Monday, February 1, 2016

APA MASALAH AIR?!! HAA PADAN MUKA..


SEREMBAN, 29 Jan - Paras air di empangan Gemencheh, Tampin berada di bawah paras kritikal 94.75 meter, kata Ketua Bahagian Perhubungan Awam Syarikat Air Negeri Sembilan Sdn Bhd (Sains), Norzita Ismail.

Beliau berkata bagaimanapun, bacaan tersebut masih mampu bertahan untuk lebih 100 hari berikutan Sains telah mengurangkan pengeluaran dari Loji Rawatan Air (LRA) Gemencheh bagi menstabilkan paras empangan.

Selain itu, katanya Sains turut membuat pengalihan agihan bagi sebahagian kawasan di Rembau yang mendapat bekalan dari LRA Gemencheh melalui bekalan dari LRA Sawah Raja.

"Dijangkakan projek 'back pumping' dari Sungai Jelai akan siap pada bulan Mac 2016 bagi menangani kekurangan air di empangan Gemencheh," katanya di sini hari ini... .- BERNAMA


Beria-ia la gua ingatkan berita ni berita tahun lepas yang diulang tayang.. tapi setelah dikaji dan disiasat dengan mendalam dengan bantuan spy Penanggah rupanyer ini adalah kisah nyata yang berlaku di awal tahun 2016.. laaaa.. masih tak selesai lagi masalah air kat empangan tempat gua tu rupanyer... kalau diikutkan dah setahun lebih dah masalah tu berlaku..

Dan gua pun tak nak komen lelebih.. nanti tak pepasal darah jenis O gua naik mendidih.. cuma gua nak cakap.. haaa padan dengan muka kita semua.. dah tau air empangan makin surut ada hati nak tebang balak kat situ.. sedangkan hutan kat sebelah hulu empangan bleh dikatakan dah habis lingkup dibuat ladang sawit.. dan korang tau-tau jer ler bila balak dah habis licin kena tebang dah tentu la anak air yang mengalir ke empangan akan menjadi semakin sikit dan surut.. kena plak musim kemarau lagi ler bertambah teruk..

Bagi gua.. selagi tak diselamat dan dipulihkan kawasan hutan yang masih tersisa kat area empangan tu.. selagi tu la jangan mimpi nak tengok air empangan tu penuh... korang tunggu la tujuh lapan puluh tahun kat tepi empangan tu.. dan pam la air sungai kat belakang pekan Dangi tu sampai kering.. rasanya masalah tetap takan selesai.. silap-silap nanti loji air kat Dangi tu plak tak cukup air.. dah satu hal lagi masalah..

Tapi nak buek camno.. diorang sendiri yang cipta masalah lepas tu sendiri yang pening kepala.. dok memikirkan cara nak selesaikan masalah..  kalau dah nak sangat buat ladang sawit.. pendek kata kalau takda ladang sawit tu kita semua bleh mati kebulur apa kata korang keringkan jer air empangan tu dan buat la ladang sawit.. baru puashati.. nak minum pandai-pandai memasing gali perigi..

No comments:

Post a Comment