Rabu, 10 Ogos 2011

AISHAH FELICIA.. DIMANA KAU SEKARANG?


Nampaknyer dalam bulan Ramadan ni kerja orang politik kita semakin bertambah.. kena plak isu yang sedang memanas serta menyerabutkan kepala otak mengenai penerjahan geng JAIS ke sebuah gereja.. yang mana gang JAIS mendapat maklumat terdapat usaha-usaha pihak gereja untuk memurtadkan orang Melayu.. malah semasa operasi terjahan tu berlaku.. memang ada pun orang Melayu yang turut sama menyambut kenduri kesyukuran 1M’sia di gereja tersebut.. lagi ler orang politik kita takda masa nak berehat.. (bila sebut jer 1M’sia tetiba tekak gua jadi kembang nak muntah..)

Dan kepala otak gua semakin bertambah serabut bila muculnyer pelawak-pelawak politik kita yang turut sama nak menyebok.. bercakap dan berhujah.. yang bodoh-bodoh alang pun sama tak nak ketinggalan.. nak jugak bercakap.. walaupun dengan hujah tahap darjah 3.. yang penting bercakap.. bercakap bukan untuk meyelesaikan masalah tapi untuk menambahkan masalah.. serta menyerabutkan keadaan.. yang penting isu tu mampu memberi keuntungan politik...

Dan drama pun diteruskan bilamana masing-masing mula menuding antara satu sama lain.. yang ini salahkan parti sana.. yang parti sana salahkan parti sini.. yang parti satu ni pun tak nak ketingalan.. tetiba muncul mencelah… salahkan yang parti ni plak.. yang ini salahkan gang zakat.. sebok bertanya mana peginyer duit zakat yang berjuta-juta tu.. masalah tak jugak selesai.. dan setelah letih bercakap...gua yakin isu ni akan jadi sejuk terus senyap...

Ahhh.. gua pun malas la nak ulas lelebih.. bukan apo.. lagi pun dah hari-hari suratkhabar kluarkan cerita ni dan gua pun tak nak menyerabutkan lagi kepala otak korang bila baca blog gua yang entah apo-apo ni.. cuma entah mengapa bila kes murtad ni kembali panas.. tetiba plak gua nak bernostalgia.. nak ajak korang mengimbas kembali kes Noraishah Bokhari tahun 1997 dulu.. lagi pun kes tu berlaku betul-betul dalam bulan Ramadan yang mulia ni.. kira-kira 14 tahun lalu..

Bila teringatkan kes tu… tetiba perasaan geram gua kat orang politik tahap sengal kembali membuak… dan semasa kes tu meletop gua tengok pemimpin kita lagi 10 kali sengal.. 30 kali super sangap dari makcik Ambiga kerana gagal melakukan sesuatu.. membantu keluarga si Aishah apatah lagi menghalang anak Melayu si Aishah Felicia Bokhari tu murtad.. mungkin korang bleh cakap... kita bukan bleh halang pun klau orang nak murtad.. lagi pun diorang bercinta buat apa nak dihalang.. yang gua tau ini melibatkan soal akidah..

Tapi sekarang ni.. tetiba plak muka-muka ni muncul nak jadi hero kes murtad.... sedangkan pada masa kes Aishah tu berlaku.. gang-gang ni la yang berkuasa.. tapi tak nak plak bising macam ni.. takda pun suara propa yang sanggup nak berjihad.. sanggup berarak tunjuk perasaan mintak pihak kerajaan tolong membantu selesaikan kes tersebut.. dan gua tengok suratkhabar dan TV pun tak berani nak mainkan isu tu.. sensitif katanyer..

Dan yang paling gua kesian ialah dengan keluarga pakcik Bokhari Md. Tahir.. bapak si Aishah.. balik jer rumah setelah mengimamkan orang sembahyang tarawih tengok anak dara dah lesap… tetiba si anak tu talipon bagi tau yang dia dah masuk kristian.. mau tak pakcik tu sedih dah panik.. tak tau nak mintak tolong kat saper..

Nasib baik ada peguam Zul Nordin serta segelintir gang NGO dan pembangkang yang sanggup bersuara dan menolong.. tapi stakat mana.. nak mintak tolong kat orang politik.. semua kecut telur.. sedangkan masa tu diorang ni la yang berkuasa.. dan ikutkan dengan kuasa tu diorang boleh menggunakan berbagai jenis tok nenek akta atau seksyen yang dapat menghalang orang bukan Islam dari menyebarkan agama diorang kepada orang Islam.. tapi hadoo..

Malah peguam Aishah.. Leonard Teoh Hooi Leong tu pun di tahan reman atas tuduhan menculik hanya selepas 11 tahun kes ni berlaku.. dan si Aishah Felicia Bokhari pun dah tak tau hilang ke mano… itu baru kes Aishah.. belum lagi kita mengimbas kes Hartina Haji Kamarudin anak tokey satay yang berjaya di hindukan oleh Mat Gelap.. dan itu ler yang membuatkan gua geram kat orang politik kita yang ada kuasa tapi simpan dalam almari.. tapi klau benda-benda lain pandai plak gunakan kuasa.. mungkin ini ler sebabnyer kut Tuhan tu tarik sikit-sikit kuasa orang-orang politik sengal macam ni..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan