Rabu, 21 September 2011

SELAMAT TINGGAL ISA..

Caya la Abang Ajib.. walaupun sebelum ni gua begitu berangin dengan lu.. bila tengok kenaikan kos sara hidup yang begitu menghimpit dan mencekik leher gua.. kena plak pasal cukai si telco lahanat sebanyak 6% tu.. lagi gua hati panas.. tapi camno pun akhirnyer kali ni gua terpaksa jugak bersetuju dengan lu.. diatas tindakan berani lu memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri ataupun nama glamornyer iaitu Internal Security Act (ISA)... dan dikhabarkan akan diganti dengan akta yang lain plak.. gua takda hal.. ada ker tak si ISA ni sama ajer.. hidup gua cam ni gak.. kais pagi makan pagi..

Bagi gua.. kalau dulu mungkin la ISA ni perlu berdasarkan keadaan dan suasana politik pada masa tu.. tapi sekarang lu pun tau.. zaman dah berubah.. rakyat pun dah bijak berfikir dan menilai… dan polis sekarang ni pun dah bertambah ramai terutama FRU.. jadi dah sampai ler masanyer kalau ISA ni ditamatkan perkhidmatannyer.. dan kalau gua jadi PM pun memang dah lama si ISA tu gua hapus dari muka bumi ni.. tak kisah ler walau bagaimana sedap nasik dan gulai kawah kat kem situ.. bukan apo.. buat menyemak fail jer..

Namun begitu gua tau.. ada jugak suara-suara sumbang dari kaki bodek dan penyokong taksub pro ISA.. yang tak puashati dengan tindakan lu tu.. yang dilihat seperti telah mengaku kalah kepada pembangkang yang dah lama mendesak agar ISA ni dimansuhkan.. kira seperti memberi bola tanggung kat parti pembangkang mendapatkan mata mudah... alaa.. Abang Ajib.. stakat kaki bodek macam lalang seperti diorang tu bukan bleh buat apo pun.. satakat cakap berdegar-degar kat belakang... bila dapat gula-gula terus senyap..

Bagi gua diorang semua ni hanya stakat mengikut jer.. kalau PM kata ISA ni penting dan harus dikekalkan.. mula la kaki bodek ni keluar dari sarang mempertahan dan menyokong bagai nak rak.. dan berdegar-degar ler bercerita tentang kebaikan si ISA ni.. malah mendesak kerajaan meng ISA kan sapa sajer yang menentang atau berbeza pandangan dengan mereka.. dan mula ler kluar perkataan pembangkang.. agen asing.. komunis.. pengganas ler.. serta stategi menakut-nakutkan rakyat bahawa kalau ISA ni dihapuskan.. negara ni akan jadi huru hara.. adoii!! sapa yang mengajar diorang ni pun gua tak tau la.. nenek diorang kut..

Dan sekarang ni bila PM memansuhkan ISA.. kita tengok.. apasal diorang ni terus senyap sunyi dan tak bising-bising mempertahankan ISA yang kononnyer begitu baik untuk kesihatan rakyat negara ni.. apasal tak desak Abang Ajib tu ditahan ISA kerana menghapuskan ISA… bukan ker kerana kalau takda ISA ni nanti negara ni akan huru-hara.. tapi yang bestnyer.. tetiba jer diorang ni terus berpusing 180 darjah.. kena plak bila kena interview kat TV.. terus kluar ayat bodek.. dan berdegar-degar plak menyokong tindakan PM tu.. cheh!!..

Sebenarnyer diorang ni tau.. ISA ni lebih banyak buruk dari baik.. terutama dari segi sifat-sifat kemanusiaan.. yang kononnyer untuk tindakan mencegah.. apa!.. diorang ingat ISA tu hebat sangat ker dari mahkamah dan undang-undang yang sedia ada.. tapi klau betul ler ISA tu hebat dan mampu membasmi jenayah yang ada melambak-lambak sekarang seperti rompak.. ragut.. rogol.. bunuh. rasuah.. rempit dan sebagainyer.. no hal.. gua akan menyokong dan mendesak agar ISA ni dikekalkan.. tak boleh tidak..

Tapi gua tengok unsur-unsur pencegahan yang pada ISA tidak begitu meyakinkan gua... sebagai contoh.. katakan la gua tengok korang melepak kat tepi kereta Ferrari gua.. oleh kerana curiga dan takut kereta gua tu korang curik.. apa lagi gua pun panggil ler polis suruh tangkap korang dengan alasan sebagai pencegahan.. agaknyer apa ler perasaan korang masa tu.. yang ditangkap atas suatu kesalahan yang belum korang lakukan.. malah tidak dibenarkan plak mempertahankan diri diatas dakwaan tersebut.. gua berani potong ayam la yang diorang pasti akan rasa tak puashati.. hanya yang bangang jer sanggup buat kenduri kesyukuran..

Gua berandaian begini kerana kebanyakan pesalah yang ditahan ISA adalah atas dasar disyaki.. dan tidak diterangkan sejelas-jelasnyer akan kesalahan mereka dengan bukti-bukti yang nyata kepada rakyat.. dan rakyat hanya mendapatkan maklumat pun hanya berdasarkan spekulasi dan persepsi.. yang dimainkan oleh media kerajaan yang berlagak seperti hakim dengan menghukum pesalah dengan-berita berita yang belum tentu ada kebenarnyer.. tanpa memberi peluang kepada pesalah ISA untuk mempertahankan diri..

Bagi gua.. mana yang tak puas hati.. dan beria-ia sangat nak ISA tu dikekalkan.. haa cuba plak masukkan diorang ni dalam tahanan ISA.. tak payah lama sampai bertahun.. stakat seminggu pun dah cukup.. bila dah kena dera siang malam sampai mamai.. berguling atau jalan itik keliling padang tengah panas.. haa masa tu baru diorang ni tau.. gua rasa mau tak sampai sehari diorang dah meraung panggil mak.. menangis merayu nak balik rumah.. dan entah-entah lepas tu diorang plak yang menjerit dan mendesak pihak kerajaan agar menghapuskan ISA.. silap-silap nama Isa pun diorang suruh haramkan..

2 ulasan:

  1. Pehh...
    Sungguh bernas dan menggagumkan.
    Tepat pada masanya.
    Satu kupasan yang berani.

    Inilah colan eh calun pilihanraya yang
    kita nak cari. Gerenti menang...
    Tapi kalao takdo duit payah jugak...

    BalasPadam
  2. hahahahaha... trimokasih... trimokasih.. diatas pujian yg begitu berani serta tegas dan agak jitu dari sedaro tehcoke.. sehingga membuatkan hidung gua kembang 3 inci serta turut mengagumkan kambing-kambing boar pakcik leman..

    ikutkan memng la gua nak bertaruh pd plihnraya kali ni.. tapi untk permulaan ni gua akan bertanding bg merebut jawatan ketua darjah 4 biru.. dan klau gua mnang gua berjnji akan menghidupkan semula ISA serta menahan sesiapa sajer yg menkritik ayam katik gua..

    BalasPadam