Khamis, 28 Mei 2009

MARI MEMAHAMI KONSEP 1 MALAYSIA


1 Malaysia..??!! Korang faham ko makno 1 M'sia ni.. memang la Malaysia ni satu jer.. kalau M'sia ni ado sepuluh mau la plak posmen tersesat nak antar surat korang..  tapi kalau korang pernah masuk tadika kemas kat kampung dulu.. gua rasa korang mesti paham konsep 1 M'sia ni.. Kalau member gua ManHassan sebok mencipta lagu 1 Malaysia tapi kat sini gua nak cipta karangan berbentuk 1 Malaysia plak.. dengan menggabungkan berbagai-bagai rentak etnik.. dari heavy metal hingga lah ke irama keroncong.. dan kalau korang boleh paham dan dapat menghayati karangan kat bawah ni..  korang telah berjayo memahami konsep 1 M'sia Tahap 1.. tapi kalau korang tak paham.. apo ke bondo yang gua tulis ni sampai berbelit kepalo otak.. bermakna korang telah berjayo memasuki Tahap 2..


Tajuk: Kucing Saya


Saya ada seekor kucing.. Dia punya nama Atoi.. teman beli kat pasor besor di Perok semase teman dengan anok sedare teman dok melilau-lilau kat pokan Tapah.. ini kucing manyak suka kacau sama saya.. eden nak membuto pun tak sonang... lagi satu Atoi ni suke bebenor makang ikang yang ambo dok beli dekat pekan di Kedai Buluh.. Tiap-tiap pagi.. time aku bangun tidoq jer.. Atoi mesti dok mai main-main kat kaki cheq.. di cakau-cakunyer kaki aku sambil memakang ikang ateh tilam yang gua bili dekat itu Ah Kau punya kedai..


Ayoo.. yoo. sato hari.. itu kucing sudah bikin kacau samo eden punyo tilam.. aiiyaa.. manyak busat punya cilaka ini kucing.. apa pasat hang melepaih hajat kat ataih tilam cheq haa..  awat hang tak nak poi melopeh kat tompek lain.. Ni yang buat hati aku terbakau ni.. Kamek syusah-syusah bagi ekau makang sodap-sodap.. tapi inikah balase yang mu baleh kat kamik skuargak..  


"Pioww.. pioww".. satu pukule padu tendange tanpo baye teloh singgoh topat di rusuk kiri Atoi.. Melihatkan gua punya kemalahan belada ditahap super maksima.. maka itu Atoi pun bukak langkah selibu.. cabut lali ooo.. Lalu teman pun tanpe belengoh lagi terus mancapai sebuoh jet ski yang berado kat  tongah laman ghumah Usin Lidi.. lalu terus manghambat Atoi keliling kampung..


Melihatkan dirinya di hambat.. Atoi pun mencapai sebuah scrambler yang kebetule lalu disitu.. lantas memecut laju menuju ke Kuala Lumpur.. dan semaso Atoi cubo mengambil satu selekoh yang sangat tajam di Jalan Duta.. dio telah terserempok denge skumpule mat rempit sedang mencuri basikal.. 


Menyedari akan kedatange Atoi.. tanpo berlengoh lagi met rempit itu pun bertempiarang menyelamatkang diri.. dan tanpo membuang itu mase Atoi pun turus jugak menghambat kumpule mat rempit tersubut.. cheq yang sedang menghambat Atoi dari belakang bilo melihat jer kejadian tersubut.. turus jugak samo-samo membantu Atoi menghambat mat rempit tersebut.. Lalu berlakulah adegan kejor-mengejor yang begitu dahsyat dan ngeri antara gua.. Atoi dan mat rempit tersebut.. bermulo dari Gombak sehinggalah ke garisan penamat di Pantai Dalam.. Dengan bantuae pelagok ngeri yang di import khas dari Kelante iaitu Tan Sri Maro bersamo penduduk Kerinci akhirnyer mat rempit tersebut berjayo ditangkap.. 


Selepaih kejadiang tersebut shaye dan Atoi pun bermaaf-maafan.. dan kamek pun pulang semulak ke kampung bershamo-shamo dengan menaiki jet ski Usin Lidi yang gua rembat  shemalam... shambil menyanyi lagu Ketipak Ketipak Ketipung dengan gembirenyer..



* Psstt.. pssttt.. artikel ini boleh juga digunakan sebagai bahan rujukan untuk peperiksaan PMR yang akan datang..

4 ulasan:

  1. hahahaha..mmg 1 msia ar..mcm2 dialek ko sumbat...muahahahahha...aku nk trkncing woi..hahahaahhaha...

    BalasPadam
  2. kalau ikut kan gua nak masukkan dialek hokkien cmpur ngan dialek papua tapi.. takut lari tajuk plak..

    BalasPadam
  3. aku rasa kuceng memahami konsep 1 m'sia.. sebab aku pegi telok intan pun bahasa dia tetap sama... x jumpa pulak kuceng yang bersuara kambeng ker, lembu ker kan kan kan...

    BalasPadam
  4. ado la kucing yang bersuaro kambing.. mungkin lu jer yg tak perasan.. dio dipanggil kubing.. kalau kupir tu dio ado iras2 suara tapir...

    BalasPadam