Tuesday, June 30, 2009

JAKARTA.. JUMPA LAGI..


Setelah puas menjelajah ke Indonesia dari Jakarta hinggalah ke Bandung... dari Mangga Dua naik ker Pasar Baru.. dari Tangkuban ke Kampung Daun.. duit pun dah lingkup limo nam puluh juta.. sampai cakap pun dah macam orang Indon.. maka hari untuk berangkat pulang pun sampai ler.. takkan nak duduk kat sini sampai pencen plak.. orang kat sini pun dah menyampah.. pusing-pusing muko kitorang jer terpacul macam dah takda muko orang lain.. kena plak tengok muko Nuek ngan Kimbo.. lagi ler diorang bosan.. masuk plak lawak si Minggo lagi diorang tak bleh layan..


Ikutkan masa tujuh tahun tigo bulan kat sini memang rasa tak puas.. tapi memandangkan seminar perjanjian damai antara peniaga-peniaga pasar malam di shopping-shopping komplek pun dah setle.. mako kitorang rasa baik kitorang blah sebelum kena halau dengan Datuk Sesolo Bumbung Nanonano.. 


Sebelum berangkat ke Jakarta kami dibawa meronda-ronda buat kali terakhir di sekitar Bandung..  tak bleh langsung bas nak berhenti walaupun seminit.. sempat lagi diorang shopping tu.. memang pantas betul.. tapi spy Penanggah dapat mengawal emosi dari terjebak.. bukan apo.. modal pun dah lingkup nak shopping mender.. usya awek Bandung buat kali terakhir jer ler..


Sampai di Jakarta pun dah tengahari.. maso pun panjang lagi.. nak pegi airport pun awal sangat.. apo lagi shopping laa.. kira sentuhan terakhir ler ni.. abiskan duit yang ado.. sekali lagi penyakit histeria menyerang para peserta kat Tanah Abang.. gua tengok si Minggo menggelupur tak tentu arah.. sebok nak mencarik kain untuk isteri kat rumah.. duit dah ambik.. kain tak beli lagi.. maso pun dah tinggal ujung-ujung.. kalau tak beli mau member gua ni kena hambat.. tidur kat tepi pagar.. kena ler kitorang layan si MInggo ni shopping.. sempat lagi nak makup harga tu.. memang best kau MInggo..


Gua pun dah start boring.. bukan apo kat Jakarta terutama di Tanah Abang ni sesak sangat.. dah macam kat pasar Selayang.. penjaja jalanan pun bleh tahan ramai.. sampai gua dah maleh nak layan.. diorang ingat gua ni anak angkat Bill Gate ko.. bawak duit limo nam karung.. tak tau gua pun terpakso pinjam bank Rakyat nak pegi Jakarta ni..


Setelah duo tiga jam melepak kat airport.. time untuk berangkat pulang pun tibo ler.. kali ni kitorang naik Kuwait Airline.. best ler sikit... makan pun sedap.. awek dio pun bleh tahan.. tak la macam maso datang dulu naik AirAsia.. sempit.. sampai siKimbo terpaksa duduk kat lantai sebab kerusi tak muat..


Dalam flight tu ado la dua tiga kerat mat Arab.. tapi dio punya perangai ya habibi.. ya maulana.. serupa tapir.. banyak bising ini orang.. entah apo yang diborak pun tak tau la.. kalau ikutkan mau jer gua cabut injin kapalterbang tu campak kat muko diorang.. sampai kat KLIA pun dah 2.00 pagi.. badan pun dah lotih banget.. mat Arab tu pun dah gaib entah kemano.. sampai jer rumah gua terus hanyut...


Okey ler.. nampaknyer tu jer sebahagian dari pengalaman merapu gua di Jakarta selamo duo tigo puluh bulan.. kalau nak cerito panjang lagi.. tigo tahun pun tak abis nak cerito.. nanti korang boring plak.. asyik-asyik cerito shopping jer.. ikutkan ado cerito pertandingan lawan pedang empat penjuru antara Nuek.. Minggo.. Ady dan Kimbo.. tapi gua sajer tak nak cerito.. sebab terlalu ganas tak sesuai untuk tatapan korang...

Monday, June 29, 2009

TANGKUBAN.. SATU PENANTIAN PANJANG


Hari ni adalah hari yang gua nanti-nantikan selamo ini.. Tangkuban..!! selalu tu gua dengar criter jer.. kali ni gua betul-betul nak tengok kehebatan siTangkuban ni atau indah khabar dari rupo jer.. ado orang panggil Tangkuban Perahu.. orang Myanmar panggil Tangkuban Sampan..  yang panggil Tangkuban Jetski pun ado gak.. korang kalau nak panggil Tangkuban Kapal Layar pun bleh gak.. tak kisah la apo yang korang nak panggil.. banyak namo samaran si Tangkuban ni rupernyer.. 


Yang peserta lain tu gua tak tau.. lantak diorang ler.. nak terbalik ko.. nak berguling kat lereng bukit  ko.. nak berjalan kepalo kebawah kaki keatas ko.. lantak diorang ler yang ponting gua sampai ke Tangkuban.. lagi pun pihak penganjur dah bagi kelonggaran kepada semuo peserta untuk pergi kemana saje yang diorang suko... jangan hilang tak balik-balik sudah.. satu hal plak nanti si Tangkuban nak mencari..


Pagi tu awal-awal lagi kitorang dah gerak.. rasa-rasa penjago Tangkuban pun belum bangun tidor lagi.. tapi keadaan jalan yang begitu macet melambatkan perjalanan kami.. tapi untuk menghilangkan bosan kami dihiburkan dengan lawak-lawak spontan oleh KImbo.. Ady dan Minggo yang turut dibantu oleh Ecah dan Hazirah.. walau pun lawak diorang tak berapo mencongkam tapi gua gelak jugak la.. kena plak Shikizo Hasano jadi co-pilot.. gua dengar dio speaking Indon dengan wak driver dah mengalahkankan orang Indon.. iyolah orang Pahang cakap Indon.. mau tak tunggang langgang..  tapi wak driver tu gelak jugak laa.. tak tau ler paham ko tak... atau pun gelak menyesal bawak kitorang ni...


Keadaan jalan untuk kesana plak dah macam jalan masuk hutan.. berlubang sana-sini.. kira dah macam naik kudo kepang plak kitorang dalam van tu.. terplanting sana.. terplanting sini sehinggakan Ecah.. Mastura dan driver kami wak Markiman Santoro beberapo kali tergolek-golek di bawah tempat duduk.. si Kimbo pun duo tigo kali tercampak keluar dan terpelanting masuk kat dalam gaung..


Sampai di Tangkuban masih awal lagi.. orang pun tak  brapo ramai.. gua rasa ramai penjaja dari pelancung.. ini membuatkan kitorang diserbu oleh peniaga jalanan yang berkeliaran mencarik mangsa.. macam dah tau2 jer member gua Hazirah bawak duit limo juta.. bayangkan laa kami sorang dikerumun oleh hampir empat limo orang penjaja.. tak ko poning kepalo nak melayan.. kalau ikutkan mau jer gua bertukar jadi Autobot.. tapi akhirnyer gua mengalah gak.. melayang la limo nam puluh ribu dollar beli cendramata..


Pemandangan kat sini memang ler cantik.. udara pun dingin-dingin tapi tak ler sampai tahap beku.. tapi bau belerang dari gunung berapi tu bleh tahan gak mencongkam lubang hidung gua.. bau kentut pun ado.. tapi bau-bau ala-ala manje jer la.. lagi pun kat area situ pun dah ado lebih kurang empat kawah gunung berapi.. setelah puas berpusing-pusing dan berguling-guling sambll mengambil gambar.. akhirnyer kitorang pun blah pegi kat tempat lain.. apo lagi yang nak  dibuat kat Bandung ni.. shopping lagi ler nampaknyer.. kalu cam ni punya gaya bawak 74 juta euro pun tak cukup.. siang malam dok shoping jer mano bleh tahan..


Malamnyer kami lepak makan kat restoran Kampung Daun.. kira setengah jam jugak dari bandar.. jalan pun bleh tahan gak jahanamnyer.. tapi takda hal ler.. semua dah ado pengalaman semasa ke Tangkuban pagi tadi.. tempat ni memanag best.. gua rasa kat Malaysia pun blum ado lagi restoran yang best macam ni.. makanan dia pun okey.. tapi suasana tempat tu ler yang paling best.. kira restoran dalam taman.. siap ado air terjun kat tengah-tengah taman tu.. fuuiihhh.. gua nak criter pun tak tau ler.. gua nasihatkan kalau korang pegi Bandung jangan lupa singgah kat Kampung Daun ni.. kalau nak best lagi korang bawak jer gua skali...

Friday, June 26, 2009

BANDUNG.. ANTARA SATU MIMPI


Pagi-pagi lagi para peserta dan spy Penanggah terpaksa blah meninggalkan Jakarta untuk menuju ke Bandung.. ini bukan apo.. terlalu ramai sangat peminat Penanggah di Jakarta rupernyer sehingga pihak penganjur terpaksa memanggil FRU dan Transformers Megatron serta Optimus Prime bagi menyuraikan peminat yang berpusu-pusu sejak pukul 4.35 pagi lagi waktu Jawa Barat bersamaan pukul 8.20 malam waktu di Senegal.. 


Namum itu tidak menjadi soal serta halangan kepada para peserta yang begitu ceria seta tidak sabar-sabar untuk berangkat ke Bandung setelah berjaya melepasi beberapo masalah seperti tempat tingal dan kesuntukkan maso untuk bershopping pada hari pertama sampai di Jakarta..  


Jarak perjalanan dari Jakarta ke Bandung kira agak jauh jugak.. biaso kalau pak supir ManHasan drive ia akan mengambil maso tigo hari duo malam untuk sampai tapi dengan ketereran gua drive ia hanya mengambil masa lebih kurang 2 jam jer.. itu baru gua pakai gear satu jer tu... belum lagi masuk gear duo.. kalau tak.. mau sejam jer dah sampai.. haaa amcam terer tak gua.. haaa terkejut korang dengar cerita gua ni.. okey kito sambung lagi... hahaaa..


Perjalanan pada mulanyer bermula agak hambar.. namun setelah peserta kampung Sireh iaitu Kimbo dan Nuek dari Rungkup melakukan aksi-aksi tomoi dan tai chi yang begitu ganas dan ngeri.. barulah keadaan bertukar menjadi riuh-rendah dan kucar-kacir seperti kapal karam.. sambil itu penumpang dapat jugak melihat pemandangan indah seperti sawah padi dan gunung-ganang yang di liputi saji di sepanjang pejalanan tersebut.. 


Disini padi ditanam tidak mengikut musim kerana kita boleh tengok ado yang menuai.. ado yang menanam dan sebelah petak sini ado pulak yang sebok membajak.. alaa.. kiro macam orang tanam sayur ler.. lagi pun orang Indon ni memang rajin la tak seperti orang planet Zuhal.. sampai kat batas sawah pun diorang tanam jagung.. nasib baik batas sawah tu kocik.. kalau luas macam highway tu mau diorang tanam sawit..


Di Bandung aturcara para peserta terlalulah amat padat... tiada masa untuk bersantai atau berehat.. sesampai saja mereka terus dibawa ke Pasar Baru iaitu pusat membeli belah yang kira agak besar jugak.. iaitu lebih kurang enam tingkat.. menurut penganjur aktiviti di pusat membeli-belah tersebut diharap dapat mengurangkan stress dan sengal-sengal tulang para peserta yang sebelum ini sebok membentangkan kerja masing-masing di Mangga Dua.. 


Ady peserta dari Palong Satu turut menyatakan bahawa penyakit parkinson yang beliau alami sejak enam tahun lepas tiba-tiba saja sembuh sebaik saja sampai ke tingkat enam pusat membeli-belah tersebut.. perkara ini turut di akui oleh Kimbo yang menyatakan berat badan beliau susut hampir lapan kilo ketika sampai ketingkat empat dan bertambah susut sehingga duo kilo lagi sebaik saje beliau sampai di atas bumbung bangunan tersebut.. 


Namum begitu cik Hazirah peserta dari Kedai Buluh yang ditemui.. menyatakan bahawa penyakit latah beliau semakin menjadi-jadi sebaik saja melihat kain baju serta barangan murah yang terjual disitu.. ini membuatkan beliau tidak menang tangan untuk melayan kerenah peniaga-peniaga dalam Pasar Baru tersebut.. menurut anggaran awal.. beliau telah berjaya menghabiskan tigo juta rupiah dalam masa 2 jam.. ciss banyak gak duit awek ni...


Aktiviti para peserta turut dilajakkan sehinggga ke sebelah malam.. apo lagi.. shopping.. shopping dan shoping ler.. seperti di kawasan Heritage dan Summit.. namun begitu spy Penanggah dapat mengawal emosi dari turut terjebak di dalam aktiviti tersebut kerana terlalu sebok melayan kerenah cewek-cewek Bandung yang cantik-cantik.. yang terdapat di kawasan tersebut..


Lagi satu makanan disini kebanyakan nyer adolah masakan Sunda.. tak la best.. tapi bleh la dari kebulur tak makan.. ayam goreng pun kocik-kocik jer macam tak cukup makan.. patut la awek-awek Bandung ni pun kocik-kocik jer..

Wednesday, June 24, 2009

JAKARTA HARI PERTAMA.. SPOILLL..


Perggghhhh..!!! nampaknyer perjalanan para peserta untuk acara perjanjian damai di majlis pecah tanah yang akan di rasmikan oleh Datuk Sesolo Bumbung Nanonano di Bandung telah berlangsung dalam keadaan tenang walaupun terdapat beberapo cubaan jahat dari parti pembangkang untuk menggagalkan beberapa acara di majlis tersebut.. Acara yang dimulai dengan latihan pemanas badan iaitu acara melepak selamo 40 minit di tepi tol Cengkareng yang tidak  berapa jauh dari lapangan terbang Sukarno-Hatta.. namun nampak nyer acara tersebut tidak begitu mendapat sambutan seperti yang diharapkan pihak penganjur.. malah mendapat bantahan dan kritikan pedas dari beberapo perserta Kemboja dan Laos..  


