Khamis, 6 Oktober 2011

GENAPNYER TRAGEDI 7 OKTOBER..

Okey.. kita lupakan sementara kisah politik ataupun lawak gilo babi orang-orang politik separuh masak yang telah berjaya menyerabutkan kepalo kita sejak kebelakangan ni.. sehingga otak kita pun turut jadi beku dan berkarat... silap-silap klau budak tadika tanya sifir 2 pun kita jadi terkulat-kulat nak menjawab.. dan gua pun tak nak memeningkan kepalo korang dengan mengulas cerita cincin AS$24 juta yang terpaksa dipulangkan semula kepada pakcik Jacob setelah gagal dijual di pasar-pasar malam dan pasar ikan di sekitar Selayang....

Dan untuk entri kali ni gua nak menulis cerita yang agak lebih santai dan relaks sikit.. tapi ikutkan kira penting gak la.. iaitu gua nak mengajak korang mengimbas kembali tragedi 7 Oktober yang akan genap 10 tahun besok.... mungkin ada diantara korang yang terpinga-pinga memikirkan apo kebondonyer tragedi 7 Okt ni yer tak.. haa gitu la korang.. klau tragedi 9/11 bukan main lagi korang ingat.. siap bersedih sampai tak lalu makan.. (kalau ikutkan 11/9 sebab berlaku bulan Sept.)

Sebenarnyer apa yang gua nak ceritakan ni memang ada kena mengena pun dengan 9/11.. dan kalau tak kerana angkara 11 Sept tu.. tragedi 7 Okt ni pun tak mungkin akan berlaku.. dan disebabkan tragedi tersebut.. gua nak bawa korang merayau-rayau ke Afghanistan.. dan mungkin korang tertanya-tanya.. apsal plak Afghanistan?.. kenapa tak ke Hawaii ataupun paling tidak ke Bali sambil mengusya awek-awek cun kat sana.. haa itu yang gua nak cerita ni... ..

Kalau korang nak tau.. 7hb Okt adalah tarikh malang bagi umat Islam dimana hari tersebut ler berlakunyer serangan pertama Operatian Enduring Freedom dari tentera salib yang diketuai oleh Amerika dan sekutunyer keatas Afghanistan pada 7hb Okt 2001.. iaitu tak sampai sebulan selepas berlakunya tragedi 11 Sept di WTC New York.. dengan alasan memerangai pengganas maka dengan licik.. akhirnyer Afghanistan pun berjaya di kambing hitamkan oleh si Amerika.. dan disitu ler bermulanya titik kehancuran serta konflik berpanjangan umat Islam di seluruh dunia seperti yang kita lihat sekarang ni..

Dan di masa itu jugak kita dapat melihat bagaimana lagak dan poyonyer pemimpin-pemimpin Islam yang begitu mudah dibeli oleh si Amerika.. bahkan ada plak yang sanggup merelakan diri menjadi balaci si dajjal lahanat tersebut.. malah diorang plak yang lebih Amerika dari Amerika.. pantang silap sikit.. akan melebel pangganas kepada siapa saja yang menentang.. itu sebabnyer gua menganggap perkara malang ini sebagai satu tragedi…

Maka sempena genapnya 10 tahun perang di Afghanistan yang masih tiada tanda-tanda berkesudahan ni.. gua berharap ia dapat menjadi ikhtibar kepada kita semua.. terutama orang-orang politik separuh masak yang sentiasa berceramok sepanjang masa di negara ni.. agar diorang dapat berpolitik dengan cara yang lebih bijak dan matang serta sentiasa berlapang dada dan otak.. gua berkata demikian kerana bleh dikatakan semua kehancuran negara Islam kat dunia ni adalah bermula dengan angkara orang-orang politik sengal yang tak habis bercakar berebut kuasa.. diorang dok sebok mengajak umat Islam supaya bersatu.. sedangkan diri sendiri tak habis-habis bergusti..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan