Rabu, 19 Disember 2012

AES.. MENGIAKAN KATA-KATA TOK DET..

Pejabat Peguam Negara hari ini mengarahkan supaya semua prosiding kes saman melalui Sistem Penguatkuasan Automatik (AES) digantung. Dalam satu kenyataan petang ini, ia bagaimanapun menegaskan bahawa saman melalui AES yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) adalah sah.

"Bagaimanapun, ekoran kebimbangan yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu mengenai undang-undang dan aspek teknikal lain, maka Pejabat Peguam Negara telah memutuskan untuk mengkaji perkara itu dan mengarahkan semua prosiding ditangguhkan sehingga kebimbangan tersebut ditangani.

"Satu keputusan akan dibuat dalam tempoh beberapa hari akan datang mengenai isu berkenaan," tambahnya. - M'siaKini


Ni masalahnyer bila terlalu ramai sangat yang jadi tukang angguk macam burung belatuk dalam kabinet Abang Jib sekarang ni.. yang hanya tau mengiakan segala tok nenek projek tanpa mampu nak berpikir akan masalah yang bakal diterima pada kemudian hari.. selain dari team pembangkang.. yang gua perasan hanya pakcik Bong Mokhtar dan Khiry and The Gang jer yang mintak sistem AES ni dikaji semula... yang lain hadooo!! mungkin diorang takut kut.. nanti kalau dibangkang tak tersenarai plak nama dalam PRU nanti..

Kalau kita perasan.. sebenarnyer pemikir-pemikir ulung serta kaki-kaki bodek ni jugak dulu yang berapi-rapi memperjuangkan beberapa projek bangang oleh kerajaan yang akhirnyer bermasalah.. seperti projek lembu fidlot.. kotak hitam kat bas ekspres dan penggabungan Mas dan AirAsia.. yang akhirnyer jelas gagal tapi memberi keuntungan besar pada si tokey projek.. dan sekarang ni sistem AES plak yang bikin masalah... nak gak gua tengok reaksi diorang..

Cuma yang bikin gua kompius ialah dimanakah peginyer para pemikir ulung serta pak-pak menteri kita yang bijak pandai tu semasa nak meluluskan projek AES ni dulu.. mengapa tak dirujuk kepada peguam negara terlebih dahulu.. mana ler tau kalau ada undang-undang yang bercanggah dengan akta majilis perbandaran ker ataupun mungkin ada pihak yang tak puas hati ker.. bila Pak Polisi dan Pak JPJ berebut-rebut pelanggan dalam saman-menyaman nanti.. tapi tak tau ler gua kalau pak menteri kita ni awal-awal lagi dah berpakat nak buat untung semaksima yang boleh dengan si tokey AES tu..

Tapi dalam pada tu korang jangan happy sangat.. sebab penggantungan saman AES tu hanya sementara jer.. dan pemikir ulung tu pun tengah memerah kepalo otak bagi mencarik jalan macamana nak dapatkan jugak duit saman korang yang tiga ratus tu.. sampaikan sanggup tak tidor malam semata-mata nak mengkaji setiap undang-undang dan akta ada.. carik kat mana yang boleh diorang masuk bagi menghalalkan setiap tindakan diorang nanti.. korang ingat senang-senang ker diorang nak lepaskan korang.. duit tuuu!!

Tapi camno pun gua memang harap agar saman AES ni dibatakan terus.. tak payah ler nak gantung-gantung sangat.. buang maso jer.. dan mana yang dah bayar dulu tu kira anggap ler duit tu korang sedekah kat kerajaan.. buat pusingan modal BRIM.. alaa nanti korang dapat gak balik duit tu.. cuma yang buatkan kepalo otak gua jadi poning ialah bila menengokkan gelagak pak menteri serta pemikir-pemikir ulung yang ado dalam kabinet Abang Jib sekarang ni.. banyak yang tak bleh pakai.. dan bila dipikirkan balik apa yang pernah dikatakan oleh Tok Det dulu tu ado gak betulnyer..

MELAKA, 28 Mac - Kepimpinan di peringkat bahagian serta cawangan Umno perlu membuka pintu seluas-luasnya untuk golongan profesional cerdik pandai menyertai parti itu dan seterusnya diketengahkan sebagai calon pada pilihan raya umum.

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat parti itu kini mempunyai masalah ketandusan pemimpin gara-gara kepimpinan di peringkat bahagian serta cawangan yang menyekat kemasukan mereka ke dalam Umno.

"Umno dah berpuluh-puluh tahun tak bagi orang pandai masuk Umno, sebab itu kebanyakan doktor masuk PAS. Ini akhirnya menyukarkan Umno mencari calon sesuai bagi menentukan kemenangan pada pada pilihan raya," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Simposium Budaya Global.... – Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan