Jumaat, 30 Disember 2011

BEST KER KAWIN MUSIM HUJAN?...

Musim cuti sekolah hujung-hujung tahun ni gua tengok ramai yang mengambil kesempatan untuk melangsungkan perkahwinan… malah makin nak masuk tahun baru 2012 ni makin meriah plak gua tengok.. dan gua sendiri pun sampai tak menang tangan nak melayan undangan yang terlalu banyak.. kekadang tu satu hari sampai lima enam jemputan.. bukan stakat jemputan dari dalam negeri jer... dari luar negara pun ada.. yang ni tadi baru jer gua terima satu kad jemputan dari John Dempong.. seorang penari zapin yang terkenal dari Tanzania yang akan melangsungkan perkahwinan dengan Maria Mabute.. seorang anak tokey lembu fidlot terkenal di sana pada minggu depan...

Sebenarnyer gua memang suka bab-bab kawin ni.. cuma yang buat gua tak puas hati ialah apsal la korang ni suka sangat buat majlis perkahwinan ketika musim-musim tengkujuh.. korang yang kawin syok la sejuk-sejuk tu.. bleh la tidor lama sikit.. kena plak musim banjir lagi la tak turun katil.. masalahnyer gua la yang terpaksa menanggung azabnyer.. terpaksa meredah hujan dan jalan berlecak semata-mata nak memenuhi para jemputan korang.. yang kesian tu bila gua tengok ada yang terpaksa menolak kereta angkara tayar kereta dah terbenam dalam lumpur.. habis badan berselut siot..

Korang jangan salah paham.. gua bukan merungut.. cuma kok iya pun korang pilih la tarikh yang okey sikit.. pilih la musim bunga ker.. musim menuai ker taupun musim luruh.. haa musim salji pun kira okey per.. lepas bersanding bleh la korang main ski ataupun baling-baling salji berdua.. baru ler romantik.. yang ini korang pegi pilih musim hujan.. adoii.. nanti kalau gua tak datang korang bising plak.. kata gua ni sombong la.. berlagak la.. tak campur masyarakat akar umbi la.. agen asing la.. dah macam-macam tuduhan liar lagi yang korang lemparkan kat gua....

Tapi korang perasan tak.. dalam bab-bab perkahwinan ni kalau kita peratikan banyak berlaku hal yang pelik-pelik.. bukan la pelik maksud gua seperti pasangan pengantin berjalan itik keliling rumah.. atau pun pengantin dibawak naik jet ski.. beca.. sampan ataupun dengan kereta sorong.. sambil diarak beramai-ramai keliling kampung... bagi gua kalau stakat cerita macam tu dah selalu sangat kluar kat TV ataupun kat surat khabar.. dah tak sensasi sangat..

Maksud gua kes-kes pelik ialah seperti majlis perkahwinan yang terpaksa dikensel last minit walaupun semuanyer telah siap sedia... atau pun kes pengantin lari rumah dan ada tu kes bercinta tujuh lapan tahun tapi kawin tak sampai pun seminggu.. dan ada tu plak pasangan yang dah kawin berpuluh tahun.. anak cucu pun dah besau-besau.. tetiba bila dah tua-tua sebok plak nak tambah bini.. ada tu lagi gila.. time bercinta dengan orang lain bertunang plak dengan orang lain.. kad kawin nama orang lain dan yang paling best time kawin plak dengan orang yang lain.. tapi yang paling haru bila time majlis berlangsung si katering plak tak muncul-muncul sampai kesudah.. habis tetamu tak makan termasuk dengan tuan-tuan rumah sekali kebulur..

Itu tak masuk lagi kes-kes pelik yang lain.. yang jantan kawin ngan jantan dan yang pompuan kawin ngan pompuan.. lagi pelik ada yang sanggup kawin ngan mayat.. yang kahwin dengan kereta dan binatang pun ada gak.. tak tahu la plak gua klau ada yang sanggup kawin dengan serangga seperti lalat... lipas ataupun lipan.. cuma yang kawin dengan cangkul atau getah sekerap jer yang gua belum dengar lagi.. klau la ada nak gak gua tengok muka si pengantin tu..

Malah gua sendiri pun pernah menghadiri satu majlis perkahwinan yang agak pelik.. ikutkan majlis tu tak ler pelik pun... cuma bila pengantin tu buat perangai pelik maka secara tak langsung majlis tu pun ikut sama la jadi pelik.. dan tetamu yang datang pun turut menumpang jadi pelik.. apa taknyer majlis perkahwinan yang dirancang akhirnyer bertukar menjadi majlis doa selamat.. bayangkan la kad jemputan dah diedar.. lembu ayam dah dibeli.. sedara-mara dan jiran-jiran semua dah dijemput tapi masalahnyer pengantin pompuan plak yang tak muncul-muncul.. lesap entah kemana.. dah satu hal plak jenuh sedara-mara merayau mencarik serata alam...

Nak tak nak terpaksa ler jugak majlis tersebut diteruskan walaupun stakat majlis doa selamat.. sebenarnyer gua pun tak tau apa masalahnyer pengantin perempuan tu... cuma masa tu gua tengok para tetamu terutama makcik-makcik (biaso la orang pompuan) dok sebok bergosip dan berspekulasi.. ada yang kata pengantin pompuan tu kena colek dek UFO la.. ada yang kata ikut jantan lain pegi melancong ke Lombok la... ada yang kata kena sorok dek bunian la.. dan macam-macam lagi andaian yang kluar.. hinggakan ada menggeleng-gelengkan kepala sampai terangkat-rangkat kening.. punya la bersemangat nak bergosip.. tapi gua tak la ambik port sangat pun.. yang penting tujuan gua datang nak makan... lepas tu gua pun terus blah..

2 ulasan:

  1. yang bertunang dengan daerah bachok pun ada..apakejadahnya kawin dengan daerah plak kan..hahahhahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. kawin dengan daerah tu kira biaso tu.. tp yg luar biaso bilo ada pegawai daerah yg kawin dengan pokok ketapang.. siap ado silat pulut skali tu..

      Padam