Dengan agregat yang terikat 4-4, dua gol yang dijaringkan di Stadium Perbandaran Taipei sudah cukup untuk meletakkan skuad Harimau Malaya menempah pertemuan seterusnya dengan Singapura... - Utusan M'sia

Satu perlawanan bola sepak antara pasukan M’sia dan Taiwan sedang berlangsung.. abang Asbolah seorang pengulas sukan yang terkenal telah ditugaskan untuk mengulas perlawanan tersebut yang turut disiarkan secara langsung di kaca TV....

Abang Asbolah: "Yaa apa khabar penonton semua.. malam ni kami akan membawa lintas langsung terus menerus untuk perlawanan antara pasukan M’sia menentang Taiwan.. yaa nampaknyer permainan pada malam ni begitu rancak sekali.. sejak dari tadi para pemain dari kedua-dua pasukan tak berhenti-henti berlari dan melompat... saling berbalas serangan dan tumbukan tanpa belas kasihan.."

"Dan itu dia seorang pemain M'sia.. iaitu Syafiq secara tiba-tiba muncul dari luar stadium dan terus merampas bola dari kaki Ah Keong… pemain pertahanan Taiwan.. dan satu larian solo yang cantik dari Syafiq.. cuba dihambat oleh Guan Eng.. namum Syafiq lebih pantas.. terus membuat satu hantaran pendek tepat ke kaki pemain no 16.. S. Kunalan..”

“Tanpa membuang masa.. Kunalan pun terus berjalan dan mengelecek tiga pemain Taiwan dan melakukan satu hantaran lintang tepat ke kaki Syafiq yang berada tepi padang.... pemain tengah Taiwan iaitu Soi Lek cuba meluru.. menghalang gerakan Syafiq.. namum Syafiq bertindak pantas.. terus menolak bola kebelakang mencari Kunalan..”

“Kunalan mengawal tenang.. dalam diam-diam terus menghantar semula ke pada Syafiq di sebelah kanan yang agak kosong.. Syafik masih mengawal bola dan berjaya mengelecek 10 pemain Taiwan dan terus menghantar ke sebelah kiri mencari penjaga garisan.. tapi dapat dipintas oleh Kunalan..”

“Kunalan terus menghantar bola tinggi ke dalam kawasan penalti pasukan Taiwan.. cuba disambar oleh Ah Keong.. tapi Syafiq lebih pantas terus menanduk kepada Kunalan.. Kunalan menanduk semula bola ke arah Syafiq.. Syafiq menanduk semula kepada Kunalan yang tidak dikawal.. namun tandukan kilas Kunalan begitu lemah dan dapat di tangkap kemas oleh penjaga gol simpanan Taiwan dengan mudah..

Tiba-tiba telipon berdering..
Abang Asbolah: "Yerr!!.. saper di sana..?"

Pemanggil: "Hello pengulas.. lu ni takda nama lain ker nak disebut hah.. ada berpuluh-puluh pemain M'sia kat dalam padang tu.. tapi balik-balik nama si Syafiq dengan si Kunalan tu jer yang lu sebut... skali-skali tu sebut ler nama orang lain plak.. macam si Aidil ker.. paling tidak si Norshahrul tu ker..”

Abang Asbolah: Alaa sorry ler bro.. dah itu jer nama pemain M'sia yang gua ingat.. jadi gua sebut jer ler.. errr!! bleh gua tau.. lu ni saper hah!!..

Pemanggil: Gua ni pemain M’sia la.. yang tengah main skarang ni.. takan tak nampak....

Abang Asbolah: Aiii.. mana la gua nampak kat dalam talipon ni.. lu yang mana satu.. gua tengok team M’sia ada 10 orang jer ni..

Pemanggil: Memang la tinggal 10 orang.. sebab skarang gua kat public phone belakang stadium ni haa.. tengah call lu ler ni..

Abang Asbolah: Errr!!! lu ni saper hahh!!..

Pemanggil: Gua ler Kunalan.. sajer nak ucap terima kasih sebab lu ni rajin sangat sebut nama gua.. sampai gua terbatuk-batuk kat dalam stadium ni.....

Abang Asbolah: @*%#@*(%%#..