Khamis, 14 Mei 2009

SAYANGILAH DIA SEADANYER



Dulu masa bebudak kat kampung.. gua ado sorang kawan.. kitorang panggil dio ni Bob jer.. dio ni tuo pun dua tiga tahun jer dari gua.. nak kato kamcing tu tak la.. tapi tiap2 petang kitorang samo-samo la main bola.. jago gol tu memang posisi totap dio la.. maso tu kalau Halim Napi tengok mesti mintak autograf laa.. Bob ni asal Melako.. pindah kat kmpung gua pun sebab mak dio kahwin ngan orang kampung gua.... dapek la sorang adik pompuan.. kelebihan dio ni kalau bab mengaji... pergh kira top kampung idol la.. pernah jadi johan tilawah antara kampung tu.. menyanyi pun bleh tahan la suara dia.. kalau nak dibandingkan dengan Maro penyanyi lagu ubi stelo tu.. gua mintak maaf laa..


Nak di jadikan cerito mak si Bob ni tak la berapo sehat..kiro ado mental problem sikit... orang panggil gilo isim la kut... lagi satu mak si Bob ni suka berpantun.. orang Melako la katokan.. mengaji pun bleh tahan laa... masalahnyer penyakit dio ni datang tak kiro maso.. kalau time penyakit datang.. habis semua yang lalu kat depan rumah tu kena hambat... tak kira la yang naik motor tau basikal.. Siap-siap la tukar gear lapan... Mano yang jalan kaki tak pasal-pasal jadi pelari pecut... Tapi gua tk pernah kena lagi laaa.. 


Tapi yang paling gua respek ngan Bob ni ialah tanggungjawab dio dengan kelurgo tak pernah lupo... kiro diolah yg jadi ketuo keluargo.. ado ayah tiri pun dah tak berapo sihat.. biaso la orang tuo.. ado omak sakit la plak.. adik pun masih sekolah lg.. kiro si Bob ni la yang menanggung dan menjaga diorang semua.. mungkin itu dah nasib dio kut.. 


Satu hari tu gua ngan member gua lepak kat bus stop.. bukan nak menunggu bas pun.. sajo nak buang maso.. selain tu ado la sorang pak cik yg baru balik menoreh turut singgah.. mungkin nak hilangkan lotih.... Tak lama lepas tu mak dan adik kecik si Bob ni datang nak menunggu bas... gua cam biaso la.. relaks jer ngan member gua.. 


Mulo-mulo tu mak dio ok jer berborak dengan pakcik yang duduk kat tepi tu.. tapi bilo tunggu bas dah dekat sejam tak lalu2 kena plak bilo tahan duo tigo kereta prebet sapu tak nak berenti.. perangai dio dah mula berubah.. siap dimaki hamunnyer kereta sapu tu.. sekali dengan berpantun-pantun tu... Bilo pakcik tu tanyo.. dio jawab dengan pantun... pakcik tu pun dah naik risau mungkin dio pun tak reti nak jawab ngan pantun kalau tak mau jadi pesta berbalas pantun kat bus stop tu... 


Satu hari tu mak dio buat perangai kat majlis kahwin kat kampung.. tak tau la tetiba jer penyakit dio datang.. mengamuk-ngamuk tak tentu pasal.. orang kampung semuo dah risau mano la tau tetiba plak nanti.. dihambatnyer rombongan pengantin lelaki.. mau tak kecoh satu kampung... nasib baik la si Bob ni ado skali maso tu... dio la memujuk mak dio balik... yang pelik tu sebengkeng-bengkeng mak dio tu kalah gak dengan si Bob ni.. Gua tau si Bob ni malu bosa gak ngan orang kampung.. iyolah mak dio buat perangai kat majlis orang... penonton pun ramai.. mau tak malu.. kalau kita tentu dah lamo cabut lari.. maluuuu...


Tak lama lepas tu bapak tiri dio pulak meninggal.. tinggal la diorang tigo beranak kat rumah tu.. mungkin bagi Bob kurang la sikit beban.. Satu ari tu ado la budak kampung gua yang kojo drebar lori ajak si Bob ni ikut dio kojo jadi kelindan.. apo lg bukan main suko lagi Bob.. tak sabar nak tunggu besok pagi.. Besok petang tu satu berito yang mengejutkan satu kampung.. budak kampung gua yg bawak lori tu dapat eksiden langgar rumah kat Durian Tunggal.. dan si Bob pulak meninggal dunia kat situ gak.. macam tak percayo.. bru jer smalam gua lepak2 berborak ngan dio.. gua pun tak dapat nak ziarah arwah ni sebab jenazah terus di bawak balik kampung dio kat Melako dan dikebumikan  pun kat sana gak.. gua pun tak bleh la nak bayangkan camno la keadaan mak si Bob tu bilo dapat tau berito ni..


Tu la dio sebahagian dari kisah kehidupan member gua arwah Bob.. yang mungkin kocik.. hampeh.. takdo nilai berito bagi sesetengah orang.. tapi bagi gua.. si Bob adolah satu lagenda.. contoh penunjuk jalan bagaimano kasih seorang anak terhadap ibunya.. yang mungkin kito pun belum tau lg mampu membuat perkara yang sama terhadap ibu kito..  last skali mungkin blum terlambat lg gua nak ucapkan Selamat Hari Ibu buat smua ibu kat dalam dunia ni.. dan kepada anda semua sayangilah ibu anda seadanyer walau macamno pun keaadan dio.. sobab kasih ibu tu sepanjang jalan dan doa ibu tak pernah padam untuk anak-anak dio.... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan