Thursday, November 29, 2012

HARIMAU VS GARUDA.. MAKIN PANAS..

KUALA LUMPUR,  Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) di Kuala Lumpur menyesalkan tindak pemukulan terhadap warga negara Indonesia oleh suporter timnas Malaysia di Stadium Bukit Jalil, Rabu (28/11) malam seusai pertandingan antara Timnas Indonesia melawan Timnas Singapura.
    

"Korban pemukulan adalah Ketua Badan Perwakilan Komite Nasional Pemuda Indonesia (KNPI) wilayah Malaysia, Sagir Alva sewaktu berbicara dengan media di luar stadium," kata Kepada Bidang Penerangan, Sosial, Budaya KBRI KL, Suryana Sastradiredja di Kuala Lumpur, Kamis.
   


Menurut pengakuan korban, kata Suryana, saat berbincang dengan wartawan, terdengar ada orang ramai berteriak di belakangnya dan ternyata segerombolan suporter Malaysia. Salah seorang dari gerombolan tersebut mendekati korban dan langsung memukul wajah dan telinga. Karena kawatir mendapatkan perlakuan lebih buruk, korban pun menghindari dan berlari menjauh dari gerombolan tersebut. 
     


Dalam kejadian tersebut, korban tidak sempat mengidentifikasi pelakunya. Sedangkan kasus ini sudah dilaporkan kepada pihak kepolisian setempat. Sementara itu, korban pemukulan, Sagir Alva mengatakan dirinya dipukul di bagian hidung dan telinga oleh salah seorang dari gerombolan tersebut. Sagir menjelaskan dirinya sedang menghampiri reporter televisi dari Indonesia untuk mengundang mereka meliput pertandingan futsal persahabatan.... - Kompas.com

Adoiii... belum apa-apa lagi.. suasana nampaknyer dah makin panas.. dan kalau betul ler berita ni gua pun tak tau nak cakap apo.. nak dimarah dah tua bangko.. kalau budak kocik bleh gak gua siku urat ketingnyer.. agak-agaknyer sapa ler mamat yang handal sangat tu yer... apakata kalau penyokong Indon plak yang bertindak balas nanti bukan ker secara tak langsung ini akan membahayakan orang-orang lain yang akan kestadium malam minggu ni.. termasuk gua dan awek-awek gua..

Rasa-rasa kalau stakat datang stadium nak bergaduh.. nak tunjuk handal gua nasihatkan jangan ler layan bola.. layan ler gusti ker.. tinju ker.. silat ker.. walaupun dakwaan tu boleh dipertikaikan kerana kejadian tu berlaku sewaktu mamat tu sedang berbual mesra dengan media Indon.. dan dah tentu ada saksi yang melihat.. tapi memandangkan berita ni pun dah makin memanas di Indonesia.. apakata kita tompang semangkuk memanaskan hati sambil melayan komen-komen pembaca kompas ni...

kupikir malaysia labih baik daripada indonesia.. ternyata sama aja..

kekurang-ajaran orang Malaysia akibat kelemahan para pemimpin kita yg terlalu sibuk dg pencitraan dg menganggap Malaysia adalah saudara serumpun. Pdhl, pemerintah n orang Malaysia menganggap kita adalah musuh bersama......

pembaca kompas disini jg bnyk orang2 malaysia..entah itu mahasiswa atau pekerja..gimana kwn pendapat kalian tentang WN kami yg di pukuli oleh WN kalian..mohon jwb kawan malaysia..

Hati-hati buat supporter Malaysia,jangan membangkitkan amarah GARUDA.
Gak usah dendam terhadap suporter Malaysia karena mereka gak bakalan datang ke Indonesia jika tim mereka main disini. Karena mereka itu bangsa penakut dan pengecut !!

kok belum ada yg teriak ganyang yah ?

Tidakan yg tdk terpuji, seharusnya sebagai tuan rmh pemerintah malaysia lebih pro aktif dalam menjaga keamanan penonton baik dari Malaysia sendiri maupun dari nagera2 tetangga.

Coba gantian suporternya Malaysia dipukul di Indonesia,pasti la mencak2 press conference di media,lapor ke panitia AFF terus lapor ke FIFA

Pemerintah tidak tegas sih...stop lah kirim TKI , merendahkan martabat Bangsa...buka dong lapangan pekerjaan yang banyak..jangan lapangan korupsi yang dibanyakin..

Mengapa Malaysia akhir-akhir ini semakin berani dan berlaku sewenang-wenang thd Indonesia (terutama para pekerjanya)... karena Indonesia saat ini dipimpin oleh Presiden yg penakut, peragu dan tdk tegas. MALU GW PUNYA PRESIDEN MODEL GITU. Kapan lengser ya ???

tambah kasian TKI di sana.... hidup TKI!!!!!!! lohhh

sama tamu kok nggak sopan amat ...

Sporter Indonesia jangan sok bangga atas kemenangan atas Sinagapore. Penampilan biasa biasa sajalah jangan memancing orang lain bertindak (tahu dirilah)

wah,,, makin panas nih emosinya,,, Malaysia uda duluan menghajar... liat aja timnas kalian akan dihajar oleh timnas kami bsk minggu..

jangan cuma bisa komen doang....disini juga banyak kok wn malaysia, tunggu apa lagi!!!

saudara serumpun katanya? ah klise

Kalau sudah soal malaysia,pasti banyak yang kelewat emosi, gak masuk akal.Supporter malaysia main pukul itu lebih sopan dari bonek kita yang merusak kereta api, makan gak bayar dan nyopet. Supporter kita lebih bringas. Akui saja. Jangan sok patriotis, sedikit2 marah sama malaysia.Malu2in aja.

Pasti Media Malon bilang Media Kita yang Provokatif,.. dasar Bangsa Maling,..

Sampai saat ini belum saya jumpai media online malaysia yg ekspos masalah ini.. sepertinya media disana memang sengaja menutupi masalah yg akan jadi bom waktu

Nanti kita tunggu ya giliran kalau ada pertandingan di Senayan,...hati2 supporter Malaysia....


Tuesday, November 27, 2012

KITA TUKAR JE DENGAN NAMA LAIN..

HANOI - Pihak berkuasa Vietnam dilaporkan enggan mengiktiraf pasport baharu China yang memaparkan peta pulau-pulau di Laut China Selatan yang turut dituntut oleh beberapa buah negara, termasuk Malaysia. Vietnam sebaliknya mengeluarkan visa menggunakan sekeping kertas secara berasingan daripada pasport itu.

Ketua pemerintah pasukan pengawal sempadan Vietnam di wilayah utara Quang Ninh yang bersempadan dengan China berkata, pengawal sempadan telah diarah mengeluarkan visa khas kepada rakyat China yang mempunyai dokumen baharu tersebut.


Pihak berkuasa Vietnam bimbang tindakan memberikan cop kepada pasport baharu China itu secara tidak langsung memberi pengiktirafan kerajaan terhadap tuntutan Beijing ke atas wilayah yang menjadi pertikaian dalam kalangan beberapa buah negara. Filipina turut membantah... - UtusanM'sia


Amboi senangnyer keja.. mentang-mentang laut tu ada nama China jadi lu ingat semua khazanah termasuk air dan tanah yang ada kat area Laut China Selatan tu bapak lu yang punya...  apa lu ingat geran laut tu datuk lu yang pegang ke... banyak cantik lu punya muka..

Gua rasa.. sebelum si China tu klaim mengatakan yang Pulau Tioman.. Pulau Redang dan kawasan sekitarnyer datuk nenek diorang yang punya.. apa kata pak menteri kita tukar jer nama Laut China Selatan kat area negara kita ni dengan lain.. dengan nama yang lebih syahdu.. mencongkam serta menggegarkan.. mungkin nanti bila dah tukar nama lain.. takda ler peluang si China tu nak klaim  mengatakan yang semua benda termasuk batu karang dan ikan buntal yang ada kat dalam laut tu diorang yang punya..

Kalau ikutkan mau jer gua tukar nama Laut Cina Selatan tu dengan nama Laut Ultraman Selatan.. sempena nama member gua si Ultraman Taro dengan si Ultraman Ace.. haaa.. baru padan dengan muka si China tu.. baru ler buku bertemu ruas.. dan bleh ler kita tengok plak lepas ni bagaimana si China tu bergasak dengan dengan si Ultraman semata-mata berebutkan laut dan pulau..

Thursday, November 22, 2012

M75.. MEMANG POWER..

GAZA – Brigade Izuddin Al-Qassam, sayap militer Hamas, menegaskan bahwa hijaratus sijjil (operasi serangan roket batu – batu sijjil) menang atas ‘amudus sahaab (operasi militer zionis Israel pilar awan). Brigade Izuddin menambahkan dalam pernyataan bahwasanya ia mampu mengguncang situs-situs musuh semenjak awal serangan dengan 1573 lontaran roket dan mortar dan menghantam pesawat tempur, kapal perang, dan kendaran – kendaraannya yang ia gunukan, pada awal dengan roket jarak jauh.

Sebagian memakai roket buatan lokal, yang dapat menjangkau hingga 80 km di Herzilya,  dan dapat mengguncang, untuk pertama kalinya dalam sejarah, Tel Aviv (spring hill) dan Yerusalem serta memaksa komandan penjajah untuk mengangkat bendera putih. Brigade Izuddin Al-Qassam mencatat telah menembakkan, selama pertempuran hijaratus sijjil, 6 roket M75 dan 6 roket Fajr 5... - voa-islam.com


Dalam kita mendoakan kesejahteraan rakyat Palestin yang sedang diasak dengan penuh kezaliman oleh tentera zionis sekarang ni.. gua tau ramai diantara kita yang begitu kagum dengan kehebatan roket M75 milik brigade Izuddin Al-Qassam.. iaitu sayap tentera puak Hamas ni yang dilaporkan telah berjaya menghuru-harakan bandar-bandar di Israel.. hinggakan sistem penangkis Iron Dome Israel pun tak menang tangan nak menangkis kehebatan roket ni..

Malah siren amaran di Tel Aviv dan Jerusalem yang dah 20 tahun tak berfungsi tu juga dikhabarkan terpaksa bekerja keras bagi melaungkan amaran akan bahayanyer roket ni.. bukan tu jer.. Perdana menteri Israel si Benyamin Netanyahu serta beberapa pemimpin zionis Israel lahabau itu juga dikatakan turut sama tanpa segan silu melarikan diri ke dalam bungker serta menyorok celah pintu bagi menyelamatkan diri dari terkena roket ni.. kalau tak mau bersepai diorang tu kena bom..

Mungkin ramai yang tertanya-tanya mengapa ler agaknyer roket tu dinamakan M75... apa hubung kaitnyer huruf dan angka tu pada nama roket tersebut... mengapa tak diletakkan nama yang lebih ganas seperti Kayu Api ker.. Batu Petir ker.. Tapir Berantai ker.. sekurang-kurangnyer nama tersebut dapat jugak menggerunkan urat keting si yahudi zionis.. dan bagi mengelakkan korang bertambah kompius maka terpaksa ler brigade Izuddin mendedahkan akan rahsia nama pada roket M75 tu..

Menurut brigade Izuddin.. sebenarnyer huruf M yang berada pada nama itu adalah diambil dari nama Muqaddimah… ataupun Ibrahim Ahmad Al-Muqaddimah.. yang telah syahid pada Sabtu pagi 8 Mac tahun 2003.. apabila kereta beliau dibedil oleh helikopter Apache Israel.. beliau juga adalah salah seorang yang terlibat dalam menubuhkan gerakan brigade Izuddin Al-Qassam ni selain dari Ahmed Said Khalil al--Ja’bari… iaitu komander tertinggi pasukan ni yang juga telah syahid pada 14 November lepas.. sehari sebelum kita menyambut Maal Hijrah akibat dari serangan jet zionis haram jadah..

Dengan kematian al-Ja'bari ini jugak ler yang membuatkan brigade Izuddin tanpa berlengah terus melancarkan serangan roket kearah wilayah Israel tanpa batas dan membuatkan penduduk yahudi zionis menjadi panik dan kelam kabut.. dengan kekuatan serta semangat baru brigade Izuddin Al-Qassam ini jugak membuatkan tentera zionis terpaksa berpikir sepuluh kali untuk melakukan serangan darat..

Dan apa kena-mengenanyer plak dengan nombor 75 tu.. apasal tak letak nombor yang cantik sikit macam nombor 1 ker.. no 88.. nombor 123 atau paling tidak nombor 2020 ker.. haaa baru ler gempak… tapi camno pun untuk pengetahuan korang.. yang nombor 75 tu pula merupakan simbol dari kekuatan roket tersebut yang mampu menjangkau sasaran sejauh 75 hingga 80 km.. kalau letak nombor 1 korang pikir ler sendiri berapa jauh roket tu bleh pegi.. silap-silap jatuh kat atas kepala sendiri....

 Canggih tu.. roket ni la yang buatkan puak-puak zionis di Israel tak lena tidor.. apa taknyer.. kalau ler kena pintu pagar rumah si Netanyahu mau bersepai siutt..

 Ni baru sikit yang diorang tunjukkan.. sebenarnyer banyak lagi yang diorang simpan dalam stor..

Amender ler.. katanyer Iron Dome korang ni canggih tahap cipan.. tapi setakat mercun roket M75 pun lu tak bleh lawan..

Friday, November 9, 2012

KITA PATUT MALU KAT OBAMA..

WASHINGTON 7 Nov. - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama berkata, kompromi diperlukan untuk memastikan negara ini terus bergerak ke hadapan. Beliau membuat kenyataan itu selepas menewaskan calon Parti Republikan Mitt Romney dan mengekalkan jawatannya untuk penggal yang kedua.

Dalam ucapan kepada penyokongnya di Chicago, Obama berikrar untuk bekerjasama dengan pemimpin Parti Demokrat dan Parti Republikan dalam usaha mengurangkan defisit persekutuan negara, mengekalkan kod cukai, membuat pembaharuan dalam imigresen dan mengurangkan kebergantungan negara kepada minyak asing.


Obama berkata, beliau juga akan berbincang dengan Romney 'bagi mencari ruang untuk bekerjasama membangunkan negara'.


''Kita sebagai satu keluarga, dan kita bangkit atau jatuh bersama sebagai satu bangsa dan negara,'' katanya. - UtusanM'sia


Inilah yang membezakan antara garis kasar sorang pemimpin berjiwa besar dengan garis kurus sorang pemimpin berjiwa halus dan bernafsu rakus.. walaupun dah menang bergaya dan dipuji berjela-jela.. namun tetap tak lupa yang dirinyer masih berpijak dibumi nyata.. malah seterunya masih lagi diajak bicara bagaikan sudah lama bersaudara..

Walaupun ada yang menggelarkan mereka ini kapir harbi.. yang menunyer setiap hari bercampur arak dan babi.. tapi mereka ni masih lagi mampu sama-sama berdiri dan berjanji untuk membina ibu pertiwi walaupun berlainan parti.. malah semasa berkempen pun rakyat tidak ditakut-takutkan.. jika parti tu menang teruk ler korang kena tekan dan diganyang.. silap-silap body korang yang montel tu jadi kurus kerana negara ni akan digadai oleh pemimpin boros kepada si yahudi bernama Soros..

Alangkah malunya pemimpin kita yang masing-masing menepuk dada mengaku merekalah yang paling mulia dan banyak berjasa.. tapi kenapa masih jugak tidak sekata walaupun duduk semeja dan mengaku saudara seagama.. bagi gua itu semua hanyalah lawak jenaka dari pemimpin kita bagi menghiburkan rakyat jelata yang semakin sengsara dan tersepit dengan kehidupan yang begitu menghimpit.. kononnyer mereka jer ler pemimpin bistari yang mampu mentadbir negeri dan negara ni.. haaa kalau tak kerana kami dah lama rakyat negara ni kurus melidi.. dan mungkin ada yang mengemis di negara sendiri..

Gua pun tak tau bila ler agaknyer konflik politik di negara kita ni akan tamat.. cuma yang gua nampak keadaan semakin tenat.. kecoh dan bertambah gamat.. masing-masing nak tunjuk handal walaupun kekadang nampak bebal kerana ilmu pun hanya stakat sejengkal.. sebenarnyer pemimpin-pemimpin politik kita ni yang tak sedar diri.. masih jugak lagi bergaduh siang dan malam tak henti-henti.. bertelagah semata-mata berebut nak membangunkan bumi pertiwi..

Agaknyer setelah Tuhan tu turunkan azab nanti.. baru ler semuanyer akan berhenti.. ataupun masih jugak lagi tuding-menuding jari.. Tuhan... ini bukannyer salah kami.. sebenarnyer mereka tu yang tak muhasabah diri..

Wednesday, November 7, 2012

HARIMAU CEDERA.. PATUT LER KALAH..

Kuala Lumpur: Krisis benteng pertahanan melanda skuad kebangsaan kendalian Datuk K Rajagobal apabila dua pemain tonggak, Aidil Zafuan Abdul Radzak dan Fadhli Shas cedera menjelang perlawanan persahabatan dengan Thailand di Bangkok malam ini.

Kecederaan dua pemain itu termasuk pemain tengah, Amar Rohidan dilihat menjejaskan persiapan skuad negara yang mempunyai misi besar mempertahankan kejuaraan Piala AFF Suzuki yang bermula 25 November ini. 


“Memang ramai yang mengkritik tindakan kami melakukan eksperimen dan menguji pemain sebelum ini, tetapi apabila berlaku kecederaan seperti ini, kita memang perlu mempunyai pemain yang cukup untuk menjadi... - BHarian

Adoii apa la korang ni.. time nak lawan masa tu ler ada yang sakit lutut.. time nak lawan masa tu ler ada yang kena sengal tulang..  time nak lawan masa tu ler ada yang krem bontot.. . time nak lawan masa tu ler ada yang kena pegi gotong royong.. ada jer alasan korang.. dah tu pandai plak bagi alasan awal.. kiranyer kalau kalah tak ler semua orang terkejut beruk sebab diorang dah tau ramai pemain kita cedera.. dan kalau kena kritik nanti bleh la kata.. kami ni tak risaukan sangat pun pasal ranking-ranking ni..

Tapi cuba kalau menang.. mau seminggu tak habis cerita.. haa hebat tak kitorang ni.. walaupun ramai pemain kita cedera sampai ada yang berpapah dan berkerusi roda tapi dengan semangat juang yang tinggi akhirnyer kami menang jugak dengan jayanyer...

Ingat.. sekarang ini bukan masanyer nak buat pendedahan.. menguji serta memilih pemain.. sebab dah tinggal berapa hari jer lagi Piala Suzuki tu nak start.. memandangkan korang pun dah kena tibai 2-0... dan gua tengok game tu pun turut sama sakit jiwa... sampai gua pun tak tau apa yang korang buat kat tengah padang tu.. berlari sana.. berlari sini.. apa kata kalau kita tukar jer jurulatih yang lain plak.. mungkin yang lebih power.. tapi kalau dah takda sangat.. jurulatih kompang pun bleh laa..

Thursday, November 1, 2012

UNTUNG LER LU... MONOPOLI...

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim menempelak tindakan Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin yang mendakwa tokoh korporat Melayu, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary memonopoli semua jenis perniagaan di negara ini.
 

Zahrain memberitahu, sebagai seorang ahli UMNO yang berjuang untuk orang Melayu, Bung Mokhtar seharusnya bangga serta menyokong kejayaan yang telah dikecapi oleh anak Melayu seperti Syed Mokhtar dan bukan mengkritiknya. Sambil melahirkan rasa kecewanya dengan tindakan itu, Zahrain berharap Bung Mokhtar akan segera menarik balik kenyataan yang telah dikeluarkan terhadap tokoh perniagaan negara berkenaan.. - UtusanM'sia

Sebelum kita bertekak lebih jauh lagi.. mari kita fahami dulu apa dia monopoli tu.. kalau ikutkan kamus dewan bahasa Uganda Selatan.. monopoli ni berasal daripada bahasa Greek.. iaitu MONOS bermakna sendiri atau tunggal dan POLEIN pula menjual.. maksudnyer satu penguasaan sepenuhnya terhadap sesuatu barangan perdagangan atau perkhidmatan dalam pasaran tertentu oleh seseorang atau sesebuah syarikat... kira macam ejen tunggal ler lebih kurang..

Dan gua pun tak tau la apo yang best sangat dengan monopoli ni.. sampai ada yang sanggup bertegang leher mempertahankan sistem ni.. agaknyer diorang ni terpengaruh dengan permainan monopoly tu kut.. tapi terus terang gua cakap.. gua memang hangin dengan si monopoli ni.. bukan tu jer.. orang yang bagi lesen monopoli tu pun sama bikin gua paneh.. kalau stakat nak monopoli bisnes nangka madu atau jambu batu tepi jalan gua takda halnyer.. lantak korang ler..

Kita tengok Astro pun dah cukup.. dah berapo ramai orang yang hangin dengan si Astro ni.. sampai dalam parlimen pun dibincangkan masalah ni.. tapi ada tindakan yang dikenakan kat si Astro tu.. satu hapah pun tarak.. yang pak menteri paling handal bleh buat pun hanya stakat suruh orang ramai boikot jer.. tapi si tokey Astro langsung tak heran.. lu suka lu tengok.. tak suka lu sana duduk diam-diam sebab ini Astro gua yang punya..

Abang Bung.. cuba tanya pakcik Zahrain tu.. berapa ramai dah jutawan Melayu yang berjaya beliau lahirkan melalui sistem monopoli ni.. kalau ramai hingga beratus atau beribu orang.. haa itu memang gua sokong ler.. tapi kalau setakat Pak Syed sorang tu jer yang dia nak bangga-banggakan.. baik tak payah.. takan la berjuta-juta orang Melayu yang ada kat Malaysia ni.. hanya Pak Syed sorang tu jer yang pandai berniaga.. yang mampu serta layak memonopoli bisnes kat negara ni.. orang Melayu lain semua hampeh tak bleh pakai..

Apakata kalau ler sistem monopoli tu kita dipecahkan dan dibahagi kepada beberapa orang Melayu yang lain.. sebagai contoh bisnes tepung.. si Amit Jambul.. Dollah Sempoi dan Minah Karen kita berikan permit import tepung gandum.. si Luncai.. si Karim Kargo dan si Kudin Bulat import tepung ubi.. si Usin Ranggi dan Kathy Montel kita bagi dia lesen import tepung kanji.. si Dolmat Gebang dan si Ambo plak tukang import tepung beras.. manakala tepung keledek atau tepung keladi kita bagi kat Munah Murai.. Darus Koboi dan Kadir Sepet yang import..

Haa tengok.. berapa ramai bakal jutawan Melayu yang kita dapat lahirkan hanya dengan bisnes tepung jer.. itu tak masuk lagi bisnes minyak.. gula.. beras.. tayar beskal... sampan.. apam balik.. cendol atau karipap pusing..  bayangkan kalau sistem monopoli tu dipecahkan dan dibahagikan kepada 2 atau 3 ribu orang Melayu yang berkelayakan.. gua rasa sampai jer tahun 2020.. mau separuh orang Melayu kita jadi jutawan..