Isnin, 4 Januari 2010

GUA BUKAN ANTI-CRIST.. TAPI...


PANEH.. terbakar.. geram.. marah.. dan macam-macam lagi la.. aiiii!! hangin jer gua.. kalau ikutkan hati gua yang paneh macam api gunung berapi ni mau jer gua kilas tengkuk hakim yang membuat keputusan paling sengal dalam sejarah 1M'sia ni.. gua bukan anti-crist.. tapi gua tak puas hati... ada ke dah tau yang agama Islam adalah agama resmi negara kita tetiba dia boleh plak membenarkan penggunaan nama Allah oleh orang bukan islam dalam menyebarkan agama mereka kat sini..  gua ingat siapo pun yang mengikuti perkembangan kes ni pasti hangin satu badan.. kalau ada yang tak tersentuh hati tu tak tau la apo punyo orang.... 

Yang gua takut bukan apo.. takut geng-geng fahaman pluralisme atau libralisme yang semakin subur kat negara kita ni akan kedepan memainkan peranan untuk menyokong gerakan pihak-pihak gereja ni... pahaman ini la sebenarnya yang akan mengelirukan kita semuo.. kalau ikutkan fahaman liberal.. sekular dan plural yang mentafsirkan agama mengikut logik akal ni.. bagi diorang semuo agamo adalah samo.. baik Islam.. Kristian.. Buddha.. Hindu.. Ahmadiah Qadiani dan apo saja.. semuo tu milik Allah.. tiada sapo pun boleh mengclaim yang agamo diorang saja yang benar.. dan tiada siapo pun yang boleh menyatakan sesuatu agama itu sesat.. cehh!! gua bukan anti-crist.. tapi gua tak puas hati... 

Fahaman liberal dan plural ni berkait dengan hak asasi manusia.. itu la sebabnyer semaso berlaku tunjuk perasaan anti Ahmadiah di Jakarta dulu.. sewaktu para pendemo menggesa pihak pemerintah mengharamkan ajaran sesat tersebut yang juga turut diharamkan oleh MUI tu.. lalu datang pulak geng-geng liberalisme dan pluralisme ni berdemo bagi membela pihak Ahmadiah (antara penyokong geng ni ialah arwah Gus Dur).. geng-geng ni jugak turut membela Lia Aminuddin atau Lia Eden sorang pompuan yang tak cun mengaku sebagai Jibril Ruhul Kudus.. kat M'sia ni pun ado gak geng-geng cam ni..  tengok la maso kes Lina Joy dulu.. geng-geng ni la yang datang menyokong si Lina Joy ni atas nama hak asasi.. cehh!!.. gua bukan anti-crist.. tapi gua tak puas hati... 

Kira kalau kat sini penganut pluralisme ni akan membenarkan ajaran Ayah Pin.. bagi diorang Ayah Pin berhak menjalankan kepercayaan mereka berdasarkan hak-hak asasi manusia kebebasan beragama.. sebab semuo agama ni milik Allah.. dan Allah tu adalah milik semuo orang.. bukan milik orang Islam saja.. (ini lah yang digunakan oleh hakim tu.. perkataan Allah bukan milik mutlak orang islam.. kira lain kali kono register la namo Allah tu.. kira hakcipta terpelihara... kira macam kes Mc Dolah lawan Mc Chikun.. perkataan Mc tu adalah milik semuo orang bukan milik individu tertentu..)

Apo yang gua peratikan.. ado kemungkinan pengaruh gerakan gereja ni datang dari negara jiran serumpun kito..  gua cakap camni bukan apo.. di Indonesia diorang menganut berfahaman sekular.. mengasingkan politik dan sosial dari agamo.. dan kat situ jugak la tumbuhnya fahaman liberalisme dan pluralisme.. hubungan mereka dengan pihak gereja pun kira agak rapat..  itu la sebabnya pihak kristian kat sini banyak membandingkan kebebasan beragama di sini dengan kat Indon... sebab kat sana mereka boleh menggunakan perkataan Allah dalam kitab mereka.. dan kitab injil bahasa Melayu Indon pun dicetak kat sana.. ciss!!!.. gua bukan anti-crist.. tapi gua tak puas hati... 

Begitulah bahayonya gerakan ni dan antara pendukung kuat fahaman ni sapo lagi kalau bukan Abdurrahman Wahid atau lebih kita kenali sebagai Gus Dur yang telah meninggal dunia baru-baru ni.. itu sebabnya beliau di gelar sebagai Bapak Pluralisme sebagai menghargai jasa-jasa beliau memperjuangkan pahaman liberalisme dan pluralisme di republik tersebut.. (tak cayo korang layan la islamlib.com.. Dengan nama Allah.. Tuhan Pengasih.. Tuhan Penyayang.. Tuhan Segala Agama..) cehh!! gua bukan anti-crist.. tapi gua tak puas hati... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan