Jumaat, 2 Mac 2012

APO KEBONDONYER NADIR BUMI NI HAH?

Nampaknyer isu projek nadir bumi si Lynas masih lagi membahang.. seperti tiada tanda-tanda akan surut walaupun isu ni dah berlarutan kira agak lama... sehinggalah tercetusnya Himpunan Hijau 2.0 di Kuantan baru-baru ini.. dan gua pun tak nak la komen lelebih kerana gua ni bukan la pakar nadir bumi atau pun pakar radioaktif yang bertauliah.. apatah lagi untuk mengulas atau memberi komen terhadap isu ni.. sedang apo kebondonyer nadir bumi tu pun gua tak tau separah haram.. jangankan makan nadir bumi... tengok benda tu pun gua tak pernah.... tapi stakat tanah liat tu tau la gua...

Tapi menurut member gua iaitu Prof. Leman Kasau dari Universiti Ontahkekmano mengatakan.. nadir bumi ni bukanlah sejenis makanan seperti karipap atau apam balik tapi sejenis galian atau logam yang mengandungi beberapa mineral utama dan diantaranya ialah monazite... apo kebondonyer monazite ni korang jangan tanya gua.. betulll!!.. gua tak tau apa dia binatang monazite ni.. kalau lagu Potret Monalisa dari kumpulan Wings tu tau la gua..

Bila si Prof. Leman ni menceritakan tentang pengalaman beliau melombong nadir bumi dibelakang rumah setiap hujung minggu.. gua bleh paham lagi.. tapi bila beliau melalut hingga ke bab lanthanoids... scandium.. yttrium.. cerium.. promethium.. europium.. thulium.. ytterbium... lutetium dan berbagai-bagai lagi tok nenek ium dan trium… tetiba kepalo otak gua jadi pening lalat... haa itu pun korang jangan tanya gua apa kebondonyer thulium.. cerium dan lanthanoids tu.. memang gua tak tau.. kalau korang tanya gua pasal tiub beskal atau pun kuih apam balik memang gua bleh jawab dengan selamba..

Malah menurut dari kajian rambang profesor kangkung itu jugak menyatakan bahawa monazite ini begitu kaya dengan thorium... dan thorium ini juga adalah bahan radioaktif yang agak ganas dan boleh digunakan untuk menggantikan uranium dalam menghasilkan tenaga nuklear.... malah tenaga nuklear ini jika diletakkan pada basikal ia mampu meningkatkan daya pecutan sehingga 85 peratus.. serta mampu memanjangkan jangka hayat basikal tersebut selama 200 tahun.. malah dari kajian itu juga mendapati uranium ini juga amat sesuai untuk melembutkan lempeng pisang dan roti canai..

Mintak maap la yoo.. lagi sekali gua serender.. memang gua tak tau apo kebondonyer uranium tu.. mungkin gabungan dari perkataan 'urat maniam' kut.. dan gua pun tak kisah sangat dengan si uranium tu… tapi bila dah masuk bab nuklear.. haa ni yang buat tulang keting gua jadi menggigil dan urat belikat gua terus jadi lomah gemalai.. takut siutt!! mana takyer katakan la kalau meletop atau bocor la loji tu macam yang berlaku kat Jepun atau Chernobyl tu.. mau tak tercabut gusi orang kampung...

Dan gua tak nak la tragedi industri pemprosesan nadir bumi di Bukit Merah oleh Mitsubishi Chemical lebih kurang 20 tahun lalu yang mengakibatkan beberapa kes leukimia dan kematian akan berulang kembali... walaupun syarikat tu dah melingkup tapi kerja-kerja pembersihan yang menelan belanja berjuta-juta ringgit duit rakyat masih berjalan dengan rancak sehingga ke hari ini.. itu yang dipanggil takdo kojo carik kojo..

Gua bukan la menentang projek gilo ni.. tapi yang gua risau dan inginkan kepastian ialah sapa yang akan bertanggung jawab andaikata jika dua tiga puluh tahun atau seratus tahun akan datang tetiba berlaku sesuatu kemalangan seperti kebocoran radiasi di loji tersebut.. adakah Perdana Menteri serta anak bini beliau.. Menteri Kesihatan.. Menteri Sain dan Teknologi.. Menteri Tenaga Teknologi Hijau.. senator Nalakarupan.. Pegawai Daerah.. abang Braim Ali.. pengawal keselamatan kilang.. ketuo kampung Gebeng atau pun yahudi zionis Israel akan sanggup ke depan bagi memikul tanggung jawab tersebut..

Disebabkan projek ni adalah projek berisiko tinggi.. maka ia memerlukan pekerja yang beretika dan berdisplin tinggi serta kualiti kontrol yang begitu ketat.. dan itu yang merisaukan gua bila melihatkan tahap etika pekerja kita kat M'sia ni... korang tau-tau jer ler..... sedangkan buat jalan dan bangunan pun retak.. bocor dan berlubang sana-sini... dan terbaru korang baco berita ni..

Melaka 1 Mac - Jabatan Kerja Raya (JKR) diarahkan untuk mengenal pasti punca bangunan baru Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Melaka di Crystal Bay dekat sini bernilai RM23.4 juta diserang kulat.

Menteri Kerjaraya Raya, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor berkata, kulat itu dikesan di beberapa bahagian bangunan tersebut yang masih belum digunakan sejak ia mula diduduki kakitangan SPRM pada Mac 2011. - UtusanM'sia..

Dan gua begitu yakin jika berlaku masalah suatu hari nanti masing-masing akan cuba melepaskan diri.. yang dia ni salahkan orang ni.. yang ni salahkan orang ni... sama seperti kes kejadian tanah.. bangunan serta bumbung stadium runtuh sebelum ni... sedangkan orang yang melulus serta kaki bodek yang bermatian-matian mempertahankan projek ni pun dah pencen dan mungkin ada yang dah ke alam barzah.. maka orang yang orang tinggal ler yang akan terkulat-kulat menanggung azab.. tak percayo kita tunggu jer ler nanti..

3 ulasan:

  1. Gua pun taktau Nadir bumi tu apa..Yang gua tau Mohammed Nadir Bin Mohammed Sultan adala kat Penang ni..Tokey nasi kandaq..hahahahahhahah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oooo... mamat ni la yg curik guanyer nadir bumi tahun lepas.. dah tukar nama jd Mat Nadir plak yer.. mamat ni memng carik nahas.. klau gua jumpo.. skali dgn dianyer nasik kandar gua tibai..

      Padam
  2. tibai lapan juta pinggan nasi kandaq dia pun bulum tntu dia boleh muflis...haha

    BalasPadam