Rabu, 10 Disember 2014

KALAU TOK DET RISAU.. KITORANG LAGI PLAK BENGANG..


PUTRAJAYA 8 Dis. – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyuarakan kebimbangan mengenai langkah Malaysian Airlines (MAS) melantik rakyat asing sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) kerana masih terdapat rakyat tempatan yang layak memimpin syarikat penerbangan itu.

Beliau berkata, pelantikan rakyat asing ke jawatan tertinggi itu seolah-olah memberikan pengakuan bahawa rakyat tempatan tidak berpengetahuan mengendalikan syarikat penerbangan. Dr. Mahathir menegaskan, rakyat Malaysia tidak bodoh dan mempunyai banyak bakat untuk menjawat jawatan tertinggi dalam syarikat penerbangan itu.


“Saya khuatir jika kita tidak ada kepercayaan kepada diri sendiri satu hari nanti mungkin kita hendak Perdana Menteri pun orang putih sebab dia lebih pandai daripada kita.


“Bagi saya orang Malaysia tidak bodoh, waktu zaman British dahulu kita merupakan sebuah negara yang cukup kolot dan miskin namun, dapat membangun selepas merdeka dengan dipimpin oleh orang Malaysia, kita ada banyak bakat dalam negara tetapi hendak panggil konsultan dan pengarah pun panggil orang asing, ini kita bagi pengakuan bahawa kami bodoh, tolonglah kami pimpinlah kami,” katanya.... - UtusaM'sia


Kalau Tok Det yang hebat pun risau.. kalau Tok Det yang bijak pun bengang.. kalau Tok Det yang pernah jadi PM bertahun-tahun pun kecewa.. bayangkan la kitorang rakyat marhaen yang tak ado apo-apo ni.. yang ada hanya setakat hutang bertimbun.. lagi la berjuta kali kecewa.. marah.. geram.. benci.. meluat.. bengang melihat kerenah pak-pak menteri yang ada sekarang ni.. lain la kalau kaki ampu atau penaksub tegar.. kerajaan belanja boros pun tetap dipuji melambung.. duit ringgit jatuh menjunam pun buat sujud syukur..

Itulah masalah negara kita sekarang ni Tok Det.. bila negara kita ni diperintah oleh orang-orang sengal.. banyak sangat kaki ampu.. penasihat pun sama gak bengong... jadi Tok De tak payah la nak bimbang sangat.. sabar jer la.. sama-sama ler kita melingkup.. kita tunggu dan tengok jer le bala apa plak yang datang lepas ni.. kalau dulu boleh la salahkan Pakcik Soros tapi sekarang ni nak salahkan sapa plak.. takan nak salahkan gua yang menyebabkan harga saham dan ringgit jatuh menjunam macam orang terjun tiruk.. banyak cantekk.. memang gua siku la kerongkong korang sorang limo kali..

Lagi pun apo yang kito ni bleh buat Tok Det.. harapkan menteri dan senator jer melambak-lambak tapi tak bleh pakai.. kalau setakat menaikkan harga minyak dan harga barang.. hapuskan subsidi.. kenakan cukai GST.. rembat hutan balak dan tanah sana-sini.. bawak anak-beranak pegi joli makan angin sambil bershopping sakan.. gua rasa ramai lagi yang layak jadi pemimpin.. kalau setakat nak melingkupkan negara.. gua pun bleh jadi PM.. gua yakin gua bleh lingkupkan dengan lebih pantas dan jitu lagi berbanding dengan Abang Ajib..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan