Friday, December 27, 2013

BILA MAU TANGKAP MAT BOO..


BAGAN DATOH 15 Dis. - Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan menyerahkan semua bukti yang mengaitkan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu dengan fahaman Syiah kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk tindakan lanjut. Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, ini berikutan kes itu telah masuk ke peringkat penguatkuasaan.

"Segala bukti termasuk bukti Gred A akan diserahkan kepada Jakim kerana kami (KDN) terlibat soal keselamatan manakala soal akidah kita serah kepada pihak berkuasa agama," katanya kepada pemberita.. UtusanM'sia


Wahai Pak Menteri yang bercakap bukan main bergegar lagi itu hari… hinggakan yang mendengar kat dewan tu bertepuk tangan sampai ada yang berdiri.. kerana begitu kagum melihat kehebatan pidato seorang bakal Perdana Menteri.. hinggakan pendedahan lu tu dijadikan berita sensasi di suratkhabat dan jugak TV.. malah turut di jadikan modal membelasah sebuah parti yang satu lagi.. kononyer parti tu tak bleh pakai kerana suka sangat membuat onar di sana sini..

Bukan apo Pak Menteri sajer jer gua nak tanya lu agak-agaknyer bila si Mat Boo tu akan ditangkap dan digari.. sebab lu gak yang kata si Mat Boo cuba membawa pengaruh syiah datang ke mari.. malah buktinya pun dah terlebih cukup hingga terpaksa di bahagi dua gred A dan gred B.. lu kena ingat Pak Menteri yang kes ni sebenarnyer lebih berat dari kes curik lori malah lebih bahaya lagi dari kes langgar lari.. ini kerana kes ini melibatkan akidah rakyat seluruh negeri.. nanti lu jugak yang akan disoal kemudian hari..

Tapi sekarang ni apa cerita.. nampak seakan dah senyap sepi tanpa khabar berita.. tak macam mula-mula dulu bukan main lagi riuh-rendah bagai di gegak gempita.. takan ler bukti gred A lu tu si Jakim simpan untuk dibuat harta.. atau siasatan masih dijalankan kerana buktinyer masih tak cukup nyata.. adoii.. nanti kalau tak jadi.. mau Mat Boo ketawa berguling-guling hingga tak terkata.. bila melihatkan perangai lu sebagai Pak Menteri yang dikatakan hebat tu rupanyer auta..

Wednesday, December 18, 2013

LAA!! TOL PLAK NAIK.. YIPPIEE!!


SHAH ALAM - Kenyataan menteri yang meminta pengguna lebuh raya menggunakan laluan biasa sekiranya tidak bersetuju dengan kenaikan tol, dikritik Naib Ketua Pemuda Umno, Khairul Azwan Harun.

Khairul Azwan dalam satu sidang media semalam menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Abdul Wahid Omar lebih berhati-hati dalam memberikan saranannya kepada pengguna lebuh raya.

“Kami tidak bersetuju dengan kenyatannya. Beliau perlu lebih berhati-hati dengan apa yang dikatakan. Kenyataan itu memperlihatkan rasa tidak sensitif terhadap keperluan rakyat,” ujar beliau.

Tambahnya, "terpulang kepada rakyat untuk memilih dan jangan mengajar mereka".

Terdahulu, Abdul Wahid berkata pengguna jalan raya yang tidak bersetuju dengan kenaikan tol boleh menggunakan jalan biasa.

“Kami menyediakan jalan alternatif kepada mereka yang sanggup membayarnya. Kepada yang berasa kadar tersebut terlalu tinggi, mereka ada pilihan untuk tidak melaluinya..... - SinarHarian


Sedihnyer gua tengok menteri-menteri yang ada kat negara kita ni.. dah ler IQ tak bleh blah lepas tu berebut-bebut plak nak menunjukkan kebodohan diri.. yang kononnyer dia ler yang paling hebat tapi rupanya otak letak di kaki.. dan bercakap pun main sedap mulut jer macam tak bleh nak pikir sendiri.. tapi kalau menyakau harta rakyat bukan main lagi tanpa menoleh kanan dan kiri.. adoii tak tau la sapa yang bangang melantik orang macam ni jadi pak menteri...  kalau macam ni la gayanyer lagi cepat ler melingkup ini negeri..

Nampaknyer keadaan negara kita dah semakin tenat.. sebab pemimpinnyer ramai sangat yang berperangai lahanat.. namun begitu diorang tetap bermati-matian mengatakan yang keadaan kita masih selamat.. berbanding negara lain banyak yang dah lumat.. dan bagi menyelamatkan keadaan diorang supaya selamat serta dapat meneruskan hidup dengan lebih nikmat.. akhir rakyat jelata tak kira bangsa jugak terpaksa disunat.. dah tu mendabik dada kononnyer diorang ler paling hebat menjaga negara ni dengan usaha berjimat cermat..

Terus terang gua cakap.. gua memang betul-betul sakit hati.. apa taknyer setiap hari gua terpaksa singgah kat pondok tol untuk membayar ufti.. kalau tidak macamana nak pergi opis gua kat Bangi setiap hari.. takan la gua nak meredah belukar.. denai dan titi.. atau terpaksa meredah mana saja jalan yang boleh dilalui termasuk jalan mati.. nanti bila lambat masuk opis tak pasal-pasal gua dapat surat berenti...

Gua tak boleh nak bayangkan bagaimana keazaban yang terpaksa ditangung bila harga tol naik nanti.. sedangkan seksa sekarang ni pun dah setengah mati.. nampaknyer lepas ni time makan tengahari terpaksa ler gua mengikat perut dengan hanya menjamah roti.. atau mintak sikit nasi dari member-member yang mungkin terasa simpati.. tapi masalahnyer keadaan diorang pun macam gua jugak rasa tak puashati dengan nasib sendiri angkara pak menteri yang berotak tuli..

* Lepas ni cukai pintu plak akan dinaikkan.. haa!! mano yang tak puas hati dengan cukai pintu.. korang jangan gunakan pintu.. mungkin korang boleh gunokan tingkap.. saluran paip ataupun lubang angin.. ini kerana cukai tingkap dan cukai lubang angin akan dikekalkan seperti biasa..

Thursday, December 5, 2013

APA LETRIK NAK NAIKKK? CANTEKKKK...


KUALA LUMPUR, 3 Dis - Semakan tarif elektrik yang berkuat kuasa 1 Jan, 2014, dijangka memberi kesan sementara kepada kadar inflasi negara, kemungkinan naik sedikit kepada 3.0 peratus tahun depan daripada 2.8 peratus sekarang, kata Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.

Beliau berkata bank pusat itu tidak menilai bagi asas bulan ke bulan.

"Penilaian awal kami ialah ia mungkin menyebabkan kenaikan inflasi sebanyak 0.4 peratus. Justeru itu, memandangkan kadar semasa ialah 2.8 peratus, ia boleh mencecah 3.0 peratus," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucapan di Sidang Kemuncak Tenaga 2013... –Bernama


Ini la bahananyer bila dapat Pak Menteri yang tak pernah hidup susah.. kehidupan rakyat dibuatnyer tak kisah bila orang ramai mengadu masalah serta keluh kesah.. tentang bagaimana kos kehidupan yang semakin meningkat membuatkan jiwa diorang bertambah resah.. kena plak yang terbaru ni tarif letrik plak akan diselaraskan.. apa lagi rakyat dengar terus hilang selera makan... bila melihatkan kehidupan yang tak habis-habis ditekan...

Yang hampehnyer para pengampu plak yang gembira sakan.. bagi diorang inilah masa yang paling tepat harga letrik dinaikkan.. kerana renjatan letrik ni katanyer amat bahaya untuk kesihatan.. malah kerajaan pun dah habis berbillion menanggung kos perubatan.. mana yang tak setuju tu bleh la duduk diam-diam dalam hutan.. "Haa ini la masalahnyer orang kita suka sangat mengeluh.. kalau letrik naik apa nak gaduh guna ler lampu suluh.."

Dan yang Pak Menteri kita bleh buat pun hanya setakat bercerita dan bersyarah.. bercakap macam la rakyat ni semuanya bodoh tak pernah ke sekolah.. “Alaa korang anggap ler ini semua takdir Tuhan dan kita semua kena ler pasrah..” katanyer dengan tegas sambil kepalo otak liar memikirkan bagaimanalah caranyer harta rakyat yang berjuta ni nak ditarah..

Wahai Pak Menteri.. janganlah mementingkan diri lu jer.... gua tau ler lu hidup mewah mengalahkan anak raja.. lahir-lahir jer ke dunia semua dah terhidang kat atas meja.. hingga nak berjalan selangkah pun ada orang yang taja.. malah anak bini lu pun turut sama tumpang bangga dengan langkah mendada.. sambil menunjukkan badan yang sihat mengalahkan guni baja.. apa taknyer belum habis cakap lagi  jet peribadi dah tersedia depan tangga.. hanya menunggu perintah jer nak dibawa ke mana untuk berbelanja..

Yang sedihnyer rakyat hanya dapat tengok sampai juling mata.. melihat kerakusan kerabat Pak Menteri menghabiskan harta.. nak marah takut nanti di chop penderhaka.. kena plak bila Pak Menteri ungkit kembali segala tok nenek subsidi yang berjuta.. serta janji yang ditepati bukannya auta..

Cuma yang rakyat boleh buat pun hanya setakat maki-hamun dalam hati.. "Cheh!! tak guni punya menteri.. buat penat kitorang jer berbaris masukkan kertas undi dalam peti.. korang sedap-sedap berjoli setengah mati.. kitorang jugak yang sengsara makan hati.. tapi bila time nak pilihanraya bukan main lagi terhegeh-hegeh dengan muka tak malu mintak simpati.. lepas ni sorry.. korang semua boleh pegi mati.."

Thursday, November 14, 2013

ADA LAGI SYIAH NI RUPANYER!!!..


KUALA LUMPUR – Syiah yang kini dipercayai mempunyai sekitar 300,000 pengikut di negara ini dipercayai didalangi oleh Yahudi yang mempunyai agenda berterusan untuk memecahbelahkan umat Islam di seluruh dunia.

Pengerusi Akidah, Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains), Datuk Syeikh Muhammad Fuad Kamaludin berkata, Malaysia antara negara yang menjadi sasaran gerakan itu sejak 40 tahun lalu. Katanya, rancangan itu bagaimanapun gagal kerana keberkesanan kepemimpinan negara melaksanakan pentadbiran berlandaskan prinsip keharmonian sejagat.

“40 tahun lalu, ada pengikut Syiah datang berhujah di maktab perguruan Islam dan memberi buku kepada mahasiswa bertujuan untuk mengembangkan fahaman mereka tetapi tidak berjaya. ALLAH masih selamatkan negara kita,” katanya pada Seminar

Kefahaman Islam yang bertajuk ‘Fenomena Syiah - Mencari Kesimpulan antara Benar atau Salah’ di Dewan Serbaguna, Masjid Wilayah Persekutuan di sini, kelmarin.. - SinarHarian


Nampaknyer masalah Syiah ni masih lagi belum reda-reda..  walaupun dah berbuih mulut bercakap dan menasihat.. dan berpuluh-puluh ceramah.. kempen serta wacana diadakan.. namun masih jugak ada lagi manusia-manusia sengal yang terpengaruh.. gua pun tak tau.. mungkin diorang dapat habuan kahwin mutaah kut.. tu yang diorang beria-ria tu..

Dan sebagai penambahan ilmu kita tentang si Syiah ini.. apakata kita berkongsi sebuah artikal yang gua petik dari Hakekat.com tentang golongan ni.. gua harap ia dapat memberi sedikit manfaat kepada kita semua akan bahayanyer si Syiah ni.. yang menariknyer ialah Hakekat.com berhujah dengan menggunakan hadis serta petikan ayat-ayat dari kita Syiah itu sendiri beserta dengan nombor halaman dan jilidnya.. lagi pun bukan semua dari kita pernah atau dapat membaca kitab-kitab Syiah ni..

Tapi sayangnyer laman web tidak aktif dan telah ditutup.. tak tau ler gua apa sebab dan puncanyer... okey tarik nafas panjang kerana artikel ni agak panjang sikit.. dan selamat membaca semoga bermanfaat..

Sumber Ajaran Syiah

Sebenarnya dari mana sih umat syiah mengambil ajaran agamanya? Mengapa kita sering mendengar kawan-kawan syiah berdalil dari Shahih Bukhari?

Sebagaimana Ahlussunah memiliki kitab hadits yang berasal dari Nabi, maka sebagai mazhab, syiah harus memiliki kitab-kitab yang berisi sabda para imam ahlulbait mereka yang wajib diikuti bagi penganut syiah. Lalu mengapa syiah mengemukakan dalil dari kitab-kitab hadits sunni seperti shahih Bukhari dan Muslim? Mereka menggunakan hadits-hadits itu dalam rangka mendebat ahlussunah, bukan karena beriman pada isi hadits itu. Lalu apa saja rujukan syiah Imamiyah?

Syiah Imamiyah menganggap sabda 12 imam ahlulbait sebagai ajaran yang wajib diikuti, ini sesuai dengan ajaran mereka yang menganggap 12 imam ahlulbait sebagai penerus risalah Nabi. Sabda-sabda tersebut tercantum dalam kitab-kitab syiah, namun sayangnya kitab-kitab itu tidak begitu dikenal atau tepatnya sengaja tidak disebarluaskan oleh penganut syiah di Nusantara. Insya Allah kami akan memudahkan pembaca untuk mendownload sebagian kitab rujukan mereka yang memuat sabda-sabda para imam ahlulbait.

Tapi pembaca pasti penasaran untuk membaca sabda ahlulbait, karena salah satu murid Imam Ja’far As Shadiq yang bernama Zurarah mengatakan dalam sebuah riwayat dari Al Kisyi yang meriwayatkan dalam bukunya Rijalul Kisyi dengan sanadnya dari Muhammad bin Ziyad bin Abi Umair dari Ali bin Atiyyah bahwa Zurarah berkata: jika aku menceritakan seluruh yang kudengar dari Abu Abdillah (Ja’far Asshadiq) maka laki-laki yang mendengar perkataan Imam Ja’far pasti akan berdiri kemaluannya. Rijalul Kisyi hal 134 (kira-kira cerita apa yang dibawa oleh Imam Ja’far sehingga membuat kemaluan berdiri?)

Sedangkan umat syiah mengatakan bahwa para imam mendapat ajaran dari imam sebelumnya yang mendapatkan ajaran dari Nabi. Juga umat syiah mengajarkan bahwa ajaran para imam harus diikuti. Tapi ternyata imam yang satu ini suka mengajarkan cerita-cerita yang membuat kemaluan berdiri. Jangan-jangan ajaran di atas sudah disensor. Lalu bagaimana hukum menyensor ajaran ahlulbait yang wajib diikuti?

Literatur syiah yang dianggap sebagai literatur utama yang memuat riwayat sabda ahlulbait ada 8 kitab utama, ulama mereka menyebutnya dengan sebutan “al jawami’ ats tsamaniah” (kitab kumpulan yang delapan) ini sesuai dengan yang tercantum dalam kitab Muftahul Kutub Al Arba’ah jilid 1 hal 5 dan A’yanus Syiah jilid 1 hal 288.

Dalam makalahnya yang berjudul metode praktis untuk pendekatan sunnah syiah (dimuat dalam masalah Risalatus Islam, juga dimuat bersama makalah lain yang diambil dari majalah yang sama dengan judul “persatuan islam” hal 233, Muhammad Shaleh Al Ha’iri mengatakan: kitab shahih imamiyah ada delapan, empat di antaranya di tulis oleh tiga orang yang bernama Muhammad yang hidup terdahulu, tiga lagi ditulis oleh tiga orang yang bernama Muhammad yang hidup setelah tiga yang pertama, yang kedelapan ditulis oleh Al Husein Nuri Thabrasi.

Kitab pertama dan yang tershahih di antara delapan kitab di atas adalah Al Kafi. Ini seperti disebutkan dalam kitab Adz Dzari’ah jilid 17 hal 245, Mustadrak Al Wasa’il jilid 3 ha 432, Wasa’il Asy Syi’ah jilid 20 hal 71. kitab-kitab di atas menyebutkan bahwa kitab Al Kafi adalah kitab yang tershahih dari empat kitab utama mereka, karena kitab Al Kafi ditulis pada era Ghaibah Sughra, yang mana saat itu masih mungkin untuk mengecek validitas riwayat yang ada dalam kitab itu. karena pada era Ghaibah Sughra Imam Mahdi masih dapat dihubungi melalui “duta yang empat” yang dapat berhubungan dengan Imam Mahdi dan menerima seperlima bagian dari harta syiah.

Jumlah riwayat kitab Al Kafi ada 16099, seperti diterangkan dalam kitab A’yanus Syi’ah jilid 1 hal 280. Kitab Al Kafi dijelaskan oleh para Ulama Syi’ah, di antaranya adalah Al Majlisi –penulis Biharul Anwar- yang menulis penjelasan kitab Al Kafi dan diberi judul Mir’aatul Uquul. Dalam kitabnya itu Majlisi juga menilai validitas hadits Al Kafi, di antara hadits yang dianggapnya shahih adalah hadits yang menerangkan bahwa Al Qur’an telah diubah.

Berikut terjemahan nukilan dari Mir’atul Uqul: Abu Abdillah berkata: “Al Qur’an yang diturunkan Jibril kepada Muhammad adalah 17 ribu ayat”. Al Kafi jilid 2 hal 463. Muhammad Baqir Al Majlisi berkata bahwa riwayat ini adalah muwathaqah. Lihat di Mir’atul Uqul jilid 2 hal 525.

Begitu juga ada kitab lain yang berisi penjelasan riwayat Al Kafi, yaitu Syarh Jami’ yang ditulis oleh Al Mazindarani begitu juga terdapat kitab yang berjudul As Syafi fi Syarhi Ushulil Kafi, ada lagi kitab yang judulnya At Ta’liqah Ala Kitabil Kafi yang ditulis oleh Muhammad Baqir Al Husaini, tapi hanya menjelaskan sampai Kitabul Hujjah saja. Ada lagi kitab Al Hasyiyah Ala Ushulil Kafi karangan Rafi’uddin Muhammad bin Haidar An Na’ini, juga Badruddin bin Ahmad Al Husaini Al Amili.

Kitab kedua adalah Man la Yahdhuruhul Faqih yang ditulis oleh Muhammad bin Babawaih Al Qummi, yang juga dikenal dengan sebutan As Shaduq, keterangan mengenai kitab ini adapat dilihat dalam kitab Raudhatul Jannat jilid 6 hal 230-237, A’yanus Syi’ah jilid 1 hal 280, juga dalam Muqaddimah kitab Man La Yahdhuruhul Faqih, kitab ini memuat 176 bab, yang pertama adalah bab Thaharah dan ditutup dengan bab Nawadir. Kitab ini memuat 9044 riwayat.

Disebutkan dalam pengantar bahwa penulisnya sengaja menghapus sanad dari setiap riwayat agar tidak terlalu memperbanyak isi kitab, juga disebutkan bahwa penulisnya mengambil riwayat untuk ditulis dalam buku ini dari kitab-kitab yang terkenal dan dapat diandalkan, penulis hanya mencantumkan riwayat yang diyakini validitasnya. Ditambah lagi dengan kitab Tahdzibul Ahkam, keterangan mengenai kitab ini dapat ditemui dalam kitab mustadrakul wasa’il jilid 4 hal 719, kitab adzari’ah jilid 4 hal 504, juga dalam pengantar tahdzibul ahkam sendiri. Kitab ini ditulis untuk memecahkan kontradiksi yang terjadi pada banyak sekali riwayat syiah, kitab ini berisi 393 bab. Mengenai jumlah haditsnya akan kita bahas kemudian.

Begitu juga kitab Al Istibshar, yang terdiri dari tiga jilid, dua jilid memuat bab ibadah, sementara pembahasan fiqih lainnya dicantumkan pada jilid ketiga. Kitab ini memuat 393 bab, dalam kitabnya ini penulis hanya mencantumkan 5511 hadits dan mengatakan: saya membatasinya supaya tidak terjadi tambahan maupun pengurangan. Sementara dalam kitab Adz Dzari’ah ila Tashanifisy Syi’ah disebutkan bahwa jumlah haditsnya ada 6531, berbeda dengan penuturan penulisnya sendiri.

Silahkan dirujuk ke Ad Dzari’ah jilid 2 hal 14, A’yanus Syi’ah jilid 1 hal 280, pengantar Al Istibshar, tulisan Hasan Al Khurasan. Kedua kitab di atas – Tahdzibul Ahkam dan Al Istibshar- adalah karya ulama tersohor syiah yang bergelar “ Syaikhut Tha’ifah” yaitu Abu Ja’far Muhamamd bin Hasan Al Thusi (wafat 360 H). Al Faidh Al Kasyani dalam Al Wafi jilid 1 hal 11 mengatakan: seluruh hukum syar’i hari ini berporos pada empat kitab pokok, yang seluruh riwayat yang ada di dalamnya dianggap shahih oleh penulisnya.

Agho Barzak Tahrani – salah satu mujtahid syiah masa kini- mengatakan dalam kitab Adz Dzari’ah jilid 2 hal 14: empat kitab ditambah dengan kitab kumpulan hadits adalah dasar bagi hukum syar’I hingga saat ini. Pada abad 11 Hijriah para ulama syiah menyusun beberapa kitab, empat di antaranya disebut oleh ulama syiah hari ini dengan: Al Majami’ Al Arba’ah Al Mutaakhirah” (empat kitab kumpulan hadits belakangan); empat kitab itu adalah: Al Wafi yang disusun oleh Muhamad bin Murtadha yang dikenal dengan julukan Mulla Muhsin Al Faidh Al Kasyani –wafat tahun 1091 H– terdiri dari tiga jilid tebal, dicetak di Iran, memuat 273 bab. Muhammad Bahrul Ulum mengatakan bahwa kitab Al Wafi memuat 50 000 hadits (lihat footnoote kitab Lu’lu’atul Bahrain hal 122) sementara Muhsin Al Amin mengatakan bahwa Al Wafi memuat 44244 hadits, bisa dilihat dalam A’yanus Syi’ah.

Lalu kitab Biharul Anwar Al Jami’ah Li Durar Akhbar Aimmatil At-har karya Muhammad Baqir Al Majlisi –wafat tahun 1110 atau 1111 H-. Ulama syiah menyatakan bahwa Biharul Anwar adalah kitab terbesar yang memuat hadits dari kitab-kitab rujukan syiah, bisa dilihat keterangan mengenai kitab ini dalam Adz Dzari’ah jilid 3 hal 27, juga A’yanus Syi’ah jilid 1 hal 293. selain itu juga ada kitab wasa’ilus syi’ah ila tahsil masa’ilisy syari’ah yang disusun oleh Muhammad bin Hasan Al Hurr Al Amili, yang dianggap sebagai kitab terlengkap yang memuat hadits hukum fiqih bagi syiah imamiyah.

Dalam kitab ini terkumpul riwayat dari kitab empat utama dan ditambah dengan riwayat lain dari kitab-kitab lain yang dianggap sebagai rujukan, yangkonon jumlahnya mencapai tujuh puluh kitab-seperti dikatakan oleh penulis kitab Adz Dzari’ah. Tetapi Syirazi dalam pengantar kitab wasa’il menyebutkan jumlah kitab yang menjadi rujukan adalah 180 kitab lebih, Al Hurr Al Amili menyebutkan judul-judul kitab yang menjadi rujukannya yang berjumlah lebih dari delapan puluh kitab, dia juga menyebutkan bahwa dia mengambil rujukan dari kitab-kitab selain yang telah disebutkan, tetapi dia merujuknya dengan perantaraan nukilan kitab lain. Silahkan merujuk pada Muqaddimatul Wasa’il yang situlis oleh Asyirazi, begitu juga A’yanus Syi’ah jilid 1 hal 292-293, Adz Dzari’ah jilid 4 hal 352-353, Wasa’ilusy Syi’ah jilid 1 hal 408, jilid 20 hal 36-49.

Lalu kitab mustadrakul wasa’il wa mustanbtul masa’il yang disusun oleh Husein Nuri Thabrasi –wafat 1320 H-. Agho Barzak Tahrani mengatakan: kitab mustadrak wasa’il menjadi seperti kitab kumpulan hadits lainnya yang harus ditelaah dan dijadikan rujukan oleh para mujtahid dalam memutuskan hukum syareat, kebanyakan ulama kami saat ini tunduk mengikuti kitab itu. Lihat kitab Adz Dzari’ah jilid 2 hal 110-111. lalu Agho Barzak memperkuat pernyataannya dengan nukilan dari ulama-ulama syiah yang menjadikan kitab mustadrak wasa’il sebagai rujukan utama mereka. Adz Dzari’ah jilid 2 hal 111.

Jika pembaca merasa pernah mendengar nama Nuri Thabrasi, dia adalah penyusun kitab Fashlul Khitab fi Itsbati Tahriifi Kitaabi Rabbil Arbab – pemutus perkara, pembuktian bahwa kitab Tuhan telah dirubah-, kitab itu menyebutkan dalil-dalil yang memperkuat pendapat bahwa Al Qur’an yang ada hari ini telah diselewengkan dan diubah oleh “tangan-tangan kotor”. Dalam muqaddimah mustadrakul wasa’il, Agha Barzak Tahrani mengatakan : Dia adalah salah seorang imam ahli hadits dan rijalul hadits di masa ini, termasuk jajaran ulama besar syiah dan ulama besar islam di abad ini.

Bagaimana orang yang tidak beriman pada Al Qur’an menjadi ulama besar syiah? Pada pengantar mustadrak wasa’il, Agha Barzak Thrani mengatakan bahwa salah satu karya Husein Nuri Thabrasi adalah kitab Fashlul Khitab... - http://hakekat.com

* Dan jika korang berminat nak membaca tentang tragedi Karbala yang menjadi salah satu acara penting bagi para penganut Syiah pun boleh le layan http://hakekat.com/content/view/139/1/

Gilo ker apo!!.. kalau nak menunjukkan rasa sedih tahap gaban pun jangan ler buat kerja gilo.. siap mandi lumpur bagai..

 
Daripada korang belasah badan korang sampai berdarah-darah.. baik korang terjun lombong jer.. atau paling tidak panggil jer ahli gusti lanyak korang.. haa!! baru korang tau dianyer azab..

Wednesday, November 6, 2013

NAK BELA LEMBU KAMBING PUN SUSAH..


GEMENCHEH – Seorang penternak lembu dan kambing tertekan apabila diarah berpindah oleh pihak pengurusan Felda Bukit Jalor (FBJ) pada Julai lalu, memandangkan tapak tanah ternakan itu bakal dibangunkan untuk Projek Perumahan Generasi Baharu Felda (PGBF).

Penternak berkenaan, Zainal Zainuddin, 51, berkata, dia telah menerima surat rasmi oleh pihak Felda pada 10 Julai lalu mengarahkannya untuk mengosongkan tapak sebelum 15 Ogos.

Namun menurutnya, dia tidak mempunyai modal untuk memindahkan semua ternakannya ke lokasi yang disediakan pihak Felda memandangkan kos diperlukan untuk memindahkan kesemua 50 kambing dan lembu menelan kira-kira RM5,000.

"Jadi pada 17 Oktober lalu, saya meminta jasa baik pihak kontraktor membantu membuka kandang serta mengangkat barangan ke lot tanah lain.... - SinarHarian


Itu la dia... ada orang tak pernah-pernah jaga lembu tetiba sedap-sedap dapat duit rakyat beratus juta.. dah tu senang-senang dapat tanah beratus hektar yang kononnyer nak bela lembu ler... kambing ler.. kuda ler.. itik serati ler.. arnab ler.. tapi satu hasil pun gua tak nampak.. semua lingkup.. sedangkan orang kampung gua nak bela lembu kambing pun bukan main susah.. kena hambat sana-sini.. dah macam orang pelarian plak rasanyer gua tengok..

