Friday, January 16, 2015

WOI!! CHARLIE HEBDO.. GUA BOIKOT LU..


PARIS - Presiden Prancis Francois Hollande bersikeras membela majalah satir Charlie Hebdo meski terbitan terbarunya kembali menyulut kontroversi dengan menampilkan kartun Nabi Muhammad SAW. Ia mengatakan majalah dan nilai-nilai Charlie Hebdo akan terus bertahan.

''Charlie Hebdo itu hidup dan akan terus hidup,'' kata Hollande, seperti dikutip BBC.


Majalah yang terbit mingguan tersebut baru saja mengeluarkan edisi terbaru yang langsung diserbu dalam beberapa jam saja.Hollande mengatakan majalah Parisnya itu telah lahir kembali setelah tragedi. ''Anda bisa membunuh pria dan wanita namun tak bisa membunuh ide-ide mereka,'' kata dia.
 

Charlie Hebdo edisi Rabu dicetak tiga juta eksemplar untuk seluruh dunia.Biasanya, mereka hanya mencetak 60 ribu eksemplar dan laku setengahnya. Kali ini, majalah terjual habis.. - republika.co.id

Senyap je memasing.. takda ke yang nak ke depan melaungkan kempen memboikot barangan Perancis.. aiii kalau dulu masa isu kartunis Kurt Westergaard dan suratkhabar Jyllands Posten buat hal.. bukan main lagi memasing bergegar berkempen memboikot barang Denmark.. sedangkan ni pun kisahnyer lebih kurang sama jer.. pasal kartun menghina Nabi gak..

Memandangkan korang semua senyap sepi.. maka terpaksa ler gua bertegas dalam hal ni.. mulai dari saat ni gua takan lagi membeli kereta Citroen.. Peugeot mahupun Renault.. dah la mahal kuat makan minyak plak tu.. tapi kalau bagi free bleh la gua pertimbangkan.. bukan setakat kereta atau lori jer.. roti perancis yang keras tu pun akan jadi mangsa boikot gua seterusnyer.. (perghh!! roti tu klau makan ngan mushroom soup sodap tu..)

Bukan tu jer.. awek-awek gua pun gua haramkan diorang gunakan jenama Dior.. Lancome.. L'oreal.. termasuk la Yves Saint Laurent.. minyak wangi pun pakai minyak atar jer.. tak payah nak ber Chanel bagai.. kalau teringin sangat pun pakai jer yang pirates.. beli jer kat pasar malam atau kat downtown.. dan bagi meneruskan ketegasan gua.. kapal solam Scorpene tu pun gua akan jual..

Kalau korang nak tau.. kat sebelah kampung gua ada sebuah ladang sawit.. biasa orang kampung panggil estate Perancis.. agaknye dulu tokeynyer nama Francis kut.. jadi sampai la sekarang orang kampung panggil tempat tu Perancis.. dan nampaknyer itu pun akan termasuk dalam kempen boikot gua.. gua peduli apa.. janji ada nama Perancis.. haa padan dengan muka lu Perancis...

Tuesday, January 13, 2015

K-POP... KALAU LER AWEK TU ARTIS..


KUALA LUMPUR – Kontroversi aksi panas berpeluk dan bercium antara ahli kumpulan K-Pop, B1A4 dengan peminat wanita Islam bertudung pada konsert di Life Centre di sini Sabtu lalu makin memuncak apabila pihak berkuasa dijangka mengambil tindakan tegas walaupun penganjur menyatakan permohonan maaf semalam.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dalam kenyataan te­gasnya semalam mengarahkan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) untuk mengambil tin­dakan sewajarnya ter­hadap penganjuran kon­sert kumpulan K-Pop, B1A4 Live in Kuala Lumpur, ekoran insiden tidak senonoh tersebut.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha berkata, insiden beberapa orang gadis Melayu bertudung dicium dan dipeluk artis dari Korea Selatan itu secara jelas bertentangan dengan syarak dan menjelekkan pandangan masyarakat umum. - Kosmo

Ikutkan gua malas nak melayan benda ni.. lagi pun gua bukannye minat tahap takjub pun dengan K-Pop K-Pop ni.. jangankan lagu.. nama dan kumpulan diorang pun gua tak tau.. kalau berselisih kat pasar malam pun gua tak tau yang tu adalah penyanyi K-Pop.. tapi bila dah ramai yang komen.. teringin plak gua nak tumpang sekaki menyibuk..

Sebenarnyer kisah ni jadi panas sebab yang memeluk mamat K-Pop tu sorang awek Melayu.. (tak tau ler gua cun ker tak).. dan menjadi lebih panas lagi sebab awek tu bertudung.. tapi kalau awek tu tak bertudung.. seksi lagi meksi.. tak tau la gua bagaimana plak nadanyer.. yang awek tu pun satu hal.. yang lu gatal ketiak pegi peluk mamat K-Pop tu buat apa.. pegi la peluk tiang letrik ler.. peluk pokok ketapang ker.. dah tentu takda sapa yang ambik pot... 

Memang betul.. kalau diikut dari sudut agama.. tindakan awek tu memang salah sebab pegi gatal ketiak memeluk si mamat K-Pop tu.. yang turut ditonton oleh orang awam... tapi kita kena jugak berlaku adil.. bagaimana plak reaksi dan tindak balas kita bila melihat artis-artis kita yang terang-terang bersentuhan.. bepelukan dan sebagainyer kat dalam TV.. majalah.. drama atau filem.. yang dah tentu jugak ditonton oleh orang awam termasuk keluarga kita kat rumah… mengapa kita tak bising atau menyatakan yang kelakuan artis-artis tu menjelekan rakyat Malaysia atau umat Islam...

adoiii.. kesian awek tu sebab bukan artis..