Selasa, 2 Jun 2009

LELAKI TUO DAN BURUNG


Mari kito rileks skejap.. sambil mengendorkan urat saraf yang tergeliat sana sini dengan cerita burung ni..

Dalam sebuah kampung ado seorang lelaki tuo bodoh-bodoh alang yang mempunyai hobi memelihara burung.

Pada suatu pagi, semua burung kesayangannya hilang.

Merasa si pencuri sudah keterlaluan, si lelaki tuo pun membawa masalah itu dalam pertemuan mingguan di kampungnya.


Lelaki tua: "Siapa di sini yang punya burung?"

Seluruh penduduk laki-laki segera berdiri.

Menyadari kesalahannya dalam bertanyo, lelaki itu menambah:

"Bukan itu maksud saya. Maksud saya adakah siapa yang pernah lihat burung?"

Seluruh penduduk wanita pun berdiri.


Menyadari pertanyaannya masih tidak tepat, dengan muka merah padam dia menyambung, 

"Maaf, bukan itu maksud saya."

Sekali lagi dia bertanya.

"Maksud saya, siapa di antara kalian yang pernah lihat burung yang bukan milik sendiri?"

Separuh penduduk wanita berdiri.


Muko lelaki tuo itu makin merah padam. Ia makin gugup.

"Maaf sekali lagi, bukan ke arah itu pertanyaan saya. 

Maksud saya adalah,siapa yang pernah lihat burung saya?"

Lalu. Isteri lelaki itu pun berdiri dan di ikuti dengan dua orang wanita lain.

Maka kali ini muka sang isteri merah padam.

Lelaki itu pun terpaksa melarikan diri.

Menyesal dia bertanya.

3 ulasan:

  1. Biasala stakat dua orang je perempuan yang bangun... kalau ada dua lelaki yang masih brdiri... sah2 orang tua tu Gay.. hahaha...

    BalasPadam
  2. hurm... burung pun sedap kalo d makan goreng kan...

    BalasPadam