Khamis, 5 Januari 2012

PAK POLISI.. AMBIK LA GUANYER SELIPAR NI..

Di sela berita soal mulai panasnya politik Amerika Serikat menjelang pemilihan presiden, menyeruak berita yang 'menyegarkan', kasus pencurian sandal jepit di Indonesia. Dalam tulisannya, media sohor AS, Wahington Post mengangkat sandal jepit yang mereka tulis sebagai 'simbol baru untuk frustrasi mereka akan keadilan'.

"Ini gila," kata Titis Anissa, seorang guru sekolah menengah di ibukota, Jakarta, yang dikutip sebagai narasumber dalam tulisan itu. Ia mencatat bahwa pejabat pemerintah yang jelas-jelas bersalah menjarah kas negara masih dibiarkan 'melenggang' jalan-jalan ke luar negeri. "Ini seorang anak, muda miskin mengambil sepasang sandal seharga $ 3? Cukup sudah!"

Media ini menuliskan kronologi pencurian sandal jepit yang dilakukan AAL sepulang dari sekolah di Palu, ibukota Provinsi Sulawesi Tengah, pada November lalu. Ia kemudian diinterogasi dan dipukuli oleh tiga petugas, dan dihadapkan pada hukuman hingga lima tahun penjara jika terbukti bersalah, hukuman yang sama yang diberikan kepada banyak teroris, pengedar narkoba, dan pemerkosa.... - Republika.co.id..


Memang la.. sapo yang tak hangin bila tengok barang diorang kena curik.. kena plak selipar jepun bertatahkan berlian 24 karat.. lagi la mamat pak polisi tu hangin semacam.. gua pun sama.. kalau selipar jepun biru metalik kesayangan gua ni kena kebas pun gua hangin satu badan.. silap-silap ado yang kena panampar jepun buatan German dari gua... dan budak tu pun satu hal.. dah tau keja mencurik tu salah.. apsal nak jugak carik penyakit..

Alaa tak kira la curik selipar ker.. curik kasut kat masjid ker.. curik buah sawit ker.. getah sekerap orang kampung ker atau pun mencurik duit bank berjuta-juta sekali pun.. curi tetap curi.. salah tetap salah.. dan siapa pun yang mencurik memang patut dihukum.. tak kira la anak tukang kebun atau pun anak pak menteri sekali pun.. hukum tetap hukum.. tapi camno pun hukuman itu biar ler setimpal dengan kesalahan yang dibuat..

Janganlah stakat mencurik selipar jepun berharga 9 hinggit dihukuman sampai lima tahun penjara.. lebih kurang sama dengan hukuman pada si Tommy anak Soeharto yang merembat berjuta-juta hinggit serta terlibat dengan kes pembunuhan seorang hakim.. iaitu dipenjara lima nam tahun gak.. dah tu dapat bilik spesial.. siap dengan TV besar plak tu.. bayangkan la kalau budak tu curik tong gas.. mau rasanyer 20 tahun budak tu lepak dalam lokap.. ini pun orang ramai dah bising.. baru ler budak tu di lepaskan.. kalau tak mati kering ler...

Sebenarnyer orang ramai bukan mempertahankan budak yang mencurik tu.. tapi yang membuatkan diorang bangun memprotes ialah bila melihat undang-undang itu tidak berjalan mengikut jalur-jalur keadilan seperti yang diharapkan.. kena plak melihat perangai pak polisi yang berlagak bagus.. menjatuhkan hukuman mengikut selera tok nenek diorang.. apa taknyer.. ada ker nak tunjuk handal dengan bebudak.. alaa pak polisi.. tak payah ler nak bengkeng sangat dengan bebudak.... buat malu kaum siut..

Mengikut pengalaman gua la sewaktu berborak-borak dengan orang Indon ni.. diorang menyatakan bahawa untuk menjadi pak polisi jer diorang perlu menyediakan 12 hingga 16 ribu.. sorry!! bukan 16 ribu rupiah yer.. 16 ribu hinggit tau tak.. itu baru stakat nak jadi konstable jer.. kalau inspektor tu lagi mahal la dianyer bayaran.. begitu jugak untuk menjadi sorang tantara (tentera).. semuanya nak pakai modal.. itu pun belum tentu dapat.. kalau gagal hanya separuh jer yang akan dipulangkan.. yang lain tu kira hangus kat tengah jalan..

Dan bukan stakat nak jadi pak polisi dan tantara jer yang nak pakai modal.. nak jadi satpam (kira kat sini pengawal keselamatan ler) itu pun nak hulur gak.. tapi kita kat M’sia ni siap import lagi mat gurkha untuk jadi pengawal keselamatan.. itu sebabnyer di Indon kerjaya beruniform ni dipandang tinggi.. lebih-lebih lagi pak polisi dengan tantara.. perghh jalan berkepak siutt!!.

Bagi diorang kerjaya tersebut bukan untuk calang-calang orang.. jawatan tu hanya untuk anak orang-orang yang berduit.. mana yang tak berduit korang bleh main jauh-jauh.. belajar ler setinggi mana pun.. malah yang ada yang sanggup bergolok-bergadai semata-mata nak jadi pak polisi ataupun tantara.. tapi bila dah dapat pakai uniform.. korang tunggu jer ler.. masing-masing mula la nak tunjuk handal...

Dan gua sendiri pernah tengok bagaimana pak polisi yang membuat roadblock di sana tanpa segan silu.. tanpa rasa bersalah dengan selamba jer memungut duit dari pengguna jalanraya.. kita kat sini pun ada gak pak polisi yang perangai macam tu.. tapi tak la secara terang-terangan.. dan baru ler gua paham.. begitu ler caranyer diorang mengambil balik duit modal 16 ribu hinggit yang telah dilaburkan sebelum ni.. dan itu ler sebabnyer masalah rasuah di Indonesia memang susah nak dibenteras.. sebab dah berakar umbi..

Korang bayangkan la kalau nak jadi pak polisi untuk menjaga keamanan orang ramai pun kena hulur.. tak tau la kalau yang nak jadi hakim.. dan begitu ler masalahnyer bila semua urusan memerlukan modal... dan bila jurang ekonomi antara yang kaya dan yang miskin semakin melebar.. bilo yang kayo semakin kayo dan yang miskin semakin miskin.. dan bila ramai kaki korup dilantik jadi pemimpin... maka kita tunggu.. tak mustahil apa yang sedang berlaku di Indonesia.. seperti yang kita lihat sekarang ni akan berlaku pada kita disini suatu hari nanti.. cuma masa yang menentukan cepat atau lambat....

Ini sandal jepit (alaa selipar jepun ler) bertatahkan berlian yang dok dikecohkan tu.. dilaporkan bahawa selipar kalis air ini mampu bertukar menjadi kapal selam bila si pemakainya mengenyitkan mata kanan tiga kali sambil menjunjung tayar lori pikup..

3 ulasan:

  1. aku tak paham langsung paper indon ni..hahhaa..
    kasus tu apa?
    adoiyai...

    BalasPadam
  2. kasus tu singkatan nama kes.. kira adik-beradik dengan usus.. tp dah terpisah lama.. tu yng kena tukar nama kasus jadi kes tu.. ala kira macam kesus ler..

    err btul ker apo yg gua cakap ni.. sbb gua pun tengh risau ni.. takut guanyer selipar kat rumah plak kena curik nt..

    BalasPadam
  3. Ala...lu x pyh rsau..mmg sah lepaih ni selipar jepun jenama teloqkedai hang tu akan kna curik..sedangkan pngcungkil gigi pun org curik..inikan selipar huduh lu tu..wakakakka

    BalasPadam