Tuesday, March 19, 2013

BIOGRAFI.. ANTARA BODEK DAN SINDIR...

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan agar buku biografi Datin Seri Rosmah Mansor diedarkan ke sekolah sebagai pedoman generasi akan datang.

"Saya selalu katakan bahawa pemimpin kira patut menulis mengenai pengalaman dan pemerhatian mereka.


"Ini adalah buku yang baik untuk dijadikan pedoman generasi baru 100 atau 200 tahun akan datang," katanya ketika melancarkan buku setebal 180 halaman itu di Kuala Lumpur hari ini.

Penerbit buku itu, Yayasan Amanah PerdanaYayasan Amanah Perdana, mempromosi buku itu sebagai penerbitan untuk membendung "penipuan dan cemburu" mengenai Rosmah.. - M'siaKini


Hehehehehee!!.. tak tahu ler gua.. sama ada Tok Det nak membodek.. nak berlawak atau nak menyindir..  tapi bila terbaca cadangan paling jitu dari Tok Det ni.. entah kenapa secara otomatik usus besar gua terasa seperti nak pecah menahan gelak.. gua bukan ler nak merendah-rendahkan cadangan Tok Det tu.. tapi bagi gua idea Tok Det tu seperti berundur kebelakang.. seperti nak merendah-rendahkan keintelektualan budak-budak sekolah...

Gua rasa masih ramai lagi tokoh-tokoh wanita yang lebih hebat.. lebih jitu yang tidak ditonjolkan dan perlu didedahkan sebagai rujukan kepada para pelajar kita pada hari ni dan masa akan datang.. sebagai contoh Aishah Ghani.. cuba kita tanya berapa ramai para pelajar atau generasi muda hari ni yang mengenali atau pernah membaca kisah perjuangan beliau.. berapa ramai yang tahu akan pahit getir beliau dalam memperjuangkan kemerdekaan negara kita.. gua rasa kalau ditanya.. bukan stakat generasi muda jer (termasuk ler gua.. huhuhuhu!!)... generasi tua pun akan tergagap-gagap nak menjawab..

Bagi gua kalau nak dibandingkan antara jasa Tan Sri Aishah Ghani dengan kak Mah memang jauh.. bagai langit dengan bumi.. dan dengan kewarasan akal sihat kita pun dah bleh pikir antara buku memoir dan buku biografi yang mana satu yang patut diedarkan ke sekolah sebagai bahan rujukan.. cuma yang terselamat ialah budak-budak sekolah sekarang ni.. ini kerana cadangan Tok Det tu ialah 100 atau 200 tahun akan datang.. dan yang kesiannyer ialah para guru dan budak sekolah tahun 2213 nanti ler.. yang terpaksa menahan sebak membaca buku biografi kak Mah.. hahahahaaa!!

Monday, March 18, 2013

KIRAM AJAK INDONESIA JOIN PLAK DAH..

Sultan Sulu Muizul Lail Kiram mengaku sangat frustasi terhadap konflik perebutan Sabah dan Serawak dengan Malaysia. Sebab itu, dia meminta bantuan Indonesia buat merebut kembali wilayah di utara Pulau Kalimantan itu.

"Saya akan menyerahkan kedaulatan Sulu kepada Indonesia asal Indonesia mau membantu mengembalikan Sabah dan Serawak kepada kami," kata Sultan Muizul. Dia mengoreksi namanya bukan Sultan Mudarasulail Kiram.

Menurut dia, Mudarasulail adalah orang mengklaim sultan Sulu. Aslinya dia bernama Faizal Abdul Naim, warga negara Malaysia asal Malaka.

Berikut penuturan Sultan Muizul Lail Kiram saat dihubungi Faisal Assegaf dari merdeka.com melalui telepon selulernya, Kamis (14/3).

Jadi apa rencana Anda selanjutnya?

Saya hari ini ada di Ibu Kota Manila. Mungkin besok saya akan bertemu Presiden Benigno Aquino III. Saya akan minta kepada dia untuk segera mengakhiri konflik di Sabah Saya yakin Presiden Aquino akan menanggapi permintaan itu karena orang Sulu warga Filipina.

Anda jadi minta bantuan kepada pemerintah Indonesia?

Saya tidak punya akses ke sana, tapi saya mendesak saudara kami di Indonesia untuk segera membantu kami. Saya memohon kepada Yang Mulia Presiden Indonesia (Soesilo Bambang Yudhoyono) untuk menolong kami.

Kenapa Anda minta bantuan kepada Indonesia?