Bagi menenangkan keadaan serta mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.. pihak penganjur tanpa berlengah lagi terus menghantar para peserta ke Mangga Dua untuk mengemaskini mental serta menyejukkan hati para peserta yang tengah panas membara.. Sebaik sahaja mendengar perkataan Mangga Dua maka peserta wanita tanpa berlengah lagi terus melakukan senaman ringan seperti berlari setempat dan tekan tubi dilantai bas selama 10 minit... ini di ikuti paserta lelaki yang menggoyangkan badan ala berjoget dangdut..


Dalam perjalanan tersebut para peserta turut dikejutkan dengan pemandangan yang begitu asing bagi mereka bilamana terdapat begitu ramai peminta sedekah terutama anak-anak kecil yang berkeliaran.. serta deretan rumah setinggan di sepanjang jalan keretapi.. malah terdapat penduduk Jakarta yang sanggup tingal dibawah jambatan serta jejantas ditengah bandar tersebut.. tetapi bagi yang kayo keadaan rumah mereka ibarat istana rajo kalah rumah Ismert Ulam Raja.. 


Seperti menonton konsert AF9.. kejakunan peserta dari Haiti dan Sudan begitu terserlah sekali.. malah panorama asing ini turut manjadi satu hiburan serta bahan 'Lawak Tak Terjangkau' oleh para peserta dari Malaysia.. nampaknyer pihak penganjur begitu berpuas hati apabila melihat ketaksuban para peserta yang begitu teruja apabila melihat kemiskinan penduduk Jakarta disepanjang perjalanan tersebut....


Sebaik saja sampai ke Mangga Dua keadan menjadi panik.. para peserta tidak dapat megawal perasaan terkejut malah terdapat beberapa peserta wanita yang mengalami histeria pringkat 2 sebaik sahaja melihat barangan murah yang terjual disitu.. Menurut peserta dari Jepun.. Shikizu Hasano yang membentangkankan kertas kerja bertajuk 'Ketuanan Melayu di Sebalik Beg dan Kain Batik'  menyatakan bahawa harga barangan disini begitu murah sekali jika di bandingkan dengan New York atau London.. malah beliau hampir koma apabila melihat harga kain lace yang begitu murah iaitu 70,000 rupiah dibandingkan 200 juta yen ditempat beliau di Lipizzaido..


Namun terdapat juga keluhan dan bantahan dari para peserta seminar kerana empat jam masa yang diberi untuk membentangkan kertas kerja disitu terasa cukup singkat.. sehinggakan spy Penanggah pun tak sempat nak mengorat awek2 di Jakarta kerana kesuntukan masa..


Keadaan menjadi tenang semula apabila para peserta di hidangkan dengan masakan Padang pada majlis makan malam di Sari Minang dan semasa perjalan pulang terdapat peserta yang hilang di kegelapan malam menuju ke Hard Rock Cafe namum spy Penanggah sehingga kini masih menyiasat siapakah agaknyer peserta tersebut.. kerana keadaan dimasa tersebut agak gelap..

Thursday, June 18, 2009

YIPPPIEEEE.. TUNGGGUUUU..


Nampaknyer dua tiga hari ni gua tak da kat sini.. sebab gua terpaksa mewakili negara untuk menandatangani perjanjian damai antara peniaga2 pasar malam seluruh dunia yang akan berlangsung di Bandung petang besok.. Dianggarkan hampir 60 peserta dari rantau Asia dan Eropah akan berkemah selama 4 hari.. bagi menyampaikan kertas kerja masing-masing di gerai2 dan kedai2 jualan murah disana..


Majlis pecahtanah akan dirasmikan oleh Datuk Sesolo Bumbung Nanonano dengan membakar sabut kelapa di dalam kawah gunung berapi Tangkuban BerPerahu dan di ikuti dengan acara jalan lenggang itik secara beramai-ramai di kaki gunung berapi tersebut.. Majlis akan turut di hiburkan olek artis-artis handalan iaitu kumpulan Tiga Sengal terdiri dari Abng Nuek.. Ambo dan Maro dari Raja Lauk 4... serta penyanyi Mira dan Abang Bacok juara bintang radio Senegal 10 tahun lepas.. walaupun tidak diundang ahli silap mato Selipar Jopun di beritakan akan turut sama memeriahkan majlis tersebut..


Dengan itu pihak Penanggah akan cuba untuk menyampaikan setiap perkembangan terbaru yang berlaku disana setiap setengah jam melalui radio Xing Xia Peng saluran 8.. dengan gelombang pendek 24Mghz500bhp dan 125cc dari arah timur laut tenggara Vietnam..


Menurut laporan awal perisik kami.. awek-awek Bandung di beritakan tidak sabar-sabar lagi untuk berjumpa dengan team Penanggah... sabauuuu abanggg datanggggg.. Yippieeeee...

Wednesday, June 17, 2009

PELIK.. TAPI tak BENAR


"Lang 12 kreyòl ayisyen se youn nan ki plis moun ki pale li sou latè. Se lang natifnatal tout Ayisyen ki fèt e ki elve annkote yo rele li Kreyòl. Nan dyaspora a, gen plis pase yon milyon ne 1987 Kreyòl ayisyen genyen yon òtograf ofisyèl depi 1980 e gen anpil ekriven ayisyen ki ekri liv enteresan sou diferan aspè esperyans ayisyen. - Chongkau Post


Korang mesti pelik bilo baco ayat-ayat cinto kat atas tu.. apo ke bondo nyer yang di tulis ni.. satu haram tak paham.. kalau korang nak tau ni la dio petikan dari suratkhabar Chongkau Post dalam bahaso Taramjo dari suku kaum Zimbado yang telah pupus 200 tahun dulu.. sesekali kito layan la suratkhabar luar negara plak...


Berita tersebut adolah mengenai satu kejadian misngeri (misteri+ngeri) yang telah berlaku di kampung Chongkau Hilir beberapo tahun yang lepas.. bilomano sekumpulan pendaki dari kampung tersebut yang diketuai oleh pakcik Rosihan bersama 25 peserta dari rumah Orang2 Tua Jelai 3.. telah didapati hilang semaso menjalankan ekspedisi mendaki Bukit Putus di Kuala Pilah.. Ekspedisi yang bertujuan untuk mengutip derma bagi pembinaan projek mega sebuah gelanggang badminton di kampung tersebut yang telah terbengkalai selama 20 tahun..


Menurut sorang saksi tok batin Roshid a/l Kab al-Wak menyatakan beliau telah mendengar beberapo siri letupan bom nuklear yang begitu kuat sehingga mencairkan taik telinga dan beliau juga telah melihat beberapo ekor raksaksa dikawasan terbabit sebelum kumpulan ekspedisi tersebut didapati hilang dari pandangan.. Menurut beliau lagi semasa letupan tersebut berlaku.. beliau dan ultraman dyna serta beberapo orang lagi penduduk kampung tersebut tengah asyik berjudi dibawah pokok mangga di belakang rumah Rizal Binggo..


Jurucakap dari pejabat polis New York.. Sarjan Buncit menyatakan perkara ini mungkin ada kena mengena dengan kes pakcik Usin yang cedera semaso berebut buah durian dengan jiran sebelah rumah di Jerantut dua hari lepas.. Beliau juga tidak menafikan kemungkinan kejadian ini adalah angkara raksaksa jahat Badigol.. yang boleh mengeluarkan api dari pipi kanan dan celah ketiak kiri.. raksaksa ini juga selalu dilihat berlakon dalam filem ultraman ace sebagai tukang urut..


Sepasukan pasukan dari pasukan yang bernamo pasukan penyelamat yang datang secara berpasukan dari Palong Satu.. yang di ketuai oleh Tok Ady telah menjalankan usaha mencari dan menyelamat sejak duo bulan lepas.. tapi menurut Tok Ady tiada tanda-tanda tapak kasut mangsa yang dapat dikesan oleh GPS beliau..


Menurut laporan terbaru dari radio Sri Langka menyatakan.. pasukan Tok Ady juga telah didapati hilang semaso operasi mencari dan kini.. satu pasukan pengakap dari Alor Gajah yang di ketuai oleh pakcik Latip telah dikejarkan ke lokasi kejadian.. bagi menjalankan usaha mencari dan menyelamat Tok Ady.. pakcik Rosihan dan anggota ekspedisi yang lain.. manakala dari sumber yang tidak boleh dipercayai menyatakan ultraman ace juga telah dipanggil untuk membantu orang kampung memasak mi goreng...

Tuesday, June 16, 2009

Aiii Nangis Ler Plak.. Relek Ler


KUALA LUMPUR 15 Jun - Seorang peragut menangis teresak-esak kerana gagal membayar wang jaminan RM10,000 yang ditetapkan oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini. - Utusan


KImbo!!.. siapo yang tak kenal mamat ni.. seorang peragut serta perempit kelas F yang begitu berjaya dan paling digeruni.. kalau kat kampung Geduhum Hilir sebut jer namo KImbo pasti diorang akan menggigil macam kena sawan babi H1N2C3.. sampai ado yang kancing gigi tigo empat hari... pendek kato orang lebih kenal si Kimbo dari ketuo kampung diorang sendiri.. sampai budak-budak tadika lebih hafal namo Kimbo dari sifir 24.. kira dah macam mentor ler taraf si Kimbo ni..  


Kehebatan si Kimbo merempit ni memang tak boleh disangkal lagi.. beliau pernah memenangi hadiah pertamo acara merempit beca dari kampung Bongek hinggalah ke Parit Buntar.. tu tak termasuk naib johan dalam acara merentas desa di Hulu Langat tahun lepas dan tempat tercorot dalam acara jalan itik semasa pesta menuai di Durian Tunggal malam tadi..


Kalau bahagian peragutan ni pun memang tiado sapo yang boleh lawan.. cakap jer sapo yang tak pernah jadi magsa si KImbo ni.. dari pakcik makcik sampai la ke budak tadika.. smuo pernah jadi mangso si Kimbo.. sampai lembu pakcik Mael Pomen pun pernah menjadi mangsa ragut si KImbo ni.. dan kalau ado kambing atau ayam orang kampung yang hilang tak payah la susah nak panggil polis atau CSI datang siasat.. dah sah-sah la ini smuo angkara si Kimbo lelaki bertato cipan berantai tu.. Begitulah hebat dan gahnyer Kimbo didalam bidang jenayah peragutan dan perempitan ni.. 


Satu hari gua terserempak ngan Kimbo tengah meraung2.. menangis-nangis kat tepi jalan ke pekan Langkap.. dengan perasaan yang berani-berani takut.. gua pun rapat ler kat ler mamat ni.. dalam hati risau gak mano la tau skali si Kimbo ni bagi backhand dengan tangan yang ado tato cipan berantai tu.. mau gua tersandar kat celah pokok pisang kat tepi longkang tu.. Lalu gua pun beranikan hati untuk bertanyo.. 


"Hello bro.. apo pasal lu menangis macam budak-budak tak dapat susu ni.. menyampah plak gua tengok.."


"Wuuaaaaaaaaaaa....... guanyer duit empat hinggit duo pluh sen nak boli apam balik dah kono ragut... wuuaaaaa.."

Monday, June 15, 2009

HELLO BRO.. Sekadar Satu Catatan..


Hello bro.. amacam lu skarang kat tempat keja baru.. mesti best yer tak.. yer ler dapat member baru.. bos plak baru.. suasana pun baru.. yang penting  awek pun baru.. hehee.. tu pun kalau lu brani.. kalau tak.. lu layan jer ler awek yang ado tu..


Gua tak bleh nak bayangkan lu skarang ni pakai suit hitam ngan tie belang biru..  kena plak dengan kasut kulit.. perghh dah macam james bond 008.. mesyuarat saner sini.. out station sesajer.. orang kampung lu kat Lipis mesti tompang banggo tengok lu skarang ni dah jadi orang besau.. dengan jawatan tinggi.. walaupun lu memang besau dan tinggi.. makan pun bleh tahan gak stakat sepinggan tu kira baru jamah jer tu..


Smenjak lu tak der ni nampaknyer team bola kito telah kehilang tongak penyerang yang berkaliber.. peminat2 tempatan pasti akan merasai satu kehilangan besar lu didalam dunia hiburan sukan bolasepak tanahair ni.. diorang juga pasti merindui gerakan2 solo lu yang yang sentiasaa mengelirukan pihak kawan dan lawan tapi biasonyer pihak kawan ler yang jadi mangso.. walaupun pasukan kito sering saja kalah namum penonton sentiasa berpuashati diatas persembahan lu yang menghiburkan hati..


Selain sebagai seorang ahli sukan.. lu jugak seorang pemain gitar yang gua rasa kira hebat gak la.. stakat lagu Pok Amai-Amai pakai kod A minor7 tu.. kira sebelah mato jer lu goreng.. tu blum lagi lu tunjukkan skill main gitar pakai kaki.. kalau Steve Vai tengok mau kancing gigi seminggu.. 


Bro.. gua tau ler lu skrang ni tengah sebok sejak jadi pegawai besau ni.. tapi kalau ado maso nanti bleh ler kito lepak-lepas macam dulu.. sambil bercerito merapu dan bergosip-gosip sengal dengan member2 kito yang lain.. Akhir skali bro.. slamat berjuang di tempat baru dengan semangat baru..


*  Sekadar satu catatan buat member gua Akrun Musa.. wartawan rock hebat URTV yang baru2 ni telah berhijrah dan berkhidmat ke Jakim.. kiro dapat kojo baru ler.. Jangan ekau rock kan orang kat Jakim tu sudah ler.. korang kalau ado masalah ngan sjil halal tau masalah nak berpoligami.. bleh le korang contact member gua ni..hehhee..

Friday, June 12, 2009

JOLI SAKAN NAMPAK.. CAYALAHH..