Adoii!! tu yang gua maleh nak cakap... buat sakit hati jer.. gua harap pak-pak menteri kito tu berpikir ler sikit.. sesekali tu gunakan la otak tu.. jangan asyik disimpan jer dalam almari buat hiasan.. daripada korang bagi tanah ladang NFC kat anak-beranak Kak Ijat.. baik korang bagi ladang tu kat Abang Jenal kita ni.. ado gak hasil... paling tidak ada gak lembu kambing 50 ekor.. dan bleh gak gua hantar kuda lumba gua si Bulat meragut kat situ..

Kalau korang nak tau FBJ ker NFC Gemas tu bukan jauh sangat pun.. kalau bawak motor tak sempat masuk gear tiga dah sampai.. kalau bawak ferari lagi la cepat.. mungkin ini yang dikatakan beruk mat yeh kat kondo di susukan anak sendiri kat pondok buruk dibiarkan melingkup.. ada ka patutt!!!

Kambing-kambing Abang Jenal sedang menunjukkan aksi ngeri kepada Abang Jenal dengan meniti palang kandang sambil menutup mata..

Tuesday, October 22, 2013

DAH MURTAD KO NI..


KUALA LUMPUR 15 Okt. - Orang Islam yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Rayuan berhubung penggunaan kalimah Allah oleh pihak gereja Roman Katolik dan majalah mingguan The Herald boleh menjadi kafir serta murtad.

Dalam nada tegas, Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut berkata, tindakan mempertikaikan keputusan itu oleh umat Islam sendiri juga mencerminkan akidah dan syariat mereka sesat serta keji dari segi akhlak.


Namun, katanya, kafir dan murtad seseorang itu jatuh sekiranya mereka mempertikaikan dalam keadaan sengaja dan waras... - UtusanM'sia


Dan ini plak..

MELAKA 15 Okt. - Kejayaan mempertahankan kalimah Allah daripada digunakan dalam penerbitan majalah mingguan Katolik, The Herald jelas membuktikan bahawa kerajaan sentiasa berpaksikan kepada Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.


Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron berkata, sejak merdeka lagi, kerajaan sentiasa meletakkan Islam mengatasi segala-galanya dan dijadikan sebagai satu prinsip..... - UtusanOnline


Tapi rupa-rupanyer.. hadooo!!!..

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberi jaminan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah dalam keputusan Mahkamah Rayuan baru-baru ini terhadap akhbar mingguan The Herald tidak akan membabitkan penganut agama Kristian di Sabah dan Sarawak. Malahan kata Najib, persetujuan 10 perkara yang ditandangani beliau sendiri pada 11 April 2011 masih kekal dan terus diguna pakai.

Antara kandungan persetujuan 10 perkara tersebut ialah membenarkan pengimportan dan penerbitan kitab Injil dalam semua bahasa, termasuk Bahasa Malaysia dengan penggunaan perkataan Allah tanpa sekatan. Beliau dengan tegasnya mengingatkan agar keputusan mahkamah itu tidak dijadikan modal politik oleh sesetengah pihak.

"Jangan jadi batu api, jangan bermain dengan api kerana tindakan itu boleh membakar diri sendiri.

"Kepada rakyat (penganut Kristian) jangan sesiapa tertekan kerana amalan agama akan kekal seperti sebelum ini," katanya semasa ucapan perasmian Persidangan Perwakilan Tahunan Parti Bersatu Sabah (PBS) ke-28 di Kota Kinabalu petang tadi. - M'siaKini


Aiii!!!.. sebelum ni bukan main bergegar lagi nak mempertahankan kalimah Allah serta akidah umat Islam.. kononnyer sentiasa meletakkan Islam mengatasi segala-galanya.. abih tu bagaimana dengan akidah umat Islam kat Sabah dan Sarawak.. tak nak mempertahankan sekali ker.. apo Sabah dan Sarawak tu bukan Malaysia ker... adoii memang gilo!!  dan gua pun tak tau nak cakap apo dah.. apa punya nasib dapek PM cam ni pun gua tak tau la...!!!

Penanggah: Hello Atok Mufti.. agak-agaknyer mamat ni dah jatuh murtad ko?

Atok Mufti: Sabau la Penanggah.. kalau ikutkan tafsiran dari kitab Atok yang tebal ni dengan jelas menunjukan si mamat yang kita sayangi ni masih lagi belum murtad.. sebab nampak sangat mamat ni tak waras.. akai tarakk!!

* Bila pembangkang setuju puak kristian gunakan kalimah Allah bukan main lagi memasing melenting.. sebulan tak habis cerita.. tapi bila ketua puak sendiri bersetuju tau plak memasing senyap.. hampeh betulll!! cehh!! bos konon.. bos pun sama macam korang..

Friday, October 4, 2013

REMBAT JANGAN TAK REMBAT!!.


Radio Televisyen Malaysia (RTM) membelanjakan RM3,810 untuk satu jam dinding yang hanya berharga RM100, lapor Jabatan Audit Negara dalam laporan tahunan mereka. Rangkaian televisyen yang dimiliki kerajaan Malaysia itu mempunyai 20 biji jam yang sama dan harga keseluruhan yang dibayar adalah RM76,200.

Laporan itu seterusnya menjelaskan yang jam dinding itu adalah komponen dikenali sebagai "slave clocks". Ia sebahagian daripada sistem jam induk yang dihubungkan dengan satelit untuk membantu penyelarasan masa siaran dan bernilai RM116,220.


Bagaimana pun, sistem jam induk itu gagal berfungsi dan jam dinding berteknologi tinggi itu akhirnya digunakan sebagai jam dinding biasa. - M'siaKini


Umang aii!! bukan main lagi korang berbelanjo.. berjoli sakan sampai lupo diri mengalahkan anak rajo.. membeli apa saja yang melintas di mato.. dari kapal terbang.. kasut but.. jam dinding hingga ler ke kerusi dan mejo... malah dengan tanpa rasa bersalah bukan main bangga lagi menayangkan muko dengan selambo dan bersahajo.. amboii!! apo korang ingat duit yang korang lanyak tu bapak korang yang tajo..

Kita pun tak pernah terbayangkan bagaimana liciknyer diorang merembat.. benda yang dibeli tu satu jer tapi yang diklaim sampai empat.. malah ada yang harganyer langsung tak munasabah.. kononnyer jam dinding ni mahal sebab jarum panjang dan pendeknyer boleh diubah..  malah skrunyer pun boleh ditambah.. dan scaner A4 cap tapir ni pun kena ditempah.. bukannyer dekat tapi jauh di Eropah.. kalau rosak tak payah susah-susah.. campak jer ke bakul sampah..

Sebenarnyer rakyat masih belum lupa.. kerana tahun lepas pun kita bercakap tentang benda serta masalah yang serupa.. dan setakat ni gua tengok takda pun tindakan atau hukuman yang dikenakan terhadap si pelahap celaka.. malah diorang boleh lagi tersenyum dan berjenaka.. katanyer ini semua salah kira.. malah pak-pak menteri pun macam takut-takut jer nak berkata.. seolah-olah sama-sama menumpang kereta dan berkongsi cerita..

Ini la bahananyer bila pak menteri tak reti nak memantau.. entah apa yang disebokkan pun gua tak tau.. apa lagi penyamun pun terus ler bersilat dan berkuntau.. melibas apa saja yang terjangkau.. cuma stakat ni hanya si KJ jer yang ada sikit berkicau.. walaupun sikit tapi sekurang-kurangnyer ini akan membuatkan si penyamun sedikit risau kerana KJ sudah bikin kacau.. dan ada jugak pak menteri yang buat alasan melalut.. seperti cerita pistol tercabut lalu jatuh ke laut.. bila gua baca terus terguling-guling sampai krem perut..

Yang paling tak bleh blah ialah bos-bos di Khazanah.. melanyak duit sampai lupa segala amanah.. berbelanja sakan seolah-olah terjumpa harta karun dalam tanah.. woii!! apa yang korang buat dengan kad kredit tu hahh?!.. adakah buat pegi blanjer pasar atau pun beli kereta mewah.. adoii macam mana ler negara tak punah bila si penyamun disuruh jaga rumah..

Sebenarnya gua memang dah naik menyampah... kerana penyelewengan berlaku bersepah-sepah.. kalau ler senarai tu dibaca satu persatu mau ada yang rebah hingga kena dipapah.. bila melihatkan harta negara senang-senang kena kekah.. masalahnyer kita yang hidup susah ni disuruh belanja dengan berhemah.. kalau boleh duduk jer dibawah kemah.. kerana ekonomi negara kita sekarang ni dalam keadaan lemah.. hingga pak menteri nak keluar negara pun terpaksa tinggalkan amah.. tapi rupa-rupanyer dalam diam-diam diorang sedap-sedap makan besar dalam rumah..

Tapi yang sedih tu ada plak yang gembira tahap gaban.. dengan bangga menyokong si musang melahap ayam sereban.. katanyer K-Pop tu baik untuk kesihatan.. kalau boleh Pak Menteri panggil ler lagi tahun depan.. lagi satu.. saper jer yang protes akan teruk diserang.. dengan kata-kata jer bukan ler dengan parang.. “korang ni patut bersyukur dengan keadaan negara kita sekarang.. masih aman dan dapat jugak makan walaupun bajet dah kurang.. tapi kalau korang tak puashati korang bleh pindah dan duduk kat negara seberang..”..

Wednesday, October 2, 2013

MAT BELIA AL-SHABAAB BIKIN PANAS..


 Kitorang bukan cakap besar ler.. kalau setakat one bye one kitorang tak gentar.. kalau berani ajak ler kitorang makan kenduri..

 Dah lapan jam kita lepak kat sini.. sampai dah naik lengoh tulang belikat gua.. sekor bayang al-Shabaab pun tak nampak.. hampehh btul.. klau camni duduk rumah layan doremon lagi bagus. 


NAIROBI - Gerilyawan Al-Shabaab Somalia menegaskan, Senin, tidak ada wanita yang terlibat dalam serangan terhadap pusat perbelanjaan Westgate di Nairobi, ibi kota Kenya. Pernyataan itu membantah spekulasi bahwa "Janda Putih" Samantha Lewthwaite mengambil bagian dalam serangan mematikan tersebut.

"Kami sekali lagi menegaskan bahwa tidak ada wanita yang terlibat dalam serangan di Westgate," kata Al-Shabaab di Twitter, dengan menambahkan bahwa kelompok tersebut memiliki kebijakan "tidak mempekerjakan wanita untuk misi-misi semacam itu".. - republika.co.id..


Mungkin ada diantara kita yang tertanya-tanya.. siapakah gerangan geng al-Shabaab inilah agaknya.. yang tetiba muncul di Kenya dan membuatkan rakyat serta Pesidennyer menjadi panik serta terpinga-pinga.. dan kita pun tak tau apsal tetiba jer diorang mengamok di negara tersebut.. dan membuatkan tentera Kenya menjadi berserabut dan kelam-kabut hingga ramai yang ketakutan dan terus cabut.. malah Pak Presidennyer yang sebelum ni punyalah ganas tetiba menjadi pucat lesi.. bila al-Shabbab muncul dan menyergah bagaikan harimau terluka yang terlepas dari sangkar besi..

Sebenarnyer Harakat al-Shabaab al-Mujahidin bermakna Gerakan Belia  Mujahidin.. yang mana ketuanya gua tak kenal tapi yang pasti bukan bernama Pak Din.. dan mengikut kamus dewan Arab al-Shabaab itu bermaksud Belia.. tak tau ler belia 4B cawangan mana tapi yang pasti diorang tu berasal dari Somalia.. yang kononnya melakukan tugas mulia.. menolong rakyat yang menderita serta trauma.. diatas nama perjuangan agama.. serta membantu rakyat tertindas oleh pemimpin durjana yang asyik nak melibas..

Dan memandangkan gua pun tak tau akan tujuan sebenar geng al-Shabaab ni menyerang Kenya.. kerana masa tu gua tengah sebok bekerja sampai takda masa nak bertanya.. apsal agaknya diorang tu tetiba mengamok dengan marah yang bergelora bagai melepaskan dendam yang membara.. dan bagi mendapatkan kepastian apakata kita baca dulu akan temubual diorang ni dengan geng Al Jazeera..

KENYA - Ash-Shabab, kelompok Mujahidin Al-Qaeda yang berbasis di Somalia, telah mengaku bertanggungjawab atas serangan di ibukota Kenya, Nairobi, yang diluncurkan sejak Sabtu (21/9/2013) di pusat perbelanjaan kelas atas, Mall Westgate.

Menurut laporan layanan pers Mujahidin Ash-Shabab, HSM Press, hanya tawanan kafir yang terlibat dalam penyergapan Mujahidin ini. 


Sementara semua Muslim yang berada di dalam Mall Westgate telah dikawal keluar oleh Mujahidin sebelum memulai serangan.

Serangan ini hanyalah sedikit pembalasan atas hilangnya nyawa Kaum Muslimin yang gugur dalam serangan pengecut jet-jet Kenya di Lower Jubba dan kamp-kamp pengungsi rakyat Somalia lainnya. Apa yang Kenya saksikan di Westgate saat ini adalah pembalasan atas kejahatan yang dilakukan oleh militer mereka.

Al Jazeera mewawancarai juru bicara Mujahidin Ash-Shabab, Syaikh Abulaziz Abu Muscab, terkait operasi tersebut saat pengepungan di mall itu memasuki hari ketiga pada Senin (23/9). Syaikh Abulaziz berbicara mengenai mengapa Ash-Shabab menyerang Nairobi sekarang. Syaikh juga memberikan wawasan tentang hubungan antara Ash-Shabab dengan Mombasa Youth Centre, sebuah kelompok yang diklaim oleh pemerintah Kenya sebagai organisasi teroris.


Berikut hasil wawancara Al Jazeera dengan jurubicara operasi militer Mujahidin Ash-Shabab, Syaikh Abulaziz Abu Muscab.


Al Jazeera: Sudah lebih dari dua tahun sejak pasukan Kenya masuk ke Somalia untuk memerangi Ash-Shabab. Mengapa Ash-Shabab [baru] menyerang Nairobi sekarang?
Syaikh Abulaziz Abu Muscab:
Kami telah terlambat dalam menyerang Nairobi. Kami tidak menyerang sebelumnya karena mereka mengharapkan kami untuk menyerang. Tujuan kami adalah untuk menyerang musuh kami ketika mereka tidak mengharapkan kami untuk menyerang. Kali ini mereka tidak mengharapkan kami untuk menyerang. Kami memilih kapan saatnya menyerang, dan waktu terbaik untuk menyerang.


