Khamis, 20 Oktober 2011

NAK BERDEBAT PUN ADA SYARAT KER!!..

Pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Dr. Abdul Aziz Bari mengingatkan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin supaya tidak meletakkan sebarang syarat dalam menyahut cabaran untuk berdebat dengannya.

Katanya, tindakan Zulkifli yang mendesaknya memohon ampun kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenaan komennya ke atas titah baginda berhubung pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas Gereja Methodist Damansara (DUMC) adalah tidak masuk akal.

"Siapa pukul dulu, siapa lanyak dulu. Dia yang kutuk saya di Parlimen jadi ini tiada kena-mengena dengan memohon maaf kepada sultan, jangan heret sultan dan jangan cemar kedudukan Tuanku... - UtusanM'sia

Ya tuan-tuan dan puan-puan semua.. gua ialah spy Penanggah merangkap pengerusi majlis debat pada hari ini akan membawa anda semua menyaksikan satu lagi pertandingan debat terbuka antara Prof. Amit Jambul dari Universiti Ontahkekmano yang akan bertindak sebagai pencadang.. manakala bagi menghangatkan suasana.. pihak kami terpaksa mengimport Datuk Usin Cendol yang juga seorang ahli politik bebas yang terkenal dengan kepakaran beliau melompat parti sebagai pihak pembangkang....

Dan untuk tidak melengahkan masa.. saya serahkan kepada Prof. Amit Jambul untuk mengemukakan hujah beliau yang pertama bagi memulakan acara debat pada hari ini.. tapi dengan syarat Prof. Amit kena berguling dua tiga round dulu kat atas dewan yang mulia ni.. okey dipersilakan Prof. bagi memulakan acara....

Prof. Amit: Testing.. testing.. one... two.. three.. ehemm.. ehemm... bukan aper penonton semua.. gua sajer jer nak test vokal.. kasi Datuk Usin Cendol ni gerun sikit.. alaaa stakat berguling dua tiga round apa la sangat.. tak mencabar langsung.. klau lu suruh gua berguling sampai kat pekan Senawang pun gua no hal nyer ler.. tapi dengan syarat pengerusi majlis ni pun kena ler buat skali.. klau bleh berguling sambil makan karipap.. haa baru ler gempak..

Spy Penanggah: Ciss Amit Jambul!! berani lu mencabar gua pengerusi majlis ni.. jangankan berguling sambil makan karipap.. berguling sambil naik beskal pun gua sanggup ler.. tapi dengan syarat Datuk Usin Cendol kena ler berguling sambil peluk tong gas..

Datuk Usin: Apa hal gua plak.. gua datang sini nak berdebat bukan nak berguling.. lagi pun gua ni bukan pakar bab guling-mengguling ni.. klau suruh gua melompat katak tu memang la bidang gua... tapi dengan syarat penonton kat dewan ni pun kena melompat sekali sambil pikul kambing boer..

Penonton: Horeyyyyy!! bestnyerrr... kitorang tak kisah pun.. jangankan suruh kitorang ni pikul kambing.. pikul lori pikup kat depan tu pun kitorang sanggup.. tapi dengan syarat.. naikkan pangkat kitorang dan bagi bonus 18 bulan....

Prof. Amit: Woiii.. apa yang korang semua merapu ni haa.. nak berguling laa.. melompat katak la.. pikul lori pikup la.. bonus la.. gua datang sini nak berdebat bukan nak buat lawak bodoh..

Datuk Usin: Sabar Prof. Amit sabar!!.. betul la apo yang dikatakan oleh si Prof. Amit tu tuan pengerusi.. kitorang ni datang nak berdebat bukan nak berlawak.. dan sampai skarang ni pun kitorang masih lagi tak tau apa ke tajuk dan tema debat ni.. nanti kalau kitorang berdua ni main hentam jer berdebat tanpa tajuk tau plak lu marah..

