Tuesday, October 22, 2013

DAH MURTAD KO NI..


KUALA LUMPUR 15 Okt. - Orang Islam yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Rayuan berhubung penggunaan kalimah Allah oleh pihak gereja Roman Katolik dan majalah mingguan The Herald boleh menjadi kafir serta murtad.

Dalam nada tegas, Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut berkata, tindakan mempertikaikan keputusan itu oleh umat Islam sendiri juga mencerminkan akidah dan syariat mereka sesat serta keji dari segi akhlak.


Namun, katanya, kafir dan murtad seseorang itu jatuh sekiranya mereka mempertikaikan dalam keadaan sengaja dan waras... - UtusanM'sia


Dan ini plak..

MELAKA 15 Okt. - Kejayaan mempertahankan kalimah Allah daripada digunakan dalam penerbitan majalah mingguan Katolik, The Herald jelas membuktikan bahawa kerajaan sentiasa berpaksikan kepada Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.


Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron berkata, sejak merdeka lagi, kerajaan sentiasa meletakkan Islam mengatasi segala-galanya dan dijadikan sebagai satu prinsip..... - UtusanOnline


Tapi rupa-rupanyer.. hadooo!!!..

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberi jaminan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah dalam keputusan Mahkamah Rayuan baru-baru ini terhadap akhbar mingguan The Herald tidak akan membabitkan penganut agama Kristian di Sabah dan Sarawak. Malahan kata Najib, persetujuan 10 perkara yang ditandangani beliau sendiri pada 11 April 2011 masih kekal dan terus diguna pakai.

Antara kandungan persetujuan 10 perkara tersebut ialah membenarkan pengimportan dan penerbitan kitab Injil dalam semua bahasa, termasuk Bahasa Malaysia dengan penggunaan perkataan Allah tanpa sekatan. Beliau dengan tegasnya mengingatkan agar keputusan mahkamah itu tidak dijadikan modal politik oleh sesetengah pihak.

"Jangan jadi batu api, jangan bermain dengan api kerana tindakan itu boleh membakar diri sendiri.

"Kepada rakyat (penganut Kristian) jangan sesiapa tertekan kerana amalan agama akan kekal seperti sebelum ini," katanya semasa ucapan perasmian Persidangan Perwakilan Tahunan Parti Bersatu Sabah (PBS) ke-28 di Kota Kinabalu petang tadi. - M'siaKini


Aiii!!!.. sebelum ni bukan main bergegar lagi nak mempertahankan kalimah Allah serta akidah umat Islam.. kononnyer sentiasa meletakkan Islam mengatasi segala-galanya.. abih tu bagaimana dengan akidah umat Islam kat Sabah dan Sarawak.. tak nak mempertahankan sekali ker.. apo Sabah dan Sarawak tu bukan Malaysia ker... adoii memang gilo!!  dan gua pun tak tau nak cakap apo dah.. apa punya nasib dapek PM cam ni pun gua tak tau la...!!!

Penanggah: Hello Atok Mufti.. agak-agaknyer mamat ni dah jatuh murtad ko?

Atok Mufti: Sabau la Penanggah.. kalau ikutkan tafsiran dari kitab Atok yang tebal ni dengan jelas menunjukan si mamat yang kita sayangi ni masih lagi belum murtad.. sebab nampak sangat mamat ni tak waras.. akai tarakk!!

* Bila pembangkang setuju puak kristian gunakan kalimah Allah bukan main lagi memasing melenting.. sebulan tak habis cerita.. tapi bila ketua puak sendiri bersetuju tau plak memasing senyap.. hampeh betulll!! cehh!! bos konon.. bos pun sama macam korang..

Friday, October 4, 2013

REMBAT JANGAN TAK REMBAT!!.


Radio Televisyen Malaysia (RTM) membelanjakan RM3,810 untuk satu jam dinding yang hanya berharga RM100, lapor Jabatan Audit Negara dalam laporan tahunan mereka. Rangkaian televisyen yang dimiliki kerajaan Malaysia itu mempunyai 20 biji jam yang sama dan harga keseluruhan yang dibayar adalah RM76,200.

Laporan itu seterusnya menjelaskan yang jam dinding itu adalah komponen dikenali sebagai "slave clocks". Ia sebahagian daripada sistem jam induk yang dihubungkan dengan satelit untuk membantu penyelarasan masa siaran dan bernilai RM116,220.


Bagaimana pun, sistem jam induk itu gagal berfungsi dan jam dinding berteknologi tinggi itu akhirnya digunakan sebagai jam dinding biasa. - M'siaKini


Umang aii!! bukan main lagi korang berbelanjo.. berjoli sakan sampai lupo diri mengalahkan anak rajo.. membeli apa saja yang melintas di mato.. dari kapal terbang.. kasut but.. jam dinding hingga ler ke kerusi dan mejo... malah dengan tanpa rasa bersalah bukan main bangga lagi menayangkan muko dengan selambo dan bersahajo.. amboii!! apo korang ingat duit yang korang lanyak tu bapak korang yang tajo..

