Jumaat, 21 Ogos 2009

BILO RAMADAN TIBO...


PEJAM celik... pejam celik.. sedar-sedar dah masuk bulan Ramadan.. gua rasa macam baru jer lagi kito sambut Ramadan ni... alih-alih dah nak posa lagi skali dah.. begitulah cepatnyer maso bergerak skarang ni.. tapi tak tau la maso bergerak pantas atau kito yang sentiaso sibuk hinggo tak sodar maso berjalan berganti hari..


Kali ni gua bukan nak merapu pasal bulan Ramadan yang mulio ni... tapi kali ni gua sajer nak meracau pasal kisah time nak buka posa masa bulan ramadan ni.. gua raso2 korang pun paham maksud gua ni.. tau jer la la maso nak berbuka tu perut tengah lapau giler.. kalau boleh smuo nak di telan... kayu api tu kalau dipotong-potong macam lomang pun.. silap-silap habis kono telan.. 


Bagi gua tempat yang paling meriah pada bulan posa ni ialah pasar ramadan.. korang peratikanlah.. mano-mano jer pasar ramadan ni tak kiro besar kocik.. yang kat kampung atau bandar.. yang tersorok dalam somak pun penuh ngan orang ramai.. ado jer yang datang nak memboli.. sampai berasak-asak berlaga pipi.. dan lagi satu yang tak pernah meniago pun tetibo jer nak jadi usahawan..


Sebenarnyer gua pegi pasar ramadan ni bukan nak membeli sangat pun.. sajer jer nak mengusya makanan yang ado.. sesambil tu mato meliar gak mengusya awek-awek kat situ.. hahaha.. tapi bukan la sesajer datang nak mengurat.. melampau la plak kalau perangai camtu bulan-bulan Ramadan ni.. kiro sesambil jer laa.. manjo-manjo kato orang tuo2.. gua raso korang pun cam tu gak tapi segan nak mengaku.. hahaahaa


Lagi satu.. gua memang tak berapo suko nak memboli makanan kat pasar ramadan ni.. korang tau aje laa.. usahawan setahun sekali ni susah gua nak percayo.. dulu pernah la gua beli nasik campur maso tu kat Pandan Indah.. dionyer harga bleh tahan.. yang bestnyer bilo time berbuko ..gua pun apo lagi.. beriyo-iyo la nak makan.. tapi dionyer raso perghh.. nak cakap pun sogan.. memang tak sodap.. dah la gulai pucuk ubi keras semacam.. dah jadi gulai daun ketapang.. gua dah agak ni mesti usahawan segera... camno gua nak tolong peniago Melayu kalau camni nyer masak.. gua raso nenek gua masak lagi sodap.. nasib baik awek yang meniago tu bleh tahan...  


Tapi yang membazir pun ramai gak gua tengok.. ikutkan hati semuo nak di boli.. sampai payung pasar ramadan tu kalau boleh pun nak di boli.. jangankan payung..  makcik2 yang meniago tu kalau boleh di boli pun diorang nak boli.. camtu la semangat diorang kat pasar ramadan tu.. bila makanan tak habis.. apo lagi tong sampah jer ler yang makan..


Kat opis gua ni tiap2 tahun memang majikan siapkan makanan untuk kitorang berbuka.. biaso la nak rayo ni semuo keja kono siapkan awal..  dah tu tentu la syarikat kena siapkan makanan berbuka untuk smuo staff yang stay.. yang tak stay pun ado gak yang menompang berbuko.. termasuk laa gua skali.. hehehee.. tapi dalam pado makan free tu.. ader gak yang sempat pegi shopping kat pasar ramadan lagi tu.. sekali balik.. haa kauuu dengan murtabak laa.. air sirap bandung laa.. mi goreng laa.. roti pak john laa penuh semeja.. bilo time berbuka.. dah tak larat nak perabis.. apo lagi tu smuo rezeki gua ler tu.. hahahaa..


* Spy Penanggah mengucapkan SALAM RAMADAN dan SELAMAT BERPUASA kepada semuo pembaco tegar blog Penanggah yang entah apo-apo ni... hahahaaa..

2 ulasan:

  1. ekau tak nak cerito ko pasai kawan-kawan kito dulu... ala maso zaman jahillioh dolu ni.. ramadhan diShamelin Perkaso dulu.

    Yang poei restoren sharfudin bersahur kek situ kul 11 pagi... eh bersahur ko berbuko?

    Ado yang kepit suratkhhabor indio.. tak bagi orang cam...

    Ado yang tunggu mamak goreng ayam... siap nak cikenwing lagi tu... cheh... loklag betoi.

    Tapiii... itu dulu... la ni semua dah insaf dah
    kombali kopangkal jalan.

    Ahh takmau ceritala kawan... itu rambut busar ada mari, itu anuar pun ada.... takmau ceritala kawan... itu gumok pun ada mari...

    haiya...

    BalasPadam
  2. Lagi satu.. guanyer rumah la yang jadi mangso port diorang..siap karaoke lagi tu... tapi skrang ni diorang smuo dak ok dahh.. dah rajin posa sampai terlebih-lebih.. hahaha.. haiyaa tak mau criter la kawan.. hari-hari ada itu rambut busar.. anuar...

    BalasPadam