Khamis, 2 Disember 2010

HANTU KAK LIMAH DATANG..


ITU hari gua ada bagi tau korang.. jika tiada hal yang mengganggu emosi.. mungkin gua akan cuba menghuraikan kisah Hantu Kak Limah yang dikatakan bakal menggegarkan tiang rumah korang.. bagi mengelakan korang semua ternanti-nanti sampai tak tidur malam... maka dengan berat hati terpaksa ler jugak gua huraikan kisah Kak Hantu Limah ni.. walaupun gua sekarang ni tengah sebok untuk menyelesaikan masalah perang di Semenanjung Korea yang tercetus beberapa hari lepas..

Kalau korang nak tau.. gua ni bukan la suka sangat dengan kisah hantu-hantu ni.. dan tujuan gua nak bercerita pasal Hantu Kak Limah yang gua jumpa ini pun bukanlah untuk menakut-nakut atau mengerikan hidup korang .. walaupun kengerian Hantu Kak Limah tu masih lagi meremangkan bulu hidung gua sampai ke hari ni .. tapi tujuan sebenarnyer gua adalah untuk membantu Kak Limah yang kini berada di persimpangan dilema... dalam membuat keputusan maha sukar.. samada ingin menjadi hantu kopek atau menjadi seekor zombie katak pisang..

Kisah ni bermula.. apabila seorang wartawan majalah hiburan tiba-tiba memaksa gua untuk mengikuti beliau pergi menonton preview Hantu Kak Limah Balik Rumah beberapa hari lepas di Wangsa Maju.. setelah dibisikan dengan janji-janji manis.. maka dengan berat hati gua ikutkan jugak laa.. walaupun perasaan takut dan gusar sentiasa membayangi hidup gua.. mana la tau.. kut-kut disampuk oleh hantu Kak Limah semasa di perjalanan..

Namun begitu.. perasaan gusar dan takut tersampuk hantu Kak Limah.. tiba-tiba hilang lenyap apabila kami dihidangkan dengan jamuan nasik berlauk daging masak lomak dan ayam goreng serta beberapa jenis lauk pauk dan makanan yang begitu meruntun jiwa.. gua pun apa lagi... tanpa rasa takut atau dipaksa-paksa.. terus meluru mencapai beberapa ketul ayam goreng lalu melahap dengan begitu kemas.. tanpa meninggalkan dikesan..

Menurut Mamat Khalid.. iaitu sutradara yang membela hantu Kak Limah ini.. menerangkan bahawa cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah ni adalah sebuah kisah anti tahyul tahap tinggi dalam dunia Melayu.. itu sebabnyer beliau menugaskan Budin seorang pemuda kampung berbadan sasa serta berfikiran moden untuk mengubah sikap perangai hamlau segelintir penduduk Kampung Pisang.. yang sebelum ini baru saja selesai berperang dengan sekumpulan zombie yang agak ganas.. malah kedai Pak Jabit turut menjadi mangsa.. apabila tiang kedai beliau didapati patah enam akibat dikarate oleh zombie-zombie yang ganas itu.

Budin juga turut meniupkan semangat bersatu padu kepada penduduk kampung.. agar mereka sentiasa bersangka baik serta membuang perasaan takut lagi ngeri dengan hantu Kak Limah dan jugak hantu-hantu yang lain.. agar semangat 1M’sia dapat diselaraskan.. malah semangat Hantu Kak Limah turut meresap kedalam jiwa pak ustaz yang membaca doa pada majlis tersebut.. apabila beliau beberapa kali tersasul menyebut Hantu Kak Limah Balik Kampung.. ini membuatkan terdapat segelintir hadirin yang tersenyum menahan gelak..

Melihat dari reaksi penonton serta kejituan semangat ayam goreng yang sempat gua bedal di majlis tersebut tempohari.. gua rasa film seram-seram takut arahan Mamat Khalid ni mampu menggegarkan tiang panggung dan tiang rumah korang.. serta dapat memecahkan rekod pungutan 40 juta yang sebelum ini di pegang oleh 2 Alam dengan mudah sekali.. kalau korang tak percaya korang bawak ler family atau orang kampung korang.. pegi ler tonton sendiri filem ni pawagam yang berjauhan.. yang kalau tak silap akan ditayangkan pada 9 Dis10 ini... gua pasti bulu ketiak korang akan meremang selama seminggu..


* Blog Penanggah kali ni agak berlainan.. terpaksa memasukkan unsur-unsur promosi dengan sedikit gaya mengampu dan memuji dengan agak bersahaja... ini bukan apa.. kalau dah melantak nasik dua tiga pinggan kat majlis orang tu.. takkan tak paham-paham lagi.. hehehee

2 ulasan:

  1. hahahaha..
    ko xnak promosi aku jgk ka?
    hahhaha

    BalasPadam
  2. boleh no hal nyer.. nak promote kebondonyer tu.. apsal lu ada buat mega sale gak ker.. haa baru ler merengser abng bachok.. tp klau bnyak diskaun sampai 75% gua pun nak masuk line.. hahahaaa..

    BalasPadam