Selasa, 25 Jun 2013

JEREBU!!.. JEREBU!!.. JEREBU!!...

Terdapat peningkatan pesakit asma serta penyakit berkaitan mendapatkan rawatan di hospital dan klinik di sekitar negeri Johor dan Melaka, sejak jerebu melanda kedua-dua negeri itu. Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata berlaku peningkatan melebihi seratus peratus bagi penyakit asma semenjak krisis jerebu.

"Di Johor pesakit asma meningkat kepada 122 peratus manakala di Melaka meningkat dengan ketara iaitu 127 peratus," katanya pada sidang media selepas melancarkan 'Kempen dan Seminar Keselamatan Pesakit Peringkat Kebangsaan' di sini hari ini.


Beliau berkata turut meningkat ialah jangkitan saluran pernafasan iaitu di Johor sebanyak 38.5 peratus dan Melaka 20.7 peratus. Peningkatan juga berlaku terhadap simptom konjunktivitis atau sakit mata dengan Melaka mencatat peningkatan 63.6 peratus manakala di Johor tiada peningkatan… -. TheM'sianInsider


Jerebu.. jerebu.. jerebu..  tengok kiri jerebu.. tengok kanan jerebu.. tengok belakang pun jerebut.. tengok atas pun sama gak jerebu.. hingga kepolo otak gua pun dah naik sebu.. bila menengokkan keadaan dunia yang dah semakin kelabu.. yang tak bestnnyer asap jerebu ni bukan stakat berkelaran hingga ke Jelebu… malah ada jugak yang tersesat masuk ke dalam kelambu hingga membuatkan tidur kita pun terganggu.. nak menahan memang la tak mampu.. walau pun ada sebungkal tangkal dari Gunung Semambu..

Dan gua pun tak tau bila agaknyer kisah jerebu ni akan tamat.. kerana hari-hari melayan jerebu memang penat.. azabnyer terasa seperti dunia ni nak kiamat.. dan lagi pun menyedut jerebu bukanlah satu nikmat.. yang patut disyukuri seperti mendapat rahmat.. tapi ini semua ujian dan peringatan dari Tuhan.. supaya kita menusia ni sedar diri jangan rakus mengalahkan haiwan..

Orang yang bakar hutan hingga tercetusnya jerebu ni memang manusia cilanat.. pasal diorang ni la buatkan dunia dan aktiviti kita semua jadi tersekat dan terpengap.. sampai nak menarik nafas pun bukan main susah hingga ada yang cungap-cungap.. dan kalau ada yang penyakit semput lagi ler payah silap-silap bertambah tenat.. yang untung klinik swasta ler bila tragedi ni tetiba menjadi rahmat.. apa taknyer orang ramai berpusu-pusu minta dirawat.. yang tuan doktor tersenyum jer mintak segera ditambahkan bekalan ubat..

Gua memang tak nak cakap banyak.. gua kalau jumpa la orang yang bakar hutan tu memang teruk gua lanyak.. bukan stakat kerongkong dan urat ketingnyer jer gua kasi henyak.. malah buah pinggang dan usus besarnyer pun sama gak gua kerat-kerat kasi banyak.. itu jer hukuman yang sesuai untuk orang macam ni..  berlagak poyo macam la dia pemilik bumi.. kita yang tengok pun sakit hati.. apa taknyer kita kat sini hidup setengah mati.. dia kat rumah syok-syok tergelak-ketawa mengira duit sepeti...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan