Jumaat, 11 Disember 2020

TIBA-TIBA BAU ITU MENGGANGGU KAMI DI JERAM ULU BENDUL...


Ikutkan gua selalu je lalu depan kawasan Hutan Lipur Ulu Bendul ni untuk ke Seremban atau ke KL tetapi tak terlintas pun nak singgah.. Namun entah kenapa hari tu tetiba plak jiwa gua meronta-ronta nak singgah dan menjengok tempat ni...

Lepas je parking kereta... gua pun mula la meronda-ronda sekitar kawasan jeram ni.. Nasib baik masa gua singgah tu bukan time cuti atau hari minggu jadi orang pun tak la berapa ramai.. Ok ler tenang la sikit...

Dan apa yang gua peratikan tempat ni dah banyak berubah.. Dah semakin cantik dan bersih.. Chalet pun dah ada.. Dan dia punya kolam pun dah luas dan selesa.. Kira puas la kalau korang satu family nak berenang sehari suntuk kat situ.. 


Gua perasan sebab gua pernah datang kamping kat sini dengan member sekolah gua masa bebudak dulu.. Tapi dah lama la.. Dah bertahun.. Taman ular kat hujung tu pun tak wujud lagi dan rakan sekelas gua si Sufian dan Nasir tu pun dah ghaib entah kemana.. Habis sekolah terus terputus hubungan.. 

Dan gua masih ingat lagi bagaimana kitorang bertiga main redah turun naik bas datang sini untuk berkamping.. Ikutkan jauh jugak nak ke sini.. Kira kena salin tiga bas tapi dah bebudak apa ada hal.. Tau nak merayau jer.. 

Memang dah banyak berubah.. Dulu masa kitorang datang kamping kat sini bangunan ni pun tak wujud lagi..


Dan jugak gua masih ingat lagi dimana pada hari terakhir tu kitorang telah diganggu oleh satu bauan yang kurang menyenangkan.. Entah macam dalam kitorang syok-syok melepak sambil menikmati keindahan alam tiba-tiba hidung kitorang telah diterpa oleh bau kapur barus yang agak menyengit.. 

Tapi apa yang gua ingat pada petang sebelum kejadian tu.. Lebih kurang dalam pukul 6.00 lebih kitorang ada la bakar tunggul kayu kat tepi sungai tu.. Tak jauh pun dari kemah kitorang.. Dan dalam syok membakar dan bermain api tu tetiba muncul sekor biawak yang agak besar ditepi tunggul yang kitorang bakar tu.. 

Tak tau la sama ada tunggul yang kitorang bakar tu sarang si biawak tu atau pun biawak tu saja nak melintas kat situ.. Apa lagi nampak je biawak tu kitorang pun baling la dengan kayu.. Kelam kabut biawak tu kena hambat.. 

Sebenarnya bukan apa.. saja nak suruh biawak tu blah.. Nanti klau biawak masuk dalam kemah tak ke naya.. Tak pepasal plak kitorang bertiga tidor ngan biawak.. Dan tak lama selepas tu barulah bau kapur barus tu muncul menyeliputi ruang kawasan perkemahan dan menerjah ke hidung kitorang..

Mula-mula tu kitorang buat tak tau je.. Kira masih boleh bertahan lagi la.. Tapi bila makin senja bau tu semakin menyengit dan makin lama makin kuat.. Apalagi keberanian jiwa remaja kitorang pun mula mengendur.. Masa tu plak hanya kitorang bertiga je yang masih tinggal kat situ.. Brader-brader yang kamping sebelah kitorang awal-awal lagi dah berkemas balik.. 

Bila bau tu dah makin mengganas otak pun mula la berfikir yang bukan-bukan.. Masa tu gua tengok Sufian.. Sufian pandang Nasir.. Nasir jeling gua.. Ahhh!! tak bleh jadi ni.. Tanpa sempat nak bermadah dan bebasa basi.. Hanya dengan sedikit isyarat gelengan leher.. Apa lagi dengan pantas... dalam samar-samar senja tu jugak kitorang berkemas dan pindah ke kawasan yang agak keluar.. 

Disebabkan keadaan dah agak gelap dan hanya berpandukan lampu suluh jadi kemah pun kitorang pasang ala kadar jer.. Janji bleh tidor.. Makan malam tu pun kitorang bedal apa yang ada jer.. Rasanya bukan kitorang je.. Kalau Iron Man atau Thanos ada kat situ diorang pun goyang gak tu.. Hahaa

Kekadang tu gua terfikir gak dari mana la datangnya bau  kapur barus tu.. Sebab malam sebelum tu takda plak bau tu muncul.. Adakah bau tu datang dari penunggu tempat tu ataupun dari tunggul kayu yang kitorang bakar.. Atau pun bau tu dihantar oleh si biawak yang kitorang hambat bagi membalas dendam kat kitorang.. Entah laaaa... 


Nampaknya setakat tu je la kisah pengalaman gua kamping kat jeram Ulu Bendul ni.. Nanti tulis panjang-panjang boring plak korang nak baca.. Sebabkan dah lama.. jadi area tempat gua kamping dulu tu pun gua dah tak ingat.. 

Ok la... Apakata sambil lepak-lepak tu korang layan la video gua ni.. Dan sebelum biawak yang gua hambat dulu tu muncul mengetuk pintu rumah korang bersama aroma kapur barus.. baik korang subscribe channel gua ni.. Hahaa

Tiada ulasan:

Catat Komen