KUALA LIPIS – Wang pinjaman dari Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak akan cukup jika penerimanya asyik berjoli daripada membeli motosikal hinggalah telefon bimbit canggih seperti IPhone. - Kosmo


Pergghh.. hebat btul ler korangggg.. senyap-senyap jer duit PTPTN korang rembat buat pegi berjoli sakan.. dah tu tak ajak gua plak..mano beh jadi cam ni.. hangin ler gua... Tapi betul.. bukan senang nak dpat pinjaman ni.. gua dulu pun dah 15 tahun mohon baru lulus.. bayangkan ler dari gua darjah 2 sampai ler gua masuk darjah 18.. tu pun dapat $65.70.. nak beli jetski pun tak cukup..


Camno pun gua respek la kat korang smuo.. . gua rasa bukan mak bapak korang jer yang berbanggo dapat anak cam korang ni.. tapi mau satu kampung tompang banggo.. yer la mak bapak mano yg tak banggo tengok anak diorang maso belajar lagi dah pakai motor honda cup lampu bulat dengan iphone cap kambing gurun.. kalau dah tamat blajar nanti tak tau la.. mau diorang ingat anak diorang pakai skyline GTR superchager..


Nanti bilo balik kampung.. baru ler jiran2 sebelah rumah terbeliak biji mato sampai koma.. bilo tengok korang bergayo sakan.. kehulu-kehilir ala american top model versi melayu.. dengan motor baru.. kono plak lepak kat gerai pakcik Akrun Musa.. mau kerna serbu ngan orang kampung mintak autograf.. perghhh memang jem ler jalan... 


Lepas ni kalau duit PTPTN tak cukup nak berjoli.. apo kato korang pinjam kat along plak..stakat pinjam duo tigo ratus baik tak payah.. menyusahkan along datang nak kutip jer.. alang-alang tu pinjam ler banyak skit duo tigo puluh ribu.. haaa baru ler bleh pegi enjoy sampai pengsan.. kalau tak mampu nak bayar apo ader hal.. mak bapak korang kan ado.. bilo lagi korang nak mengusahkan diorang..

Thursday, June 11, 2009

Mahu Mati Kerana Cinta.. Pegi Dah..


KUALA TERENGGANU - Tidak sanggup memenuhi permintaan kekasihnya untuk memutuskan hubungan cinta mereka, seorang pelajar lelaki berusia 15 tahun mahu membunuh diri. Dalam kejadian pada pukul 12.15 tengah malam di surau yang terletak di Lorong Haji Da... - Kosmo


NI lagi satu mat jiwang sengal.. gaduh sikit nak terjun lombong.. gaduh sikit minum klorox.. apo kato kalau lain kali bergaduh ngan awek tu pegi ler makan taik lembu kat tepi jalan tu.. baru ler gentle.. ni la budak skarang suruh pegi skolah malas.. bercinto tau plak.. ni smuo nak menghabiskan duit mak ayah.. aiii angin jer gua.. dah tu bercinto kat tepi surau plak.. kalau pegi sembahyang tu ok ler jugak..


Gua nyer member Mira.. relaks jer bercinto ngan pakcik Bachok takdo masalah pun.. kalau tak silap dah 7 tahun pun.. walaupun pakcik Bachok pernah bagi tau kat gua.. kekadang tu dio pun tension gak melayan kerenah si Mira tu.. sebab Mira ni suko menghilangkan tiket bas..


Lagi sorang member gua.. Ambo sorang wartawan hebat dari kampung Sireh.. bercinto gak tapi takder ler sampai nak terjun longkang.. walaupun kekadang tu dio yang bengkeng semacam ngan awek dio.. katonyer terjun tu takdo la.. tapi terjatuh dalam longkang tu pernah ler lapan kali..


Gua yang bercinto separuh mati ngan Miley Cyrus pun tak der camni pun.. walaupun si Miley tu pernah ugut gua nak berguling kat lereng Bukit Putus kat Kuala Pilah.. kalau gua putuskan hubungan dengan dio.. mungkin jugak dio takut kehilangan gua yang kehensemannyer berado ditahap 7.5 skala richter dan keromantikannyer bersamaan 2500cc.. skarang ni nak carik lelaki hensem macam gua ni pun susah.. kalau ado pun mungkin pakcik Bachok jer ler saingan sengit gua stakat ni..


Buat mamat-mamat atau minah-minah yang tengah atau sedang mencarik cinta tu.. jangan ler korang pun jadi cam budak kat Terengganu tu.. pantang silap skit nak terjun sungai.. bukan apo.. buat malu ngan Pertubuhan Jiwang Karat Bersatu jer..

Wednesday, June 10, 2009

KUCING JIRAN YANG JAHAT..


Berikutan dari permasaalahan yang diutarakan oleh member kito TehRasaCoke mengenai kejadian ngeri segerombolan kucing yang suko mencakar kereta beliau.. Disini gua ingin mengucakan tahniah diatas kejadian tersebut... dan tidak lupa jugak ucapan tahniah dan terima kasih kat kucing yang begitu berani mencakar kereta beliau yang dibeli dengan cara ansuran..


Terpanggil diatas permasaalahan tersebut..  disini gua ingin menghuraikan satu teori evolusi zimbado oleh Prof. Sheikh Miki Al-Dangduti dengan kitab karangan beliau yang terkenal dan juga menjadi bahan rujukan bagi pelajar darjah 4 di Uttar Pradesh yang bertajuk.. Kucing Garang Dari Perspekstif Sosial.. Ikuti salah satu petikan beliau dari kitab tersebut yang berbunyi..


Meeowww.. meooww.. meeeeooowww.... mmmeeeeooowwwwwwww.. meeow.. meeeeeeeoww.. meeeeoooowwwww.... emmmbeekkkkkk... meeoowww.. meeowww.. meooww.. meeeeooowww.. eemmmmbekkkkk.. meeoowww.. (page 5 muka surat 12)


Yang bermaksud... "Maka tersebutlah akan perkataan KUCING itu berasal dari kata nama Ku yang juga singkatan dari perkataan Kuku bukannyer buku mahupun duku.. manakala Cing adalah kataganda dari perkataan Runcing bukannyer cacing ataupun dacing.. lalu tigosuku perkataan tersebut di gabungkan lalu menjadi KuCing... oleh itu dio tidak ado kono mengono dengan keluarga kambing... atau dari spesis kuku kambing.."


Dengan adonyer ayat itu maka jelaslah bahawa kucing itu sejenis binatang yang mempunyai kuku yang runcing seperti peluru berpandu korea utara dan disebabkan keruncingan kuku tersebut.. maka timbulah keegoan si kucing untuk menunjukkan skill mencakar.. memanjat pokok.. tembok serta telibat dalam ekspedisi memanjat gunung everest..


Menurut seorang pakar zoologistika yang terkenal mengenai hal ehwal kucing termasuk kucing kurap.. dari Simpang Tiga Gombak puan Yultawati atau lebih dikenali puan Yun yang juga juara pakaian beragam selama empat tahun berturut-turut menyatakan.. "Kalau korang tak percayo cubo bilo korang jumpo kucing sedang lepak-lepak atau main-main kat tepi tanggo rumah cubo korang tarik ekor kucing tu.. kalau nak tau korang pegi klinik atau masuk hospital try ler buat dulu.. tapi kalau takdo tindak balas melampau.. itu menandokan kucing tu sakit jiwo.." jelas puan Yun sambil membelek-belek hadiah kemenangan yang beliau menangi tempohari..