Spy Penanggah: Amboi!! banyak cantik muko nak berdebat tanpa tajuk.. apo korang ingat tugas gua jadi pengerusi majlis debat ni percuma ker.. gua dibayar gaji bulan tau tak.. tapi tak per.. gua boleh benarkan korang berdebat tanpa tajuk dan berdebat mengikut selera tekak korang.. tapi dengan syarat sewaktu berdebat Prof. Amit kena berdebat sambil berbaring kat atas almari kat hujung dewan sana.. manakala Datuk Usin plak kena berdebat sambil mencangkung kat bawah meja depan gua ni..

Prof. Amit: Woii!!! spy Penanggah macamana lu bleh jadi pengerusi majlis ni hah.. lu pakai orang dalam ker.. ini apa punya debat sampai banyak sangat syarat-menyarat.. dah macam nak mintak kerja.. gua tak kisah la nak berdebat sambil berbaring ker.. nak melompat ker.. tapi bagi la tau apo ker tajuk debat ni cepat.. gua dah tak sabar nak berdebat ni.. lu jangan bagi gua marah.. nanti tak pasal-pasal ado yang masuk wad enam krang ni..

Spy Penanggah: Wahh!! garang semacam nampaknyer le lu ni Amit Jambul.. siap nak hentak gua sampai masuk wad.. tapi klau lu anak jantan.. gua nak cabar lu.. jom la kita plak yang berdebat... kita tengok siapa handal..

Prof. Amit: Gua no hal spy Penanggah.. debat-mendebat ni memang makanan gua.. dan gua sanggup terima cabaran lu... tapi dengan syarat lu kena mintak maaf dengan Lobai Kidam sebab lu ngorat anak dara dia semalam..

Spy Penanggah: Okey.. gua bleh mintak maap dengan Lobai Kidam.. tapi dengan syarat Lobai Kidam kena berdebat sambil berenang dengan gua dulu..

Datuk Usin: Aii!!.. korang berdua jer ker nak berdebat.. abih tu yang gua duduk tercongok mencangkung dari tadi nak berdebat dengan saper plak... cepat la sikit mulakan acara berdebat ni.. krem siut lutut gua duduk lama sangat bawah meja ni...

Penonton: Woii!! bosan giler ler korang ni.. apa punyer jenis debat ni pun kitorang semua tak tau la.. korang ni betul ler buang maso kitorang.. dah la masuk kena beli tiket tapi ni jer hasilnyer... pening.. pening.. baik kitorang semua ni blah.. daripada tengok korang ni berdebat sampai tak masuk akal.. baik kitorang tengok ayam berlaga.. tenang sikit jiwa kitorang...

Spy Penanggah, Datuk Usin & Prof. Amit: Ciss!! berani korang semua nak meninggalkan dewan yang mulia ni sebelum kitorang habis berdebat.. okey kitorang bleh benarkan korang semua blah.. tapi dengan syarat korang semua kena berdebat dengan kitorang dulu.. one bye one..

Penonton: @%&8*$#@.. gilooo!!!

* Perhatian: Entri kali ni agak ganas dan slapstik.. pihak kami sedia bertanggungjawab dan akan membayar ganti rugi jika terdapat mana-mana pembaca yang mengalami sengal-sengal usus sewaktu membaca entri ini.. tapi dengan syarat pembaca tersebut hendaklah menyerahkan geran tanah diorang kepada pihak kami dan jugak sanggup berdebat dengan Prof. Amit Jambul selama 8 jam tanpa henti...

2 ulasan:

  1. Semenjak skuad hobin jang hobin masuk final ni, makin teruk penanggah ni merapu. Hahahaha... lawak sial!

    BalasPadam
  2. alaa apa la korang ni.. baru jer baca intro korang smua dah maracau-racau... cuba la kuatkan semangt tu sikit..

    ehh ambo bila plak kita nak berdebat ni.. gua dah tak sabar nak berdebat dengan lu ni.. kali ni gua cabar lu berdebat 2 lawan 6.. tapi dengan syarat kita bededebat sambil berguling kat lereng bukit langat.. amcam ada berani..

    BalasPadam