Sabtu, 4 Julai 2009

APA LAAA.. PASAL LEMBU PUN MAU GADUH..


GEORGE TOWN - Penduduk Kampung Buah Pala di sini terus bersengketa dengan kerajaan negeri Pulau Pinang apabila mereka memberi kata dua kepada Ketua Menteri, Lim Guan Eng supaya datang bertemu dengan penduduk kampung tersebut atau Setiausaha Agung DAP itu akan mendapat hadiah lembu. - Kosmo


Kehangatan begitu terasa.. bilo sekumpulan penternak lembu dan kambing gurun yang di ketuai oleh pakcik DeeBoss bersama penduduk kampung Pandan telah menunjukkan perasaan marah mereka yang meluap-luap mengalahkan gunung berapi Tangkuban apabila ternakan yang mereka cintai mereka telah diculik oleh John Dempong dari kumpulan High Charcopal dari kampung Kedai Buluh.. 


Walaupun tunjuk perasaan tersebut hanya di sertai oleh beberapo kerat peserta dari sekolah tadika kampung Mat Insun dan sekolah Tamil Palong Satu.. tapi kumpulan tersebut telah berjayo melumpuhkan pergerakan kapal-kapal kargo diLaut Merah..


Untuk merumitkan lagi masalah tersebut.. pihak Penanggah dengan berbesar hati telah menjemput beberapo penal jemputan yang terdiri dari ustz. Maro Klantani juara dam ular enam kali dari Blakang Blok N.. Dr. Nuek Rungkupi pelawak sarkas dari Zoo Taiping dan Prof. Miki Pakdarosi dari kilang papan Ah Chong untuk satu wawancara xklusif secaro langsung dari TV Uganda saluran 6.. bagi membincangkan masalah lembu-lembu tersebut.. 


Maro: Tuan-tuan smuo.. ketahuilah ini smua fitnah dari parti pembang...

Penanggah: Err.. sabar Ustz. Maro.. sabar.. majlis blum mulo lagi.. soalan pun gua blum tanyo..

Maro: Eh.. yo ko.. sorry la gua tengah exited ni.. biasolah dah lamo tak kluar TV..

Miki: Apo laa kau Maro.. ekau ingat ekau sorang yo nak kluar TV.. gua pun tak sabar gak ni.. 

Penanggah: Ok la.. kalau camtu gua mulakanlah.. bagi soalan pertama ni gua tujukan kepada Dr. Nuek.. Apo pandangan Dr. tentang lembu-lembu yang diculik oleh John Dempong di kampung Buah Bala yang menjadi isu hangat sekarang ni..

Nuek: Kalau nak tau.. gua dengan John Dempong tu dulu satu sekolah.. cumo gua jer yang tak tamat belajar.. tapi dio dapat masuk U.. tapi semaso sekolah rendah lagi kitorang dah start belajar menculik ni.. semuo yang kitorang jumpo abis kitorang culik.. baik lembu.. ayam.. basikal.. cerek letrik sampailah ke kayu api.. abis kitorang culik.. dapat la duit tebusan 75 hinggit 60 sen.. huhh.. banyak tu..

Maro: Ooooo.. jadi lembu gua yang hilang dulu tu.. lu la yang culik yer.. kurang ajau lu..

Miki: Entah.. entah selipar jepun yang gua letak kat tepi tango rumah tu pun.. lu gak yang yang culik.. ni yang gua naik angin ni..

Nuek: Apo la korang.. ini kesah lamo la.. tahun 1921 dulu.. maso tu korang mano hidup lagi.. 

Maro&Miki: Yo ko.. sorry laa teremosinal sikit..

Penanggah: Hebat gak kisah lu ni Dr. Nuek.. kalau buat filem mau dapat 7 episod ni.. soalan saya kepada Prof. Miki.. bukankah lembu yang terdapat di kampung Bala tu sejenis lembu Zikubel yang agak romantik...

