Isnin, 19 Disember 2011

JUTAWAN LEMBU YANG BERJIWA LEMBU..

Minggu lepas gua meronda la secara solo keliling kampung untuk mengambil angin petang.. dan sesambil tu ikutkan hati nak la singgah kejap rumah Sarah.. awek nombor empat gua yang tinggal kat hujung kampung... biasa la dah lama tak jumpa.. rindu ler plak.. sambil berbual mesra tu bleh gak la gua suruh Sarah masak mee goreng ker.. buat cekodok pisang ker dan kena plak dengan kopi o sambil melihat matahari terbenam kat celah-celah pucuk sawit.. perghh romantik siut.. mintak-mintak Sarah ada la kat rumah.. dan ikutkan pun gua memang nak ajak Sarah kluar layan filem Ombak Sendu hujung minggu ni..

Dan ketika tengah syok berangankan kemesraan gua dengan si Sarah pekena mee goreng tetiba gua dikejutkan dengan segerombolan lembu yang tetiba meluru keluar dari celah-celah semak dan terus melintas didepan gua tanpa memberi salam.. apa lagi terkejut beruk ler gua.. dengan pantas gua pun terus menekan brek kecemasan sekuat hati… dan motor kapcai kesayangan yang gua beli secara ansuran itu hampir-hampir terbabas kedalam longkang.. fuhh!! nasib baik gua sempat brek.. klau tidak Sarah kemana.. mee goreng pun kemana.. silap-silap mau gua terpelanting kat atas badan lembu.. cilakak punya lembu.. potong stim betul..

Melihat perangai lembu yang takda disiplin itu telah membuatkan gua teringatkan kisah lembu fidlot kak Izat… dan cerita yang dah hampir sejuk itu tetiba kembali panas di ingatan gua.. sepanas hati gua bila melihat perangai lembu-lembu yang melintas jalan sesuka hati tok nenek diorang di depan gua tempohari.. yang mana kerenah liar lembu-lembu yang tak berdisplin tu telah mengganggu perjalanan solo gua ke rumah Sarah serta merencatkan jiwa romantik gua pada petang tu..

Sebenarnyer gua malas nak ambik pot pasal isu lembu fidlot ni.. dan kalau gua bising-bising sampai tercabut kerongkong pun bukan dapat untung apa pun.. lain la klau dapat lembu pawah duo tigo ekor.. okey la jugak.. bagi gua kalau stakat cerita lembu.. apa la sangat..
Tapi bila tengok si tokey lembu ni berpesta sakan dengan duit projek 250 juta yang turut melibatkan duit rakyat termasuk duit potongan cukai berjadual gua setiap bulan dengan membeli kondo selain membeli tanah kat Putrajaya serta membahagikan elaun kat anak-beranak berpuluh ribu.. dah tu berjoli katak plak dengan membeli kereta mewah.. tak masuk lagi pegi bersuka ria melancong kesana-sini.. dan itu yang buatkan guanyer hormon protesteron jatuh mendadak hingga ketahap kritikal.. maka untuk menstabilkan keadaan terpaksa la gua menonjolkan diri bersuara memprotes...

Dan jugak disebabkan atas kepentingan politik sebagai calon winnable candidate parti Tapai Pulut pada pilihanraya akan datang.. takan la gua nak bermati-matian memuji dan mempertahankan projek gilo ni macam ketua pemuda parti Pisau Bersilang.. yang mana gua tengok hari tu bukan main lagi berdegar-degar nak berdebat untuk mempertahankan lembu fidlot kak Izat.. tapi gua tengok dah senyap jer mamat ni... mungkin tengah sebok jaga lembu ataupun dok tengah membahagikan petak fidlot memasing kut..

Sebenarnyer gua bukan dengki dengan kak Izat.. malah gua cukup bangga bila melihat beliau yang tiada berpengalaman dalam dunia lembu melembu ni sanggup berpanas dan berhujan semata-mata untuk menjadi penternak lembu yang berjaya.. dan gua tau kerja sebagai pengembala lembu ni bukan kerja senang.. memang mencabar serta menguji mental dan fizikal... cuma yang gua tak puas hati bila melihat anak-beranak kak Izat berpesta sakan dengan duit pinjaman mudah 250 juta dari duit rakyat.. itu ajer.. dan 250 juta tu pun bukan sikit-sikit anak.. silap-silap jin Ahmad Albab pun takda duit sebanyak tu..

Kalau la anak-beranak kak Izat menggunakan duit pinjaman bank.. tak kira ler bank mana.. samada dari Bank Dunia atau IMF sekali pun untuk mengusahakan projek lembu fidlot ni.. gua rasa orang ramai tak la panas hati.. dan lantak la kak Izat nak gunakan duit tu untuk beli kondo atau kapal selam sekali pun.. dan kalau kak Izat anak-beranak nak melancung sebulan ke planet Marikh pun orang ramai tak heran....

Cuma kak Izat kira bernasib baik.. klau la kak Izat ni dari parti pembangkang.. gua rasa mau rancangan Titik Sentuhan dan Aduan Rakyat akan bersiaran selama 24 jam untuk menibai kak Izat anak-beranak.. tapi okey gak isu kak Izat ni meletop.. kerana secara tak langsung ia turut sama mempomosikan negeri dan tempat gua secara percuma.. walaupun orang kampung gua tak dapat apa-apa keuntungan pun diatas projek gilo ni.. ataupun paling tidak dapat daging murah setahun sekali.. tapi dapat jadi tukang tengok orang luar mengaut kekayaan di tempat diorang pun dah kira okey....

2 ulasan:

  1. wah... ganas-ganas lu pun... layan gak itu ceta Ombak Tersendu....

    BalasPadam
  2. tukngkrut.. klau dah berjiwa romantik cam gua ni kena ler lyan ombk sendu.. limo kali tengok limo kali nangis tu.. sodihhh.. sampai kucing gua si cepot pun nangis gak..

    part yg pling gua suka tengok criter tu bila time si hero tetiba jer muncul dari celah belukar sambil makan karipap untuk selamtkan si heroin dari mati lemas.. romantik siutt!!..

    dan yg pling gua benci bila tengok muko si komeng yg jahat tu.. dah la jahat x hensem plak tu dah tu suka sangat kacau anak dara orang.. ikutkan mau jer gua baling mamat tu dengan kerusi panggung tu..

    gua tau la yg lu pun nangis gak bila layn criter tu kan.. ala ngaku jer ler..

    BalasPadam