Jumaat, 7 Jun 2013

SAJA NAK MERAPU PASAL SUKAN..


Kota Bharu: Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa mencadangkan ahli gabungan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengemukakan usul supaya mesyuarat agung luar biasa (EGM) diadakan bagi menyelesaikan isu berbangkit.

"Ahli gabungan harus berani bersuara. Saya cadangkan supaya ahli gabungan mengemukakan usul supaya satu EGM dipanggil mengikut peraturan sedia ada. Isu penting yang menjadi pertikaian dibawa ke EGM secara teratur dan ahli boleh putuskan segala dasar secara kolektif.

"Hanya dengan cara itu kita boleh menentukan agar FAM melaksanakan arahan EGM lagipun kongres FAM akan diadakan tidak lama lagi," katanya menerusi laman sosial Facebooknya, semalam.

Kewibawaan FAM sebagai badan induk bola sepak negara semakin tercalar selepas dikritik hebat beberapa pentadbir sukan termasuk Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, baru-baru ini. - BeritaHarian



Sebenarnyer kalau dikutkan hati banyak benda yang gua nak tulis dalam blog gua yang entah apo-apo ni.. yang dilihat agak sepi skit seminggu dua ni.. tapi apo kan daya masa tak begitu mengizinkan.. sebok memanjang.. lagi pun gua ni bukan ler blogger sepenuh maso.. menulis pun hanya stakat suka-suka jer.. itu pun sesambil mengusya awek lalu kat depan rumah atau sambil bermain gasing pangkah dengan rakan-rakan facebook....

Tapi yang tak bleh blahnyer ialah bila gua nak start jer menulis.. masa tu la secara otomatik kepalo otak gua jadi blur.. segala idea yang berimbun-timbun tu tetiba berdesup hilang lesap entah ke mano.. nak kata daya ingatan gua dah kendur.. rasa tak mungkin ler plak sebab dah berkilo-kilo kismis gua bedal..

Mula tu gua ingatkan nak merapu pasal politik.. sebab gua tengok suasana politik negara kita dari hari ke sehari ni pun bleh tahan gak meningkat tahap merapunyer.. gua ingatkan bila dah habis pilihanraya keadaan akan kembali normal.. tapi hadoo!!! malah semakin ramai plak pak lawak baru yang muncul untuk memeriahkan susasana.. gua rasa kalau dibuat drama bersiri enam puluh tahun pun tak bleh habis.. silap-silap pelakon pun cabut lari..

Tapi bila dipikirkan kalau stakat kisah Abang Nuar.. Pakcik Kepal Singh.. si Gong Eng.. Kak Mah ngan Abang Ajib gua rasa korang pun dah bosan nak membaca.. dah banyak sangat yang menulis kisah-kisah diorang ni.. sampai ada yang tak tercapai dek akal.. sebab terlalu banyak sangat unsur-unsur slapstik..

Dan lepas tu teringin plak nak cerita pasal sukan sebab gua tengok susana sukan kat negara kita ni pun bleh tahan gak meriahnyer.. sama jugak macam politik.. tak habis-habis berceramok.. dan lagi pun gua ni memang minat bersukan.. tak kisah ler sukan apa pun.. baik sukan lumba lari berganti-ganti dalam guni ker.. sukan lompat kangro ker.. sukan laga lutut ker.. sukan makan lempeng ker.. sukan kenyit mata kat awek ker.. janji sukan..

Dan sukan yang paling gua minat ialah sukan teka kacang dalam botol.. bagi gua selain mencabar minda serta menyehatkan badan.. sukan extrem ni jugak mampu membakar beratus-ratus ribu kalori dalam badan kita dalam berapa minit saja.. cuma sukan ni tak begitu sesuai untuk mereka yang mengidap penyakit ghout.. ini kerana penyakit ghout amat pantang sekali dengan kacang..

Tapi bila time nak start merapu tentang bolasepak.. terus gua mati akal bila teringatkan team negeri gua Hobin Jang Hobin yang sekarang ni tengah asyik kena hobin.. dari mula startnyer Pesta Laut Dalam hinggga ler sekarang ni dah nak masuk Pesta Menuai.. kesian gua tengok diorang tu tak habis-habis kena lanyak.. sampai tesasak ke sudut tercorot liga.. adoii!! nak cerita lelebih pun segan siuttt!!.. kalau ikutkan hati mau jer gua masuk kat tengah padang tu tolong diorang jaringkan gol..

Agaknyer mungkin sistem 4+3+3 yang diorang gunakan skarang ni dah tak sesuai kut.. dah ketinggalan zaman.. apa kata pada perlawanan akan datang korang gunakan plak sistem 14+13+13.. haa!! sistem ni kalau kena dengan dia punyer timing.. bukan stakat pasukan lawan jer bleh menangis kat tepi padang... silap-silap refri pun bleh pengsan sebab tak larat nak mengira gol..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan