Khamis, 15 September 2011

MAT BOO.. KITO DIJAJAH KER TAK NI?..

SERDANG - Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa Malaysia tidak pernah dijajah oleh British tetapi menegaskan, penasihat-penasihat mereka telah bertindak seolah-olah pihak itu adalah pemerintah yang sebenar berbanding Raja-raja Melayu. Bekas perdana menteri berkata British telah bertindak seolah-olah “kita dijajah.”

“Sultan-sultan telah memutuskan untuk mengundang British datang dan menasihati mereka bagaimana untuk mentadbir negara ini. Dari segi itu, kita tidak ditawan. Tetapi hakikatnya, apabila British berada di sini, mereka bertindak seolah-olah kita dijajah,” kata Dr Mahathir.

“Dalam lain perkataan, British tidak beri nasihat, mereka beri arahan,” kata beliau sambil menambah, penasihat memerintah dan pemerintah pula memberi nasihat. Perdana menteri keempat ini bercakap kepada pemberita selepas majlis pelancaran Universiti Perdana di sini hari ini.

Laporan media hujung minggu lalu menyebut berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu “tidak pernah terjajah”, sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British... - TheM'sianInsider

Siapa sangka.. hanya dengan lawak sendu Mat Boo tentang Mat Indera.. membuatkan kita kat M’sia ni terutama sekali orang-orang politik separuh masak.. tak pasal-pasal jadi huruhara dan gila meroyan.. melatah macam orang hilang akal... sehingga kepalo otak gua pun tumpang serabut bila melihatkan perkara ni dipolemik dan dipolitikkan tanpa batas di media-media hampir setiap hari... sehingga dah semakin merapu dan lari dari tajuk asal..

Dan lawak Mat Indera itu jugak membuatkan nama Mat Boo yang tak berapa dikenali ramai sebelum ni tetiba meletop-letop.. mengalahkan superstar.. klau la Mat Boo buat album rock.. gua pasti akan laris macam pisang goreng.. dan klau Mat Boo berlakon filem walaupun stakat pak pacak pegang tombak pun gua yakin filem tu akan box office.. mengalahkan filem Hantu Bonceng.. begitu ler hebatnyer penangan si Mat Boo yang berbadan gempal ni.. malah disebabkan Mat Boo ni jugaklah.. idea merapu gua pun semakin ligat.. dan tangan gua pun semakin menggatal nak menulis…

Seperti yang kita semua tahu.. Mat Boo ni memang sorang kaki gebang.. dan angkara gebang Mat Boo ni jugak telah berjaya membuat rakyat 1M’sia tetiba menjadi celik sejarah.. malah gebang Mat Boo turut membuatkan para profesor gaji bulan di Majlis Profesor Negara terpaksa bekerja overtime semata-mata untuk menepis segala gebang songsang dari Mat Boo.. dan yang yang paling best.. gebang Mat Boo telah berjaya membantu menyelesaikan masalah makcik Aminah.. balu seorang anggota polis.. untuk mendapatkan pencen suami beliau yang bertahun-tahun itu hanya selesai dalam masa seminggu..

Selain itu.. gebang Mat Boo turut berjaya membongkarkan satu rahsia sejarah yang amat menggemparkan rakyat 1M’sia.. yang selama ini tersimpan rapi dalam peti besi tanpa pengetahuan kita semua.. siapa yang tak gempar.. sedangkan gua yang sedang syok melepak dibawah pokok pisang sambil main dam ular di depan rumah turut sama terperanjat berok.. bila mengetahui fakta terbaru yang didedahkan oleh para profesor gaji bulan tersebut.. bahawa selama ini kita tidak pernah dijajah oleh sesiapa pun.. cuma si British poyo tu sajer datang makan angin kesini.. sambil jalan-jalan carik awek..

Macamana ler gua tak terperanjat... korang bayangkan la.. buat penat jer gua membazirkan masa selama bertahun-tahun... terpekik terlolong berarak tengah panas terik memikul bendera setiap tahun sambil berkumpul kat Dataran Merdeka melihat bunga api.. semata-mata untuk menyambut hari merdeka.. tapi rupa-rupanyer selama ni gua telah ditipu oleh sejarah.. hampeh betul ler.. korang ni sajer jer nak buat kepalo otak gua kompius..

Bagi menenangkan keadaan.. gua pun terus menghubungi Profesor Jenal Kleng.. sorang profesor gaji bulan yang terkenal dari Chongkau Universiti bagi mendapatkan penjelasan dari beliau.. sama ada benarkah atau pun tidak fakta terbaru itu yang menyatakan kita ini benar-benar dijajah oleh si British poyo.. atau cuma khabar angin yang dimainkan oleh pihak komunis untuk menggugat keharmonian rakyat 1M’sia..

Menurut Profesor Jenal.. berdasarkan dari catatan buku 555 peninggalan Johnny English.. iaitu seorang pegawai kastam Inggeris yang bertugas di Melaka pada tahun 1876.. pada muka surat 179.. peringgan ke tiga rangkap ke lapan.. dengan tegas ada menyatakan bahawa pihak British sebenarnyer tidak pernah sekalipun menjajah negara ini... malah kedatangan diorang ke sini pun diatas jemputan khas sebagai penasihat Raja-Raja bagi melindungi Tanah Melayu serta membantu Optimus Prime menentang Transfomer Megatron yang begitu ganas.. yang sering menyerang serta mencurik getah sekerap penduduk kampung Geduhum Hilir..

Setelah mendapat penjelasan mantap dari Profesor Jenal itu.. baru ler denyutan nadi gua kembali normal.. namun begitu ada beberapo persoalan serta kemusykilan yang masih berlegar dikepalo otak gua.. kalau betul ler si British poyo tu datang sebagai pelindung bagi melindungi rakyat negara ni.. apasal plak dia lari mencicit lintang pukang tak cukup tanah bila diserang hendap oleh tentera Jepun dulu.. aduihh!! sejarah ni betul-betul ler buat otak gua kompius.. itu sebabnyer masa SPM dulu.. subjek sejarah gua dapat 10/100… ini yang buat gua hangin ni.. jaga lu Mat Boo... ini semua salah lu...

* Horeeyy!! besok cuti... Hari M'sia katanyer.. ado chan la pegi Dataran tengok bungo api..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan