Rabu, 9 Februari 2011

MERAPU MERABAN TAHAP DUA.. EDISI BANJIR...


“Mano ekau menghilang ni spy Penanggah.. sepi jer gua tengok blog lu seminggu duo ni..” tanya Karim Jimbo sewaktu terserempak dengan gua sewaktu sedang menunggu bas di Bangi petang semalam..

“Nak buek camno Karim.. dah nasib badan.. seminggu gua berendam dalam sungai kono hanyut dek banjir.. itu yang tak sempat nak update blog tu..” terang gua secara rambang..

“Umang aii!! ngeri gak cerito lu ni spy Penanggah.. seminggu kono hanyut dek banjir masih sihat walafiat.. liat betul nyawo lu ni.. gua yang dua hari kono hanyut dek banjir pun tak boleh tahan.. terus menjerit kat orang kampung mintak tolong..” balas Karim Jimbo separuh terperanjat sambil menyiku seekor kambing jantan yang sedang syok melepak ditepi pondok bus stop tersebut..

“Gua bukan nak cakap besar la Karim.. cuba la lu bayangkan.. seminggu gua kono hanyut dek banjir dari Gemas sampai ke Muar.. sehelai sepinggang.. dan sampai kat Segamat ada plak sekor buaya tu ajak gua fight.. terpaksa ler gua bertarung dulu one by one.. nasib baik buaya tu surender dan terus blah bila gua gigit dia punyer ekor..” terang gua dengan gaya bersahaja sambil disambut dengan tepukan gemuruh oleh Karim Jimbo..

“Cerito makin bertambah suspen ni Karim.. sampai plak kat Bukit Kepong lagi satu hal.. gua kena serang hendap plak dengan gang komunis.. gua rasa ada la dalam dua ratus orang.. apo lagi gua pun terus kluarkan guanyer senapang patah.. apa lagi maka berlakulah satu pertempuran yang begitu dahsyat antara gua dengan gang komunis tersebut.. “

“Dan disaat genting sewaktu gua hampir kalah akibat diserang dari segenap penjuru kiri dan kanan.. atas dan bawah.. nasib baik muncul John Rambo datang membantu gua menghambat gang komunis tersebut... bila tengok jer John Rambo keluarkan dionyer pisau yang ada gergaji tu.. apo lagi berterabur la gang komunis tu melarikan diri..” terang gua lagi.. kali ini dengan lebih sistem matik sehingga membuatkan mata Karim Jimbo terbeliak bila mendenar cerita gua itu..

“Perghh!! dasyatt.. hebat.. hebatt.. abis tu apo yang lu makan?.. takan telan air sungai jer 24 jam.." tanya Karim Jimbo..

“Aii mana boleh Karim.. makan tetap makan.. nasib baik ler sebelum gua nak hanyut tu awek gua ada bekalkan gua nasik goreng dengan air sirap buat bekalan.. lagipun sepanjang sungai tu gua jumpa dua tiga kedai kopi.. dapat la gua berenti rehat kejap pekena teh tarik dulu....

“Dah la tu spy Penanggah.. cukup-cukup ler tu.. tak larat plak gua nak dengar cerita lu ni.. makin lamo makin suspen plak… dan gua rasa lu dengan awek lu sekali dengan John Rambo tu.. fuhh! bleh tahan.. samo-samo sengal”..

“Cilakoi lu Karim.. penat-penat gua cerita kena hanyut dek banjir.. lu cakap gua sengal..” dan dengan pantas gua pun mengeluarkan senapang patah dan terus menyerang Karim Jimbo bertubi-tubi tanpa belas kasihan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan