Wednesday, February 17, 2016

3D KE.. 4D KER... GUA SETUJU JERR!!


SHAH ALAM - Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mencabar golongan belia seluruh negara menyertai sektor-sektor yang diceburi pekerja asing di Malaysia.

Menurutnya, ekonomi negara harus dibangunkan dan untuk tujuan itu, setiap sektor memerlukan tenaga kerja mahir dan separa mahir.


"Kita mahu secara idealnya semua bidang pekerjaan daripada atas hingga paling bawah termasuk 3D (Dirty, Difficult dan Dangerous) (diberikan) kepada rakyat Malaysia.


"Tetapi berapa ramai yang sanggup? Berapa ramai yang sanggup menjadi tukang masak di restoran mamak, buat perabot?" katanya ketika merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Majlis Belia Selangor, di sini... - SinarHarian


"Wahai mat-mat belia serta awek-awek belia yang cun-cun semua.. hari ni saya dengan rasa bangga bercampur riak ingin cabar korang..” jerit Tok Menteri dari atas pentas secara tiba-tiba..

“Nak cabar aper tu Tok... nak cabar kitorang makan kambing panggang ker... ataupun nak cabar kitorang jalan itik keliling kampung..” sahut Sudin Senget merangkap ketua belia Kampung Sawah dari hujung dewan..

“Kambing panggang tengkorak lu.. makan jer yang korang tau.. ni haa saya nak cabar korang semua terutama mat-mat belia poyo yang dok kontrol macho kat depan saya ni.. kerana korang dok bising-bising pasal Mat Bangla dah rembat kerja korang.. apa kata lepas ni korang plak ambil alih semua kerja diorang tu... amacam setujuu..?” soal Tok Menteri penuh semangat..

"Setujuu..." sambut para belia serentak...

“Haa lepas ni korang plak la yang cuci longkang.. kutip buah.. bina bangunan.. bawak lori hantu.. pikul kontena.. gali bouksit.. toreh getah dan memacam lagi la kerja yang ganas.. kotor lagi ngeri.... setujuu? sambung Tok Menteri lagi..

Setujuuu sesangattttt!!," sambut para belia di dalam dewan.. termasuk sekali pengawal keselamatan serta beberapa Mat Bangla yang berada di tepi pintu dewan dengan sorakan yang penuh bersemangat lagi jitu...

"Tok Menteriiii!!".. tetiba terdengar satu suara garau menjerit memecah kebingitan dewan... dewan terus jadi sepi.. semua terdiam.. masing-masing tertanya suara siapakah itu..

"Sapa tu yang berani sangat potong stim gua tengah berucap ni..?".. tanya Tok Menteri kehairanan.. matanya melilau-lilau mencari arah suara.. tiba-tiba terpancul sorang budak yang gemok gedempol dari balik tiang..

"Saya ler... Leman Bulat.." balas budak tu memperkenalkan diri sambil mengunyah seketul ayam goreng..

“Apa lagi budak gemok yang ekau tak puashati.. bukan ker tadi korang yang terjerit-jerit macam kena sampok hantu raya kata setuju..”

“Memang la kitorang setuju Tok.. saya dan member semua pun dah berbincang.. dan kami semua setuju dengan cadangan bergeliga Tok tu.. mulai dari saat ni kami semua dah sepakat tak nak pegi sekolah.. dah tak nak sambung belajar lagi.. buku pun kami dah tak nak baca.. yer laaa Tok.. nanti kalau kami semua belia-belia macho ni jadi pandai macam profesor sapa plak yang nak buat semua kerja tu.. haa setujuu tak Tok..??!!"

“Setujuuuu..." jerit Tok Menteri dan para belia kat dalam dewan serentak... keadaan semakin gamat..  malah ada yang dilihat berjoget-joget kegembiraan..

Monday, February 1, 2016

APA MASALAH AIR?!! HAA PADAN MUKA..


SEREMBAN, 29 Jan - Paras air di empangan Gemencheh, Tampin berada di bawah paras kritikal 94.75 meter, kata Ketua Bahagian Perhubungan Awam Syarikat Air Negeri Sembilan Sdn Bhd (Sains), Norzita Ismail.

Beliau berkata bagaimanapun, bacaan tersebut masih mampu bertahan untuk lebih 100 hari berikutan Sains telah mengurangkan pengeluaran dari Loji Rawatan Air (LRA) Gemencheh bagi menstabilkan paras empangan.

Selain itu, katanya Sains turut membuat pengalihan agihan bagi sebahagian kawasan di Rembau yang mendapat bekalan dari LRA Gemencheh melalui bekalan dari LRA Sawah Raja.

"Dijangkakan projek 'back pumping' dari Sungai Jelai akan siap pada bulan Mac 2016 bagi menangani kekurangan air di empangan Gemencheh," katanya di sini hari ini... .- BERNAMA


Beria-ia la gua ingatkan berita ni berita tahun lepas yang diulang tayang.. tapi setelah dikaji dan disiasat dengan mendalam dengan bantuan spy Penanggah rupanyer ini adalah kisah nyata yang berlaku di awal tahun 2016.. laaaa.. masih tak selesai lagi masalah air kat empangan tempat gua tu rupanyer... kalau diikutkan dah setahun lebih dah masalah tu berlaku..

Dan gua pun tak nak komen lelebih.. nanti tak pepasal darah jenis O gua naik mendidih.. cuma gua nak cakap.. haaa padan dengan muka kita semua.. dah tau air empangan makin surut ada hati nak tebang balak kat situ.. sedangkan hutan kat sebelah hulu empangan bleh dikatakan dah habis lingkup dibuat ladang sawit.. dan korang tau-tau jer ler bila balak dah habis licin kena tebang dah tentu la anak air yang mengalir ke empangan akan menjadi semakin sikit dan surut.. kena plak musim kemarau lagi ler bertambah teruk..

Bagi gua.. selagi tak diselamat dan dipulihkan kawasan hutan yang masih tersisa kat area empangan tu.. selagi tu la jangan mimpi nak tengok air empangan tu penuh... korang tunggu la tujuh lapan puluh tahun kat tepi empangan tu.. dan pam la air sungai kat belakang pekan Dangi tu sampai kering.. rasanya masalah tetap takan selesai.. silap-silap nanti loji air kat Dangi tu plak tak cukup air.. dah satu hal lagi masalah..

Tapi nak buek camno.. diorang sendiri yang cipta masalah lepas tu sendiri yang pening kepala.. dok memikirkan cara nak selesaikan masalah..  kalau dah nak sangat buat ladang sawit.. pendek kata kalau takda ladang sawit tu kita semua bleh mati kebulur apa kata korang keringkan jer air empangan tu dan buat la ladang sawit.. baru puashati.. nak minum pandai-pandai memasing gali perigi..