Jumaat, 4 April 2014

BALAI RAYA VS BALAI RAKYAT...


SINGAPURA - Malaysia mungkin boleh mencontohi konsep pusat komuniti yang ada di Singapura bagi terus memperkukuh integrasi kaum, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Joseph Kurup, semalam.

"Kita akan buat kajian (berdasarkan beberapa pusat komuniti yang dilawati). Jika ini sesuatu yang boleh memperkukuh perpaduan nasional dan keharmonian kaum, saya akan majukan cadangan kepada kerajaan," katanya dalam temu bual dengan Bernama, di sini.

Kurup dalam rangka lawatan tiga hari ke republik ini sejak Ahad lepas. Katanya berdasarkan pemerhatiannya, pusat komuniti itu dimanfaatkan oleh semua lapisan masyarakat baik rakyat tempatan mahupun warga asing untuk bergaul sesama mereka menerusi pelbagai aktiviti...  - SinarHarian



Berdasarkan pemerhatian dan serba sedikit pengalaman gua kat sana.. di Singapura pusat komuniti tu diorang panggil sebagai Balai Rakyat atau Community Centre.. biasanyer diorang panggi CC jer.. senang nak sebut.. dan fungsinyer seakan-akan Balai Raya bagi kita kat sini.. iaitu tempat masyarakat setempat berkumpul..

Cuma di Singapura Balai Rakyatnyer lebih sistematik.. boleh dikatakan semua aktiviti penduduk berpusat disitu.. ada dewan.. ada gelangang badminton.. squash.. takraw.. ping pong.. bola keranjang... perpustakaan.. termasuk kelas menjahit dan memasak untuk ibu-ibu.. malah sekolah tadika pun ada gak kat situ.. jadi sambil menungu anak habis sekolah boleh ler mak bapak melepak kat perpustakaan dulu... tapi ingat boleh dikatakan semua kemudahan tu berbayar.. dan duit tu ler diorang gunakan untuk bayar bil letrik dan air..

Tapi bagi kita kat sini biasanyer balai raya tu hanyalah tempat orang kampung seperti ahli JKKK bermesyuarat.. kalau ada aktiviti pun hanya untuk orang pompuan seperti kelas menjahit dan memasak... kalau tak dah tentu berkunci 24 jam.. kat kampung gua dulu ada diorang letakkan meja pingpong untuk bebudak bermain.. tapi tau jer ler bebudak.. lepas main habis semua bersepah.. kesudahannyer berkunci..

Bagi gua.. sudah sampai masanyer untuk kita menjenamakan semula semua balairaya yang ada kat negara kita ni.. kalau boleh tukar ler nama lain.. nama yang lebih urban serta mencongkam jiwa.. seperti Balai Masyarakat ker.... Balai Kariah ker.. Balai Penanggah pun boleh ler... ini kerana kalau kita pikirkan pun nama Balai Raya dan Balai Rakyat pun dah jelas membezakan makna dan fungsinyer.. apa yang raya pun gua tak tau ler..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan