Selasa, 23 Oktober 2012

BAGI LER KITORANG BERDESUP...

Terbaca satu pandangan atau pendapat dari Sin Chew Daily mengenai sistem AES ni dalam ruangan Isu-isu Akhbar Cina di Utusan beberapa hari lalu membuatkan gua tersenyum sendirian.. artikel yang gua kira agak lawak bertajuk Jangan Pertikai AES itu diantaranyer berbunyi..

Dalam pada itu, ada Ahli Parlimen yang berkata, sepatutnya hak untuk memandu kenderaan mengikut kelajuan berbeza-beza itu diberikan berdasarkan prestasi enjin kenderaan.

Mungkin pada dasarnya, pandangan itu betul. Tetapi jika BMW dibenarkan memecut sehingga 130 km sejam manakala Kancil pula dihadkan hanya 90 km sejam kerana prestasi enjinnya yang kecil, ia sudah tentu akan menghina pemandu model kenderaan berkenaan. Ini akan menyebabkan berlaku budaya kasta dalam pemilikan kenderaan.


Pemandu kereta dengan kapasiti enjin rendah yang merasa terhina dengan peraturan itu sudah pasti akan mengadakan tunjuk perasaan di jalanan. Setiap hari, akan ada rakyat yang berkunjung ke Parlimen bagi mengemukakan memorandum bantahan. - UtusanM'sia


Haaa sekarang suratkhabar dari Chongkau Post plak nak jawab.. cubo korang pikir sendiri.. adakah kalau kerajaan dah tetapkan had kelajuan di lebuhraya sekarang ni 110kmj.. maka kita semua yang lalu kat situ pun kena bawak 110kmj jugak termasuk motor kapcai dan basikal.. dah tentu tidak bukan.. ada jugak yang bawak slow.. ada yang bawak sederhana slow.. mana yang nak cepat tu paham-paham jer ler dia punyer berdesup.. kekadang bila nak cepat gua pun sama gak berdesup.. entah-entah mamat yang tulis artikal ni pun sama gak satu lapan kat highway...

Sebenarnyer gua amat bersetuju kalau had kelajuan kat highway tu dinaikkan sikit.. tapi hanya kat highway jer ler.. kalau jalan kampung tu gua rasa tak payah ler kut sebab kalau tak dinaikkan pun diorang tetap gak berdesup.. lagipun stakat 110kmj tu apa la sangat.. purata kelajuan yang boleh dibuat pun hanya stakat 100 hingga 105kmj jer..  tapi tak tau ler gua kalau korang oleh kontrol pedal minyak tu.. maintain jer 110kmj tak lebih dan tak kurang sampai ke kampung..

Dan gua pun tak nampak dimana kastanyer.. sebab gua tengok ada gak Mercedes.. BMW dan Honda kapcai lampu bulat yang bawak slow jer kat highway.. tapi si Kancil plak yang berdesup-desup macam orang sakit perut.. jadi apa masalahnyer kalau had kelajuan tu ditambah sampai 260kmj sekali pun.. cuba kita pikir larat ker si Kancil tu nak berdesup sampai 260kmj.. silap-silap mau tercabut skru siutt.. lain la kalau sesiapa yang tak ikut tahap kelauan 260kmj tu.. maka diorang tu akan disaman.. haa memang masak ler saper yang bawak motor kapcai ataupun yang bawak basikal.. lengoh siut nak mengayuh..

Dan gua pernah tengok sendiri.. dia punyer kereta bukan main power lagi.. eksos besau.. sport rim 17.. skirting kiri kanan tapi punyer ler slow siut.. macam nak pegi makan angin.. dah tu ikut lorong tengah plak tu.. sedangkan had kelajuan yang diwajibkan adalah 110kmj.. gua pun potong ler nak tengok apa yang dibuatnyer si mamat kat dalam tu... laaaa tengah layan talipon rupernyer.. aiii!!.. rasanyer mau jer gua berdemo dan hantar memorandum bantahan kat parlimen mengadu pasal mamat tu.. chehh!!..

2 ulasan:

  1. sdre penanggah.... gua balik pendang dari kajang
    pakai gear tiga jerr... sampai jugak...

    anggaplah papan tanda 'had kelajuan' dan 'patung polis' kat haiwey tu sebagai mata
    pencarian@job untuk kedai signbod.

    BalasPadam
  2. ello kembara.. dulu gua slalu gak berdesup satu lapan kt highway kajang ceras tu.. tapi sejak tol kat situ dah takdo.. gua nak lalu kat situ pun dah takdo mood.. klau lalu pun gua bawak slow jer.. tu pun pakai gear reverse..

    BalasPadam