Isnin, 30 November 2020

NAK BUAT DUSUN NI KENA TAHAN 3 PERKARA...

Selain dari meronda dan merayau ke sana ke sini.. gua ni jugak suka berkebun.. Bukan la berkebun sayur tapi gua ni suka tanam pokok buah-buahan.. Lebih-lebih lagi durian.. Dan ada la dusun tapi tak la seluas mana pun.. Kira janji ada jer.. Dan kalau tak ke mana-mana kat dusun ni la gua melepak merilekkan kepala otak.. 

Begitu jugak kalau berjalan kemana-mana.. gua ni suka memerhatikan dusun orang.. Kena plak kalau musim buah.. tengok diorang berkemah dalam dusun tunggu durian gugur.. Memang best.. Geram je tengok dusun diorang bersih.. cantik.. pokok plak subur.. Tapi bila tengok nokebun sendiri.. Makk aiii.. Penuh semak belukar.. Nak kamping pun ngeri.. Hahaa..  

Tapi betul ke best ada dusun buah ni.. Bagi gua best tu memang la best terutama kalaumusim buah.. Dah tak payah nak beli.. Tau je le harga buah terutama durian skarang ni dah makin kejam.. Cuma yg tak bestnya time menebas dan membaja.. Penat siutt.. Dan ada kalanya buah kita tak menjadi.. Bunga punya la lebat tapi yg lekat ada la dua tiga biji.. Mana tak kecewa.. 

Senang cerita laa.. Untuk buat dusun ni yang  paling penting sekali ialah minat dan juga kena Tahan 3 Perkara.. 1. Tahan Penat.. 2. Tahan Panas.. 3. Tahan Sabar sebab buat dusun durian ni memang letih dan banyak dugaannya.. 

Bab modal jangan cerita.. Gua yang buat dusun sekangkang kera ni pun terasa akan kelajuan modal yang mengalir keluar.. Tau jer le sekarang ni harga racun.. baja termasuk la anak pokok.. semacam je mahalnya.. Dah tu belum tentu semuanya hidup... Ada tu yg dah tiga empat kali gua tanam ganti.. tanam ganti.. Mana bleh tahan.. Tapi dah minat gua buat je ler..

Itu tak masuk lagi gangguan penyakit.. serangga perosak hinggalah kepada serangan ganas bertubi-tubi dari sang kera.. tupai dan babi tunggal... Itu semua kita kena hadap.. Hampeh betul punya babi..  Masa itulah Tahan Sabar amat diperlukan..  

Tapi kalau setakat pikul baja dan menebas tu gua tak kisah dah.. Gua anggap itu semua sebagai satu eksesais.. Selain dapat jimatkan kos buruh ia juga sebagai satu senaman untuk gua keluarkan peluh.. Letih memang letih tapi yang penting gua happpy dan buat gua mampu mengusai jurus Tahan Penat... Hahaa

Inilah video dusun gua.. Tak laa luas mana pun tapi boleh la.. Ini kira gua punya gym tempat gua keluarkan peluh.. Ok la korang layan la yer jangan segan-segan channel youtube gua ni..
JANK NS CHANNEL

Tiada ulasan:

Catat Ulasan