Saya kemarin (dua hari lalu) melihat dokumen perjanjian Mafilindo, isinya pemerintah Indonesia berkomitmen terhadap Sabah dan Serawak.

Lalu apa tawaran Anda buat pemerintah Indonesia?

Saya ingin bergabung dengan Indonesia. Saya akan menyerahkan kedaulatan Sulu kepada Indonesia asal Indonesia mau membantu mengembalikan Sabah dan Serawak kepada kami.

Bukankah lebih baik bergabung dengan Malaysia?

Malaysia munafik, sedangkan Indonesia berkomitmen terhadap nilai-nilai Islam.

Bukankah Islam agama resmi di Malaysia, sedangkan di Indonesia ada lima agama lain selain Islam diakui?
Islam di Malaysia hanya sekadar kata-kata tapi perbuatan mereka tidak Islam.

Anda kedengarannya frustasi?
Saya memang frustasi karena itu saya sangat mengharapkan bantuan dari Indonesia.. - merdeka.com


Nampaknyer ini mungkin salah satu rancangan Pakcik Kiram (yang ni mana punya Kiram pun gua tak tau ler.. mungkin Sos Tiram kut..) untuk mengadu dombakan hubungan antara M'sia dan Indonesia.. secara tak langsung cuba mengherat Indonesia join sekali makan nasik bungkus.. dan jika strategi beliau ini berjaya.. maka konflik ini akan menjadi lebih besar dan berpanjangan..

Bagi gua kalau boleh biar ler konflik ni diselesaikan di meja rundingan dalam suasana persaudaraan Islam sambil pekena bihun goreng dan air sirap.. ini kerana jika masing-masing tersilap percaturan dan langkah.. maka dengan Sulu.. dengan M'sia.. sekali dengan Indonesia akan kena jual.. mungkin hanya si Aquino yang dilihat seperti berkecuali boleh tidor lena..

Kalau kita perasan.. sekarang ni seakan ada kuasa-kuasa ghaib atas nama Hak Asasi Manusia sedang memerhati dan cuba mengambil kesempatan memasang perangkap AES di atas konflik ini.. dan suara-suara kemanusiaan seperti jenayah perang pun sudah mula kedengaran dan berlegar.. dan mereka-mereka ini hanya menanti dengan rakus sambil menunggu simangsa tersilap langkah dan tersandung ke dalam perangkap..

Thursday, March 14, 2013

HURU-HARA?!.. TAKUTNYER GUA..

HULU SELANGOR: Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mendedahkan niat jahat pakatan pembangkang untuk menimbulkan huru hara pada hari mengundi dan akan menuduh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak bersih. Timbalan Perdana Menteri berkata, pembangkang bertindak demikian kerana mereka semakin bimbang dengan kebangkitan rakyat menyokong Barisan Nasional (BN).

Beliau berkata, kerajaan mempunyai maklumat mengenai perkara berkenaan dengan mendakwa pembangkang merancang sesuatu untuk membuatkan suasana porak peranda. Beliau berkata demikian pada Majlis Perletakan Batu Asas Kilang Baru... - BHarian


Kalau yang bercakap ni orang kampung.. mat rempit atau orang awam yang tak tau apa-apa pasal politik gua boleh diterima.. dan kalau yang bercakap tu orang politik bawahan pun gua masih gak lagi bleh terima dengan senang hati.. tapi bila keluar dari mulut sorang pemimpin negara apatah lagi dari sorang TPM.. membuatkan gua jadi heran dan keliru.. apakah setakat ni jer tahap pemikiran pemimpin politik negara ni yang kita ada sekarang ni.. melalut-lalut dengan hujah yang begitu kronik lagi tepu...

Stategi menakut-nakutkan rakyat menjelang pilihanraya dengan cerita fiksyen seperti ni gua rasa dah jauh tersasar dan ketinggalan zaman serta kebudak-budakkan.. dan secara tak langsung menunjukkan kemuflisan idea sorang pemimpin.. dan gua pun tak tau dari sumber perisikan mana yang mendedahkan bahawa perkara ini akan berlaku.. atau hanya berdasarkan andaian jer.. dan kalau macam ni ler punya hebat sumber risikan si pak menteri gua rasa pengganas Sulu pun takda peluang nak datang menyerang..

Dan andainyer perkara ni betul.. itu menunjukkan yang rakyat serta negara kita berada dalam bahaya.. dan pak menteri kita ni patut bertanggungjawab membawa pengkianat ni kemuka pengadilan seberapa cepat yang mungkin berdasaran dengan segala tok nenek bukti dan maklumat yang beliau miliki.. ini kerana pemimpin yang hebat akan bercakap berdasarkan bukti dan fakta.. tapi kalau becakap hanya sekadar nak memanaskan hati serta nak memeningkan kepalo otak rakyat.. gua rasa baik tak payah..