Kalau masalah ini dilihat dari perspektif sosial.. kemungkinan akan menimbulkan satu keraguan munasabah.. bilomana mungkin kucing tehrasacoke telah dipengaruhi oleh alkohol akibat dari pergaulan bebas dengan kucing jiran sebelah rumah.. itu membuatkan kucing saudara akan mencakar atau mengencing kereta tuan dio sendiri.. hanya menunggu maso untuk melepaskan hajat di atas bumbung kereta saudara..


Salah satu hukuman yang setimpal diatas kesalahan tersebut yang turut  termaktub dalam akta kanun tanah negara adalah.. 

1. Hukuman buang daerah...

2. Penjara lapan tahun kerja berat.. dan

3. Melakukan kerja2 amal seperti mengecat balairaya atau menebas rumput di rumah ketuo kampung..


Pada pendapat kami.. memandangkan masaalah ini adalah masalah dalaman parti maka lebih baik perkara ini dibawa ke mesyuarat majlis tertinggi parti dan diputuskan oleh presiden parti.. hanya dengan ini juga mungkin perjanjian damai dengan kucing jiran saudara akan dapat dicapai.. dan dengan itu juga kerajaan perpaduan akan dapat ditubuhkan tanpa sebarang halangan...

Tuesday, June 9, 2009

CISS.. BORING BETULL!!!..


Dalam sehari duo ni line internet kat banglo 8 tingkat gua tak berapo nak ok.. (bukan tak berapo lagi.. langsung memang dah tak ok..) cisss boring btul.. tak tau apo masalahnyer.. nak kato gasket bocor baru minggu lepas gua tukar baru.. nak kato rantai putus tak mungkin la plak.. lagi pun absober ngan timing belt pun gua baru tukar.. Nampaknyer tak dapat ler gua nak upgredkan blog gua ni.. tu yang membuatkan ramai pembaco yang ternanti-nantikan blog gua ni naik angin sampai berlaku rusuhan kaum kat Nairobi..


Mael Pomen yang gua panggil untuk menyisat kes ni minggu lepas telah berjaya mencari punca masalah sebenar.. kata beliau dari hasil penyelidikan getah keping yang dilakukan.. ini semuo berpunco dari server yang dah terkena penyakit down syndrom.. Gua yang tak tau apo-apo pun diam jer la.. hanya mengiyokan jer apo kata si Mael Pomen.. dengan berkat kegigihan dan ketereran Mael Pomen... beliau telah berjaya menambah jahanamkan server tersebut dengan lebih teruk lagii..


Satu mesyuarat tergempar juga telah diadakan diantara ketua2 kampung di Perak dan N9 bagi mencari jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Mesyuarat yang dipengerusikan oleh saudara Nuek.. ketua kampung Rungkup bersama saudara Manhasan dari kampung Paya Mat Insun telah berlangsung selama 3 hari 2 malam turut berjaya menghabiskan 3 kuali behon goreng dan seraga karipap bersama dua tong air sirap.. Mereka juga telah turut berjaya mencapai kata sepakat untuk menambah lagi 2 kuali behon goreng dan 2 tong air sirap lagi.. bagi menambahkan lagi kerancakan mesyuarat tersebut..


Sementara menunggu Mael Pomen menjahanamkan lagi server tersebut .. boleh ler korang smua melakukan senaman ringkas seperti lari setempat atau lompat katak sekeliling kampung dan mano yang ado scambler tu bleh ler korang merempit kat tengah sawah... bagi yang takdo benda nak buat tu bleh ler korang duduk diam-diam kat bawah pokok pisang...

Saturday, June 6, 2009

Ketuanan Melayu.. Chin Peng dan Manek Urai


BENTONG 5 Jun – Pergerakan Pemuda UMNO akan menghantar kumpulan pemidato terbaiknya dalam kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai pada 14 Julai ini. - Utusan


Woiii.. tuan2 dan puan2.. makcik2 dan pakcik2.. tok2 dan nenek2 smua di kampung Kedai Buluh ini.. di malam yang sepi ini saya akan menyampaikan pidato terbaik saya yang bertajuk Ketuanan Melayu.. Chin Peng dan Manik Urai.. Haaahaaa... baru dengar tajuk jer korang dah terkejut cipan tahap 6 dan terpegun separuh koma.. tu belum lagi melihat kehebatan gua berpidato.... relaks... relaks..


Tuan2 semuo.. dengar sini bilo gua bercakap.. jangan ado yang nak main2 kat blakang tu.. nanti gua hentak sorang2 dengan kayu beluti 4x4 ni.. dan juga sebelum gua nak meneruskan pidato gua yang merapu ni lebih jauh lagi.. disini gua nak memperkenalkan diri gua yang separuh hensem ni.. Namo gua Kimbo.. gua berasal dari kampung Sirih.. seorang ahli politik yang terunggul di kampung gua.. hahaaahaaahaaaaaaa....


Fewwiitttt..!! haii cik adik manis yang berbaju biru.. tolong duduk yerr.. banyak lagi kerusi yang masih kosong kat depan ni.. boleh abang tau saper nama.. heheee... manisssssss....


Wooiii mamat baju belang.. boleh bagi tempat duduk lu kat cik adik manis tu tak.. lu pegi ler duduk kat tempat lain.. menyebok jer.. Okaylah tuan2 semua untuk meneruskan pidato saya malam ni.. saya akan mulakan dengan pantun..


Mari panjat pokok beringin

Dahannyer besar daun pun lebat

Macam mano gua tak hangin

Awek yang gua usya dah kono rembat..


Haahaaa.. apo lagi tepuk laaa.. jangan malu-malu.. Kalau tuan2 nak tau.. pantun tu gua cipta semaso gua berkelah bersamo Chin Peng  di Manik Urai 30 tahun yang lalu.. ketiko kami samo2 menganggotai persatuan pengakap sekolah rendah jenis kebangsan Tamil Ulu KInta..


Bilo gua teringatkan pantun ni.. hati gua pasti mendidih tahap super kat Chin Peng hampeh tu.. kalau tuan2 nak tau si Chin Peng ni ler yang rembat gua nyer awek.. Kemaladevi.. walau pun perkara di dah lamo berlalu.. tapi lukanyer masih terasa.. ciss.. Sejak kejadian tu.. gua terus terputus hubungan dengan si Chin Peng.. dengar2 dio dah jadi komunis dan gua plak jadi mat rempit.. manakala awek gua Kemaladevi dah kawin dengan Apis Sakmi.. ketuo kampung Manik Urai..


Tuan2 dan puan2 semua sebelum gua mengakhiri pidato gua malam ni.. marilah kito samo-samo bersatu padu mempertahankan ketuanan Melayu dari pengaruh Chin Peng.. member lamo gua tu.. dengan ketuanan Melayu ni jugalah gua dan kroni2 gua dapat merembat semuo projek2 kerajaan.. heeheee.  Sekian sajer lah pidato terhebat yang dapat gua sampaikan pada malam ini.. Haaaa.. apo lagi tepuk laa tangan tu sekuat hati.. haahaa. tepuk.. tepukk..  sampai pengsan.. Hahaaahaa..