AJ: Apakah ini serangan pertama Ash-Shabab di Nairobi?
SA:
Itu bukan hal penting. Yang penting adalah kami yang menyerang sekarang. Tidaklah penting untuk mengatakan kami sudah menyerang sebelumnya atau tidak.


AJ: Serangan ini terjadi di Mall Westgate, yang, ketika serangan dimulai, penuh dengan para pembeli. Mengapa Ash-Shabab menyerang tempat yang penuh dengan warga sipil?

SA:  Tempat yang kami serang adalah pusat perbelanjaan Westgate. Ini adalah tempat di mana wisatawan dari seluruh dunia datang ke toko, di mana para diplomat berkumpul. Ini adalah tempat di mana para pengambil keputusan Kenya pergi untuk bersantai dan menghibur diri mereka sendiri. Westgate adalah sebuah tempat di mana terdapat toko-toko Yahudi dan Amerika. Jadi kami harus menyerang mereka.
Mengenai gugurnya warga sipil, [pemerintah] Kenya yang pertama-pertama harus ditanya, mengapa mereka membom warga sipil Somalia yang tak berdosa di kamp-kamp pengungsi, mengapa mereka membom rakyat yang tak berdosa di wilayah Gedo dan Jubba. Mereka yang harus ditanyai terlebih dahulu sebelum kami.


AJ: Ash-Shabab mengaku berjuang untuk melindungi Kaum Muslimin dan rakyat Somalia pada khususnya. Beberapa orang yang tewas dalam serangan ini malah menunjukkan sebaliknya. 

SA: Sejarah mendukung pernyataan kami. Kami adalah satu-satunya yang melindungi rakyat Somalia dan Somalia. Kami adalah satu-satunya kelompok yang memerangi musuh bersejarah Somalia. Kami adalah satu-satunya yang bisa mengatakan “tidak ” kepada musuh rakyat Somalia.
Mengenai hilangnya beberapa nyawa, ada tentara Kenya yang menembak para pejuang kami. Ada tembak-menembak. Tidak ada bukti bahwa peluru kami yang membunuh mereka. Kami membebaskan semua Muslim ketika kami mengambil alih mall ini. Para saksi telah mendukung kami dalam hal ini.


AJ: Apakah menurut Anda serangan ini akan membuat Kenya menarik pasukannya dari Somalia?
SA:
Pertanyaan itu bukanlah untuk kami. [Pertanyaan] itu untuk pemerintah Kenya. Itu terserah mereka akan menarik tentara mereka atau tidak. Jika mereka tidak mundur, serangan seperti ini akan menjadi biasa terjadi di Kenya. Ada kemungkinan jika mereka tidak mundur, serangan seperti ini akan terjadi di kota-kota Kenya dan kota-kota kecil Kenya setiap hari.
 

AJ: Sebelum pasukan Kenya masuk ke Somalia pada Oktober 2011, bagaimanakah hubungan antara Ash-Shabab dengan pemerintah Kenya?
SA:
Kami selalu memahami bahwa Kenya adalah musuh rakyat Somalia. Kami mengetahui hal ini ketika kami menguasai kota-kota perbatasan. [Pasukan] Kenya menyerang kami secara tak terduga. Kami tidak percaya kepada mereka dan kami tidak mempercayai mereka.


AJ: Kenya mengatakan akan pergi setelah para pelaku serangan ini dan tidak akan berhenti sampai mereka kalah. Apa pendapat Anda mengenai hal itu?
SA:
Kami bukan pelaku. Kami hanya membela diri dan membela hak-hak kami, hak-hak rakyat Somalia.
Saat ini tidak ada yang memiliki catatan kriminal yang lebih buruk daripada Presiden Kenya Uhuru Kenyatta. Dia berbicara tentang puluhan orang yang tewas di Westgate saat dia bertanggung jawab atas kematian ribuan orang yang terbunuh saat dia menjabat sebagai presiden. Jika Kenya menginginkan seseorang yang bertanggung jawab atas ini, maka pertama-tama mereka harus memulainya dengan dia.


AJ: Banyak, termasuk pemerintah Somalia dan Kenya, yang mengatakan Ash-Shabab menargetkan sebuah tempat yang penuh dengan warga sipil adalah tanda kelemahan, bahwa Ash-Shabab berada di belakang dan akan segera menjadi sejarah. Apakah itu masalahnya?
SA:
Siapakah orang-orang ini, menilai kami? Kelemahan orang-orang ini adalah umum agar semua orang melihatnya. Pemerintah Somalia dilindungi tank-tank untuk membuat mereka tetap berkuasa. Sementara Kenya mengandalkan dukungan asing, bahkan untuk berurusan dengan masalah kecil seperti [serangan] Westgate ini. Mereka meminta dukungan Barat .
 

AJ: Terakhir, Kenya telah menunjuk Mombasa Youth Centre ( MYC ) sebagai organisasi teroris. Kelompok ini pada banyak kesempatan telah mendukung Ash-Shabab. Apakah hubungan Ash-Shabab dengan MYC?


SA: Hubungan antara MYC dan kami adalah hubungan antara sesama Muslim. Mereka adalah saudara-saudara Muslim kami. Islam adalah hubungan kami, dan mereka memiliki hak yang sama dari kami seperti Kaum Muslimin lainnya. - arrahmah.com

Wednesday, September 18, 2013

BERAKHIRNYER SEORANG CHIN PENG..


KUALA LUMPUR 16 Sept. - Mayat bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM) Chin Peng yang meninggal dunia di Thailand akibat sakit tua pada usia 90 tahun tidak akan diterima untuk dibawa pulang ke negara ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, walaupun sudah meninggal dunia, mendiang tetap ketua pengganas komunis yang bertanggungjawab membunuh ribuan anggota keselamatan negara.


Katanya, kematian Chin Peng itu juga tidak mungkin dapat memadam rasa kebencian terhadap mendiang terutama dalam kalangan balu-balu anggota polis dan tentera yang dibunuh kejam pengganas komunis.


"Tidak mungkin veteran polis dan tentera akan menerima mayat atau abu mendiang sekalipun untuk dikebumikan di Malaysia. Chin Peng bukan pejuang kemerdekaan sebagaimana dakwaan pihak-pihak tertentu. Mendiang tetap ketua pengganas komunis... - UtusaM'sia..


Walaupun si Chin Peng dah mati tapi kisah keganasan komunis akan tetap hidup dalam sejarah.. lebih-lebih lagi kepada insan-insan yang pernah melalui zaman perit sewaktu dilanyak oleh geng komunis masa zaman darurat dulu.. malah aura si Chin Peng ini juga akan turut segar dalam kepalo otak orang politik.. ini kerana kisah Chin Peng akan sentiasa menjadi satu nilai tambah atau modal politik sampingan bagi orang-orang politik kita disepanjang zaman..

Itu sebabnyer setiap tahun.. time nak sambut hari merdeka kita akan tengok bagaimana seboknyer orang-orang politik bercerita tentang kejahatan si Chin Peng serta bebrutalan si komunis.. baik dalam TV mahupun dalam suratkhabar.. tapi amat jarang kita dengar diorang bercerita tentang kejahatan si British melanyak.. menipu atau menindas orang Melayu.. sedangkan kita merdeka dari British bukan dari komunis..

Tapi kalau masuk bab Chin Peng gua tengok semua nak bercakap.. semua nak tunjuk handal.. bercerita macam diorang ler yang lebih tahu.. dan dia punya marah seolah-olah macam diorang yang paling teruk kena seksa.. kena bantai siang malam oleh si Chin Peng.... tapi itu semua poyo… stakat cakap jer yang bergegar.. sedangkan diorang sendiri pun tak pernah bertempur dengan Chin Peng.. hanya stakat tengok dalam drama TV..

Sedangkan masa si Chin Peng hidup dulu tak nak plak diorang ni beria-ia pegi tangkap dan dakwa si Chin Peng tu kat mahkamah diatas jenayah perang atau jenayah kemanusiaan.. dan kalau dah tau si Chin Peng tu pengganas mahazalim dalam sejarah.. apasal diorang gatal-gatal tangan pegi buat perjanjian damai 2 Dis 1989 dulu.. apsal tak tembak jer si Chin Peng tu.. bukan ker berdamai bermaksud berbaik-baik.. kira buang yang keruh ambik yang jernih.. dan berikut ni adalah antara beberapa isi kandungan utama Perjanjian Damai Haadyai diorang yang gua sempat cilok dari jiran si Chin Peng..

    •    PKM berjanji untuk menamatkan perjuangan bersenjata mereka.


    •    PKM dibubarkan.


    •    Senjata api hendaklah diserahkan kepada pihak berkuasa Malaysia atau Thailand atau dimusnahkan di hadapan pihak keselamatan.


    •    Chin Peng selaku wakil ahi PKM berikrar taat setia kepada Yang diPertuan Agung Malaysia.


    •    Ahli PKM akan mematuhi undang-undang negara Malaysia.


    •    Artikel 3 perjanjian menetapkan bahawa Kerajaan Malaysia akan membenarkan bekas anggota PKM yang dilucutkan senjata untuk menetap di Malaysia sekiranya mereka mahu.


    •    Artikel 3.1 menetapkan bekas anggota PKM yang memang berasal dari Malaysia akan dibenarkan menetap di Malaysia mengikut undang-undang Malaysia.


    •    Artikel 4 perjanjian menetapkan bahawa kerajaan Malaysia akan membantu bekas bekas anggota PKM untuk memulakan hidup baru di Malaysia... kira dapat subsidi RM8 ribu serta elaun sara hidup sorang RM300.. dan yang kito dok memokak ni dapek apo..


Kalau kita anggap si Chin Peng tu manusia lahanat tahap brutal.. apa bezanyer plak dengan malaon-malaon yang bekerja atau yang menjadi talibarut si penjajah British ketika melawan komunis dulu.. bukan ker itu pun pengkhianat  negara tahap sengal.. apa taknyer dengan si Chin Peng bukan main garang lagi tapi dengan si penjajah yang menindas rakyat bukan main dibelai.. cehh!!

Dan memandangkan kisah si Chin Peng sedang hangat sekarang ni.. apakata tanpa membuang masa kita ikuti beberapa fakta yang dikira agak menarik mengenai siri keganasan si komunis lahabau yang mana tahap keganasannyer mengalahkan kebrutalan geng 306.. geng 104.. geng Abang Manja yang gua petik dari hasil pembentangan oleh sastrawan serta budayawan terkenal Indonesia.. Taufik Ismail yang bertajuk Meneropong Komunisme Dalam Angka-Angka sewaktu majlis Halaqoh Kebangsaan yang diadakan oleh Majlis Ulama Indonesi (MUI) pada 1/10/2012 tahun lepas..

    •    Komunisme membantai 120 juta manusia di 75 negara, sepanjang 1917-1991, rata-rata  1,621,621 orang setahun, 4.504 sehari, 3 orang per menit, 20 saat per orang, selama 74 tahun di 75 negara.

    •    Komunisme kudeta di 75 negara, negara bagian, pulau dan kota selama 69 tahun (1918-1987) sepanjang abad ke-20 dan berhasil mendirikan 28 negara komunis di dunia.


    •    Pembantai paling raksasa dalam sejarah dunia: rezim Uni Soviet yang menghabisi 61 juta orang. Dari jumlah itu Stalin bertanggungjawab terhadap 43 juta orang, (sekitar 39 juta mati di kem buruh paksa).


    •    Pembantai raksasa paling ganas dalam sejarah dunia adalah Kamboja di bawah partai Khmer Rouge pimpinan Pol Pot, April 1975 – Dis. 1978 membantai  2 juta (28.57 %) dari penduduk berjumlah 7 juta.


    •    Partai komunis Khmer Rouge membantai 2 juta orang dalam 44 bulan, berarti; 45.454 orang / bulan 1515 orang / hari, 63 orang / jam, 1 orang / menit selama 3   tahun, April 1975 - Dis. 1978.


    •    Pembantai raksasa ketiga: rezim komunis Cina, sejak 1949  sampai 1987 (revolusi kebudayaan), yang membunuh lebih dari 1 juta warganya sendiri.


    •    Korban total komunisme  (1917-1991) membantai 120 juta orang. Korban total seluruh perang dunia dan perang lokal abad ke-20.. 38.000.000 orang, sepertiga korban komunisme.


    •    Korban nyawa akibat keganasan komunisme tiga kali ganda lebih banyak dari korban seluruh perang di dunia sejak Nabi Adam sampai sekarang iaitu; korban perang dunia I, perang dunia II, Korea, Vietnam, Iraq, Afghanistan, Palestina, Libanon digabung menjadi satu.


    •    Penduduk 28 negara komunis melarikan diri dari negara mereka sebagai pengungsi sebanyak 35.juta orang, karena kemelaratan dan tak tahan ditindas, 1917 – 1971.


    •    Empat algojo raksasa komunis: Lenin (500.000 - 1917-1923), Stalin (43 juta, 1925-1953), *), Mao Tse-Tung (70 juta,-1947-1976) *) dan Pol Pot (2 juta orang, 1975-1979). *  sebagian karena mati kelaparan, kegagalan panen dan ekonomi.


    •    Tak banyak yang tahu bahwa Adolf Hitler pengagum Josef Stalin dan dia mengaku berguru dari Stalin. Hitler membantai 25.6 juta, Stalin 43 juta. Dua anak muda jerman, Karl marx (30 tahun) dan Friedrich Engels (28 tahun) menerbitkan buku manifesto komunis (1848).


    •    Mereka menulis terang-terangan bahwa tujuan ideologi mereka adalah “merebut kekuasaan dengan kekerasan”. Tapi partai komunis di seluruh dunia menutup-nutupi ini, berdusta dan menggantinya dengan istilah muluk-muluk.


    •    Akhirnya 24 negara sosialis-komunis itu di tahun 1991 bubar berantakan. RRC dan Vietnam berkhianat secara ideologis karena mengambil jalan kapitalisme dan kini menjadi makmur.