Dan inilah yang berlaku ketika gua berborak dengan sorang makcik beberapa minggu lepas.. bagaimana makcik ni bercerita tentang 13 Mei.. tentang ketakutan beliau akan berlakunyer pergaduhan ketika pilihanraya dan perlunyer menyimpan sedikit barang makanan sebagai persediaan dan macam-macam lagi la.. dan bila makcik ni cakap macam tu mula ler hati gua jadi panas.. entah malaon mana yang menakut-nakutkan makcik ni dengan cerita merapu tak tentu hala macam tu pun gua tak tau ler.. tapi gua rasa ni tentu kerja TV sebab makcik yang gua kenal ni takda masa nak baca suratkhabar atau berborak pasal politik kat kedai kopi....

Apa lagi gua pun sound ler makcik tu.. “Takda la makcik.. itu semua cerita mengarut.. kalau nak bergaduh dulu lagi kita dah bergaduh berkeris berparang.. dan jangan ler hidup kita ni diperbodoh-bodohkan dek orang makcik.. sebenarnyer orang politik tu menakut-nakutkan kita ni ada sebab.. sebab kuasa.. yang satu takut hilang kuasa dan yang satu lagi nak kan kuasa.. itu jer.."

"Dan yang takut hilang kuasa pun mula ler mereka-reka cerita fiksyen.. gaduh ler.. huru-hara ler.. muflis ler.. 13 Mei ler.. komunis ler.. dan kita yang takut ni pun terus ler bagi undi kat diorang.. dan nanti lagi empat tahun bila time nak mengundi diorang ni akan bercerita lagi benda yang sama.... tak percaya makcik tengok ler nanti.." kata gua sambil menendang sebijik motor kapcai yang sedang lalu kat tepi gua..

Sebenarnyer gua tak kisah pun siapa yang makcik tu nak undi.. tapi bila makcik tu diperbodoh-bodohkan dek orang politik kat TV.. tu yang buatkan gua hangin.. apa taknyer sejak berlakunyer konflik politik dari tahun 97 sampai la ke hari ni.. lebih kurang dah 16 tahun.. kita masih lagi ditakut-takutkan dengan dendangan lagu dan skrip yang sama.. macam dah teringin sangat nak bergaduh dan berperang.. tapi kalau macam tu ler caranyer.. kita jangan risau tak mustahil suatu hari nanti Tuhan tu akan makbulkan jugak doa kita ni...

Bagi gua cuba ler berkempen elok-elok sikit.. macamana nak turunkan harga barang ker.. turunkan harga tol ker.. harga kereta ker.. nak mewujudkan semula tanah rancangan baru ker.. haa baru ler sedap skit dengar.. ini tidak.. setelah 55 tahun kita merdeka dan tinggal hanya beberapa tahun jer lagi nak mencapai negara maju.. kepalo otak kita masih lagi dibelenggu oleh dunia politik sempit.. suka dikongkong oleh pemikiran-pemikiran pemimpin berotak tepu.. malah kita pun bukan main lagi bangga dan seronok bila diperbodoh-bodohkan dek orang politik jenis macam ni.... tak ker kesiannn!!

Thursday, March 7, 2013

INGAT.. INI BUKAN AMERIKA..

KUALA LUMPUR, 7 Mac — Serangan bertali-arus oleh pasukan keselamatan pada Selasa untuk menumpaskan militan Sulu mungkin akan membantu Barisan Nasional (BN) terus memerintah selepas Pilihan Raya 2013, kata beberapa pemerhati politik.

Akan tetapi, tindakan ketenteraan menerusi udara dan darat, 24 hari selepas 200 penceroboh bersenjata Filipina menceroboh negeri utara Borneo itu mungkin memberikan impak berbeza keatas negeri yang dianggap sebagai deposit tetap kepada BN, bergantung kepada langkah susulan yang diambil kerajaan, kata dua ahli akademik kepada The Malaysian Insider.
 

“Tiada alasan kenapa pengundi Sabah tidak meneruskan sokongan mereka (kepada BN),” kata Dr Arnold Puyok, penganalisis politik yang menetap di Kota Kinabalu itu.
 

“Itulah apa yang rakyat Sabah mahu dari awal-awal lagi,” tambah beliau merujuk kepada ketegasan yang diambil Putrajaya selepas krisis masuk ke minggu ketiga dan rundingan damai gagal mengusir penceroboh keluar secara aman.

