Khamis, 15 Oktober 2009

APO KEBONDO NYER PIDATO NI


KUALA LUMPUR - Selepas 34 tahun diharamkan kerajaan, sudut pidato yang pernah popular di kalangan pelajar universiti sekitar tahun 60-an dan 70-an untuk berhujah mengenai isu-isu semasa akan dihidupkan semula di semua institusi pengajian tinggi (IPT). - Kosmo


Tuan-tuan dan puan-puan.. tak lupa jugak pada smua awek-awek yang hadir.. baik yang cun dan yang kurang cun.. di sini gua ingin mengucapkan ribuan terimo kasih kerana sudi datang.. walaupun petang ni hujan turun begitu lebat sampai baju gua yang mahal ni abis basah kuyup dan disusuli dengan ribut ketsana dan taufan parma sampai ado penonton yang terpelanting terbang dek angin sampai ke sempadan siam namun itu tidak menghalang gua untuk menyampaikan pidato terhebat gua petang ini... haa mano yang jantan-jantan tu mintak maap laa.. korang boleh blah skarang.. menyibuk jer..


Untuk pengetahuan dan makluman anda semuo.. petang ini ini gua akan menyampaikan satu pidato yang bertajuk '1M'sia Antara Realiti Dan Fantasi Dan Ntah Apo-Apo'... satu tajuk yang begitu sukar untuk ditafsirkan oleh budak-budak tadika dan orang terencat akal.. untuk pengetahuan anda juga kali ini gua akan sampaikan pidato ini dengan satu semangat berapi-api.. penuh dengan maki hamun dan jerit pekik para penonton..  haaaa... apo lagi jerit laa sekuat hati.. jangan malu-malu.. Okeyy.. cukup..cukup untuk stakat ni.. nanti kito jerit lagi yo..


1M'sia.. satu nama yang sungguh gah.. ia menggambarkan M'sia satu negara yang satu.. tiada dua.. tiga.. empat.. lima.. enam.. tujuh.. lapan.. sembilan..sepuluh.. sebelas dan berbelas-belas lagi sampai beratus-ratus ribu belas juta.. ehh skejap.. tolong tepuk dulu.. hahaa tepuk.. tepuk... kali ni kuat-kuat sikit.. tu baru sikit jer gua bagi dionyer point tu.. kiro point asas jer tu korang dah terngango sampai lupo diri.. tapi tak per gua maapkan..


Manakala Realiti dan Fantasi ialah sebuah lagu slow rock oleh kumpulan Crossfire yang begitu mencongkam jiwa gua satu maso dulu.. kalau gua dengar jer lagu tu mesti gua teringat kat beruk mat yeh yang gua bela 10 tahun dulu.. tapi sayang beruk ni telah terbunuh dalam satu eksiden ngeri dimano motor kapcai beliau terbabas ketika sedang mengambil satu selekoh tajam di Bukit Putus sewaktu balik bercuti di Kelantan untuk menyambut pesta menuai.. ehh lupo plak.. apo la korang ni tepok ler tangan tu.. takan tu pun gua nak suruh.. haaa kuat.. kuat lagi tepuk tu.. nanti gua bagi upah roti canai sorang sekeping..


Berbalik kepada 1 M'sia sebenarnyer semangat 1M'sia ni telah dipopularkan oleh beruk mat yeh yang gua bela 10 tahun lepas dimano beliau selaku ketuo pergerakan belio kampung Mek Yeh Ulu telah memperjuangkan 1M'sia ni sejak zaman pemerintahan Belanda hinggalah ke zaman Chin Peng.. malah ketiko Chin Peng cuba mengganyang penduduk kampung Langkap ketiko zaman darurat dulu.. si beruk mat yeh ini telah mematahkan operasi tersebut bersama beruk Achong dan beruk Muthu Sammy dengan membaling kumpulan penggans tersebut dengan buah kelapo dari pucuk-pucuk pokok kelapo dan ini menyebabkan kumpulan Chin Peng bertempiaran lari dan menyerah diri lalu memberi kemerdekaan kepada negara kito..


Haaaa.. untuk makluman anda semuo.. sekian sajalah pidato gua petang ni yang bertajuk '1M'sia Antara Realiti Dan Fantasi Dan Ntah Apo-Apo' kerana bagi gua pidato ni memang entah apo-apo.. gua pun tak paham kenapolah korang beriyo-iyo datang berkumpul kat sini petang ni.. untuk tidak menghampakan perasaan korang disini gua akan menyampaikan satu lagi pidato yang bertajuk 'Ketuanan Melayu.. Misteri dan Hantam Saja'.. ehhhhh.. apo lagi korang ni tepuk la tangan tu.. korang ni memang betul lombab laa.. itu pun gua nak ajar.. cehhh....

2 ulasan:

  1. Kira beruk2 la pnca 1msia ni?
    Heeee!

    BalasPadam
  2. hahahaaa.. dalam maknonyer tu.. penuh dngn falsmpah dan konsep 3 dimensi.. smpai gua sendiri pun x paham apo yg gua tulis.. hahahaa

    BalasPadam