    •    Korea Utara dan Cuba bertahan secara ideologis dan rakyatnya tetap melarat sengsara sampai sekarang.. - voa-islam.com

Friday, September 6, 2013

HUTANG BANYAK RUPANYER...


PUTRAJAYA - Kerajaan perlu mengurangkan perbelanjaannya bagi membantu menurunkan defisit negara. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, dengan penjimatan itu barulah kerajaan mampu menampung pemberian subsidi yang tinggi.

“Seperti yang kita tahu sekarang, negara kini mengalami defisit. Kita pinjam terlalu banyak wang. Kalau kita tak pinjam wang, itu lebih baik. Jika boleh, kurangkan perbelanjaan kerajaan (kerana) subsidi kita sangat tinggi,” katanya dalam sidang media Cabaran Lumba Basikal Bukit Antarabangsa Langkawi 2013, di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas dakwaan Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang melihat tindakan kerajaan meningkatkan harga petrol RON95 sebanyak 20 sen seliter sebagai satu mungkir janji yang terpaksa dilakukan ekoran perbelanjaan boros dan salah guna kewangan negara semasa PRU13. - SinarHarian


Inilah bahananyer bila pemimpin syok sendiri.. berlagak poyo kononnyer dia ler yang paling bijak memajukan negeri.. dan bukan main bangga lagi kerana dah buat banyak bangunan tinggi.. kalau negara lain tengok pasti terasa iri sampai terkancing gigi.. tapi rupanyer itu semua takda erti.. kerana hutang negara dah tertunggak tinggi menunjukkan bukti.. dan ada penasihat pun tak bleh pakai.. kerana bagi idea yang tahap cikai.. dicadangkan buat projek itu dan ini.. rupanyer untuk menyenangkan anak bini serta kroni..

Nasib baiklah rakyat negara kita ni ramai yang masih tak mengerti.. tetap tersenyum simpul dan bergembira walaupun memikul hutang berpeti.. masih bersyukur walau harga barang naik tak henti-henti.. kalau marah pun hanya setakat dalam hati.. dan kembali sejuk bila Pak Menteri taburkan janji nak bagi apa saja yang dihajati.. walaupun tau apa yang janjikan tu belum tentu ditepati.. kalau ada pun kita gak yang nanti akan memikul hutangnyer sampai ke mati..

“Ahh!! sudah ler spy Penanggah.. stakat cakap lu memang gah.... sebenarnyer lu ni manusia tak kenang budi.. lu tau tak yang Pak Menteri kita ni baik hati kerana dah bagi macam-macam subsidi.. dan jugak lu tau tak yang kami semua ni sayangkan pemimpin kami.. biarlah kami hidup terseksa yang penting pemimpin kami hidup selesa.. dan kami rela tak kaya asalkan pemimpin kami sekeluarga anak-beranak hidup bahagia.."

"Last sekali kitorang nak bagi lu amaran.. lu jangan sesekali melecehkan kitorang punyer ketaatan.. kalau tidak nanti kami mintak Pak Menteri kami tu lucutkan jer lu punya kerakyatan.."

Friday, August 30, 2013

PADAN MUKO KENA CANTAS..

KUALA LUMPUR - Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman membuat tangkapan ke atas 1,895 individu yang terlibat dalam pelbagai kesalahan jenayah dalam Op Cantas Khas yang dilancarkan di seluruh negara sejak 17 Ogos lalu sehingga semalam.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, jumlah ditahan itu adalah daripada 56,398 individu yang diperiksa dalam sekatan jalan raya, serbuan dan pemeriksaan polis.


"Daripada jumlah individu ditahan itu, seramai 792 suspek yang ditahan berketurunan Melayu diikuti 591 (Cina) dan 252 (India)... - UtusanM'sia



Dengan adanyer Ops Cantas ni baru ler lapang sikit dada rakyat jelata.. kalau tidak siang malam asyik berjaga-jaga sampai tak boleh nak lelapkan mata.. kerana jenayah berlaku merata-rata hingga tak terkata… tak kira di kampung mahu pun di kota.. dari kes bunuh.. merompak.. mengedar dadah hingga ler kes mencurik kereta.. dan siapa yang ler tak takut jika si penjenayah tu muncul secara tiba-tiba di pintu rumah kita.. silap-silap mau ada yang pengsan sampai berbuih mulut bila disergah dan diugut dengan senjata..

Dan boleh dikatakan semenjak kebelakangan ni ramai dari kita yang berada dalam ketakutan.. hingga rasanyer lebih aman duduk dalam hutan dan berkawan dengan cipan dari tinggal bersama dengan manusia-manusia jahat yang perangainyer mengalahkan setan.. dah ler kerja malas.. cuma tau mencurik.. merompak dan memeras.. seeloknyer orang macam ni kecik-kecik dulu dihanyutkan jer kat sungai yang deras.. sebab kalau hidup pun hanya menghabiskan beras..

Begitu ler panasnyer masalah jenayah yang sedang menyerang negara kita yang dah bertahun-tahun merdeka.. hinggakan pak polisi dan pak menteri pun tak boleh nak buat apa dengan mereka.. dan yang kesiannyer diorang pun turut sama menjadi mangsa si penjenayah celaka.. dan itulah yang membuatkan rakyat begitu kecewa dengan para pemimpin yang ada di negara kita.. yang hanya tau berjenaka dan bercerita tentang bermacam-macam akta.. hinggakan terasa janggal plak rasanyer jika dalam sehari tu tiada kisah jenayah muncul dalam berita..

Dan dengan adanyer Ops Cantas ni baru ler para penyangak tu tau langit tu tinggi atau rendah.. bila pak polisi dah mengamok dan habis tempat dan markas diorang kena geledah.. hingga yang menyorok dalam kubur pun tak terkecuali kena punggah.. kalau tak sebelum ni diorang ler yang paling gagah.. segala nasihat dibuat tak endah.. bila ditegur sikit kita plak yang disergah dan nak dibelasah.. alaa diorang tu berani pun sebab ramai.. cuba sesorang silap-silap baru kena tengking sikit terus jadi mamai..

Gua memang harap sangat agar pak polisi dapat membenteras geng-geng penjenayah ni hingga ke akar umbi.. tak kira ler geng 306.. geng Cipan Api atau geng Abang Combi.. yang dikatakan paling ganas.. suka mencurik getah sekerap.. kelapa sawit serta ubi.. kalau boleh tangkap dan libas kerongkong diorang tu dengan besi keluli sorang seratus kali.. atau pun ditembak jer dengan ubat pelali… kerana orang macam ni hidup pun tak membawa sebarang erti.. malah menyusahkan lagi rakyat termasuk gua yang ada harta dan emas berpeti-peti...

* Tahniah pak polisi.. MERDEKA! MERDEKA!! MERDEKA!!!..

Wednesday, August 21, 2013

SURAT SANG AYAH UNTUK SI ANAK YANG GUGUR..

Memandangkan keadaan di Mesir dah semakin kacau.. bila sang tentera kat sana naik hangin dan meracau.. hingga habis rakyat jelata tanpa mengira anak kocik dan orang tuo dilanyak hingga lumat macam cincau..

Oleh itu mari ler kita semua berdoa semoga keadaan di sana kembali tenang dan aman.. tiada lagi insan yang menangis meratap akibat kehilangan sanak saudara.. sahabat serta teman.. dan sesambil tu mari ler kita baca surat kat bawah ni dan jadikan sebagai iktibar dan pedoman.. itu pun kalau korang nak dengar.. kalau tak masuk telinga kiri kluar telinga kanan.. dan bergaduh ler macam biaso seperti bebudak berebut makanan..

  

Surat Pemimpin Ikhwan Beltagy Untuk Putrinya Asma

Cairo (voa-islam.com) - Pemimpin Ikhwanul Muslimin Mohamad al-Beltagy menulis surat kepada putrinya Asmaa yang tewas oleh penembak jitu di Rabaa al-Adawiya Square, Rabu, 21/8/2013

. Surat dipublis di akun al Beltagy mengungkapkan perasaannya kepada putrinya sebagai berikut:



"Putriku terkasih dan guru yang tak ternilai...



Ayahmu tidak mengucapkan kata perpisahan untukmu, sebaliknya ayahmu mengatakan "besok" akan bertemu. Engkau dengan teguh hati  berjalan menantang kekejaman. Menghadapi segala kesulitan dan rintangan, dan menolak semua hambatan, karena cinta kebebasan. Engkau sedang mencari cakrawala baru secara diam-diam, dan dalam rangka untuk menghidupkan  serta membangun kembali umat. Sehingga dapat mengambil tempat yang layak dalam perjalanan peradaban. Engkau tetap sibuk bersama dengan teman-teman dalam perjuangan. Engkau belajar dan mencari pengetahuan, tanpa mengengal lelah,  meskipun engkau  selalu yang terbaik di sekolah.



Dalam waktu hidup yang pendek ini, ayahmu tidak memiliki cukup waktu untuk berbicara denganmu. Ayahmu tidak punya cukup waktu bisa berbahagia dan menikmati hidup. Ketika kami akhirnya berkumpul di Rabaa al-Adawiya, engkau mendiskusikan bahwa "Engkau berada jauh dari kita,  dan bahkan ketika kita bersama-sama." Ayahmu katakan bahwa "hidup ini tidak selama kita bisa memiliki cukup waktu satu sama lain, ayahmu berdoa kepada Allah, semoga menganugerahkan kita dengan obrolan ini di Surga nanti, sehingga kita dapat memiliki cukup waktu satu sama lain". 



Ayahmu melihat engkau memakai gaun pengantin dalam mimpi dua hari sebelum engkau mati syahid. Peristiwa ini belum pernah terjadi sebelumnya, dan begitu indah. Ketika engkau duduk di sampingku, dan ayahmu bertanya "Apakah pernikahanmu malam ini?" "Pernikahanku tidak di malam hari, tetapi  akan berlangsung di siang hari," ucapmu.  Ayahmu mengerti apa yang telah engkau katakan sekarang. Sekarang menjadi kenyataan, ketika ayahmu mendengar bahwa engkau  telah syahid pada Rabu siang. Ayahmu berdoa kepada Allah Azza Wa Jalla untuk menerimamu sebagai syuhada. Kesyahidanmu memperkuat keyakinan kita bahwa kita berada di jalan yang benar dan musuh kita berada dalam kehampaan dan tidak berguna.



Ayahmu sangat menyesal bahwa ayahmu tidak bisa bersamamu pada perpisahan terakhir. Ayahmu tidak bisa melihatmu  dan mencium dahimu terakhir kalinya dan mendapat kehormatan melakukan doa dipemakaman untukmu anakku. Hal yang membuat ayahmu tidak bisa melakukan, bukan takut mati atau penjara, melainkan untuk mempertahankan cita-cita perjuangan yang  menyebabkan engaku mati.

Peluru kejam menembakmu di dada saat engkau menolak kekejaman. Tekad yang besar dan jiwa yang besar engkau miliki. Ayahmu percaya bahwa engkau setia pada janjimu kepada Allah dan Dia setia kepada janji-Nya kepadamu. Itulah mengapa Allah berikan kepadamu keksyahidan.



Terakhir Putri terkasih dan guru tak ternilai ...



Ayahmu tidak mengucapkan kata perpisahan untukmu, sebaliknya ayahmu katakan besok... Pertemuan kami akan berada di tepi kolam renang di Surga Kausar  dengan Nabi Shallahu alaihi wassalam,  dan para sahabatnya, dalam posisi terhormat dekat dengan kekuasaan dan syariat Allah, ketika pertemuan kita memiliki harapan dan cukup waktu untuk satu sama lain selamanya". ratna m/wb

Thursday, August 1, 2013

NAMO PUN DAH KOMUNIS!!..

KUALA LUMPUR 30 Julai - Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menempelak Lim Guan Eng berikutan kegagalan Setiausaha Agung DAP itu membezakan antara pengganas Parti Komunis Malaya (PKM) dan Parti Komunis China (PKC) yang memerintah republik itu hari ini.

Beliau berkata, tindakan Guan Eng mempertikaikan kerjasama antara Pemuda Barisan Nasional (BN) dan parti pemerintah China itu jelas menunjukkan Ketua Menteri Pulau Pinang itu sengaja melakukan tuduhan yang tidak berasas kepada UMNO.


Menurutnya, tujuan Pemuda BN memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Parti Komunis China adalah untuk meneruskan kesinambungan hubungan diplomatik terutama dalam usaha meningkatkan pelaburan antara kedua-dua negara... - UtusanM'sia


Dan baca ni plak..

CHINA – Pemerintah China terus melarang warganya untuk melakukan ibadah agama. Kali ini, mereka melarang Muslim Uighur untuk memasuki masjid dan bahkan mengganggu Muslim Uighur yang berpuasa di siang hari.

"Diusung atas dasar menjaga stabilitas dan dan keamanan, Pemerintah China melakukan tindakan represif terhadap Muslim Uighur. Ini termasuk mengincar warga Muslim yang tengah berdoa dan mempelajari agama," ujar peneliti US Commission on International Religious Freedom (USCIRF), Dr Katrina Lantos Sweet, seperti dikutip South China Morning, Selasa (16/7/2013).

"Tindakan ini bukanlah upaya untuk menjaga kestabilan dan keamanan, namun justru menciptakan ketidakstabilan dan ketidakamanan warga," lanjutnya.

Di awal Ramadan, Pemerintah China menerapkan berbagai larangan bagi warga Muslim untuk melakukan ibadah. Mereka melarang warga Muslim untuk berdoa di masjid serta mengganggu umat Muslim yang melakukan puasa. Bahkan ada dari mereka yang diberikan buah-buahan dan minuman.

Menurut Juru Bicara World Uighur Congress Dilxadi Rexiti, beberapa pejabat pemerintah merangsek masuk ke rumah-rumah milik warga Uighur untuk memberikan buah dan minuman. Tindakan itu dilakukan di siang hari, ketika warga Uighur tengah berpuasa dan dipaksa untuk berbuka puasa.. - voa-islam.com


Tak kisah ler.. komunis Malaya ker.. komunis China ker.. malah komunis Uganda sekalipun.. termasuk ler jugak komunis yang ada kat Jepun.. semuanyer sama jer ganas dan kejam.. pantang silap.. habis semua orang.. termasuk ayam.. itik dan kambing nak direjam.. sampaikan orang kampung nak tidur pun mata tak boleh nak pejam.. takutkan komunis datang tercongok di muka pintu tanpa diundang.. tak ker naya.. silap langkah mau tercabut nyawa kena pedang..