Miki: Memang betul.. lembu kampung Bala adalah sejenis lembu Zikubel.. iaitu kacukan dari zirafah dan kuda belang.. lembu jenis ni memang agak pendiam dan berjiwa romantik.. itulah sebabnyer banyak lembu jantan di kampung Sireh yang begitu cemburu dengan lembu Zikubel dari kampung Bala ni dan inilah punca berlakunyer pergaduhan besar diantara mereka.. ini membuatkan orang kampung pun turut campur tangan dan turut serta dalam pergaduhan tersebut.. itu yang jadi isu sekarang ni..

Penanggah: Apo plak pandangan Dr. Nuek diatas perkara tersebut..

Nuek: Sorry laa.. gua nak blah dulu.. nak pegi kampung Bala.. gua nak pegi culik lembu Zikubel..

Maro&Miki: Tunggu laa.. gua pun nak join gak..

Penanggah: Woii.. mano bleh cam ni.. banyak lagi gua nak tanyo ni.. ado lagi 20 soalan lagi ni.. woii.. tunggu la minum dulu..  wooiii.. tungguuu laaa wooii.. gua pun join gakk..

5 ulasan:

  1. hahaha...keh keh keh... akhirnyo ado gak wawancara yg gua tunggu-tungguuuu....

    berdasarkan kepada soalan dari pengerusi majlis dan jawapan dari ahli panel, nampaknya
    wawancara ini perlu lebih agresif tahap gajah tokmia naik minyak...

    gua tengah melombong emas dipendang ni agak keciwa dengan mutu perbahasan dan diharapkan unit kawalan mutu penanggah coba berbuat sesuatu supaya wawancara ini mendapat perhatian majalah time atau setidaknya disiarkan dalam tabloid tangkubanperahu.

    pihak penanggah perlu memberi mereka makan mee siam, onde-onde dan karipap berinti sardin yang dijual oleh gerai pakmaun dipersimpangan kajang-bangi sebelum semasa dan sesudah wawancara agar mereka tidak keputusan idea.

    itu saja cadangan hamba.

    BalasPadam
  2. Dear Mr Tan Serai Penanggah...

    'Phai Nai Mhai rhophang, takkenai taklehtompang, phai lota segerekmini ha deck.
    Meng thamberai...capteko namron kopio...
    Pakdee dawangtana phaibull...krengkhrai mutalai.. chuchepp komingkun... sawadeekhap.. sukardi chekab.'

    Bahaso siam diatas dipetik dari akhbar chulalongkornuekdinberger edisi senja yang berpusat di tenggara Bangkok bank.

    Selepas ditranslate oleh pakar perbidanan dan sakit tuan bagi mukim Kg Pandan dalam prof diraja boss Zaideeusop berbunyi begini...

    'WOY PENANGGAH, KALAU ANNDA KRISNAN BOLEH BELI NEWCASTLE UNITED TAKKAN EKAU TAK BOLEH BELI KELAB REAL MADRID... kalau tak sudi pada realmadrid... beli kelab RELA kg Pak Arip pun o0k ape.... duit banyak pun bukan boleh kaweng seribu, ompek jo. amacam??

    BalasPadam
  3. jangan tak cayo.. diorang lepas jer gua blanjo makan karipap sardin.. terus jer diorang menari twist dengan pak maun kat depan metro kajang.. ehh!! lu klau balik kmpung kt pendang tu.. bawak ler omeh duo tigo ketul... bleh ler gua buat masak kari.. lagi satu.. gua klau kayo macam bill gates tak do ler gua nak boli real madrid.. baik gua kudo kepang bleh gak ronda-ronda keliling kampung sambil mengurat anak pakcik karim..

    BalasPadam
  4. Sosokali ekau ushokan lo menginterbiu dongan mantan-mantan presiden ameriko bushsit duo beranak tu, mantan presiden rusio, mantan pm siam toksin, mantan ketuo kg sireh dan taukeh santan kantan permai siIntan budok artis mastika tu... tupun kalau ekau berani lo...

    BalasPadam
  5. Oii mat kring kring kring... olps terlebih satu kring plak...

    aku dengar aritu ko nyaris nak kena campak kat dalam kawah gunung tangkuban perahu oleh penanggah pasal sudah mengorat awek indon yg dia dapat. Tul ke ato propa yo?

    BalasPadam