Selasa, 13 Oktober 2009

AMBIK KAU KONO CUCI PINGGAN...


LONDON  - Beratus-ratus rakyat Malaysia yang 'mengoyakkan' pasport mereka dan berlepas ke Britain dengan kepercayaan mereka boleh menuntut hak kerakyatan negara tersebut di bawah undang-undang kolonial yang aneh, mendapati diri mereka sekarang tidak mempunyai negara dan terdesak. - Utusan


Aiiiii... inilah akibatnyer kerana terlalu taksub dengan negara orang.. hajat dihati nak mencarik rumput yang lebih hijau akhirnyer terkandas dan jadi kuli kat negara orang.. memang buat malu company.. ini lah dikatakan oleh orang tua-tua dulu.. burung terbang dipipiskan lado.. dengar guruh dilangit air di tempayan dicurahkan.. bondo tu masih diawang-awangan.. belum tau dapek ko tak lagi..  tapi pasport sendiri dah di koyakkan.. akhirnyer menyosal tak sudah.. haa jadilah pendatang haram.. tak pasal pasal kono perambat ngan Rela orang putih..


Semaso melawat sahabat lamo gua Alex Ferguson di MU minggu lepas.. gua sempat menemubual Lim KIt Siong berumur 47 tahun seorang pencuci pinggan yang gua temui di sebuah restoran disana.. beliau yang mengaku berasal dari Ipoh Timor.. telah hampir 2 tahun sebagai pencuci pinggan.. baldi dan tong gas di restoran tersebut.. malah mamat ni turut mengakui telah meninggalkan perkerjaannye sebagai tukang paip semato-mato terpengaruh dengan janji manis sebuah sindiket untuk menjadi seorang warga British malah sindiket tersebut turut menjanjikan beliau pekerjaan sebagai lawyer dan pelakon.. walau pun beliau tahu pendidikan beliau hanyalah setakat darjah lima.. cakap orang puti pun berterabur sampai dio sendiripun tak paham apo yang dicakapkan..


Penanggah: Hello uncle bleh ceritokan sikit tak.. punca lu bleh terjebak dalam keje yang sia-sia dan memalukan ni..

KIt Siong: Haiiyaa.. manyak susah mau celita laa kawan.. malu pun ado.. malu pada keluarga.. malu pada persatuan paip semenanjung dan jugak gua malu pada cikgu sekolah gua di SJKC Mei Hua Lipis..


Penanggah: Kalau dah tau malu apsal lu bikin ini macam maaa..

KIt Siong: Ini smua itu John Dempong punya pasat laa.. haiyaa.. manyak busat  cilaka itu olang.. sama gua dia kasi tipu.. itu olang cakap mau kasi gua itu kerakyatan British.. mau kasi gua berlakon itu filem James Bond.. belakon jadi itu datuk tiri James Bond.. lalu gua pun terpedaya la sama ini olang.. sapa talak mau jadi filmstar maa...


Penanggah: Abis tu apo yang terjadi..

KIt Siong: Sampai sini gua tengok itu surat bukan sini British punya kerakyatan tapi itu Uganda punya kerakyatan ooo.. lagi satu busat punya cilaka gua kena belakon jadi hamba abdi dalam itu filem kunta kinte.. aiiiyaa.. sapa mau duduk itu Uganda sana punya tempat.. jadi gua terus sini lepak laa kerja cuci pinggan..


Penanggah: Hahahaha.. padan la muko kau apek.. nak sangat jadi orang putih.. tapi elok gak kalau lu duduk kat Uganda tu.. bleh gak lu berkawan ngan kuda belang atau itu badak sumbu...

KIt Siong: Aiiyaaa.. jangan cakap itu macam la kawan.. malu laa saya..

Penanggah: Malu konon.. pegiii dahhh.. ehh! apek kalau gua nak belakon itu filem James Bond ada kosong lagi kaaa..

2 ulasan:

  1. Cian..depa pn dh jd cam pndatang indon jgk..
    wakakakakakaka!

    BalasPadam
  2. nak sngat jd pendatang haram.... haa ambik kao.. ehh!! lu nyer permit bilo mati tu.. baik pegi chek.. nt tk pasal2 jd pndtang haram gak.. hehehhee...

    BalasPadam