Rabu, 8 Mei 2013

SORRY.. GUA BUKAN RASIS..

SEREMBAN 7 Mei - Keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 yang menyaksikan kaum Cina memihak kepada pembangkang memperlihatkan sikap sebenar kaum itu yang melupakan jasa kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam membela mereka.

Setiausaha Agung Gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Malaysia, Mohd. Arafat Muhammad berkata, masyarakat Cina juga seolah-olah melupakan usaha keras kerajaan terhadap mereka sejak 2008 meskipun ketika itu BN turut ditolak pengundi Cina.


"BN sudah melakukan yang terbaik kepada masyarakat Cina. Tetapi adalah malang usaha yang dilakukan itu bagaikan tidak diendahkan mereka.


"Dalam hal ini siapa yang rasis dan tidak mengenang budi?," katanya ketika dihubungi... – UtusanM’sia


Tahniah la gua ucapkan kepada semuo calon-calon yang menang dalam  PRU ke-13 yang lepas..  tak kira ler dari Barisan Nasional.. Pakatan Rakyat mahupun Bebas.. sama ada menang bergaya ataupun menang yang hampir terbabas.. yang mana jumlah undinyer membuat si calon bleh sesak nafas..  tapi bilo dah monang tu buat ler yang terbaik dan jangan plak lupo diri.. berlagak sombong macam la dunia ni korang yang punya sindiri.. dan kalau macam tu la punya perangai... memang itu la sekali korang dapek jadi YB sepenggal.. pilihanraya lopeh ni boleh la orang melingkup termasuk sekali dengan penasihat korang yang bingai..

Dan mano yang kalah tu gua harap korang bersabar dan cuba la di lain kali... mungkin kali ni korang takdo rezeki.. mano tau pilihanraya lepas ni korang monang dan dilantik jadi pak menteri.. sambil tu cuba la muhasabah diri sambil mencarik punca kekalahan yang menghantui.. adakah kekalahan tu berpunca dari perangai pihak musuh yang main jahat.. atau member sendiri yang bikin khianat ataupun diri sendiri tu yang orang dah tak minat..

Cuma yang mengarutnyer sekarang ni ialah ada puak-puak yang rasa tak puashati dengan SPR serta pengundi diorang yang dah cabut lari.. beralih arah ke puak yang satu lagi.. walau semua benda dah diberi dan setiap janji pun dah di tepati.. namun itu semua masih belum cukup untuk memuaskan hati.. dan apa lagi puak ni pun terus ler mengungkit kembali segala jasa yang beri.. agar si pengundi yang dah termakan budi supaya sedar diri..

Yang tak bagusnyer puak-puak ni sanggup memainkan isu perkauman semata-mata untuk melepaskam geram.. marahnyer seperti menyapu luka dengan garam.. sanggup mengutuk dan marahkan cina kerana tak undi diorang.. tanpa melihat inilah takdir Tuhan.. "Bukan apo spy Penanggah.. pasal undi diorang la kuasa kami jadi kurang dan masa depan politik kami bertambah kelam dan suram.. diorang lupa sebab kami ler yang buat diorang semua jadi jutawan"..

Bagi gua puak-puak yang tak puashati ni cuba ler tenangkan diri.. jangan suka menuding jari menyalahkan orang itu dan ini.. tanpa melihat kelemahan diri sendiri.. macam la esok dah takda lagi.. tapi bila ditanya apsal buat macam ni... seperti biaso la jawapannyer.. "Alaaa diorang pun buat macam kami.. malah lebih teruk lagi..".. cuba ler sesekali tanyakan diri tu sendiri mengapa agaknyer orang dah benci.. dan apo yang kurang dengan wajahku yang hensem ini..

Mungkin ini balasan Tuhan tehadap sikap munafik pemimpin yang haprak.. yang selama ni bukan main lagi sanjung dan bodek orang cina bagai nak rak.. hingga semua projek bagi kat diorang termasuk hutan dan balak serta lombong emas dan perak.. kat kampung gua ada bukit yang dah hampir botak.. yang sedihnyer orang Melayu hanya dapat tengok dari jauh dan merasa debu dan kerak..

Dan sekarang ni baru padan muka bila orang cina senyap-senyap beralih tempat.. membuatkan segala ramalan pak profesor tentang majoriti 2/3 jadi tak tepat.. tapi korang jangan la nak hipokrit sangat marahkan cina bukan main hebat.. sedangkan duit cina si Mikel Cia RM40 juta tu bukan main sedap lagi korang sebat.. gua tengok pun terkulat-kulat.. kalau ler duit tu gua dapat bleh jugak gua pasang empat...

Tapi kalau korang semua kemaruk sangat nak bergaduh dan bersebat.. sanggup menyelesaikan masalah dengan kudrat... menganggap semua orang cina adalah musuh musibat..  itu gua tak dapek la nak cakap apo.. mungkin ini jalan terbaik lagi tepat yang korang boleh buat.. dan gua pun tak menafikan ada jugak orang cina yang biadap dan berakal singkat.. ini kerana rasis itu wujud dimana saja tanpa mengira negara.. bangsa dan tempat..

Tapi kat sini gua ingatkan korang jangan diseret nama Melayu dalam sengketa politik korang yang berkarat.. dengan mendabik dada bahawa inilah perjuangan seluruh rakyat.. korang tau tak orang Melayu pun banyak kojo lain yang nak dibuat dan ramai lagi yang hidup susah dan melarat.. dari pagi hingga petang bekerja dengan membanting tulang empat kerat.. sedangkan korang semua syok-syok duduk melepak kat hotel dan rumah rehat..

2 ulasan:

  1. Gua tak setuju la bila depa salahkan cina sbb tak undi depa..sapa suruh angkuh sgt dlu kan..yang pasti bebas kat Tasek Gelugoq kalah..huuuuu!!

    Tapi bukan nak kata la..org cina mmg byk la rasis..cuba lu duduk kat penang ni barang setahun dua..baru lu tau mcm mna dasyatnyerr dorg punya rasis tu..

    1.Kerja kosong kt tmpat dorg nak orang cina male/female

    2.Nak beli rumah kat company dorg je msti dorang cakap bumiputra dah abis lorr../ataupn dorang cakap itu rumah mahal bila gua tnya hrga rumah bape..apasal?melayu x mmpu bli ke?

    3.selalu je nmpak org cina marah budk mlayu kt kfc atau Mcd..Cakap stupid malay..malay is dirty kalo bdak2 tu bdk salah cikit..

    4.kalo lu pegi keja kilang..lu ada ijazah..pastu ada sorg lg budak cina ada SPM je..jwatan lu dgn cina tu sama..tp gaji lu konfom murah dr budk cina tu..

    5.lu pegi repair internet kat rumah cina..xdenya dorg ikat anjing dorg..kalo suruh pun dorg cakap..sblm ni gua talak ikat ini anjing..apasal mlayu mai saja mau kna ikat pulak..

    6.meeting msti buat hari jumaat..time2 org nak smbahyang jumaat..lepas tu meeting lama gila..trlepas smbahyang jumaat..

    7.Adik gua dorg larang pegi smbahyang jumaat sbb takut rugi masa..keja mau cpt maa..kalo duit tak masuk lu x dpt gaji lorr..lu mau ka?

    8.AJK masjid tmpat gua dapat surat aduan..boleh ka jgn azan pagi2..gua tak boleh tidor lorr..kita 1 Malaysia..lu kna phm kita pnya perasaan jugk maa...


    AIssshh..byk lg la gua nak tulis pun karang gua emosi plak kan..hahaha..
    Tapi bukan semua macam tu..kebanyakkan la...
    Gua kawan jgk dgn org cina..yg baik2 xde masalah..yg tak phm bahasa tu..adoiii..sesak kepala lu tau..

    BalasPadam
  2. miss poyo.. apo yg lu ckap memang betul.. gua memng stuju banget.. tp yg buat diorang jd macam tu pun salah pemimpin melayu kita gak.. suka sngt bg muka.. tu yg buat diorang naik tocang.. klau bleh smua projek nk bg diorang.. bila dh kena camni baru pdam muko.. termasuk ler kito semuo.. huhuhuu..

    lagi satu klau masuk bengkel kreta atau motor.. harga melyu dengan cina tak samo.. yg geram tu ada jer yg nak ditukar sedangkan nk tukar tyar jer.. cehh!!!

    memng btui bukan smua yg rasis.. ada gak yg okey.. kt opis gua ada sorang awek cina.. lu bayangkan la dari sratus lebih staff melayu dia ni la satu2nyer orang cina kt opis gua.. nasib baik okey jer dia kira gaji gua..

    kekadang tu betul gak ckap orang tuo2 kita dulu.. orang cina dudk kmpung melayu bleh hidup.. tapi orang melayu klau dudk mpung cina.. mati.. x cayo cuba orang melayu kita bukak kedai runcit kt kmpung cina.. silap-silap sendiri jual sendiri beli... huhuhhuu..

    ok laa gua pun maleh nak cerita riwayat orang cina ni lelebih.. bukan apo sebb monyang gua pun orang cina gak.. tu yg buat gua ada iras2 muko K-pop skit tu.. hahahhahaa...

    BalasPadam