Selasa, 10 Mei 2011

OH! GULA.. CUACA PANAS.. HATI PUN PANAS..

Dalam seminggu dua ni cuaca begitu tak menentu.. pagi tengok okey jer.. tapi bila time petang hujan turun bukan main lebat.. dan adakalanyer cuaca panas bukan main hingga ler ke petang... sampai kesudah hujan tak turun-turun.. malam lagi ler haru.. gua nak tidor pun tak tenang.. bahang semacam.. rasa macam duduk kat dalam oven.. ramalan cuaca kat dalam TV pun dah tak bleh nak diguna pakai.. dan pagi tadi gua tengok kat langit semua dah memutih.. mulanyer gua ingatkan awan ker.. laa.. rupa-rupernyer si jerebu...

Oleh kerana cuaca yang tak menentu.. kesihatan gua pun ikut sama jadi tak menentu.. tekak menjadi perit.. nak telan nasik dua tiga pinggan pun azab.. suara pun dah jadi garau.. mengalahkan suara itik serati.. kalau batuk tu jangan cerita ler azabnyer.. kungkang.. kungkang.. sampai nak tidur pun tak bleh.. rasanyer kalau dirakam boleh buat lima album kompilasi ler agaknyer.. dan kat opis pun gua peratikan dah macam pesta berbalas batuk.. saling berbalas dan bersahut-sahutan.. mengalahkan pertandingan suara burung terkukur..

Bila kesihatan tak menentu.. mood gua untuk bekerja pun turut terjejas.. semua menjadi serba tak kena dan diluar kawalan.. sampaikan harga gula naik 20 sen sekilo pun gua dah tak ambik kisah.. lantak korang ler.. nak naik ker.. nak turun ker.. nak pelingkop ker.. gua dah tak nak ambik pot.. padan muka korang lantik muka macam ni jadi pemimpin.. stakat jadi menteri nak naikkan harga barang gua pun bleh.. jangankan 20 sen.. 18 juta hinggit pun gua bleh kasi naik..

Pagi tadi sewaktu tengah syok tidor sambil melayan batuk yang semakin hari semakin nyaring.. tetiba gua dikejutkan dengan satu deringan sms... dengan kepayahan yang tak seberapo.. gua pun capai ler handpone tercanggih gua tu.. dan gua tengok ada message dari si blogger manhassan.blogspot... lalu gua pun baco la.. mana la tau kut dia message sebab nak blanjer gua sarapan pagi ni.... tapi bila gua baca.. PANDI KUTTY TUL.. GULA NAIK 2 KUPANG..

Walaupun gua tak paham apo ker bondo nyer pandi kutty tu.. gua tetap tersenyum sambil melepaskan beberapo das batuk tahap tinggi dari dalam rongga kerongkong sebagai tanda setuju.. dan gitu ler lu gula.. dah ler cuaca panas.. lu plak bikin hati rakyat 1M'sia lagi panas.. huhuuhuuu!!!

2 ulasan:

  1. Dia sngaja naik harga gula sebab bak bg korg rasa nk berjimat guna gulo..bila korg jimat gna gula..pnggunaan gula dlm minuman korg dpt dkurangkan..bila kurang gula..nak dapat obesiti tu jauh sekali la..hahahhaha...
    hahahahahahaha...

    BalasPadam
  2. sebab nak berjimat ler skarang gua dah x lg pakai gula pasir.. bancuh air sirap pun gua guna pasir jer..

    BalasPadam