Isnin, 29 April 2013

HAMBA POLITIK VS MENGHAMBAKAN POLITIK..

Nampaknyer suasana pilihanraya ke-13 kali ni dah semakin panas… dan dari hari ke sehari suhunyer semakin meningkat dan adakalanyer tersasar dan agak ganas.. apa taknyer masing-masing berebut-rebur nak jadi calon.. walaupun diri tu tak mampu dan perangai pun mengalahkan malaon yang kerjanyer hanya tau nak membalon.. tapi masih jugak tak sedar diri… tetap jugak nak bermimpi.. mana ler tau bleh tercalon jadi pak menteri..

Gua tengok pasal nak jadi calon ni bukan orang muda jer yang berebut.. tapi orang tua pun ramai jugak yang menyibuk dan menambahkan lagi serabut.. walaupun ada sekerat dua yang dah bertahun duduk di kerusi empuk.. tetap jugak tak nak berundur dan bagi kat orang lain plak yang duduk… sedangkan selama ni idea nak memajukan kampung pun tak ada walau sebesar habuk..

Ada yang tak tersenarai sanggup merayu dan merajuk.. sebenar bukannyer apo sajer nak mengado-ngado mintak-mintak ada ler yang datang memujuk.. sekurang-kurang hati yang panas bleh jadi sejuk.. tapi yang kesiannyer ada plak yang sanggup bergaduh sesama sendiri disebabkan hanya berebutkan sebijik kerusi..gua yang tengok pun sakit hati.. ikutkan mau jer gua pelangkong kepala diorang tu dengan baldi..

Sebenarnya time pilihanraya inilah masanyer untuk kita melihat.. mengkaji dan menilai sendiri.. akan perangai sebenar orang-orang politik yang tak pernah berhenti berehat walaupun sehari.. sentiasa jer mengatur strategi dan muslihat tanpa mencermin diri.. sehingga fitnah dan maki hamun makin menjadi-jadi.. seolah-olah itu dah termasuk dalam senarai aku janji.. kalau dinasihatkan "Alaaa diorang pun lebih kurang sama macam kami.."..

Dan di saat inilah jugak kita akan dapat melihat muka sebenar orang-orang politik apabila masing-masing mula keluar dari karung... sanggup duduk melepak bertemu rakyat walaupun di warung.. sedangkan selama ni kalau jumpa pun bukan main lagi berlagak dan sombong.. tak pandang langsug muka para pengundi dan penyokong.. tapi kalau bercakap bukan main lagi bergegar sambil mendabik dado.. hanya dialah yang paling benar lagi mulia dari semua pemimpin yang ado.. sedangkan perangai sendiri pun entah apo-apo… dah tu tindakan pun sering jer terasar.. hingga orang tengok pun bertambah gusar..

Sepatutnyer zaman sekarang ni kita semua dah bertambah matang dan berfikiran terbuka.. sanggup berlapang dada mendengar hujah pihak lawan walaupun nadanya kita tak suka.. dan bukannyer menyalakan lagi api dan menambahkan sengketa.. bagi gua orang yang berfikiran matang dan terbuka tidak mudah diperbodohkan.. walaupun sepanjang hayatnya dapat duit bantuan.. sentiasa bebas berpikir dalam membuat keputusan tanpa sebarang ikatan.. dan tidak menjadikan politik sebagai batu loncatan..

Tapi mana yang taksub tahap dewata tu tak dapek la gua nak cakap apa.. kalau dicakap pun tak guno ada jer jawabnyer.. walaupun faktanyer seperti budak sekolah rendah berbicara.. dan menganggap kebenaran tu adalah hak mutlak mereka sekeluarga.. orang lain semua tak bleh pakai dan perangai macam celaka.. dan itulah yang susahnya bila kita berpikiran selorong.. benda yang betul dan baik pun tetap dipandang serong..

Dan mungkin inilah yang dikatakan politik.. satu permainan tipu helah yang sebenar.. tulin lagi licik.. dari jauh nampak begitu menawan dan cantik.. tapi bila dekat rupanyer hanyalah stakat bunga plastik… dan jugak inilah yang dikatakan oleh Pak Rendra dalam sajak Maskumambang yang gua minati.. menurut beliau politik tidak punya kepala.. tidak punya telinga.. tidak punya hati.. politik hanya mengenal kalah dan menang.. kawan dan lawan dalam peradaban yang dangkal.. meskipun hidup berbangsa perlu politik.. tetapi politik tidak boleh menjamah kemerdekaan iman dan akal...


* Oleh itu berpikirlah dengan matang.. sama ada nak jadi HAMBA POLITIK atau MENGHAMBAKAN POLITIK.... jika kita menghambakan politik.. membuatkan pemimpin politik tak lena tidur kerana terlalu memikirkan bagaimana nak membantu rakyat bagi mengekalkan kuasa yang ada..

Tapi kalau menjadi hamba kepada politik.. kita plak yang tak bleh duduk diam... sanggup bergaduh dan berparang semata-mata nak membantu pemimpin politik yang sedang syok tidor lena kat rumah supaya kekal dan berkuasa.. 

3 ulasan:

  1. itula..
    Rakyat bergaduh berparang pasal politik..pmimpin syok2 ja p bercuti bagai...
    huuiii!

    BalasPadam
  2. itu namanya bengong tahap dewataraya... menyokong tak ikut aturan.. orng politik snggup bergaduh bagai kerana nak jadi calon sebb penyokong2 camni ler.. sbb ada yg sanggup menyerahkan tengkok untuk dihambakan..

    aiii tu yg buat gua geram tu.. ikutkn mau jer gua pangil member gua kt planet zuhal tu supaya siku tumit diorang ni sorang lapan kali..

    poyo.. kalau gua jd pemimpin ler bukan penyokong jer gua bwk bercuti.. tp semua 23 juta rakyat m'sia ni termasuk dgn pendatang tnpa izin skali gua bawak sama.. haaa baru ler pmimpin berjiwa rakyat..hhuhuhu.

    BalasPadam
  3. hahahaha..
    bengong btoi la hg ni..hahahhaha

    BalasPadam