Pensyarah universiti tersebut percaya pengeboman boleh “membina keyakinan semula” rakyat keatas kerajaan BN.. - TheM'sianInsider


Gua rasa semua rakyat Malaysia yang waras tanpa mengira kaum dan agama pasti cintakan negara ni.. dan bukan stakat mat-mat rempit.. mat pet atau penyamun tarbus jer.. malah kalau ditanya kat para pemimpin politik kita yang kaki komisen.. kaki rasuah atau kaki kelepet pun.. gua pasti diorang pun akan mati-mati mengaku cintakan negara ni.. dan jangan terperanjat jika semangat patrotik diorang ni lebih tinggi dari korang..

Dan gua yakin seluruh rakyat Malaysia akan tetap berdiri teguh dibelakang anggota keselamatan kita yang sedang menyabung nyawa berperang di Semporna dan Lahat Datu sekarang ni.. malah seluruh negara pun sentiasa mendoakan kejayaan serta keselamatan diorang semua....

Tapi orang-orang politik jangan silap.. berdiri teguhnyer rakyat di belakang anggota keselamatan bukan satu jaminan yang sebahagian dari mereka ni akan turut sama berdiri tegak di belakang korang.. lebih-lebih lagi dibelakang pemimpin yang lembik dan suka cakap besar..  mula kata penceroboh tu bukan pengganas kerana kebanyakannyer dah tua kerepot dan semakin lemah kerana dah mula bergaduh sesama sendiri.. dan senjata diorang pun senjata lama.. yang dah nak tercabut skru..

LAHAD DATU 24 Feb. - Kumpulan bersenjata yang menceroboh Kampung Tanduo sejak 12 Februari lalu kini berada dalam keadaan tertekan akibat perbalahan sesama sendiri selain masalah kehabisan stok makanan.

Sejak Sabtu lalu, kumpulan kira-kira 150 penceroboh tersebut hanya bergantung kepada sumber tumbuh-tumbuhan untuk meneruskan kehidupan menyebabkan berlaku pemberontakan dalaman yang serius..... blaa.. blaaa.. blaaa..


"Keadaan itu menyebabkan ramai anggota kumpulan penceroboh hilang fokus dan tidak yakin matlamat pencerobohan ini berjaya. Mereka mahu menyerah diri tetapi diancam Azzumudie," katanya di sini hari ini.... blaa.. blaaa.. blaaa..


"Kumpulan ini hanya dilengkapi senjata lama. Berdasarkan perkiraan, jika tindakan ketenteraan diambil kita mampu menumpaskan semua mereka dalam masa kurang 20 minit tetapi bukan itu matlamat kita... - UtusaM'sia


Seperti sudah menjadi tradisi atau budaya kita sejak dulu.. bila berlaku jer sesuatu perkara.. tak sampai berapa minit akan bermula ler episod tuding-menuding.. yang sini salahkan yang sana.. yang sana plak salahkan yang sini.. akhirnyer bila dah letih semua senyap dan beralih kepada isu yang lain plak.. dan itu ler yang berlaku sekarang ni..

Setelah 20 minit pun berlalu dan si penceroboh pun dah blah entah kemano.. tetiba orang poltik separuh masak plak gua tengok makin rancak berperang dan bertekak.. semua dok sebok berebut mengambil kesempatan menggunakan isu keselamatan negara yang sedang panas sekarang ni sebagai kempen politik dengan menuduh.. memburuk serta memperlekeh antara satu sama lain dengan tujuan untuk memulihkan imej parti bagi meningkatkan sokongan rakyat kepada diorang dalam pilihanraya nanti..

Ingat kita ni bukannyer Amerika yang suka menggunakan isu keselamatan sebagai kempen politik bagi meningkatkan populariti dengan menakut-nakutkan rakyat.. bila time nak pilihan raya jer mula ler sebok nak berperang sana sini.. mula ler keluar cerita pengganas nak datang menyerang..

Kalau ikutkan gua biar ler isu keselamatan negara kita ni berada dalam zon berkecuali dan tidak sesekali digunakan sebagai kempen politik haru-biru.. dan kalau boleh biar ler menteri pertahanan dan menteri dalam negeri kita pun bukannyer terdiri dari orang politik.. lantik ler dari dari bekas-bekas polis atau tentera yang ada... kalau takda bekas tentera.. bekas ketuo rela pun bleh ler..

Tuesday, March 5, 2013

KES SULU.. HAPUSKAN PENGKHIANAT..

KUALA LUMPUR, 4 Mac - Pemerhati melihat pencerobohan Sabah oleh kumpulan bersenjata Sulu bahawa “Projek IC” kembali menghantui Malaysia, sementara seorang ahli akademik berkata tuntutan seorang yang mendakwa dirinya Sultan Sulu adalah tidak adil untuk rakyat Sabah.

Pemerhati diminta memberi komen terhadap “Projek IC”, iaitu pendatang asing didakwa menerima kewarganegaraan tanpa mengikut undang-undang, yang kini sedang disiasat dalam inkuiri Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI).
 

Apabila ditanya tentang hubungan “Projek IC” dengan ketegangan di Sabah, penulis Karim Raslan berkata, “aspek hitam” kini sudah mula didedahkan.

“Krisis yang berlaku ini menunjukkan terdapat aspek hitam dalam operasi rahsia (Projek IC) dalam memberi kewarganegaraan kepada pendatang asing.”


“Kita perlu bertanya pada diri sendiri siapa dibelakang Projek IC ini?” kata Karim lagi... - TheM'sianInsider


Setelah puas berunding akhirnyer berperang jugak kita dengan kerabat Sulu tu.. dan yang sedihnyer konflik ini telah menyebabkan beberapa nyawa terkorban baik dipihak anggota keselamatan kita begitu jugak dipihak penceroboh.. di sini gua ingin mengucapkan takziah kepada keluarga anggota keselamatan kita yang telah terkorban.. dan selamat berjuang buat anggota keselamatan kita yang sedang berusaha menamatkan konflik ni.. bagi orang kat Sabah yang terlibat dalam konflik ni gua harap korang semua bertenang dan bersabar..

Gua pun tak nak ler komen pasal operasi ni..  walaupun jiwa gua meronta-ronta nak mengomen kerana ada beberapa benda yang gua rasa tak puashati.. bukan apo nanti kalau gua komen ada plak kata gua ni tak patriotik ler.. tak menghormati keluarga anggota keselamatan kita yang gugur ler.. tak menghargai usaha kerajaaan ler.. dan mungkin ada yang kata gua ni pembangkang.. talibarut pihak asing atau salah sorang member kamcing si Sultan Sulu...haa tak ker naya gua nanti..

Dan gua pun tak nak terjebak dalam konflik politik separuh masak yang sedang hangat berlangsung dalam negara kita sekarang ni.. apa taknyer.. puak sini tuduh puak sana.. yang puak sana plak tuduh puak sini.. yang sini tuduh yang sana bersekongkol dengan pihak musuh nak menghuru-harakan negara.. yang sana plak tuduh yang sini saja bersandiwara nak fitnah diorang... akhirnya kita semua jadi gila.. sebenarnyer masing-masing cuba nak mengambil kesempatan politik.. walaupun mungkin ada yang menafikan tapi itu ler realitinyer.. eloknyer orang-orang macam ni di hantar jer ke Sulu tu.. aman sikit negara kita..

Bagi gua senang jer.. kalau ler tuduhan tu betul dan siap dengan bukti... suruh jer pak polisi kita siasat.. biar ler mahkamah yang menghukum si pengkhianat tu.. tapi kalau stakat nak menghabiskan air liur dan nak memeningkan kepalo otak orang kampung.. maklumat pun dicedok dari internet.. dan bukti pun stakat gambar sekeping.. dengan biji butir maklumat perbincangan si suspek pun entah ke mano.... .. baik tak payah.. entah-entah diorang tu tengah berbincang nak pegi pasar malam atau nak pegi berkelah.. mana ler kita tau..

Dan tanpa kita sedari sebenarnyer ada lagi pengkhianat besar yang masih bebas berkeliaran disekeling kita.. siapa lagi kalau bukan si malaon yang terlibat dalam projek IC kat Sabah tu.. malaon ni memang bahayo.. sanggup menjual negara semata-mata inginkan kuasa.. dan apa yang berlaku sekarang.. sehingga membuatkan negara kita terdedah kepada pihak musuh juga berpunca dari tindakan si malaon pengkhianat ni ler.. tapi masalahnyer orang politik terutama pak menteri serta media perdana kita senyap plak pasal isu ni.. macam ada syer jer.. hampeh betull!!..

Korang tau tak.. malaon ni yang sedap-sedap makan besar sampai lupa diri.. akhirnyer askar kita jugak yang dikerah untuk cuci mangkuk.. gua memang mintak orang-orang macam ni dikenakan hukuman.. tak kira ler hukuman gantung atau ditembak dengan senapang gajah.. baru padan dengan muka diorang.. tak kira ler sapa.. baik pak menteri atau perdana menteri sekali pun.. apa diorang ingat negara ni bapak diorang punya ker.. badigol soot punya orang..