Komunis tetap komunis.. oleh tu tak payah ler kita nak buat baik sangat.. jika masih ingat komunis kat sini dulu tunjuk handal pun sebab komunis kat China tu ler yang support bagi perangat.. kalau tak dah lama diorang tu kena rebus dibuat pengat.. cuma bezanyer komunis Malaya mengganas kat negara kita… hingga habis semua rakyat jelata tak kira siapa hidup menderita.. ada jugak yang hilang tanpa khabar berita.. dia punya azab kalau dicerita silap-silap bleh menitik air mata..

Yang sekarang ni komunis China plak tengah mengganas kat sana... melanyak serta menindas orang Islam hingga hidup diorang semua jadi merana.. ramai yang kena tangkap sebab dianiaya.. nak mintak tolong pun tak tau kat mana… nak harapkan pemimpin Islam seluruh dunia plak semuanyer tak bedaya… hanya harap muka jer kacak dan bergaya.. dan kalau di cerita pun diorang takan percaya.. ahhh!! ini semua fitnah katanyer.. komunis sekarang ni tak macam komunis dulu ler.. komunis sekarang ni dah jadi kitorangnyer bisnes partner.. adoii tak ker hampeh namonyer..

Itu yang gua malas nak cerita panjang.. kalau ikutkan hati bukan setakat komunis China tu gua hambat dengan motor kapcai empat lejang.. tapi dengan sahabat handai serta muka-muka poyo yang tak sedar diri nak berkawan dengan diorang tu sekali gua bagi penerajang... bagi gua semua komunis berperangai musibat.. kalau jumpa memang teruk gua lipat.. ada ker elok-elok guanyer selipar raya diorang pegi rembat.. macamana la gua tak hangin satu badan tahap empat..

Monday, July 29, 2013

HOREYYY!! KEJA DAH SETTLE..

Hoorreyyyyyyyyy!!!!!!... (bersorak riang sambil berguling-guling kat tepi meja.. di ikuti dengan berjalan itik keliling opis dua tiga round).. haaa begitulah lega dan gembiranyer bila keja dah settle.. dan baru ler gua bleh bercuti panjang dan berayo sakan dengan baju baru sambil makan ketupat dalam keadaan tenang dan aman damai di pagi Syawal nanti..

Kalau tidak.. dalam seminggu dua ni memang gua tak bleh nak cakap apo la... memang betul-betul sebok.. dia punya sebok mengalahkan pak menteri.. malah lebih sebok dari tentera Assad di Syria.. hingga otak pun jadi jem.. sampai nak jengok dan update blog gua yang entah apo-apo ni pun takda maso.. dan awek gua si Kathy dan si Maria pun dah berapa kali merajuk dengan gua..

Apa taknyer dah kepalo otak memasing kat dalam opis gua ni dah asyik berangan nak beraya dan bercuti panjang.. kira semangat raya tu dah menguasai diri ler gamaknyer... kena plak dengan lagu raya yang dok asyik berkumandang dalam opis gua ni dari hari pertama puasa sampai ler sekarang ni... mana ler tak buatkan semangat raya tu meronta-ronta dalam diri.. jadi kalau nak beraya sakan sampai lupa diri... haaa kena la disiapkan keja tu awal sikit.. kalau tak.. samo-samo ler kito beraya kat dalam opis ni..

Monday, July 1, 2013

AMCAM RUSA.. KE LIGA PERDANA LA KITO...

JOHOR BAHRU - Johor Darul Takzim gagal memanfaatkan kelebihan bermain di laman sendiri apabila sekadar mencatatkan keputusan seri 1-1 pada saingan Liga Super menentang Felda United, tatkala pendahulu liga Lions XII juga menerima nasib yang sama ditambat 1-1 bertemu Perak.

Keputusan seri itu juga menyaksikan Johor Darul Takzim hilang tempat kedua kepada Selangor yang mencatatkan kemenangan 2-1 ke atas PKNS dari segi kelebihan jaringan.


Sementara itu, Negeri Sembilan tersingkir ke Liga Perdana musim depan selepas mereka tewas 1-2 kepada T-Team dalam pertemuan di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah... - UtusanM'sia


Setelah bersusah payah berusaha keras akhirnye berjaya jugak team Rusa menjejakkan kaki ke Liga Perdana.. dan entah apa punya bahana hingga ditimpa bencana apabila setiap gerakan di padang jadi serba tak kena.. para pemain tetiba hilang punca dah macam orang mamai seperti terkena ubat guna-guna.. prestasi serta reputasi yang selama ini berada di puncak jatuh merudum menambahkan lagi jiwa merana.. nasib baik penonton yang datang rasa terhibur bagai menonton siri kartun bananana.. kalau tidak lagi ler teruk diorang dihina..

Nampaknyer dah sampai masa untuk team Rusa ni ditransformasi.. dari pemain.. tukang bancuh air hingga le ke pengurusan tertinggi.. ini bukannyer masa untuk menuding jari.. tapi masa untuk mencari dan memperbaiki kelemahan yang ada di sana- sini .. agar orang lain tengok tak ketawa sorang diri.. bila melihat pemain dok terkejar-kejar dan berlari merebut bola sesama sendiri.. sedangkan team ini di dipimpin oleh sorang pak menteri..

Sebenarnyer penyokong hanya mahu pemain dan pengurusan yang berkualiti.. yang mampu membawa team ini ketahap yang lebih tinggi.. seperti pasukan jiran kita si harimau selatan JDT.. dan bukannyer pengurusan yang stakat duduk bersandar kat atas kerusi tanpa sebarang idea dan strategi.. hanya mengharapkan imbuhan itu dan ini.. tapi kalau bercakap kat depan media dan TV bukan main bergegar lagi.. sedangkan realtitnyer masih di dalam mimpi..

Cuma nasihat gua kalau rasa tak mampu tu sila la undurkan diri.. bagi plak kat orang lain bermain dan uruskan team negeri ini.. mana la tau dengan semangat baru yang tinggi diorang boleh meningkatkan prestasi.. hingga pihak lawan tengok pun terkancing gigi.. dan korang yang tak berfungsi tu pun boleh laa beralih ker bidang lain yang tak berapo nak mencabar diri.. seperti bermain gasing atau guli.. ataupun bekerja membawa teksi.. beca atau lori.. dengarnyer keja tu pun bleh tahan gak gajinyer tinggi.. dan kalau tak bleh jugak.. haa samo-samo ler korang terjun perigi..

Tuesday, June 25, 2013

JEREBU!!.. JEREBU!!.. JEREBU!!...

Terdapat peningkatan pesakit asma serta penyakit berkaitan mendapatkan rawatan di hospital dan klinik di sekitar negeri Johor dan Melaka, sejak jerebu melanda kedua-dua negeri itu. Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata berlaku peningkatan melebihi seratus peratus bagi penyakit asma semenjak krisis jerebu.

"Di Johor pesakit asma meningkat kepada 122 peratus manakala di Melaka meningkat dengan ketara iaitu 127 peratus," katanya pada sidang media selepas melancarkan 'Kempen dan Seminar Keselamatan Pesakit Peringkat Kebangsaan' di sini hari ini.


Beliau berkata turut meningkat ialah jangkitan saluran pernafasan iaitu di Johor sebanyak 38.5 peratus dan Melaka 20.7 peratus. Peningkatan juga berlaku terhadap simptom konjunktivitis atau sakit mata dengan Melaka mencatat peningkatan 63.6 peratus manakala di Johor tiada peningkatan… -. TheM'sianInsider


Jerebu.. jerebu.. jerebu..  tengok kiri jerebu.. tengok kanan jerebu.. tengok belakang pun jerebut.. tengok atas pun sama gak jerebu.. hingga kepolo otak gua pun dah naik sebu.. bila menengokkan keadaan dunia yang dah semakin kelabu.. yang tak bestnnyer asap jerebu ni bukan stakat berkelaran hingga ke Jelebu… malah ada jugak yang tersesat masuk ke dalam kelambu hingga membuatkan tidur kita pun terganggu.. nak menahan memang la tak mampu.. walau pun ada sebungkal tangkal dari Gunung Semambu..

Dan gua pun tak tau bila agaknyer kisah jerebu ni akan tamat.. kerana hari-hari melayan jerebu memang penat.. azabnyer terasa seperti dunia ni nak kiamat.. dan lagi pun menyedut jerebu bukanlah satu nikmat.. yang patut disyukuri seperti mendapat rahmat.. tapi ini semua ujian dan peringatan dari Tuhan.. supaya kita menusia ni sedar diri jangan rakus mengalahkan haiwan..

Orang yang bakar hutan hingga tercetusnya jerebu ni memang manusia cilanat.. pasal diorang ni la buatkan dunia dan aktiviti kita semua jadi tersekat dan terpengap.. sampai nak menarik nafas pun bukan main susah hingga ada yang cungap-cungap.. dan kalau ada yang penyakit semput lagi ler payah silap-silap bertambah tenat.. yang untung klinik swasta ler bila tragedi ni tetiba menjadi rahmat.. apa taknyer orang ramai berpusu-pusu minta dirawat.. yang tuan doktor tersenyum jer mintak segera ditambahkan bekalan ubat..

Gua memang tak nak cakap banyak.. gua kalau jumpa la orang yang bakar hutan tu memang teruk gua lanyak.. bukan stakat kerongkong dan urat ketingnyer jer gua kasi henyak.. malah buah pinggang dan usus besarnyer pun sama gak gua kerat-kerat kasi banyak.. itu jer hukuman yang sesuai untuk orang macam ni..  berlagak poyo macam la dia pemilik bumi.. kita yang tengok pun sakit hati.. apa taknyer kita kat sini hidup setengah mati.. dia kat rumah syok-syok tergelak-ketawa mengira duit sepeti...

Monday, June 17, 2013

TAK LARAT PLAK GUA NAK MENAPIS INTERNET....

KUALA LUMPUR 12 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan bercadang mewujudkan peraturan kawalan kendiri bagi memastikan pengamal media sosial lebih bertanggungjawab terhadap sebarang maklumat yang disampaikan. Menurut Perdana Menteri, cadangan itu bertujuan mengelak wujudnya kumpulan penulis yang tidak diketahui atau 'anonymous' dalam kalangan pengamal-pengamal media sosial di negara ini.

Serentak itu, beliau turut menegaskan kerajaan akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pemilik blog, portal serta media sosial yang didapati menyebarkan maklumat tidak sahih dan berbentuk fitnah.


"Walau apa pun kita akan memastikan cadangan ini tidak bercanggah dengan Akta Komunikasi dan Multimedia serta Rang Jaminan MSC Malaysia bahawa tiada tapisan terhadap internet," katanya. - UtusanM'sia


Bagi menyahut saranan pak menteri dalam membendung maklumat yang tidak tepat dan berbentuk fitnah.. apatah lagi berita yang auta.. poyo.. propa.. ampu bodek.. maki hamun serta sumpah seranah.. maka dengan berat hati nampaknyer terpaksa ler gua menapis segala komen-komen korang dalam blog gua ni.. termasuk ler jugak komen dari gua sendiri tanpa sebarang kompromi.. lebih-lebih lagi komen yang berunsur lawak slapstik tahap gaban.. yang mampu memutuskan urat saraf serta gatal-gatal seluruh badan.. hingga orang yang sihat baca pun tak pepasal bleh kena sawan..

Dan bagi membendung gejala ni dari makin menjadi-jadi.. nampaknyer terpaksa ler jugak gua membazirkam masa berkawal di depan komputer dan TV.. menapis segala berita yang gua terima setiap hari dari spy-spy Penanggah yang berada diseluruh dunia ni.. yang berkerja dari siang hingga ke pagi tanpa rehat dan cuti.. malah diorang ni juga tidak dibayar gaji.. kira sebijik ler macam hamba abdi.. yang penting beritanyer tulin.. suci lagi murni..

Oleh itu gua ingin menegaskan bahawa lepas ni setiap komen yang menggunakan nama misteri atau 'anonymous' adalah tidak dilayan.. walaupun korang merayu atau sanggup bayar dengan emas setempayan.. bukan apo gua takut komen korang tu nanti akan dikesan oleh perisik kerajaan.. haa nanti tak pepasal plak kosang kena masuk lokap dua tiga bulan..

Dan bagi mengelak korang ditangkap dan dikenakan tindakan.. serta menyelamatkan komen korang dari sebarang intipan.. apakata korang gunakan nama samaran lebih misteri serta di luar jangkaan.. seperti nama poyonymous ker.. beruknymous ker.. cipannymous ker.. apamnymous ker.. malah nangoinymous pun bleh jugak digunakan.. mana ler tau mungkin dengan menggunakan nama baru tersebut membuatkan kepalo otak si SKMM jadi keliru dan serabut.. akhirnyer diorang pun naik bosan dan terus cabut.. sebab tak larat nak layan kerenah korang yang huru-haranyer mengalahkan badut..

Friday, June 7, 2013

SAJA NAK MERAPU PASAL SUKAN..


Kota Bharu: Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa mencadangkan ahli gabungan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengemukakan usul supaya mesyuarat agung luar biasa (EGM) diadakan bagi menyelesaikan isu berbangkit.

"Ahli gabungan harus berani bersuara. Saya cadangkan supaya ahli gabungan mengemukakan usul supaya satu EGM dipanggil mengikut peraturan sedia ada. Isu penting yang menjadi pertikaian dibawa ke EGM secara teratur dan ahli boleh putuskan segala dasar secara kolektif.

"Hanya dengan cara itu kita boleh menentukan agar FAM melaksanakan arahan EGM lagipun kongres FAM akan diadakan tidak lama lagi," katanya menerusi laman sosial Facebooknya, semalam.

