Jumaat, 4 Januari 2013

JALAN BERLUBANG MEMANG BAHAYO..

ALOR GAJAH - Seorang pelajar Kolej Komuniti Bukit Beruang, Melaka, cedera selepas motosikal Modenas CT100 yang ditunggang terbabas sebelum dia tercampak di Jalan Perindustrian Kelemak, di sini, pagi semalam.

Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi itu, mangsa, Wahida Abd Rashid, 18, dari Sungai Petai ke sebuah taman di Lendu sebelum terbabas melanggar lopak lalu tercampak ke tengah jalan... – SinarHarian


Mungkin ada diantara kita yang pernah alami.. bagaimana ketika tengah syok memandu sambil layan top speed tetiba kita dikejutkan dengan beberapo lubang di kiri dan kanan jalan.. dah tu bukan main besar plak tu mengalahkan kawah gunung berapi.. dah tentu kita jadi kelam-kabut menekan brek.. kalau sempat boleh ler di elak... kalau tak sempat.. sendiri mau ingat ler.. silap-silap tayar pun bleh tercabut siutt!!.. dan bayangkan kalau la kalau kita drive waktu malam atau tengah hujan lebat.. dengan satu haram papan tanda pun takda.. tak ker ngeri..

Gua rasa sesapa pun akan hangin satu badan kalau bawak kereta.. lori.. bas.. jengkaut.. motor.. beskal atau apa saja kenderaan kat jalan yang rosak.. berlubang-lubang dan berlopak sana-sini.. mengalahkan jalan lori balak.. ado lopak yang besar macam kolam renang.. dan ado yang dalam mengalahkan perigi buta.. dan kita anak-beranak yang kat dalam kereta tu turut sama melambung-lambung macam orang menari gangnam.. bukan tu jer.. kaki tangan pun turut sama lengoh kerana asyik menekan brek serta memutar stering ke kiri dan ke kanan..

Dan kengerian inilah yang gua alami sekarang ni setiap kali gua balik ke kampung melalui jalan Bahau Dangi..  gua rasa jalan tu baru jer setahun dua ni di baik pulih.. tapi gua tengok dah makin jahanam... banyak yang dah rosak dan berlubang sana sini.. walaupun sebelum ni ada gak gua tengok orang merepair.. tapi tak tahan lama.. ia akan tetap berkawah dan berlubang semula.. mano punyer kontraktor kelas X yang buat jalan tu pun gua tak tau ler..

Kekadang tu sambil mengelakkan lubang disepanjang jalan.. mula ler hati gua memaki kontraktor serta mamat yang meluluskan tender merepair jalan tu.. kok ya pun carik ler kontraktor kelas X yang okey sikit... yang paling gua kesian ialah bila menengokan pakcik-pakcik bawak motor yang terpaksa melilau mengelak lubang.. bukan apo.. takut nanti dok sebok nak mengelakkan lubang lori simen pun sampai.. tak ker naya.. nasib baik gua ni hanya sesekali jer gunakan jalan tu.. kalau hari-hari tak tau la.. gua rasa bukan stakat skru dan bumbung kereta gua jer bleh longgar... silap-silap tulang belikat gua pun bleh tercabut siuttt!!..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan