Jumaat, 23 Oktober 2009

AKHIRNYER MEREKA AKUR..


IPOH - Kemelut harga kubis bulat yang membelenggu lebih 300 pekebun sayur Cameron Highlands sejak seminggu lalu reda sedikit apabila Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) bersetuju untuk membeli sayuran mereka dengan harga 60 sen sekilogram semalam. - Kosmo


Setelah diasak bertalu-talu hingga kesudut dinding rumah dengan pelbagai soalan dan dilanyak dengan hentakan tumit kaki oleh spy Penanggah.. akhirnyer pembekal kubis 1M'sia terpaksa akur dengan kehendak dan tuntutan persatuan pecinta kubis semenanjung untuk menaikkan harga kubis di pasaran global berkuat kuasa serta merta..


Selari dengan harapan bajet 1M'sia 2010 yang dibentangkan petang tadi dengan penuh perasaan oleh abang Jib yang disiarkan secara langsung dari dewan sekolah rendah Ulu Tiram nampakyer mereka terpaksa akur dengan desakan tersebut walaupun ditentang hebat oleh sekumpulan pemandu jetski dan rakit yang turut ingin menaikan harga tambang agar tambang kedua-dua pengangkutan awan tersebut dapat di selarikan dengan lebih bergaya.. setanding dengan harga kubis dipasar besar Kuala Pilah.. 


Faizul Tohir selaku pemandu lori kubis yang berasal dari Kedai Buluh yang ditemui di ketika sedang menolak lori beliau di Wangsa Maju depan kedai tomyam makcik Kiah bertentangan dengan kedai motor Ah Kiong kerana kehabisan minyak.. turut bersetuju dengan bajet terbaru tersebut yang dianggap begitu prihatin terhadap masalah yang melanda penanam kubis tersebut.. 


"Nampaknyer bajet 2010 yang dibentangkan petang tadi satu bajet yang berjiwa kubis gearbox.. satu bajet yang agak romantik dan berpandangan jauh dan kini tibalah saatnyer pihak yang berkenaan mengambil langkah yang sepatutnyer dengan menaikkan lagi harga kubis dengan lebih tinggi lagi sehingga dua tiga juta sekilogram terutama kubis pulut dan kubis pinggan".. ujar Faizul Tohir dengan penuh simpati lalu memikul lori tersebut keatas bahu lalu menampakkannyer kedalam longkang berhampiran.. 


"Boleh gua tau.. dalam banyak-banyak kubis.. kubis apo yang paling best dan top skali.." sajer spy Penanggah nak menengok berapo tinggi ilmu kubis kat mamat sorang ni..


"Perghhh!!!.. cakap banyak pun tak guno bro.. dalam banyak-banyak kubis gua paling suka kubis cipan.. kubis ni agak garing dan rangup macam kentucky fredchiken.. bahagian dalam kubis ni terdapat satu punat kat sebelah kiri.. tapi kena jaga-jaga jangan tersilap bro.. kalau tersilap gigit bleh melotop macam bom c4.. bahayo tuu.. lagi satu kubis talipinggang.. kubis ni agak panjang kira-kira dua depa.. kehebatan kubis ni kito boleh edjust dionyer power.. kalau nak cantik lagi kito bleh pasang turbo dan sport rim 17 kat bahagian depan kubis ni.. tapi harga dio mahal skit laa.. sekilo kalau tak silap gua pun dah 376 hinggit.. nak dapat memang susah bro kono bertapo lima hari lima malam kat selekoh Merapoh...


"Mak oii.. makin lamo makin merapu dah lu ni.. sebelum makin teruk baik gua blah dulu..


"Aiii relaks ler dulu bro.. tanya la lagi.. kisah pisang plak ko atau pun kisah ubi kayu.. banyak lagi cerita tak masuk akal gua nak cerita lagi ni.."


"Buang maso gua jer.. dari gua tanya lu baik gua interview beruk mat yeh kat belakang rumah gua.. ado gak paedah.. IQ dio pun lebih tinggi dari lu.."


"Cissss.. menghina nampak.."


"Heehehehee.. jangan ler marah.. gua bergurau jer tadi tu.."

2 ulasan:

  1. gila modified kobis mcm modified keta..kalah kancil gua..muahahahhahahahha!

    BalasPadam
  2. haaa.. tu baru kubis talipinggang.. tp kubis pinggan lg hebat kalau lu pandai modified dio bleh jadi kereta kebal tau tak..

    BalasPadam