Monday, December 31, 2012

MENANTI DEWA JANUS 2013 DI DATARAN..

KUALA LUMPUR, 30 Dis  - Tahun 2012 bakal melabuhkan tirainya esok dan bagi mengalu-alukan kedatangan tahun baharu 2013 seperti lazimnya pelbagai acara diatur di seluruh negara bagi memeriahkan sambutan mengira detik 12 tengah malam.

Bagi warga ibu kota, beberapa lokasi terpilih bakal menyaksikan kemeriahan sambutan ambang tahun baharu seperti pertunjukan bunga api, konsert dan persembahan artis popular serta acara-acara menarik lain.

Dataran Merdeka pasti menjadi lokasi tumpuan pelancong dalam dan luar negara apabila sambutan ambang tahun baharu diadakan serentak dengan Majlis Rumah Terbuka Malaysia Krismas anjuran Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK)... - Bernama


Kepada para penganut atau penyokong fahaman liberal.. sementara korang menunggu detik Tahun Baru 2013 atau terpanculnyer dewa Janus (Dewa Januari) pada malam ni.. apakata korang berkumpul dulu petang ni kat Dataran Mardeka bagi memeriahkan majlis Rumah Terbuka Krismas 1M'sia anjuran Kementerian Penerangan yang diketuai oleh Pak Rais.. korang jangan risau.. banyak makanan yang tengah menanti tu.. semua ada.. dari karipap pusing hingga ler ke air sirap....

Alaaa.. korang jangan plak berasa hati bila gua menggunakan perkaraan liberal atau mengecop korang sebagai penganut fahaman liberal..  memang pun.. hanya kepada yang berfahaman liberal jer yang beria-ia sanggup bersesak-sesak kat open house orang bukan Islam serta menyambut Tahun Baru Dewa Janus ni.. dan hanya penganut fahaman liberal jer yang lebih toleransi dengan penganut agama lain.. lebih-lebih lagi dalam menjayakan semangat 1M'sia ni.. walaupun kekadang tu nampak macam berlebih-lebih ler plak... (ada kita nampak pak-pak mufti kita berebut-rebut pegi open house orang bukan Islam.. adakah pak mufti kita tu kurang toleran dengan agama lain..)

Tengok ler.. kita jer sebok buat rumah terbuka diorang.. sedangkan orang kristian sendiri tidak mengucapkan Selamat Hari Raya Korban kepada umat Islam.. ini kerana mengucapkan selamat Hari Raya Korban itu membuatkan diorang bertolak belakang dengan doktrin kristian... mereka menganggap bahwa putra Nabi Ibrahim a.s yang dikorbankan bukan Ismail.. tapi Ishaq...

Dan mungkin ada diantara korang tertanyo-tanyo siap dia gerangannyer Dewa Janus tu.. hensem sangat ker mamat tu.. sebenarnyer nak kata hensem tu tak la..  tapi menurut buku sejarah darjah enam epal.. kira termasuk dalam kategori boleh la tahan.. macho sikit jer dari muko babon.. stakat jadi model kicap dan ubat panau tu bleh la.. dan kalau nak berkenalan lebih lanjut lagi korang baco la kat bawah ni..

“The Roman ruler Julius Caesar established January 1 as New Year’s Day in 46 BC. The Romans dedicated this day to Janus , the god of gates, doors, and beginnings. The month of January was named after Janus, who had two faces – one looking forward and the other looking backward” (The World Book Encyclopedia, 1984, volume 14 hlm. 237).

(Penguasa Romawi Julius Caesar menetapkan 1 Januari sebagai hari permulaan tahun baru semenjak abad ke-46 SM. Orang Romawi mempersembahkan hari ini (1 Januari) kepada Janus, dewa segala gerbang, pintu-pintu, dan permulaan (waktu). Bulan Januari diambil dari nama Janus sendiri, yaitu dewa yang memiliki dua wajah – sebuah wajahnya menghadap ke (masa) depan dan sebuahnya lagi menghadap ke (masa) lalu).


Dalam mitologi Romawi, Dewa Janus adalah sembahan kaum Pagan Romawi. Bulan Januari (bulannya dewa Janus) ditetapkan setelah Disember kerana Disember adalah pusat Winter Soltice, aitu hari-hari di mana kaum pagan penyembah Matahari merayakan ritual mereka saat musim dingin. Pertengahan Winter Soltice jatuh pada tanggal 25 Desember, dan inilah salah satu dari banyaknya pengaruh Pagan pada tradisi Kristen. - voa-islam.com


Ala bukan korang jer.. gua sebelum ni pun ada gak menyibuk kat Dataran tu.. tapi bukannyer beria-ia sangat nak mengambut Tahun Baru pun.. tapi lebih kepada nak mengusya awek jer.. cuma tahun-tahun kebelakangan ni jer gua dah malas nak menyibuk.. bukan apo.. badan ado letih tapi hasil satu habuk pun tarak.. hampehnyer Janus..

3 comments:

  1. Tengok gambar kat sebelah,lapar pulak bubur lambuk.haha

    ReplyDelete
  2. sorry la stingray.. semua bubur lambuk tu gua dah bedal.. itu pun gua terpaksa bertarung dulu dengn si mamat montel yg kt tengah tu..

    ReplyDelete
  3. hg kna muka mcm Aaron Aziz dulu baru awek lekat..bukan awek ja..Dewa Janus yg Gay tu pon pasti berkenan...hahaah

    ReplyDelete