Kita pun tak pernah terbayangkan bagaimana liciknyer diorang merembat.. benda yang dibeli tu satu jer tapi yang diklaim sampai empat.. malah ada yang harganyer langsung tak munasabah.. kononnyer jam dinding ni mahal sebab jarum panjang dan pendeknyer boleh diubah..  malah skrunyer pun boleh ditambah.. dan scaner A4 cap tapir ni pun kena ditempah.. bukannyer dekat tapi jauh di Eropah.. kalau rosak tak payah susah-susah.. campak jer ke bakul sampah..

Sebenarnyer rakyat masih belum lupa.. kerana tahun lepas pun kita bercakap tentang benda serta masalah yang serupa.. dan setakat ni gua tengok takda pun tindakan atau hukuman yang dikenakan terhadap si pelahap celaka.. malah diorang boleh lagi tersenyum dan berjenaka.. katanyer ini semua salah kira.. malah pak-pak menteri pun macam takut-takut jer nak berkata.. seolah-olah sama-sama menumpang kereta dan berkongsi cerita..

Ini la bahananyer bila pak menteri tak reti nak memantau.. entah apa yang disebokkan pun gua tak tau.. apa lagi penyamun pun terus ler bersilat dan berkuntau.. melibas apa saja yang terjangkau.. cuma stakat ni hanya si KJ jer yang ada sikit berkicau.. walaupun sikit tapi sekurang-kurangnyer ini akan membuatkan si penyamun sedikit risau kerana KJ sudah bikin kacau.. dan ada jugak pak menteri yang buat alasan melalut.. seperti cerita pistol tercabut lalu jatuh ke laut.. bila gua baca terus terguling-guling sampai krem perut..

Yang paling tak bleh blah ialah bos-bos di Khazanah.. melanyak duit sampai lupa segala amanah.. berbelanja sakan seolah-olah terjumpa harta karun dalam tanah.. woii!! apa yang korang buat dengan kad kredit tu hahh?!.. adakah buat pegi blanjer pasar atau pun beli kereta mewah.. adoii macam mana ler negara tak punah bila si penyamun disuruh jaga rumah..

Sebenarnya gua memang dah naik menyampah... kerana penyelewengan berlaku bersepah-sepah.. kalau ler senarai tu dibaca satu persatu mau ada yang rebah hingga kena dipapah.. bila melihatkan harta negara senang-senang kena kekah.. masalahnyer kita yang hidup susah ni disuruh belanja dengan berhemah.. kalau boleh duduk jer dibawah kemah.. kerana ekonomi negara kita sekarang ni dalam keadaan lemah.. hingga pak menteri nak keluar negara pun terpaksa tinggalkan amah.. tapi rupa-rupanyer dalam diam-diam diorang sedap-sedap makan besar dalam rumah..

Tapi yang sedih tu ada plak yang gembira tahap gaban.. dengan bangga menyokong si musang melahap ayam sereban.. katanyer K-Pop tu baik untuk kesihatan.. kalau boleh Pak Menteri panggil ler lagi tahun depan.. lagi satu.. saper jer yang protes akan teruk diserang.. dengan kata-kata jer bukan ler dengan parang.. “korang ni patut bersyukur dengan keadaan negara kita sekarang.. masih aman dan dapat jugak makan walaupun bajet dah kurang.. tapi kalau korang tak puashati korang bleh pindah dan duduk kat negara seberang..”..

Wednesday, October 2, 2013

MAT BELIA AL-SHABAAB BIKIN PANAS..


 Kitorang bukan cakap besar ler.. kalau setakat one bye one kitorang tak gentar.. kalau berani ajak ler kitorang makan kenduri..

 Dah lapan jam kita lepak kat sini.. sampai dah naik lengoh tulang belikat gua.. sekor bayang al-Shabaab pun tak nampak.. hampehh btul.. klau camni duduk rumah layan doremon lagi bagus. 


NAIROBI - Gerilyawan Al-Shabaab Somalia menegaskan, Senin, tidak ada wanita yang terlibat dalam serangan terhadap pusat perbelanjaan Westgate di Nairobi, ibi kota Kenya. Pernyataan itu membantah spekulasi bahwa "Janda Putih" Samantha Lewthwaite mengambil bagian dalam serangan mematikan tersebut.

"Kami sekali lagi menegaskan bahwa tidak ada wanita yang terlibat dalam serangan di Westgate," kata Al-Shabaab di Twitter, dengan menambahkan bahwa kelompok tersebut memiliki kebijakan "tidak mempekerjakan wanita untuk misi-misi semacam itu".. - republika.co.id..


