Rabu, 20 Mei 2009

TRAGEDI KELI DAN BABI


PETALING JAYA - Pengusaha ternakan ikan keli di negara ini perlu mempunyai sijil halal yang sah kerana mereka juga bertindak sebagai pembekal yang memasarkan produk itu kepada pihak lain seperti peruncit. - Kosmo

"Ini dah lobih... hang mesti bongkarkan jugak isu babi dan ikan keli ni.. apa nak jadi.. jadilah.. hang nak kena tangkap ka.. kena ISA ka.. itu aku tak peduli yang penting hang kena bongkarkan gak isu babi hampeh ni.. bukan apa.. aku pun dah terbeli 2 kilo ikan keli kat Perak nu.. kena plak buat masak sambal fuhh.. melotop.. kalau hang tak bongkar.. hangpa siappp.." begitulah antara kemarahan dan ugutan yg gua terima dari seorang blogger dari utara TehrasaCoke semalam.. 

Dari siasatan awal nampaknyer blog beliau masih dalam pembikinan mungkin modal ciput kot.. kalau tak cukup modal pinjam la kat along..

Walaupun akta pengangkutan jalan 1878... artikel 9 kurungan 11 tidak membenarkan kami menyentuh isu ini.. tapi dengan rasa malas dan paneh hati.. marah bercampur geram mako pihak kami akan cubo jugak memanjangkan masalah ikan koli dan babi ini ke meja ketua kampung Mat Insun..

Untuk pengetahuan TehrasaCoke.. tepat pukul 11.24 pagi waktu asia barat 76 darjah garis lintang utara.. dengan suhu 25 Mghz.. pihak kami yang diwakili oleh sdr Ambo.. sebagai ketua pasukan sorak.. sdr Nuek.. penolong ketuo pasukan kadet bomba.. Maro stunman dari Kelantan dan Latip selaku ketuo darjah 5 merah bersama 10 anggota dari sekolah tadika bistari semenyeh telah menggempur markas ternakan babi dan ikan keli tersebut tanpo belas kasihan..

Pemberita khas kami.. Nuar Mastika dan cik Mastura dari Urtv yang berada didalam kolam ditempat kejadian.. melaporkan terdapat kira-kira 20 ekor babi telah terkena sawan babi.. 58 ekor patah kaki dan 7 ekor lagi rmendapat  sengal-sengal tulang..  manakala 100 ekor ikan keli hanya mendapat cedera ringan.. 

Menurut fakta terbaru yg dikeluarkan oleh jabatan perangkaan negara.. tokey kolam tersebut telah berjayo melepaskan diri dengan menggunakan helikopter yang disewa khas dari Sudan.. keadaan menjadi begitu cemas bilamana stunman Maro telah berjayo menangkap kipas helikopter yang sedang berputar.. ini membuatkan penduduk kampung yang cemas melihat kejadian tersebut menjerit gembira.. beberapo ekor babi juga dilihat turut cuba membantu dengan menghambat helikopter tokey kolam yang jahat itu bersama beberapo orang belio dan beliowanis kampung tersebut..

Untuk pengetahun TehrasaCoke dan ketuo kampung Mat Insun.. setelah operasi pembersihan tersebut berjayo.. kini ikan koli tersebut boleh dimakan dengan selamat tanpa was-was.. masak lomak pun sodap....

3 ulasan:

  1. hahahaha..ekau wat aku gelak smpai terkntut..tangkap kipas helikopter..dasat giler..hahahaha..terus usaha anda..

    BalasPadam
  2. Masak lomak ikan pari lagi sodap...

    BalasPadam
  3. fuuhhhh.. ikan bilis masak lomak pun best gak.. sodap sampai menggigit tiang rumah...

    BalasPadam