Rabu, 21 Oktober 2009

CISSS.. KUBIS PUN KUBIS LAAA..


IPOH - Pertubuhan Pekebun Sayur-Sayuran Cameron Highlands mengancam akan melonggokkan ribuan kubis bulat di depan pejabat Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) jika harga sayur itu masih kekal 30 sen hingga 40 sen sekilogram sehingga hujung minggu ini. - Kosmo


Kejatuhan harga kubis di pasaran saham wall street minggu lepas telah menimbulkan perasaan panik serta gundah gulana kepada semua penanam kubis di seluruh negara dan ini memaksa persatuan kubis bunga semenanjung masuk campur bagi meredakan ketegangan yang berlaku di antara pekerja pasar borong Selayang dan pasar Keramat dengan para pekebun kubis di Ulu Langat sejak dari petang semalam hingga ke awal pagi tadi..


Menurut Leman Jambul selaku ketua juru audit persatuan anak-anak penanam kubis Batu Pahat memberitahu spy Penanggah.. bahawa beliau turut berasa panik diatas kejatuhan mendadak harga kubis dipasaran saham Muar dan Batu Pahat.. namun menurut beliau harga kubis dipasaran saham Machang dan Dungun masih berada dalam keadaan terkawal dan stabil namun sekali-sekala mendung dan hujan di beberapa tempat pada lewat petang di ikuti dengan ribut petir di kawasan pantai dan para nelayan di nasihatkan tidak turun ke laut untuk menangkap ikan bagi mengelakkan bertemu dengan ikan jerung yang begitu ganas yang terdapat di sekitar pulau Jerjak...


Berbalik kepada masalah kubis tadi.. Leman Jambul turut berterima kasih kepada pihak kerajaan 1M'sia kerana telah bertindak pantas dengan mengenakan harga siling sebanyak 65 hinggit di pasar Pudu berbanding harga lantai 145 hinggit di pasar Keramat.. dengan penurunan harga siling sebanyak 123 peratus tersebut menyebabkan harga kubis papan dan kubis pinggan dapat distabilkan.. namun kubis gearbox dan kubis talipinggang masih bertahan dengan harga lama iaitu 45 hinggit sekilogram.. walaupun harga kubis botol dan kubis kicap menunjukkan tanda-tanda penurunan di pasar borong Selayang..


Mengikut pandangan Dr. Wakanu Boteng.. pakar kubis dari universiti Kenya.. menyatakan beberapo punca permasaalahan penurunan harga kubis ini adalah berpunca dari para pengimport kubis yang mengimport terlalu banyak kubis terutama kubis lipan bara dari India dan kubis cipan dari Togo dan ini menyebabkan kubis tempatan yang berwajah bulat gagal untuk bersaing dengan kubis import yang lebih lonjong menarik gebu seksi dan murah..


Antara punca lain yang dikenal pasti adalah disebabkan kerana kurangnyer permintaan kubis dari pembeli tempatan dan ini menyebabkan pemborong dan peniaga terpaksa menjual dengan harga murah bagi mengelakan kerugian yang lebih teruk.. dan antara diantara punca-punca lain lagi yang menyebabkan masalah penurunan kubis ini berlaku ini berlaku.. kenalah KORANG PLAK PIKIRKAN SENDIRI.. gua dah malas nak pikir sebab bukan masalah gua.. hehehheee..

2 ulasan:

  1. Aku rs aku pn pnca kurgnya permntaan kobis tmpatan ni..aku tak makan kubis..heeee!

    BalasPadam
  2. kubis ler best.. kena plak kubis lipan bara buat masak asam pedas 6 rasa campur ikan paus.. perghh bleh kancing gigi tuu..

    BalasPadam