Kewibawaan FAM sebagai badan induk bola sepak negara semakin tercalar selepas dikritik hebat beberapa pentadbir sukan termasuk Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, baru-baru ini. - BeritaHarian



Sebenarnyer kalau dikutkan hati banyak benda yang gua nak tulis dalam blog gua yang entah apo-apo ni.. yang dilihat agak sepi skit seminggu dua ni.. tapi apo kan daya masa tak begitu mengizinkan.. sebok memanjang.. lagi pun gua ni bukan ler blogger sepenuh maso.. menulis pun hanya stakat suka-suka jer.. itu pun sesambil mengusya awek lalu kat depan rumah atau sambil bermain gasing pangkah dengan rakan-rakan facebook....

Tapi yang tak bleh blahnyer ialah bila gua nak start jer menulis.. masa tu la secara otomatik kepalo otak gua jadi blur.. segala idea yang berimbun-timbun tu tetiba berdesup hilang lesap entah ke mano.. nak kata daya ingatan gua dah kendur.. rasa tak mungkin ler plak sebab dah berkilo-kilo kismis gua bedal..

Mula tu gua ingatkan nak merapu pasal politik.. sebab gua tengok suasana politik negara kita dari hari ke sehari ni pun bleh tahan gak meningkat tahap merapunyer.. gua ingatkan bila dah habis pilihanraya keadaan akan kembali normal.. tapi hadoo!!! malah semakin ramai plak pak lawak baru yang muncul untuk memeriahkan susasana.. gua rasa kalau dibuat drama bersiri enam puluh tahun pun tak bleh habis.. silap-silap pelakon pun cabut lari..

Tapi bila dipikirkan kalau stakat kisah Abang Nuar.. Pakcik Kepal Singh.. si Gong Eng.. Kak Mah ngan Abang Ajib gua rasa korang pun dah bosan nak membaca.. dah banyak sangat yang menulis kisah-kisah diorang ni.. sampai ada yang tak tercapai dek akal.. sebab terlalu banyak sangat unsur-unsur slapstik..

Dan lepas tu teringin plak nak cerita pasal sukan sebab gua tengok susana sukan kat negara kita ni pun bleh tahan gak meriahnyer.. sama jugak macam politik.. tak habis-habis berceramok.. dan lagi pun gua ni memang minat bersukan.. tak kisah ler sukan apa pun.. baik sukan lumba lari berganti-ganti dalam guni ker.. sukan lompat kangro ker.. sukan laga lutut ker.. sukan makan lempeng ker.. sukan kenyit mata kat awek ker.. janji sukan..

Dan sukan yang paling gua minat ialah sukan teka kacang dalam botol.. bagi gua selain mencabar minda serta menyehatkan badan.. sukan extrem ni jugak mampu membakar beratus-ratus ribu kalori dalam badan kita dalam berapa minit saja.. cuma sukan ni tak begitu sesuai untuk mereka yang mengidap penyakit ghout.. ini kerana penyakit ghout amat pantang sekali dengan kacang..

Tapi bila time nak start merapu tentang bolasepak.. terus gua mati akal bila teringatkan team negeri gua Hobin Jang Hobin yang sekarang ni tengah asyik kena hobin.. dari mula startnyer Pesta Laut Dalam hinggga ler sekarang ni dah nak masuk Pesta Menuai.. kesian gua tengok diorang tu tak habis-habis kena lanyak.. sampai tesasak ke sudut tercorot liga.. adoii!! nak cerita lelebih pun segan siuttt!!.. kalau ikutkan hati mau jer gua masuk kat tengah padang tu tolong diorang jaringkan gol..

Agaknyer mungkin sistem 4+3+3 yang diorang gunakan skarang ni dah tak sesuai kut.. dah ketinggalan zaman.. apa kata pada perlawanan akan datang korang gunakan plak sistem 14+13+13.. haa!! sistem ni kalau kena dengan dia punyer timing.. bukan stakat pasukan lawan jer bleh menangis kat tepi padang... silap-silap refri pun bleh pengsan sebab tak larat nak mengira gol..

Wednesday, May 22, 2013

MASIH LAGI TENTANG JENAYAH...

Hanya dalam masa lima jam, dua kediaman milik anggota keluarga orang kenamaan negara dirompak dalam dua kejadian berasingan pada hujung minggu lalu. Laporan China Press menyebut, kejadian pertama berlaku di kediaman milik seorang kakak kepada timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di SS3, Petaling Jaya. Kediaman tersebut, sebuah rumah banglo, dilaporkan dipecah masuk pada jam 10 malam pada hari Sabtu.

Pada jam 3 pagi selepas itu, satu lagi kejadian rompakan dilaporkan berlaku di Mantin, Negeri Sembilan di sebuah rumah banglo milik seorang adik kepada ketua polis negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar. Seramai lima orang dalam keluarga terbabit diikat oleh lima orang perompak, dipercayai warga asing. - M'siaKini


Kali ni pun gua masih lagi ingin menyentuh tentang masalah jenayah yang semakin rancak menunjukkan taringnyer di depan kita.. berlaku hampir setiap saat dan ketika.. tanpa mengenal tempat baik di kampung mahupun di kota.. dari jenayah kecil-kecilan hingga ler yang membabitkan kehilangan nyawa.. harta serta wang berjuta.. rasanya kalau di bongkar seminggu pun tak habis cerita.. dan membuatkan kita semua tak boleh lelapkan mata walaupun seketika.. kerana asyik memikirkan siapa agaknya lepas ni yang bakal menjadi mangsa dan bahan berita..

Cuba bayangkan.. sedangkan rumah kerabat pak polisi dan pak menteri pun jadi mangsa perompak dan pencuri.. apatah lagi rumah kita rakyat biasa yang tak mampu nak mengupah pengawal serta sekuriti yang boleh menjaga tidor kita sekeluarga hingga ke pagi.. dan apa yang mampu dibuat oleh rakyat jelata seperti kita hanyalah setakat berdoa dalam hati.. semoga penyamun.. penipu dan pencuri tertidur hingga tak sedar diri atau mati dilanggar lori.. err!! penjenayah warga asing pun sama jugak tak terkecuali..

Cuma gua harapkan pak menteri kita yang baru saja berkuasa supaya dapat menunjukkan kehandalannyer di dunia nyata.. dengan membuka mata.. melihat nasib rakyat jelata yang semakin tidak selesa dan sentiasa berasa curiga akan keselamatan diri serta keluarga tercinta.. yang sekarang ni sentiasa terdedah dengan segala malapetaka yang datangnya tanpa diduga.. ini membuatkan ketakutan yang melanda menjadi sahabat setia..

Dan jugak gua harap pak menteri baru kita ni bukan ler menteri yang hanya pandai berkata-kata.. yang berdegar-degar mengatur bicara sedangkan tindakannya hanya terlihat auta.... tapi kami mahu menteri yang tegas hati.. mampu menjerkah si penjenayah sampai terkancing gigi supaya jangan sekali-kali cuba bermain api.. atau membuat onar di sana-sini jika mau hidup lebih lama lagi.. kalau tidak kami semua pak-pak polisi akan datang mencari dan melanyak korang sampai tertanggal gigi dan gusi.. haa!! silap-silap haribulan boleh lupa nama sendiri bila kena tapak tangan kami yang sebelah kiri..

Gua mintak-mintak jugak la agar pak menteri baru kita ni dapat mengambil langkah segera.. mencegah segala jenayah yang sekarang ni semakin membara.. dan bertindak sebelum keadaan menjadi bertambah huru-hara.. takut nanti rakyat akan hilang pertimbangan diri lalu membuat undang-undang sendiri-sendiri.. bila melihat pak polisi dan menteri sudah tak fungsi serta tak mampu nak menjaga negara ini.. dan hanya tau menuding jari bila berlaku sesuatu tragedi..

Tuesday, May 14, 2013

JENAYAH MAKIN MENJADI-JADI.. ADOI!! NGERINYER..

JOHOR BAHRU 13 Mei - Seorang lelaki cedera parah selepas terkena dua das tembakan ketika berjalan kaki di tempat letak kereta sebuah hotel di Jalan Dato' Suleiman, di sini hari ini. Dalam kejadian pukul 3.30 petang itu, mangsa yang berusia lingkungan 40-an mengalami kecederaan di bahu selepas ditembak dari jarak kira-kira 20 meter... - UtusanM'sia 

CHERAS - Dua  lelaki  mengalami kecederaan  parah setelah ditembak ahli kumpulan samseng dalam satu pergaduhan di sebuah kawasan perumahan di Jalan Budiman 19, Taman Mulia di sini, malam kelmarin. Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 malam itu  yang dipercayai  berlaku  apabila kedua-dua mangsa berusia 29 tahun berkenaan menggertak ahli kumpulan samseng yang sedang minum di sebuah restoran.. - SinarHarian

HULU LANGAT 13 Mei - Dua pelanggan sebuah kedai runcit cedera parah akibat ditembak sekumpulan tiga lelaki yang datang menyamun premis itu di Bukit Angkat, Kajang di sini semalam. Dalam kejadian itu, tiga suspek yang berusia lingkungan 20-an datang ke kedai runcit yang dimiliki seorang warga asing berusia 40 tahun dan berpura-pura untuk membeli air minuman..... .- UtusanM'sia


BATU KAWAN 13 Mei - Kira-kira 24 jam selepas seorang pembantu kedai barang lusuh maut ditembak di Lunas kelmarin, dua lagi lelaki menerima nasib sama selepas ditembak dua suspek di Bukit Tambun di sini malam tadi. Kejadian itu merupakan kali keenam insiden tembakan dalam tempoh seminggu berlaku di seluruh negara mengakibatkan enam maut.
 

Dalam kejadian terbaharu itu, kedua-dua mangsa mati akibat ditembak dua lelaki bermotosikal ketika trak pikap jenis Toyota Hilux dinaiki mereka berhenti di satu persimpangan lampu isyarat di Bukit Tambun. Dua lagi penumpang kenderaan itu turut parah terkena tembakan.. - UtusanM'sia

Adoii!!.. Apa nak jadi dengan negaraku ni.... jenayah seperti pembunuhan dan tembak-menembak makin menjadi-jadi.. malah boleh dikata berlaku hampir setiap hari.. tak kira siang.. malam atau pun pagi... dan bukan hanya stakat di bandar jer malah  di kampung pun tak terkecuali.... seperti nyawa tu dah tak bernilai lagi.. bila masing-masing cuba nak tunjuk handal dengan menggubal undang-undang sendiri.. itu yang buatkan gua tertanya-tanya dimanakah perginyer pak polisi.. adakah tertalu sebok mengiringi para VVIP ataupun sebok melayan kerenah orang-orang poltik yang tak habis-habis lagi bermimpi dan bergusti..

Dan gua tertanya-tanya lagi.. mengapa jenayah ini berlaku di negara kita yang tercinta ini.. nampak seperti tiada tanda akan surut malah KPInyer juga semakin melonjak tinggi.. gua pun tak tau mengapa begitu mudah sekali diorang mendapat senjata api.. adakah diorang beli.. seludup ataupun dibuat sendiri.. mana la tau mungkin dari besi-besi terpakai ataupun besi paip yang dicuri.. bukan ker kat negara kita ni ramai pakar-pakar yang ambik kursus mengoperate sendiri-sendiri.. hinggakan motor kapcai 70cc pun boleh berdesup mengalahkan ferrari.. 

Kes jenayah yang meningkat di negara kita sekarang ini membuat semua orang terasa ngeri.. sampaikan nak kesana-sini pun mintak ditemani walaupun dalam rumah sendiri.. cuma gua takut lama kelamaan nanti orang dah tak ambik port sebab tak tau nak mengadu kat sapa lagi.. masing-masing jadi meluat dengan pak-pak menteri yang langsung tak berfungsi... hanya tau berlagak depan TV dan bercerita tentang seribu satu macam teori... sedangkan kisah jenayah hanya sekadar menjadi santapan berita sensasi di akhbar dan TV.. atau hanya sekadar bualan kosong di kedai-kedai kopi...

"Alaa!! apo susah-susah korang anggap je la ini semua takdir Illahi yang menunjukan dunia kita sekarang ni dah hampir mati.."...

Wednesday, May 8, 2013

SORRY.. GUA BUKAN RASIS..

SEREMBAN 7 Mei - Keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 yang menyaksikan kaum Cina memihak kepada pembangkang memperlihatkan sikap sebenar kaum itu yang melupakan jasa kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam membela mereka.

Setiausaha Agung Gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Malaysia, Mohd. Arafat Muhammad berkata, masyarakat Cina juga seolah-olah melupakan usaha keras kerajaan terhadap mereka sejak 2008 meskipun ketika itu BN turut ditolak pengundi Cina.


"BN sudah melakukan yang terbaik kepada masyarakat Cina. Tetapi adalah malang usaha yang dilakukan itu bagaikan tidak diendahkan mereka.


"Dalam hal ini siapa yang rasis dan tidak mengenang budi?," katanya ketika dihubungi... – UtusanM’sia


Tahniah la gua ucapkan kepada semuo calon-calon yang menang dalam  PRU ke-13 yang lepas..  tak kira ler dari Barisan Nasional.. Pakatan Rakyat mahupun Bebas.. sama ada menang bergaya ataupun menang yang hampir terbabas.. yang mana jumlah undinyer membuat si calon bleh sesak nafas..  tapi bilo dah monang tu buat ler yang terbaik dan jangan plak lupo diri.. berlagak sombong macam la dunia ni korang yang punya sindiri.. dan kalau macam tu la punya perangai... memang itu la sekali korang dapek jadi YB sepenggal.. pilihanraya lopeh ni boleh la orang melingkup termasuk sekali dengan penasihat korang yang bingai..

Dan mano yang kalah tu gua harap korang bersabar dan cuba la di lain kali... mungkin kali ni korang takdo rezeki.. mano tau pilihanraya lepas ni korang monang dan dilantik jadi pak menteri.. sambil tu cuba la muhasabah diri sambil mencarik punca kekalahan yang menghantui.. adakah kekalahan tu berpunca dari perangai pihak musuh yang main jahat.. atau member sendiri yang bikin khianat ataupun diri sendiri tu yang orang dah tak minat..

Cuma yang mengarutnyer sekarang ni ialah ada puak-puak yang rasa tak puashati dengan SPR serta pengundi diorang yang dah cabut lari.. beralih arah ke puak yang satu lagi.. walau semua benda dah diberi dan setiap janji pun dah di tepati.. namun itu semua masih belum cukup untuk memuaskan hati.. dan apa lagi puak ni pun terus ler mengungkit kembali segala jasa yang beri.. agar si pengundi yang dah termakan budi supaya sedar diri..