Thursday, June 4, 2009

AYAM LAH PULAK...


ALOR SETAR - Orang ramai diingatkan supaya lebih berhati-hati ketika membeli ayam yang sudah diproses di bandar raya ini. Ini kerana terdapat peniaga yang sengaja mencampurkan ayam-ayam yang disembelih secara halal dengan ayam dicucuk. - Kosmo


Baru jer selosai cerito keli dan babi.. masuk plak bab ayam cucuk.. ni yang buat hati gua meronta-ronta kepanasan ni.. ikutkan hati mau jer gua pegi cucuk perut tokey ayam tu.. baru dio tau.. Menurut laporan terbaru dari perisik Penanggah mendapati permintaan terhadap ayam cucuk begitu mendapat sambutan hangat.. sehinggakan berlaku kesesakan lalulintas apabila orang ramai berebut-rebut untuk mendapatkan bekalan di pasar Selayang.. 


"Kalau pakcik tak cucuk ayam ni sapo plak yang nak buek.. harapkan anak pakcik si Ady.. jangan mimpi laa.. baik dio pegi mengurat anak jiran sebelah rumah pakcik tu.. kalau korang nak tau.. ni la kojo pakcik turun-temurun.. sejak daripada zaman Dinasti Ming sampai lah sekarang ni.. dah limo generasi.." begitulah luahan Pakcik Akrun sambil menendang sebuah meja dan menghempas 3 buah kerusi didepan sebuah gerai di pasar Selayang..


"Korang tau tak.. kojo cucuk ayam la kojo paling sonang skali.. gaji pun mahal.. nak dapat sehari duo tigo ribu tu sonang-sonang jer.. yang paling sonang ayam belando.. sehari pakcik boleh cucuk sampai 20 ekor.. ayam kampung tu ok gak.. tapi susah skit daging dio liat macam plastik.. lagi satu ayam hutan.. lagi payah.. keras macam kereta kebal.." terang Pakcik Akrun lalu melompat keatas sebuah lori tanker sambil menunjukkan aksi mencucuk satay ayam..


Pandangan Pakcik Akrun turut dikongsi bersama oleh Pakcik Apis yang kebetulan sedang bermain badminton di tepi pasar tersebut.. Beliau yang berasal dari Ipoh telah hampir 80 tahun berniaga satay ayam turut memberitahu.."Kalau ayam tersebut tidak dicucuk taklah namonyer satay.. ayam panggang ler jadinyer.. apo la yang korang sengal sangat macam babun sampai tak boleh nak pikir.." jelas beliau


Perisik kami yang masih tidak berpuashati diatas jawapan tersebut.. terus meyoal beliau dengan berbagai soalan.. sehinggakan tiba2 sajer Pakcik Apis menjadi begitu berang bila perisik kami mengajukan beliau dengan soalan mengenai Chin Peng dan kejadian stadium yang runtuh di Kuala Terengganu minggu lepas.. lalu beliau bersama Pakcik Akrun terus menghambat perisik kami dengan mesin rumput sekeliling pasar hingga ke Bayan Lepas..

Wednesday, June 3, 2009

APAKAH TUHAN MENCIPTAKAN KEJAHATAN?


Dah selalu sangat gua buat criter yang merapu-rapu.. kalau asyik merapu jer tentu korang pun boring gak kan.... tapi kali ni gua nak bagi criter yang agak ilmiah skit.. maso gua menuntut dalam jurusan perparitan kat kolej Komuniti di Chicago 10 tahun lepas.. harap2 cerito ni boleh la korang gunakan sebagai rujukan untuk SPM tahun ni.. 


Apakah Tuhan menciptakan segala yang ada? Apakah kejahatan itu ada? Apakah Tuhan menciptakan kejahatan?

Seorang Profesor dari sebuah universiti terkenal menantang mahasiswa-mahasiswanya dengan pertanyaan ini,
"Apakah Tuhan menciptakan segala yang ada?".
Seorang mahasiswa dengan berani menjawab, "Betul, Dia yang menciptakan semuanya".
"Tuhan menciptakan semuanya?" Tanya professor sekali lagi.
"Ya, Prof, semuanya" kata mahasiswa tersebut.
Profesor itu menjawab, "Jika Tuhan menciptakan segalanya, berarti Tuhan menciptakan Kejahatan. Karena kejahatan itu ada dan menurut prinsip kita bahwa pekerjaan kita menjelaskan siapa kita, jadi kita bisa berasumsi bahwa Tuhan itu adalah kejahatan."
Mahasiswa itu terdiam dan tidak bisa menjawab hipotesis professor tersebut.

Profesor itu merasa menang dan menyombongkan diri bahwa sekali lagi dia telah berjaya membuktikan bahawa agama itu adalah sebuah mitos.

Mahasiswa lain mengangkat tangan dan berkata, "Profesor, boleh saya bertanya sesuatu?"
"Tentu saja," jawab si Profesor
Mahasiswa itu berdiri dan bertanya, "Profesor, apakah dingin itu ada?"
"Pertanyaan macam apa itu? Tentu saja dingin itu ada.
Kamu tidak pernah sakit flu?" Tanya si professor diiringi tawa mahasiswa lainnya.

Mahasiswa itu menjawab, "Kenyataannya, Prof, dingin itu tidak ada. Menurut hukum fizik, yang kita anggap dingin itu adalah ketiadaan panas. Suhu -460F adalah ketiadaan panas sama sekali. Dan semua partikel menjadi diam dan tidak dapat bereaksi pada suhu tersebut. Kita menciptakan kata dingin untuk mendeskripsikan ketiadaan panas".


Mahasiswa itu melanjutkan, "Profesor, apakah gelap itu ada?"
Profesor itu menjawab, "Tentu saja itu ada."
Mahasiswa itu menjawab, "Sekali lagi anda salah, Prof. Gelap itu juga tidak ada. Gelap adalah keadaan dimana tidak ada cahaya. Cahaya bisa kita pelajari, gelap tidak tidak bisa kita pelajari. Kita bisa menggunakan prisma Newton untuk memecahkan cahaya menjadi beberapa warna dan mempelajari berbagai panjang gelombang setiap warna. Tapi anda tidak bisa mengukur gelap. Seberapa gelap suatu ruang diukur dengan berapa intensitas cahaya di ruangan tersebut. Kata gelap dipakai manusia untuk mendeskripsikan ketiadaan cahaya."


Akhirnya mahasiswa itu bertanya,"Profesor, apakah kejahatan itu ada?" Dengan bimbang professor itu menjawab, "Tentu saja, seperti yang telah kukatakan sebelumnya. Kita melihat setiap hari di akhbar dan TV. Banyak perkara jenayah dan kekerasan di antara manusia. Perkara-perkara tersebut adalah manifestasi dari kejahatan."

Terhadap pernyataan ini mahasiswa itu menjawab, "Sekali lagi anda salah, Prof. Kejahatan itu tidak ada. Kejahatan adalah ketiadaan Tuhan. Seperti dingin atau gelap, kejahatan adalah kata yang dipakai manusia untuk mendeskripsikan ketiadaan Tuhan. Tuhan tidak menciptakan kejahatan. Kejahatan adalah hasil dari tidak adanya kasih Tuhan dihati manusia. Seperti dingin yang timbul dari ketiadaan panas dan gelap yang timbul dari ketiadaan cahaya."


Profesor itu terdiam.

"Nama mahasiswa itu adalah Albert Einstein" 

Tuesday, June 2, 2009

LELAKI TUO DAN BURUNG


Mari kito rileks skejap.. sambil mengendorkan urat saraf yang tergeliat sana sini dengan cerita burung ni..

Dalam sebuah kampung ado seorang lelaki tuo bodoh-bodoh alang yang mempunyai hobi memelihara burung.

Pada suatu pagi, semua burung kesayangannya hilang.

Merasa si pencuri sudah keterlaluan, si lelaki tuo pun membawa masalah itu dalam pertemuan mingguan di kampungnya.


Lelaki tua: "Siapa di sini yang punya burung?"

Seluruh penduduk laki-laki segera berdiri.

Menyadari kesalahannya dalam bertanyo, lelaki itu menambah:

"Bukan itu maksud saya. Maksud saya adakah siapa yang pernah lihat burung?"

Seluruh penduduk wanita pun berdiri.


Menyadari pertanyaannya masih tidak tepat, dengan muka merah padam dia menyambung, 

"Maaf, bukan itu maksud saya."

Sekali lagi dia bertanya.

"Maksud saya, siapa di antara kalian yang pernah lihat burung yang bukan milik sendiri?"

Separuh penduduk wanita berdiri.


Muko lelaki tuo itu makin merah padam. Ia makin gugup.

"Maaf sekali lagi, bukan ke arah itu pertanyaan saya. 

Maksud saya adalah,siapa yang pernah lihat burung saya?"

Lalu. Isteri lelaki itu pun berdiri dan di ikuti dengan dua orang wanita lain.

Maka kali ini muka sang isteri merah padam.

Lelaki itu pun terpaksa melarikan diri.

Menyesal dia bertanya.

Monday, June 1, 2009

TIP MUDAH & SEMPOI - Cara2 Memikat Bakal Mentua


Aperrr??!!.. Keluarga bakal mentua nak jumpo.. sabau.. sabau. jangan panik.. jangan gabra semacam.. alaaa masalah kocik jer.. biaso la.. diorang sajer nak manjer2 dengan bakal menantu ler tu... lagi pun mesti ler diorang nak tegok keadaan korang yang sebenarnyer.. mano la tau.. takut indah khabar dari rupo plak..


Jangan risau sampai termimpi-mimpi.. Kat sini gua nak bagi korang tip paling mudah.. sempoi dan menyengat sebagai panduan atau persediaan untuk korang... sebelum pegi menyerah diri jumpa keluarga bakal mentua korang.. dan jugak cara-cara nak mengambil hati diorang.. lebih kurang macam cara nak mengampu ler..


1. Peramah - Jangan ler berat mulut.. duduk diam jer macam orang bisu.. nanti jatuh ler markah anda.. mulakan dengan borak2 kosong dulu.. tengok dah agak serasi tu.. masukkan isu yg agak berat seperti masalah nuklear Korea Utara atau masalah politik di Sudan.. di situ baru ler diorang akan tahu betapo hebatnyer IQ anda.. sambil tu boleh ler tunjukkan sikit lawak2 sengal korang.. seperti berjalan itik keliling rumah atau berjalan kepala kebawah kaki keatas atau apo sajer benda yang boleh mendatangkan lawak.. ini membuatkan diorang akan terhibur dengan telatah korang.. silap-silap jiran sebelah pun boleh tompang gelak samo..


2. Rengan Tangan - Ini penting gak ni.. terutamo orang prempuan.. apo lagi turun jer kereta tanpo berlengah.. tak payah nak salam-salam.. terus jer tuju kat dapur.. pegilah masak nasik atau basuh pinggan mangkuk.. yang lelaki pun samo gak.. sampai2 jer terus ler capai apo yang ado.. cangkul ker ataupun penyapu ker.. kalau korang ado mesin rumput lagi cantik.. bawak ler sekali.... jangan buang maso.. terus jer pegi menebas kat belakang rumah tu.. ataupun belah kayu api ko.. buat ler apo yang patut.. haa baru ler bakal mentua korang akan terperanjat beruk melihat kerajinan korang di tahap maksima dan ranking korang pun naik serta merta..


3. Ambil Berat - Rajin2 ler bertanyo khabar.. kalau boleh talipon la bakal mentua korang tu setiap hari.. tanyolah dah makan ko belum.. dah mandi ko.. buat apo tu atau tanyo apo sajo.. kalau rasa diri tu hebat atau macho.. talipon la setiap setengah jam sekali dengan soalan yang samo.. tapi kalau dah takdo bondo nak dibualkan.. boleh la tanyo soalan-soalan yang berada diluar lingkungan.. macam kuiz ko.. kalau ado teka-teki bagi ler teka-teki.. rasa2 kalau nak berdebat pun ok gak..


4. Hadiah - Ni mesti diorang suko.. kalau ado duit lebih2 tu.. jangan ler kedekut sangat nak blanjer bakal mentua korang.. kalau datang tu bawak ler hadiah atau buah tangan.. kalau tak mampu nak beli motorbot atau kereta kuda.. beli ler yang murah2 sikit macam gergaji ker.. skatebord ker.. janji ado hadiah.. tapi kalau dah sengkek sangat.. cukup ler dengan chikedis ataupun chewing gum..


5. Jujur Dengan Diri Sendiri - Berlagak.!! Orang tua pantang dengan benda2 ni.. janganlah anda hidup dengan pura-pura.. nak propa jer.. tu semua taktik lamo.. tunjukkan siapa diri anda sbenarnyer.. dengan kejujuran korang tu dapat ler diorang menerima korang seadonyer.. kalau anda sorang mat rempit janganlah malu2 tunjukkan skill rempit korang kat bakal mentua korang.. buatlah aksi2 yang agak ganas sikit superman ko atau whille setiang dua kat depan rumah tu.. kalau yang kaki awek.. boleh ler tunjukkan bakat korang mengurat anak jiran sebelah.. bagi yang kaki judi.. haa apo lagi bukak ler daun terup tunjukkan skill judi korang sebenar.. kalau gentle ajak diorang join skali.. yang perempuan pun samo.. mano yang kaki berleter tu.. tunjukkan skill sebenar anda berleter kat depan bakal mentua korang.. baru ler diorang respek skit melihat kejujuran anda..


Haa amcam.. ni baru gua bagi tip2 asas jer ni.. harap2 korang akan dapat mengatasi dan menghadapi sesi temuduga dengan bakal mentua korang dengan tabah dan bersemangat jitu.. tapi kalau anda dapat bakal mentua yang garang macam harimau atau ganas macam Chin Peng pandai-pandai ler korang nak meyelamatkan diri terjun tingkap..