Mungkin ada diantara kita yang tertanya-tanya.. siapakah gerangan geng al-Shabaab inilah agaknya.. yang tetiba muncul di Kenya dan membuatkan rakyat serta Pesidennyer menjadi panik serta terpinga-pinga.. dan kita pun tak tau apsal tetiba jer diorang mengamok di negara tersebut.. dan membuatkan tentera Kenya menjadi berserabut dan kelam-kabut hingga ramai yang ketakutan dan terus cabut.. malah Pak Presidennyer yang sebelum ni punyalah ganas tetiba menjadi pucat lesi.. bila al-Shabbab muncul dan menyergah bagaikan harimau terluka yang terlepas dari sangkar besi..

Sebenarnyer Harakat al-Shabaab al-Mujahidin bermakna Gerakan Belia  Mujahidin.. yang mana ketuanya gua tak kenal tapi yang pasti bukan bernama Pak Din.. dan mengikut kamus dewan Arab al-Shabaab itu bermaksud Belia.. tak tau ler belia 4B cawangan mana tapi yang pasti diorang tu berasal dari Somalia.. yang kononnya melakukan tugas mulia.. menolong rakyat yang menderita serta trauma.. diatas nama perjuangan agama.. serta membantu rakyat tertindas oleh pemimpin durjana yang asyik nak melibas..

Dan memandangkan gua pun tak tau akan tujuan sebenar geng al-Shabaab ni menyerang Kenya.. kerana masa tu gua tengah sebok bekerja sampai takda masa nak bertanya.. apsal agaknya diorang tu tetiba mengamok dengan marah yang bergelora bagai melepaskan dendam yang membara.. dan bagi mendapatkan kepastian apakata kita baca dulu akan temubual diorang ni dengan geng Al Jazeera..

KENYA - Ash-Shabab, kelompok Mujahidin Al-Qaeda yang berbasis di Somalia, telah mengaku bertanggungjawab atas serangan di ibukota Kenya, Nairobi, yang diluncurkan sejak Sabtu (21/9/2013) di pusat perbelanjaan kelas atas, Mall Westgate.

Menurut laporan layanan pers Mujahidin Ash-Shabab, HSM Press, hanya tawanan kafir yang terlibat dalam penyergapan Mujahidin ini. 


Sementara semua Muslim yang berada di dalam Mall Westgate telah dikawal keluar oleh Mujahidin sebelum memulai serangan.

Serangan ini hanyalah sedikit pembalasan atas hilangnya nyawa Kaum Muslimin yang gugur dalam serangan pengecut jet-jet Kenya di Lower Jubba dan kamp-kamp pengungsi rakyat Somalia lainnya. Apa yang Kenya saksikan di Westgate saat ini adalah pembalasan atas kejahatan yang dilakukan oleh militer mereka.

Al Jazeera mewawancarai juru bicara Mujahidin Ash-Shabab, Syaikh Abulaziz Abu Muscab, terkait operasi tersebut saat pengepungan di mall itu memasuki hari ketiga pada Senin (23/9). Syaikh Abulaziz berbicara mengenai mengapa Ash-Shabab menyerang Nairobi sekarang. Syaikh juga memberikan wawasan tentang hubungan antara Ash-Shabab dengan Mombasa Youth Centre, sebuah kelompok yang diklaim oleh pemerintah Kenya sebagai organisasi teroris.


Berikut hasil wawancara Al Jazeera dengan jurubicara operasi militer Mujahidin Ash-Shabab, Syaikh Abulaziz Abu Muscab.


Al Jazeera: Sudah lebih dari dua tahun sejak pasukan Kenya masuk ke Somalia untuk memerangi Ash-Shabab. Mengapa Ash-Shabab [baru] menyerang Nairobi sekarang?
Syaikh Abulaziz Abu Muscab:
Kami telah terlambat dalam menyerang Nairobi. Kami tidak menyerang sebelumnya karena mereka mengharapkan kami untuk menyerang. Tujuan kami adalah untuk menyerang musuh kami ketika mereka tidak mengharapkan kami untuk menyerang. Kali ini mereka tidak mengharapkan kami untuk menyerang. Kami memilih kapan saatnya menyerang, dan waktu terbaik untuk menyerang.


AJ: Apakah ini serangan pertama Ash-Shabab di Nairobi?
SA:
Itu bukan hal penting. Yang penting adalah kami yang menyerang sekarang. Tidaklah penting untuk mengatakan kami sudah menyerang sebelumnya atau tidak.


AJ: Serangan ini terjadi di Mall Westgate, yang, ketika serangan dimulai, penuh dengan para pembeli. Mengapa Ash-Shabab menyerang tempat yang penuh dengan warga sipil?