Yang tak bagusnyer puak-puak ni sanggup memainkan isu perkauman semata-mata untuk melepaskam geram.. marahnyer seperti menyapu luka dengan garam.. sanggup mengutuk dan marahkan cina kerana tak undi diorang.. tanpa melihat inilah takdir Tuhan.. "Bukan apo spy Penanggah.. pasal undi diorang la kuasa kami jadi kurang dan masa depan politik kami bertambah kelam dan suram.. diorang lupa sebab kami ler yang buat diorang semua jadi jutawan"..

Bagi gua puak-puak yang tak puashati ni cuba ler tenangkan diri.. jangan suka menuding jari menyalahkan orang itu dan ini.. tanpa melihat kelemahan diri sendiri.. macam la esok dah takda lagi.. tapi bila ditanya apsal buat macam ni... seperti biaso la jawapannyer.. "Alaaa diorang pun buat macam kami.. malah lebih teruk lagi..".. cuba ler sesekali tanyakan diri tu sendiri mengapa agaknyer orang dah benci.. dan apo yang kurang dengan wajahku yang hensem ini..

Mungkin ini balasan Tuhan tehadap sikap munafik pemimpin yang haprak.. yang selama ni bukan main lagi sanjung dan bodek orang cina bagai nak rak.. hingga semua projek bagi kat diorang termasuk hutan dan balak serta lombong emas dan perak.. kat kampung gua ada bukit yang dah hampir botak.. yang sedihnyer orang Melayu hanya dapat tengok dari jauh dan merasa debu dan kerak..

Dan sekarang ni baru padan muka bila orang cina senyap-senyap beralih tempat.. membuatkan segala ramalan pak profesor tentang majoriti 2/3 jadi tak tepat.. tapi korang jangan la nak hipokrit sangat marahkan cina bukan main hebat.. sedangkan duit cina si Mikel Cia RM40 juta tu bukan main sedap lagi korang sebat.. gua tengok pun terkulat-kulat.. kalau ler duit tu gua dapat bleh jugak gua pasang empat...

Tapi kalau korang semua kemaruk sangat nak bergaduh dan bersebat.. sanggup menyelesaikan masalah dengan kudrat... menganggap semua orang cina adalah musuh musibat..  itu gua tak dapek la nak cakap apo.. mungkin ini jalan terbaik lagi tepat yang korang boleh buat.. dan gua pun tak menafikan ada jugak orang cina yang biadap dan berakal singkat.. ini kerana rasis itu wujud dimana saja tanpa mengira negara.. bangsa dan tempat..

Tapi kat sini gua ingatkan korang jangan diseret nama Melayu dalam sengketa politik korang yang berkarat.. dengan mendabik dada bahawa inilah perjuangan seluruh rakyat.. korang tau tak orang Melayu pun banyak kojo lain yang nak dibuat dan ramai lagi yang hidup susah dan melarat.. dari pagi hingga petang bekerja dengan membanting tulang empat kerat.. sedangkan korang semua syok-syok duduk melepak kat hotel dan rumah rehat..

Friday, May 3, 2013

5 MEI.. MASA UNTUK BAYAR HUTANG....

BERA 1 Mei - Warga peneroka diseru memberi sokongan padu kepada Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya 5 Mei ini sebagai tanda membalas budi Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak yang telah banyak berjasa menubuhkan Felda sehingga berjaya mengangkat taraf ekonomi orang Melayu.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, inilah masanya untuk warga Felda berbuat demikian kerana anakanda Tun Abdul Razak sendiri iaitu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib yang mengetuai BN menghadapi pilihan raya buat kali pertama.... - UtusanM'sia


Korang percaya tak kalau gua katakan yang kita semua rakyat M’sia ni sebenarnyer sedang memikul hutang.. dan yang menariknyer semua hutang-piutang kita itu telah mula dikira sebaik saja kita dilahirkan ke dunia ni tanpa kita sedar.. dan untuk memiliki hutang-piutang tersebut kita tidak perlu bersusah payah beratur untuk mengisi borang atau menghadiri sebarang temuduga.. apatah lagi menghulurkan duit kopi kepada orang tengah.. segalanyer telah diuruskan secara automatik…

Mungkin korang tertanya-tanya.. “Aii bila masa plak yang kitorang ni berhutang.. tak pernah dengar pun.. kalau berhutang pun dengan siapa dan nak dibayar dengan apa.. adakah dengan duit.. dengan intan berlian.. dengan kayu api.. dengan rantai beskal.. dengan penampar atau dengan tapak kaki.. ahh!! blahh ler lu spy Penanggah.. kitorang tak percaya ler.. kalau stakat hutang rumah dengan hutang kereta tu biaso la.. jangankan kitorang.. Sultan Kiram pun berutang gak.. dengarnyer hutang pistol pun tak bayar lagi”..

Haa!! relaks dulu.. sabau!!.. maksud gua hutang tu bukan ler bermakna korang berhutang dengan si ceti haram.. ketua gangster Dolah Kapak ataupun dengan mana-mana bank termasuk ler dengan IMF.. tapi sebenarnyer kita semua ni berhutang dengan along politik atau nama glamornyer pemimpin politik.. dan hutang itu pun bukan ler berbentuk harta benda.. duit.. emas.. perak.. batu blok.. kayu api.. tong gas.. sport rim ataupun kuih apam.. tapi ia berbentuk hutang budi.. hutang yang tak perlu nak disimpan untuk dibawa mati.. ia hanya perlu dilunaskan setiap empat atau lima tahun sekali.. iaitu dengan memangkah parti-parti diorang ketika pilihanraya.. itu jer..

‘’Aiii.. pemimpin politik tu pun dikira along gak ker.. bukan ker menolong rakyat serta membangunkan negara ni adalah tanggungjawab kerajaan yang memerintah tak kira parti mana sekalipun.. takkan ler itu pun nak kira.. lagi pun diorang tu kan dah dibayar dengan gaji berpuluh ribu.. itu tak masuk lagi yang dikelepet sampai beratus juta… aiiii!! lu jangan bikin panas spy Penanggah.. kang ado yang masuk wad ICU kang”…

Yaa!!! memang betul.. takda sapa yang boleh menafikan bahawa menolong rakyat serta membangunkan negara adalah tangungjawab siapa yang memerintah.. tapi korang kena tau.. apa yang diorang buat tu bukannyer ikhlas pun.. semuanyer mengharapkan balasan.. ingat!!! tiada yang percuma dalam dunia ni.. dan itu lah yang diorang dok tuntut sekarang ni..

“Jadi selama ni.. dimana kami gunakan segala kemudahan seperti balairaya.. sekolah.. jalanraya.. sampan.. jetski.. jengkaut.. lori tangki.. masjid.. surau.. balai polis… balai bomba.. kelab dangdut.. disko.. hospital.. taman bunga.... longkang.. sistem AES serta kamera speed trap dan jugak bantuan seperti duit BRIM.. baja.. atap rumah.. air dan letrik percuma tu pun bukan free ler yer”..

Haa!!! akhirnyer paham pun korang.. itu ler sebabnyer bila time nak pilihanraya jer.. maka para pemimpin politik merangkap along ni akan mula mengingatkan kembali segala hutang piutang kita semua... dengan mengungkit-ungkitkan setiap jasa yang pernah diorang buat.. bukan stakat di suratkhabat.. TV atau di signbord kat tepi-tepi jalan.. malah ada yang sanggup buat lagu.. merayu-rayu mengingatkan kita bahawa sekarang ini ler masanyer yang tepat untuk membalas budi...

Dan untuk mendapatkan kembali hutang-piutang tersebut bagi menyelamatkan hayat politik diorang.. pemimpin politik ni sanggup melakukan apa saja.. sama ada merayu atau mengugut dengan menakut-nakutkan kita semua agar memilih syarikat diorang.. kalau tak akan berlaku ler pergaduhan kaum.. orang Melayu akan ditindas.. negara ni akan di jajah oleh Israel.. ultraman akan datang menyerang dan macam-macam lagi ler keluar cerita lawak yang tak tercapai dek akal..

“Spy Penanggah.. bagaimana kalau kali ni kitorang nak bayar hutang kitorang tu kat along politik yang lain plak.. iaitu kat syarikat yang lagi satu tu.. kami dengar syarikat tu ramai awek-awek cun..”..

Haa!! tak kisah ler.. yang penting korang pegi bayar hutang korang pada 5 Mei nanti dan pangkah mana syarikat yang korang suka.. yang boleh buat korang gembira dan tidor lena.. dan seterusnyer menerima segala keputusan dengan redha...

Tapi kalau korang nak melunaskan hutang korang kat syarikat lain.. yang korang pikir banyak berjasa dan mampu membuat negara ni menjadi lebih baik.. itu gua tak campur.. itu hak korang.. dan korang pun dah besar panjang dan dah bleh berpikir.. cuma diharap tidak tersalah pilih.. takut nanti pilih punya pilih dapek buku tebu.. hapah pun tak guno.. dan gua yang dah bertahun tak mengundi pun tengah pikir nak bayar kat syarikat mana kali ni.. chehhh!!

Monday, April 29, 2013

HAMBA POLITIK VS MENGHAMBAKAN POLITIK..

Nampaknyer suasana pilihanraya ke-13 kali ni dah semakin panas… dan dari hari ke sehari suhunyer semakin meningkat dan adakalanyer tersasar dan agak ganas.. apa taknyer masing-masing berebut-rebur nak jadi calon.. walaupun diri tu tak mampu dan perangai pun mengalahkan malaon yang kerjanyer hanya tau nak membalon.. tapi masih jugak tak sedar diri… tetap jugak nak bermimpi.. mana ler tau bleh tercalon jadi pak menteri..

Gua tengok pasal nak jadi calon ni bukan orang muda jer yang berebut.. tapi orang tua pun ramai jugak yang menyibuk dan menambahkan lagi serabut.. walaupun ada sekerat dua yang dah bertahun duduk di kerusi empuk.. tetap jugak tak nak berundur dan bagi kat orang lain plak yang duduk… sedangkan selama ni idea nak memajukan kampung pun tak ada walau sebesar habuk..

Ada yang tak tersenarai sanggup merayu dan merajuk.. sebenar bukannyer apo sajer nak mengado-ngado mintak-mintak ada ler yang datang memujuk.. sekurang-kurang hati yang panas bleh jadi sejuk.. tapi yang kesiannyer ada plak yang sanggup bergaduh sesama sendiri disebabkan hanya berebutkan sebijik kerusi..gua yang tengok pun sakit hati.. ikutkan mau jer gua pelangkong kepala diorang tu dengan baldi..

Sebenarnya time pilihanraya inilah masanyer untuk kita melihat.. mengkaji dan menilai sendiri.. akan perangai sebenar orang-orang politik yang tak pernah berhenti berehat walaupun sehari.. sentiasa jer mengatur strategi dan muslihat tanpa mencermin diri.. sehingga fitnah dan maki hamun makin menjadi-jadi.. seolah-olah itu dah termasuk dalam senarai aku janji.. kalau dinasihatkan "Alaaa diorang pun lebih kurang sama macam kami.."..

Dan di saat inilah jugak kita akan dapat melihat muka sebenar orang-orang politik apabila masing-masing mula keluar dari karung... sanggup duduk melepak bertemu rakyat walaupun di warung.. sedangkan selama ni kalau jumpa pun bukan main lagi berlagak dan sombong.. tak pandang langsug muka para pengundi dan penyokong.. tapi kalau bercakap bukan main lagi bergegar sambil mendabik dado.. hanya dialah yang paling benar lagi mulia dari semua pemimpin yang ado.. sedangkan perangai sendiri pun entah apo-apo… dah tu tindakan pun sering jer terasar.. hingga orang tengok pun bertambah gusar..

Sepatutnyer zaman sekarang ni kita semua dah bertambah matang dan berfikiran terbuka.. sanggup berlapang dada mendengar hujah pihak lawan walaupun nadanya kita tak suka.. dan bukannyer menyalakan lagi api dan menambahkan sengketa.. bagi gua orang yang berfikiran matang dan terbuka tidak mudah diperbodohkan.. walaupun sepanjang hayatnya dapat duit bantuan.. sentiasa bebas berpikir dalam membuat keputusan tanpa sebarang ikatan.. dan tidak menjadikan politik sebagai batu loncatan..

Tapi mana yang taksub tahap dewata tu tak dapek la gua nak cakap apa.. kalau dicakap pun tak guno ada jer jawabnyer.. walaupun faktanyer seperti budak sekolah rendah berbicara.. dan menganggap kebenaran tu adalah hak mutlak mereka sekeluarga.. orang lain semua tak bleh pakai dan perangai macam celaka.. dan itulah yang susahnya bila kita berpikiran selorong.. benda yang betul dan baik pun tetap dipandang serong..

Dan mungkin inilah yang dikatakan politik.. satu permainan tipu helah yang sebenar.. tulin lagi licik.. dari jauh nampak begitu menawan dan cantik.. tapi bila dekat rupanyer hanyalah stakat bunga plastik… dan jugak inilah yang dikatakan oleh Pak Rendra dalam sajak Maskumambang yang gua minati.. menurut beliau politik tidak punya kepala.. tidak punya telinga.. tidak punya hati.. politik hanya mengenal kalah dan menang.. kawan dan lawan dalam peradaban yang dangkal.. meskipun hidup berbangsa perlu politik.. tetapi politik tidak boleh menjamah kemerdekaan iman dan akal...


* Oleh itu berpikirlah dengan matang.. sama ada nak jadi HAMBA POLITIK atau MENGHAMBAKAN POLITIK.... jika kita menghambakan politik.. membuatkan pemimpin politik tak lena tidur kerana terlalu memikirkan bagaimana nak membantu rakyat bagi mengekalkan kuasa yang ada..

Tapi kalau menjadi hamba kepada politik.. kita plak yang tak bleh duduk diam... sanggup bergaduh dan berparang semata-mata nak membantu pemimpin politik yang sedang syok tidor lena kat rumah supaya kekal dan berkuasa..