Jumaat, 9 Mac 2012

GAJI KORANG DAH NAIK.. GUA BILA LAGI..

PUTRAJAYA - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) telah dibatalkan berikutan kritikan yang ia hanya memberi kelebihan kepada pegawai atasan kerajaan sedangkan kakitangan bawahan menerima kenaikan yang rendah. Perdana Menteri turut mengumumkan sistem sedia ada, Sistem Saraan Malaysia (SSM), akan ditambah baik.

Najib turut memberitahu penjawat awam ketika pertemuan bersama mereka di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) hari ini bahawa Ketua Setiausaha Negara hanya akan menerima kenaikan gaji sebanyak tujuh peratus, berbanding sistem SBPA yang menyaksikan pendapatan ketua penjawat awam itu mencecah RM60,000 sebulan.

Kadar bayaran terhadap KSU itu telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan pekerja gred bawahan yang hanya diberi kenaikan serendah RM1.70, dan menerima bantahan daripada 1.4 juta kakitangan awam yang merupakan “lubuk undi” untuk Barisan Nasional (BN), memandangkan pilihan raya umum mungkin akan diadakan dalam masa terdekat.. - TheM'sianInsider

Ketika sedang syok melepak kat depan rumah sambil pekena kuih apam balik yang gua beli dari kedai Midun pagi tadi.. tetiba dari jauh gua nampak Usin Cendol dalam keadaan tergopoh-gapah seperti dikejar anjng gila mengayuh basikal BMX kesayang beliau menuju ke arah rumah gua.. belum pun sempat basikal tersebut berhenti secara tertib.. beliau dengan gaya seorang pelagak ngeri terus melompat dan berguling betul-betul didepan gua seperti orang hendak bersilat...

"Gua betul-betul tak puas hati la spy Penanggah.." jerkah nampak Usin Cendol tetiba sambil tercungap-cungap keletihan..

"Apa lagi lu ni Usin.. tak habis-habis dengan masalah.." tanya gua dalam keadaan terkejut melihat aksi Usin Cendol tadi sambil menelan dua ketul apam balik dengan selamba..

"Bukan apo spy Penanggah.. sebenarnyer gua geram dan tak puashati dengan skim SBPA yang diorang dok bangga-banggakan tu.. terutama dengan tangga gaji baru gua ni.." balas Usin Cendol sambil mengkarate tayar basikal BMX beliau sehingga putus lapan...

"Ekau ni betul la Usin.. naik gaji susah.. tak naik pun susah.. cuba la belajar bersyukur.."

"Itu gua tau la.. tapi lu bayangkan la gaji gua naik ciput sangat.. stakat dua tiga puluh hinggit sedangkan orang baru ada yang naik sampai beratus malah ada yang beribu juta dan dah nak sama dengan gaji gua yang dah bekerja lebih 10 tahun ni.. silap-silap dua tiga tahun lagi gaji diorang dah bleh potong gaji gua.. macam mana la hati gua tak panas.."

"Gua pun tak tau mamat bangang mana la yang merangka skim SBPA ni.. dah tu tak bleh tidak sebok plak mendesak gua menyain borang projek gilo diorang tu.. rupa-rupanyer gaji diorang yang naik mencanak-mencanak.. hampeh betul.." bebel Leman lagi tak puashati sambil merampas kuih apam balik dari tangan gua dan terus mengunyah kuih tersebut dengan rakus..

Mendengar kata-kata Usin Cendol itu gua terus terdiam... memang betul pun ramai orang bangang berlagak pandai yang berkeliaran sekarang ni.. lalu gua pun membiarkan si Leman membebel sendirian dan menghabiskan saki-baki kuih apam balik yang ada.. gua tak tau nak komen apa.. lagi pun gua ni bukan la orang kerajaan.. tapi kalau nak diikutkan gaji gua yang bekerja separuh mati dengan syarikat swasta lagi azab.. bukan ciput lagi dah tapi dah masuk tahap semput.. talak untung..

* Gua harap Usin Cendol bleh tidor lena kerana skim SBPA yang menghantui hidup beliau selama ini telah dibatalkan dengan jayanyer… itu pun setelah mendapat kritikan dan bantahan dari orang ramai.. kalau tidak tak tau la gua.. mungkin ada boss yang frust gila sebab angan-angan diorang nak merasa gaji 60 ribu telah berkecai ditengah jalan.. cehh!!.. potong stim berul lerr.!!

2 ulasan:

  1. seronok nyer naik gaji kan.... bleh beli keta kebal nie...

    BalasPadam
  2. Gaji gua naik 30 ringgit ja..tu pun bakal dikenakan cukai!!!!!

    BalasPadam