SA:  Tempat yang kami serang adalah pusat perbelanjaan Westgate. Ini adalah tempat di mana wisatawan dari seluruh dunia datang ke toko, di mana para diplomat berkumpul. Ini adalah tempat di mana para pengambil keputusan Kenya pergi untuk bersantai dan menghibur diri mereka sendiri. Westgate adalah sebuah tempat di mana terdapat toko-toko Yahudi dan Amerika. Jadi kami harus menyerang mereka.
Mengenai gugurnya warga sipil, [pemerintah] Kenya yang pertama-pertama harus ditanya, mengapa mereka membom warga sipil Somalia yang tak berdosa di kamp-kamp pengungsi, mengapa mereka membom rakyat yang tak berdosa di wilayah Gedo dan Jubba. Mereka yang harus ditanyai terlebih dahulu sebelum kami.


AJ: Ash-Shabab mengaku berjuang untuk melindungi Kaum Muslimin dan rakyat Somalia pada khususnya. Beberapa orang yang tewas dalam serangan ini malah menunjukkan sebaliknya. 

SA: Sejarah mendukung pernyataan kami. Kami adalah satu-satunya yang melindungi rakyat Somalia dan Somalia. Kami adalah satu-satunya kelompok yang memerangi musuh bersejarah Somalia. Kami adalah satu-satunya yang bisa mengatakan “tidak ” kepada musuh rakyat Somalia.
Mengenai hilangnya beberapa nyawa, ada tentara Kenya yang menembak para pejuang kami. Ada tembak-menembak. Tidak ada bukti bahwa peluru kami yang membunuh mereka. Kami membebaskan semua Muslim ketika kami mengambil alih mall ini. Para saksi telah mendukung kami dalam hal ini.


AJ: Apakah menurut Anda serangan ini akan membuat Kenya menarik pasukannya dari Somalia?
SA:
Pertanyaan itu bukanlah untuk kami. [Pertanyaan] itu untuk pemerintah Kenya. Itu terserah mereka akan menarik tentara mereka atau tidak. Jika mereka tidak mundur, serangan seperti ini akan menjadi biasa terjadi di Kenya. Ada kemungkinan jika mereka tidak mundur, serangan seperti ini akan terjadi di kota-kota Kenya dan kota-kota kecil Kenya setiap hari.
 

AJ: Sebelum pasukan Kenya masuk ke Somalia pada Oktober 2011, bagaimanakah hubungan antara Ash-Shabab dengan pemerintah Kenya?
SA:
Kami selalu memahami bahwa Kenya adalah musuh rakyat Somalia. Kami mengetahui hal ini ketika kami menguasai kota-kota perbatasan. [Pasukan] Kenya menyerang kami secara tak terduga. Kami tidak percaya kepada mereka dan kami tidak mempercayai mereka.


AJ: Kenya mengatakan akan pergi setelah para pelaku serangan ini dan tidak akan berhenti sampai mereka kalah. Apa pendapat Anda mengenai hal itu?
SA:
Kami bukan pelaku. Kami hanya membela diri dan membela hak-hak kami, hak-hak rakyat Somalia.
Saat ini tidak ada yang memiliki catatan kriminal yang lebih buruk daripada Presiden Kenya Uhuru Kenyatta. Dia berbicara tentang puluhan orang yang tewas di Westgate saat dia bertanggung jawab atas kematian ribuan orang yang terbunuh saat dia menjabat sebagai presiden. Jika Kenya menginginkan seseorang yang bertanggung jawab atas ini, maka pertama-tama mereka harus memulainya dengan dia.


AJ: Banyak, termasuk pemerintah Somalia dan Kenya, yang mengatakan Ash-Shabab menargetkan sebuah tempat yang penuh dengan warga sipil adalah tanda kelemahan, bahwa Ash-Shabab berada di belakang dan akan segera menjadi sejarah. Apakah itu masalahnya?
SA:
Siapakah orang-orang ini, menilai kami? Kelemahan orang-orang ini adalah umum agar semua orang melihatnya. Pemerintah Somalia dilindungi tank-tank untuk membuat mereka tetap berkuasa. Sementara Kenya mengandalkan dukungan asing, bahkan untuk berurusan dengan masalah kecil seperti [serangan] Westgate ini. Mereka meminta dukungan Barat .
 

AJ: Terakhir, Kenya telah menunjuk Mombasa Youth Centre ( MYC ) sebagai organisasi teroris. Kelompok ini pada banyak kesempatan telah mendukung Ash-Shabab. Apakah hubungan Ash-Shabab dengan MYC?


SA: Hubungan antara MYC dan kami adalah hubungan antara sesama Muslim. Mereka adalah saudara-saudara Muslim kami. Islam adalah hubungan kami, dan mereka memiliki hak yang sama dari kami seperti Kaum Muslimin lainnya. - arrahmah.com