Isnin, 29 Jun 2009

TANGKUBAN.. SATU PENANTIAN PANJANG


Hari ni adalah hari yang gua nanti-nantikan selamo ini.. Tangkuban..!! selalu tu gua dengar criter jer.. kali ni gua betul-betul nak tengok kehebatan siTangkuban ni atau indah khabar dari rupo jer.. ado orang panggil Tangkuban Perahu.. orang Myanmar panggil Tangkuban Sampan..  yang panggil Tangkuban Jetski pun ado gak.. korang kalau nak panggil Tangkuban Kapal Layar pun bleh gak.. tak kisah la apo yang korang nak panggil.. banyak namo samaran si Tangkuban ni rupernyer.. 


Yang peserta lain tu gua tak tau.. lantak diorang ler.. nak terbalik ko.. nak berguling kat lereng bukit  ko.. nak berjalan kepalo kebawah kaki keatas ko.. lantak diorang ler yang ponting gua sampai ke Tangkuban.. lagi pun pihak penganjur dah bagi kelonggaran kepada semuo peserta untuk pergi kemana saje yang diorang suko... jangan hilang tak balik-balik sudah.. satu hal plak nanti si Tangkuban nak mencari..


Pagi tu awal-awal lagi kitorang dah gerak.. rasa-rasa penjago Tangkuban pun belum bangun tidor lagi.. tapi keadaan jalan yang begitu macet melambatkan perjalanan kami.. tapi untuk menghilangkan bosan kami dihiburkan dengan lawak-lawak spontan oleh KImbo.. Ady dan Minggo yang turut dibantu oleh Ecah dan Hazirah.. walau pun lawak diorang tak berapo mencongkam tapi gua gelak jugak la.. kena plak Shikizo Hasano jadi co-pilot.. gua dengar dio speaking Indon dengan wak driver dah mengalahkankan orang Indon.. iyolah orang Pahang cakap Indon.. mau tak tunggang langgang..  tapi wak driver tu gelak jugak laa.. tak tau ler paham ko tak... atau pun gelak menyesal bawak kitorang ni...


Keadaan jalan untuk kesana plak dah macam jalan masuk hutan.. berlubang sana-sini.. kira dah macam naik kudo kepang plak kitorang dalam van tu.. terplanting sana.. terplanting sini sehinggakan Ecah.. Mastura dan driver kami wak Markiman Santoro beberapo kali tergolek-golek di bawah tempat duduk.. si Kimbo pun duo tigo kali tercampak keluar dan terpelanting masuk kat dalam gaung..


Sampai di Tangkuban masih awal lagi.. orang pun tak  brapo ramai.. gua rasa ramai penjaja dari pelancung.. ini membuatkan kitorang diserbu oleh peniaga jalanan yang berkeliaran mencarik mangsa.. macam dah tau2 jer member gua Hazirah bawak duit limo juta.. bayangkan laa kami sorang dikerumun oleh hampir empat limo orang penjaja.. tak ko poning kepalo nak melayan.. kalau ikutkan mau jer gua bertukar jadi Autobot.. tapi akhirnyer gua mengalah gak.. melayang la limo nam puluh ribu dollar beli cendramata..


Pemandangan kat sini memang ler cantik.. udara pun dingin-dingin tapi tak ler sampai tahap beku.. tapi bau belerang dari gunung berapi tu bleh tahan gak mencongkam lubang hidung gua.. bau kentut pun ado.. tapi bau-bau ala-ala manje jer la.. lagi pun kat area situ pun dah ado lebih kurang empat kawah gunung berapi.. setelah puas berpusing-pusing dan berguling-guling sambll mengambil gambar.. akhirnyer kitorang pun blah pegi kat tempat lain.. apo lagi yang nak  dibuat kat Bandung ni.. shopping lagi ler nampaknyer.. kalu cam ni punya gaya bawak 74 juta euro pun tak cukup.. siang malam dok shoping jer mano bleh tahan..


Malamnyer kami lepak makan kat restoran Kampung Daun.. kira setengah jam jugak dari bandar.. jalan pun bleh tahan gak jahanamnyer.. tapi takda hal ler.. semua dah ado pengalaman semasa ke Tangkuban pagi tadi.. tempat ni memanag best.. gua rasa kat Malaysia pun blum ado lagi restoran yang best macam ni.. makanan dia pun okey.. tapi suasana tempat tu ler yang paling best.. kira restoran dalam taman.. siap ado air terjun kat tengah-tengah taman tu.. fuuiihhh.. gua nak criter pun tak tau ler.. gua nasihatkan kalau korang pegi Bandung jangan lupa singgah kat Kampung Daun ni.. kalau nak best lagi korang bawak jer gua skali...

3 ulasan:

  1. jangan ler gitu.. segan ler gua.. aii puji ler lagi.. puji ler... kombang hidung gua sampai krem..

    BalasPadam
  2. di restoran tu ada jual mee bandung enggakk!... Cewek di situ manis2 enggak... kalo masam enggak best loh... bole mandi enggak di air terjunnya

    BalasPadam